Onko kokemuksia ylibuukkauksista?

Tirlittan

Oletteko koskaan jääneet ilman varaamanne lentoa tai hotellihuonetta ylibuukkauksen vuoksi?
Oletteko siinä tapauksessa saaneet uuden huoneen samantasoisesta hotellista vai onko teille tarjottu majoitusta alempitasoisesta hotellista?
Oletteko saaneet teitä tyydyttävän hyvityksen ja onko teillä mielikuvaa siitä miten yleistä tämä ylibuukkaus on?

Itselleni on mutaman kerran
käynyt niin että hotelli oli ylibuukattu mutta saimme samantasoiset huoneet toisesta hotellista eikä sijainnissakaan ollut eroa kuin satametriä.
Kerran saimme myös ilmaisen täysihoidon ja lentokenttäkuljetukset korvaukseksi pahasta mielestä.
Silloin tuo kaikki kääntyi meidän eduksemme, mutta hotelliin saapuminen on aina oma jännitysmomenttinsa.

Sivut

Kommentit (25)

onnekas osallistuja

Onni on ollut matkoilla. Eli ei häikkää varsinaisesti. Pisin lennon viivästyminen on ollut vajaa 3 tuntia.
Kerran huoneistossa oli edellinen matkaaja \"vähän\" särkenyt, mutta tilalle annettiin heti uusi. Tuo heti tarkoitti avaimien jakotilaisuutta. Yksiö vaihtui kaksioon mutta en jaksanut valittaa.

Nuo päällekkäismyynit saatoi aikanaan liittyä näihin tietoliikenne ja järjestelmäheikkouksiin.
Useat toimistot myi matkoja ja keskustiessikka sekoili tai viivästeli.
Nykyisin pyritään 100% täyttöasteeseen lennoilla
niin voimakkaasti että tilastolliset peruutukset myydään ennakkoon. Sitten selitellään ja tarjotaan uutta.Tämä ei tosin koske lomalentoja varsinaisesti.
Hotelleissa pettää välillä tekniikka,mikä aiheuttaa harmillisia vekslauksia. Tai joku asiakas on kuvitellut jotain muuta ja huutaa pettymystään vaatien hienonpaa huonetta,maisemaa tai rahat takaisin.Eli ilmaista asumista.

Tirlittan

Olenko minä todella ainoa joka on ylibuukkauksen \"uhriksi\" joutunut?
Luulin sen olevan paljon omatoimimatkoja tekevien keskuudessa yleisempää.
Mutta hyvä niin, aina mukavampaa mitä vähemmän tälläisiin tilanteisiin törmätään.

lukija

Ei koskaan ole sellaista sattunut vaikka omatoimimatkoja on harrastettu vaikka kuinka.
Ostan aina sekä lennot että hotellin samasta paikasta, maksan varausvaiheessa koko paketin, saan vahvistukset nopeasti jne.
Käytän yhtä ja samaa firmaa, jolla on myös puhelinpalvelu suomeksi ja toimisto on Suomessa.
Aivan muusta syystä on sitten koko matka peruuntunut eli syynä Finnairin lakko runsas vuosi sitten. Silloin \"välikäsi\" hoiti peruutukset ja sain rahat takaisin kahdessa pankkipäivässä. Kaikki ihan sentilleen.
Ja kun olin saanut sen asian selvitettyä, buukkasín heti uuden matkan samoilta sivuilta, ei se lakko kahta viikkoa kestänyt.
Tuttavilla on käynyt niin että hotelliin mennessä on ilmoitettu että talo on täynnä mutta ovat hoitaneet uuden huoneen, hieman kauempaa kaupungin ytimestä. Olivat ottaneet lennot ja hotellin erikseen.

lukija

Hyvitystä ylibuukkaustapauksessa ei saa tietenkään, etsivtä yhtä monen tähden hotellin tilalle.
Hotelleja buukkaa moni firma samoja, siksi tulee ylibuukkauksia. Jos Hotelscomista ja paria muuta vastaavaa kautta moni buukkaa yhtäaikaa, siinä se tilanne tulee.

Taru

Pari kertaa on ylibuukattu lento sattunut kohdalle. Portilla on etsitty vapaaehtoisia odottamaan seuraavaa lentoa tai lähtemään vaihtoehtoreittiä pitkin. Markka-aikana tuosta luvattiin 200 USA:n dollarin hyvitys, ja euroaikana on tainnut olla 200 tai 300 euroa. Vapaaehtoisia on suorastaan rynnännyt tiskille.

abcd

Lento+hotellipaketin varaamisessa ylibuukkauksen estää se että ottaa molemmat samasta paikasta, ja firma hoitaa lentovarauksen välittömästi lentoyhtiöltä. Asiaa on vähän vaikea selittää mutta otan paketit noin eikä koskaan ole ollut ongelmaa.Myyjätaho hoitaa myös informoinnin asiakkaalle jos tulee jotain ongelmia (lakot mm.), ja jos on Finnairin pluskortti, silloin Finnair hoitaa muutosilmoitukset.
Omatoimimatkailuun on jo ehtinyt tulla vahva rutiini eikä sitä euromääräisesti kaikekin halvinta vaihtoehtoa kannata metsästää, varma on myös aina varmaa. Eli pois ne luulot että omatoiminen matkustelu olisi aina halvempaa. Valinnoista hintakin riippuu.

Tirlittan

Minulla ei ole oletusta siitä miten nuo ylibuukkaukset voisi estää, olen pikemminkin taipuvainen ajattelemaan että se on lähinnä sattuman kauppaa.

Omalla kohdallani olin kerran tilannut huoneen suoraan hotellista ja saanut siitä vahvistuksenkin.
Toisen kerran oli kyseessä nettimatkatoimistosta tilattu lento+hotelli paketti.
Ja vaikka meille järjestettiin huone yhtä monta tähteä omaavasta naapurihotellista saimme silti vielä nuo yllämainitsemani hyvitykset.
Eli sekin on tapauskohtaista.

matkaan taas

Ajat muuttuvat eli hotellivaihtotapauksessa ei ole yleistä että saa vielä etuja hyvän hotellin lisäksi. Riippuu tietysti paikkakunnasta eli miten vetovoimainen kaupunki on.
nettitoimistoilla on eroja, joskus on ollut kysyttävää hotellibuukkauksesta, puheluun on vastattu jenkeistä. Eli tiedän varteenotettavampana sitä että saa palvelun Suomessa ongelmatapauksissa.
Jos ja kun on vain vähän kokemusta omatoimisissa matkoissa, silloin ei kannata sitä omaa näkökulmaansa ja vähäistä kokemusta pitää ehdottomana totuutena.
Olen huomannut ettei T-littan harrasta omatoimista matkustamista ainakin mitä näillä sivuilla saa lukea.
Itsellä on laaja kokemus omatoimisista vuosien varrella.
Nyt ostin meille pakettimatkan, on erikoismatka, ei ison järjestäjän vaan tunnetun pienemmän. Noille seuduille ei voi oikein lähteä itse seikkailemaan, kierretään mieluummin tukikohtakaupungista järjestetysti.Hintaa tuolle tietysti tulee mutta palveluista maksetaan.

maijki

Tuolla eteläisessä naapurimaassa tähän ainakin törmää usein, osunut omallekin kohdalle viimeisen vuoden aikana 2 kertaa - ja molemmat kerrat varattu ja saatu vahvistukset suoraan hotellilta. Mutta kun sitä hommelia siellä hotellin respassa seurailee, niin eipä tuo mikään ihme ole - ihan kuutamolla olevat parikymppiset siellä häsläävät ;( Mutta tilalle on kyllä saatu vastaavat tai paremmat majoitukset, kunhan sitä on osannut itse tiukasti vaatia - muuten olisi kuskattu jonnekin kaupungin laitamille, tasosta ei tietoa. Jos hotellin varaa kriteerinään mukava kävelymatka keskustassa niin se on silloin myös saaava ;)

Muualla Euroopassa ei ole tähän ainakaan vielä tullut itse törmättyä, mutta muutamat tutut ovat joutuneet näiden uplien vuoksi vaihtamaan hotellia, mm. Milanossa kuulemma aika yleistä. Lennoissakaan ei ole osunut omalle kohdalle, mutta mm anoppi sai taannoin jäädä rannalle - sai kyllä hotelliyöpymisen, päivällisen ja paikan seuraavan päivän iltapäivälennolle korvauksena ilman tinkaamista - eli jos ei ole hoppu kotia voipi vaikka onnistaa yhdellä lisälomapäivällä - asenteestahan se on kiinni.

buukattu

Tänä päivänä on hoteillelakin kilpailu asiakkasta sen vuoksi antavat hyvitystä pitääkseen asiakkaat tyytyväisinä.
Me saimme Prahassa viinipullon ja opastetun kaupunkikierroksen.
Kuten on jo mainittukin, ihan tapauskohtaista.

näinpä

Tottakait lahjonta ylibuukkaajien tapauksissa voidaan ajatella myös niin että haluavat asiakkaita jatkossakin vaikka joku kerta meni myttyyn.
Mutta viisas ei usein ainakaan mene vipuun.... siis siinä buukkausvirheessä.Suoraan hotellista itse buukattuna on riski suuri, ei jonkun välikäden kautta.

Peace

Se on hyvitys, ei lahjus :)

Eikä ylibuukkaustapauksissa ole mitään jakoa sillä, onko lennon tai hotellihuoneen buukkaaja viisas vai vähemmän viisas. Se on arpapeliä, silkkaa arpapeliä :)

Tirlittan

Prahan matkalle oli tilattu hotelli+lentopaketti nettitoimistosta, vaan kuinkas siinä sitten taas kävikään.

Saavuimme Prahaan ja The Charles hotelliin,(neljän tähden hotelli 20 askeleen päässä Kaarlen sillalta.)
Vastaanotossa tyttö kertoo pahoitellen että hotelli on valitettavasti täynnä,mutta jos suostuisimme nukkumaan yhden yön toisessa samantasoisessa, mutta hieman kauempana sijaitsevassa hotellissa, niin hotelli Charles tarjoaisi meille parasta mitä heillä olisi.

Ilmainen viinipullo kainalossa meidät siirrettiin taksilla hotelli Romaan ja seuraavana aamuna sieltä takaisin The Charles hotelliin.
Hotelli piti lupauksensa ja meidät majoitettiin loppulomaksi ylelliseen sviittiin sekä saimme aamiaisen veloituksetta.
Eli näin Prahassa, hyvitys yhdestä yöstä oli suorastaan ruhtinaallinen, olihan kyseessä 10 päivän matka.

Ulpukka

Loistavasti toimittu.Onhan vastaavaa sattunut minulle myös, mutta todella harvoin.

Kerran Potugalissa jouduin vaihtamaan hotellia neljä kertaa, kun mitkään sopimukset ja varaukset eivät pitäneet.En purkanut laukkua koko kahden viikon aikana,kun yövyin yön,tai kaksi paikassaan. Lopulta sovitunlainen majoitus löytyi tai paljon parempikin.

Tämä sattui aikana, jolloin idän suunnalla oli levottomuuksia ja läntisiin kohteisiin siirrettiin näitä idän kohteiden varauksia.

Siinä tuli sitten jokin sekaannus varausten suhteen,mutta minä otin sen seikkailuna, koska oli jännää nähdä,missä seuraava yö vietetään.

matkalainen

Eipä ole kokemusta. Ostan lento+hotellipaketin aina samasta nettifirmasta, toimija huolehtii hotellivarauksesta, aina on toiminut.
Kaikki ne tapaukset josiat olen kuullut, ovat olleet sellaisia joissa ovat varanneet lennot ja hotellin erikseen eli hotellin suoraan hotellin omilta sivuilta. Eikä ole sellaista muistissa että olisivat saaneet keskitason hotellin sijasta jonkun loistokkaan majapaikan, se on harvinaisuus pikemminkin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat