Ärsyttävä

vaalikuumeessa

Matkoilla näkee monenlaisia ihmisiä,ulkonäöllisesti että myöskin käytöksen puolesta.
Hyvin harvoin ja hyvin harvat ärsyttävät. Monella matkalla ei ensimmäistäkään.
Olen ilmiötä tutkailut.Lapset ei ole ärsyttäviä,toki kiukkuavat joskus tai itkevät jotakin mutta tuo kuuluu alkuvaiheeseen. Joten mistä tulee aikuiset ärsyttäjät. Kyseessä on itserakennettu käytösmalli jonka ainoa peruste on ärsyttää muita. Miksi? Lähtökohtaisesti oletan syyksi kateuden ja katkeruuden muita ihmisiä kohtaan. Toinen merkittävä syy on esilletulemisen pakko.Pitää tempuilla ottaa näkyvyyttä että tuntee itsensä tärkeäksi. Julkisuutessa näitä välillä ilmenee. Eli mennyt ,laskenut tähti tekee typeryyksiä noustakseen vielä parrasvaloihin.

Ilmiö,jolta toivon kaikkien reissaajien säästyvän.
Mieluummin vaikka pieni sade,kuin ärsyttäjä.

Kommentit (15)

ilmiö sinänsä

Matkailun psykologiaa.

Aika mielenkiintoista kuulla tuosta kommentteja.
Ei tautikuvana uusi,mutta olen onneksi välttynyt
etten ole saanut pisaratartuntaa. Ehkä.

lupa ärsyttää

Kerrankin jotain muuta kuin kahvikupin tai oluen hintaa.

Ei ole matkoilla sattunut eteen,mutta yksi pomo,
esimies omaa tuon piirteen. Muuten kyllä reilu rehti.

virkamiesnainen

Minulla on tästäkin kokemusta yhdeltä bussimatkalta. Eräs herrahenkilö kävi aina vähän välillä mikrofoniin kertomassa härskejä vitsejä. Vaimonsakaan ei yhtään estellyt, kuljettajasta tai oppaasta puhumattakaan. Ja mukana bussissa oli myös lapsia.

Tirlittan

Minulla on käynyt todella hyvä tuuri sillä koskaan en ole matkoillani todella ärsyttävään kanssamatkailijaan törmännyt.

Nyt kohta joku kirjoittaa jotta eihän se ole mikään ihme ettei huomaakaan kun se on itse niin hirvittävän ärsyttävä tyyppi!!

comment

Olenkohan jäänyt paljosta paitsi kun en tuollaiseen ilmiöön törmännyt.Lentokentillä ja tsekkauskessa ollaan sen verran vähän aikaa ettei siinä ehdi mitään ärsyttäjiä kerääntyä samalle portille. Nuo ärsyttävyyskokemukset ovat ilmeisesti peräisin ryhmä-eli valmismatkoilta ja niitä en harrasta kuin tosi harvoin. Tältäkin palstalta kyllä löytyy potentiaalia kyllä, mutta tuskin samoille suunnille eksytään.
No joo... alkaahan se muisti pelata eli on sentäs jotain koettua. Viimeisin on eräällä kentällä Euroopassa se kun kiinalaiset tuppaavat etuilemaan ja tönimään kaikkialla missä ovat, sen kuulin paikallisoppaalta siellä. Eli viis veisaavat ketä on jo valmiina lipputarkastusjonossa, kun 30-40 hengen kiinalaispoppoo tulee jonoon, röyhkeydellä ja oudoilla tavoilla kiilaavat kaikkien ohi. Yritystä oli mutta ei onnistunut, minä en ainakaan anna kiinalaiselle etuajo-oikeutta.
Eivätköhän ne saa matkustaa maastaan ulos yksittäin tai muutaman hengen(esim. perheen voimin) vaan täytyy olla suuri porukka lähdössä?
On kyllä aika ärsyttävää ja ennenkaikkea hyvin tapojen vastaista tuollainen.

Vaikea on kyllä ymmärtää että joku tekee jotain vain ärsyttääkseen kanssaihmisiä.
Vaalien aikaan sitä näkee eli joku laukoo typeryyksiä vain ärsyttääkseen ja hermostuttaakseen kanssakilpailijoitaan (viittaan tv-keskusteluihin).
Jos olisi kyse porukkamatkasta, ärysttäisi kyllä jos joku itseään esille tyrkyttävä harrastaisi toimintaansa siellä muiden joukossa ja koko ajan...netissä se vielä menee, ei sentään tarvi kuulla mitään eikä saa mustelmia!

vauhti sokee

Läheltä on liipannut. Herätti jo lentokoneessa kielteistä ilmettä muissa kovalla äänellä ja jakamalla neuvoja lähes kaikille mitkä koneeseen pyrki. Onneksi olinme koneen takaosassa. Sama touhu perillä.Kyllä riitti laukkuhihnalla ääntä.
Puhe ei ollut suoraisesti kenellekään kohdistettu,
mutta kaikki kuulivat.
Hotellissa tilanne rauhoittui mutta yksi retki siirrettiin eri viikolle kun huomattiin tuon mukaan pyrkivän.

Lomafiilis kärsi lähes kaikilla. Ilmeiden perusteella.

Ile

Aiemmin mainittiin kiinalaisten tapa etuilla ja kiilata jonoissa. Se on siellä maan tapa ja pohjautuu pitkälti siihen että siellä joutuu pitämään puoliaan jos haluaa saavuttaa jotakin. Opympialaisten aikaan Pekingiläisiä oikein tapakoulutettiin pois etuilusta samoin kuin kaduille syljeksimisestä.

Erona suomalaisessa nakkikioskijonossa kiilaamiseen on kuitenkin Kiinassa se että jos siististi \"siirrät\" etuilevan taaksesi niin siellä ei synny tappelua kuten Suomessa. Kiinalaisen tavan mukaan kaikkialle missä vähänkin on tilaa, on lupa tunkea takanaoljoista riippumatta.

Tirlitan

Tuohon kiilaamisilmiöön olen törmännyt Kairon museossa missä jonotin sisäänpääsyä Tutankamonin osastolle, silloin kyseessä oli japanilaisryhmä.
En siitä pulttia saanut mutta henki meinasi salpautua tungoksessa, kokemus sekin.

Kiitos Ile informaatiostasi!
En ole koskaan käynyt Kiinassa enkä Japanissakaan joten en edes osannut ajatella asiaa tuolta kulttuuriselta kannalta.
Tässä taas nähtiin miten matkailu avartaa!

AAARRRGGHHHH!

Olen yleensä rauhallinen tyyppi, mutta lomalennolta palatessa tahtoo kotimatkan viime metreillä joskus rankka ketutus lyödä päälle.

Tarkoitan matkalaukkukarusellia ja sen ympärillä olevaa keltaista viivaa. Useimmiten se toimii pakollisena käskynä sille, että koko perheen eli vanhempien, lasten ja isovanhempien kaikkine serkkuineen ja tuttavineen on pakko koko katraan vahvuudessa ahtautua kärryineen sen viivan ja karusellin väliin.

comment

Aasiassa eli juuri Kiinassa tai Japanissa olleet ovat kertoneet sikäläisten tavoista eli rynnimistavoista.
Eivät nuo kiinalaiset riitaa saaneet aikaan, mies uskoi ettei auta kiilata epähienosti.
Toinen seikka minkä olen heissä huomannut on se että kaikilla on toppatakit ja istuvat takki päällä niin lentokoneessa kuin ravintolassakin. Takit ovat lyhyttä mallia, mutta luulisi olevan hankalaa istua ja syödä.
(en kyllä varta vasten tsiikaa mitö kukin tekee ja missä mutta silmiäänkään ei voi sulkea...).

eräs huonokuuloinen

Joillakin opastetuilla ryhmämatkoilla on hivenen kiusannut oppaan hento ääni.Ilkeetä kun tietää oppaan päteväksi ja asiansa osaavaksi,niin sitten puolet porukasta ei kuule oikeesti mitään.Lähelle ei kaikki mahdu kun kaksikin bussilastillista on ryhmää koossa.
Olettaisin että nykyään olisi sopivia äänenvahvistimia pienessä koossa jolla asia korjaantuisi.

Keltainen pollukka

Hentoääninen on tuttua.Ulkosalla tuulessa tai liikenteen kohina taustalla niin hukkaan menee puheet. Videokamera,suuntamikki,korvakuulokkeet,johan kuulee ja myöskin tallentuu.(noin 15 metrin matkalla)

Tuolla oli Japanilaisryhmiä tuotu esille. Olen ihastellut heidän ryhmiensä tapaa liikkuu hyvin suljetussa ,tiiviissä kokoonpanossa.Hillity asiallinen käytös.

Mutta ärsyttävä ? Paljon on moitittu Finnairin lentoemoja mutta en minä niitä voi listata.Eli ei moitteen sijaa. Johonkin kehhuskeluketjuun voisin muutaman sanan värkätä. Sama koskee matkaoppaita,
plussan puolelle menee.

Joku ärtynyt äkäinen turisti joskus aiheuttanut kulmien rypistelyä, mutta noin muutamat ninuutit ei niillä mielialaa pilata.

Kaktus

Lennolla Osakasta Helsinkiin vieressäni istui Kiinalainen nainen, Kun hän oli syönyt ruokansa, hän aloitti hampaiden harjaamisen, estottomasti hän purskutteli ja sylki kahvikuppiin. Minulla oli ruokailu kesken, ja kesken myös jäi.
Tämä oli harvinainen tapaus, muita vastaavia ei ole sattunut kohdalleni.

vaalikuumeessa

Aloittaja kiittää vastanneita ja lukijoitaan osallistumisestaan / mielenkiinosta.

Tämä lehden poistolinja ei innosta uusiin aloituksiin joten törmäämme ehkä jossakin toisella foorumilla.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat