Ryöstösaaliista puheenollen: obeliskit

Zorbas

Majurit ja ylikessut tuolla toisessa ketjussa mainitsivat nuo taidehistorian ryöstösaaliit.

Knoppikysymys kaikille. Missä päin maailmaa olet nähnyt kunniapaikalla aidon Egyptistä varastetun obeliskin? Kerron omat havaintoni myöhemmin.

Kommentit (11)

matkaaja

Kysmys kuului: Missä päin maailmaa olet NÄHNYT, eli en ole nähnyt rysötettyä obeliskia missään.
Tulenko joskus näkemään, siitäkään ei ole tietoa.

Masa

En tosin tiedä oliko rysötetty vai ei. Jos olisin itse omistajakansaa niin en olisi obeliskeja vapaaehtoisesti luovuttanut. Mutta olen vain Hämäläinen.

Tirlittan

Vedän sanani takaisin, tuo Rooman obeliski on kotoisin Etiopiasta.

Minusta kaikki nuo lahjoitetut tai vahvemman käden oikeudella siirretyt obeliskit näyttävät surullisilta.
Aivan kuin ne kaipaisivat takaisin alkuperäislle asuinsijoilleen.

-lämpötyyny

Istanbulissa Hippodromilla olen nähnyt. Eiköhän sitä voi ryöstönä pitää, kun Konstantius II sen aikanaan on Karnakin temppelistä Aleksandriaan oman 20vuotisen keisariutensa kunniaksi hilauttanut. Ja sitten Theodosius muutamaa vuosikymmentä myöhemmin kuljetuttanut Konstantinopoliin, siis nykyiseen Istanbuliin.

joukkue hengeä

Siinähän jo useampi henkilö on sekaantunut varastetun tavaran omistamiseen. Hyi niitä.

Aloittaja on sotkenut majurin tuohon ryöstelyyn.
Tieto on väärä koska en löytänyt kuin \"ylikessun\"
kirjoituksista tätä asiaa.

Late

Buenos Airesissa on upea obeliski. Se ei kuitenkaan ole ryöstetty vaan sinne vartavasten tehty, kun haluttiin kaupunkiin yhtä päheä tolppa kuin New Yorkissa, Pariisissa, Lontoossa ja Roomassa. Tätä toimintaa kannatan.

Matti

Istanbulissa Sultanahmetin kaupunginosassa ns Hippodromilla on aito Egyptiläinen obeliski. Kumma homma että niitä on kuskattu ympäriinsä. Ovat meinaan aika painavia mötiköitä.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat