Rullatuolissa reissuun

Vauhtisokee

Liikuntarajoitteiset tai muuten vammautuneet jotka joutuvat turvautumaan apuvärkkeihin matkalla

Miten on matkan järjestäjä huolehtinut? Miten lentoyhtiö suhtautuu? Mitä lisämaksuja mahdollisesti? Missä kohdemaissa,paikoissa on hyvä / huono tulla toimeen? Onko hotellit panostaneet teidän ongelman eteen? Apuvälineet mukana ? paikan päältä? Miten avustaja ? tarviiko ? Auttaako Kela tai muu instanssi?

Sivut

Kommentit (49)

matkaan

Muusta en tiedä muuta kuin reittilennoilla on usein mukana rullatuolia käyttäviä ja heitä näkee kentillä aika paljon. Kyllä lentoyhtiöt huolehtivat ja kenttähenkilökunnat, täytyy vaan etukäteen pyytää palvelua.
En kyllä usko että valmismatkoilla järjestäjän opas avittaa mitenkään, eli täytyy olla oma avustaja mukana. Miten sen taas hankkii, on jo toinen kysymys, kuka maksaa kustannukset. Tuosta varmaan tietää ne joilla asiasta on kokemusta.

uutisen pohjalta

Naapurikylän palvelutalo järjesti muutaman rullatuoliasikkaan matkalle.Yksi hoitaja oli mukana huolehtimassa. Jokin ryhmä oli kasannut matkarahaa ja palvelutalo vastasi ilmeisesti tuon hoitajan palkat+kulut.

Esimerkillistä toimintaa.

selviäjä

Todella mukava kun otetaan esille myös meidät apuvälineillä liikkuvat. Ihan pieni pyyntö kuitenkin: jos sopii niin kirjoitettaisiin PYÖRÄtuolista. Vähäinen asia mutta meille tärkeä. On totta että useimmat huonojalkaiset tarvitsevat mukaansa avustajan. Niin minäkin. Kuljen rollaattorilla ja kävelen jonkun verran. Mutta jo matkalaukkujen kanssa selviäminen on mahdotonta. Tosi tarkkaan pitää myös selvittää millainen hotelli on: onko portaita ym. Valitettavasti ei matkanjärjestäjä monastikkaan osaa kertoa majoituksen esteettömyyttä. Myöskään kohteeseen pyydettyä kuljetusta lentokoneesta matkatavarahihnalle (johon rollaattori tulee)ei ole joka kerta ollut paikalla.
Matkailu on ihanaa enkä luovu siitä ennenkuin on ihan pakko. Onneksi minulla on avustaja ihan omasta takaa.
Seuraava loma on jo varattu lämpöiseen etelään. Sitä odotellen hienoa kevättä matkailijat ja aurinkokesää!

Tirlittan

Nostan hattua selviytyjälle joka rajoitteista huolimatta jatkaa matkustelua!

Viime lennollani ikkunapaikalla istui liikuntarajoitteinen mies joka käytti kyynärsauvoja.
Välissämme oleva keskipaikka oli tyhjä.
Mies kertoi että lentoturvallisuuslaki vaatii jotta vammaisen vieressä on oltava tyhjä paikka??
Mielessäni tuota hieman ihmettelin, ja eikö liikuntarajoitteiselle paras paikka olisi se käytävän viereinen paikka.

Puhuikohan mies mummolle satuja vain lämpimikseen?

vauhti sokee

Pahoittelen käytämääni rulla ilmaisua.
Kotona käyttökielessä tuon paperitehtaan työn takia.
Pyrin korjaamaan virheeni.

Lisäkysymys onnekkaille matkaajille, häiritseekö nämä liikuntarajoitteiset teitä ja oletteko valmiit auttamaan solmukohdissa. Esim askelmissa,
oviaukoissa,huonossa maastossa.

Ap

helpon näköistä

Tunisian matkalla osuin kohdalle,missä rullatuoli matkaaja viittoi viereensä.Minulle ei selvinnyt henkilön kansallisuus,mutta muutamalla kädenliikkeelä ymmärsin että portaita alas.6 tai 7
askelmaa ja hyvinhän siitä selvittiin kun asianomainen opasti ajosuuntaa myöten.

Kreetalla en joutunut avustajaksi,mutta ihmettelin kun matkailija rullatuolissa kulkien seurasi meitä Nossoksen nähtävyyksiä katsomaan. Hänellä oli mies mukana joka ei kuitenkaan puuttunut tuohon kulkemiseen.Sittenkun rinne jyrkkeni ja piti raunioiden keskelle siirtyä,niin
mieshenkilö otti naisen kirppuselkään ja taas matka jatkuin. Ilmeisen tottuneesti tuo kävi. Nainen jopa napsi kuvia ja hyvähän sieltä muiden yläpuolelta oli räpsiä

abcd

Ymmärrän hyvin että liikuntarajoitteinen istuu ikkunapaikalla. Jos hätä tulee, ei hän voi auttaa ketään, vaan käytävän puolella istuva auttaa. Ja tietysti jos on 3 vierekkäin ja se ikkunapaikalla istuva haluaa määrätyistä syistä lähteä liikkeelle, täytyy liikuntarajoitteisen silloin saada itsensä ylös, ei hyvä.
Liikuntarajoitteiset eivät saa istua myöskään varauloskäytävien luona, koska siinä istuvan on pystyttävä auttamaan muita, jos joudutaan poistumaan. Sama siis kuin käytäväpaikalla istuvan rooli.
Eli mies puhui täyttä totta.

Igors

....Tirlittanille mies kertoi että lentoturvallisuuslaki vaatii jotta vammaisen vieressä on oltava tyhjä paikka??

Itse olen kaksi matkaa tehnyt siten että olen joutunut kahta kyynärsauvaa käyttämään kulkemiseni avustamiseen. Tästä asiasta ilmoitin ennakkoon jo lippua tilatessani. Mitään tyhjää paikkaa ei (ikävä kyllä) (hymyilee) vieressäni ollut.

Olipahan toisella reissulla paikkani jopa määritelty uloskäynnin kohdalle. Tosin ymmärrettävistä syistä paikkani sitten muutettiin muualle.

Lex Leijona

Istun minäkin pyörätuolissa. Olen matkustellut kohtalaisesti. Helmikuun 26 päivä lähden vaimoni kanssa Thaimaan Hua Hiniin 15 päiväksi. Otan mukaan sähkärini ja manuaalisen pyörätuolini. Olen vuokrannut vammaisille suunnitellun omakotitalon, missä pihalla uima-allas ja poreallas. Molempiin vammainen pääsee hissin avulla. Talosta myös saa apua korvaausta vastaan.
Talo on tarkoitettu kuudelle hengelle. Nyt tilaa vielä puolitoista kahden hengen huonetta.
Jos kaikki 6 paikka saadaan täyteen, on hinta matkat+400 euroa.
KLM: len to Amsterdamin kautta nyt 750 euroa edestakaisin. Finnairin suora lento muutaman kympin kallimpi. Jos kiinnostaa, kirjoita pian leo.pulkki@pp1.inet.fi

Kova tarjous.

Kirjoitappa tuohon \"matkaseuraa\" osiolle tuo juttu
myös (sopivasti lyhentäin) Uskoisin että halukkaita löytyy. Siellä käy eri ihmiset kuin täällä mielipide kautta keskustelu palstalla.

Meikku

Olen tehnyt reissuja ulkomaille ja aina on kentällä saanut kiitettävästi apua. On vain ehdottomasti muistettava mainita avuntarpeesta matkaa tai lentoja varatessa.

Olen ollut muutaman kerran omatoimimatkalla ja yhden kerran valmismatkalla. Luulin, että kun kääntyy matkatoimiston puoleen, pääsee tosi helpolla esteettömyyskysymysten suhteen. Vaan olin kyllä tosi väärässä. Matkatoimistojen sivuilla ei voi hakea kohteita esim. haulla \"sopii liikuntarajoitteisille\" tms. Eli aina on soitettava toimistoon ja kyseltävä sopivia vaihtoehtoja. Eikä matkatoimistot osaa välttämättä ihan heti kertoilla hotellien esteettömyydestä jne. Samoin meille pyörätuolilaisille niin tärkeä asia kun hissin mitat on usein vähän epämääräiset.

Mutta kun tekee riittävästi etukäteistyötä ja kyselee, niin kyllä reissaaminen onnistuu. Ja mikä tärkeitän, niin ottaa mukaan repullisen oikeaa asennetta ja huumoria. Tiukalla pipolla ei kannata matkaan lähteä :)

matkailua rakastava

Kerrankin joku kirjoittaa aiheesta, josta olen yrittänyt keskustelua useammalla matkailupalstalla - tuloksetta.
Olen liillut että olen ainoa Suomessa, jota tämä aihe koskee.
Palaan...

Matkailua rakastava .mutta..

Aloittajalle: Matkanjärjestäjä/matkatoimisto voi toiveitten ,mukaan ottaa selvää hotellin faciliteeteistä, jos niitä ei ole ilmoitettu ennestään esim. hissit hotellissa, luiskat allasalueelle ja aamiaisravintolaan myös kylpyhuoneen oven leveys , suihkutila (onko vain amme) ym..Matkanjärjestäjä ei sinällään auta matkalla. Esim. oppaat eivät saa auttaa bussiin nousussa tms..
Lentoyhtiö huolehtii siinä mitassa, kun matkustajan kategoria on ilmoitettu eli millainen rajoite sinulla on. Pystytkö kävelemään /nousemaan koneeseen, vai onko sinut nostettava koneeseen, miten paljon tarvitset apua kentällä. Eli lippuja tilatessa on ilmoitettava nämä asiat ja sinut määritellään lipussa ja saat kentillä sen mukaisen kohtelun. Kentällä saat silloin avustaja, joka auttaa (mahd. muitten avustajien kanssa) koneeseen ja sieltä pois. Avustettava viedään ensimmäisenä koneeseen ja viimeisenä ulos.
Paikoista koneessa on täällä jo kirjoitettukin.
Vierasta kanssamatkustajaa ei voi tietenkään velvoittaa, mutta fiksuilta sellaisilta soi saada apua. Valitettavasti on sanottava suomalaisten häpeäksi, me mieluiten katsomme uteliaana matkan päästä, mitenkähän tuo selviää. Kun sen sijaan ainakin Euroopassa sinulle tarjotaan hyvin helposti apua kadulla, ravintolaan ym. menoissa.
Jos et pysty nousemaan lentokenttäkuljetusbussiin, on tilattava joko taksi tai invataksi, joka on itse kustannettava. AM:llä taitaa olla periaate, että maksavat toisen siivun matkoista.
Pienet kylät tai kaupungit eivät sovellu infrastruktuurin takia. On valittava kohteita, joissa on kadut ja jalkakäytävät ja luiskat suojakäytäville.

Hotellit ilmoittavat olevansa disable friendly, mutta ne eivät lopulta silti aina ole sitä. On varmistettava etukäteen.Suuri työ on tsekattaessa sopivaa hotellia Suomalaisilla matkanjärjestäjillä ei ole montaakaan.
Riippuu myös vammasi laadusta, tarvitsetko omaa pyörätuolia kentillä ja matkalla. Me teimme ensimmäiset matkat paikan päällä vuokratulla sähköskooterilla. Nyt on ollut oma normaali pyörätuoli matkassa, muttasilti vuokrattu paikan päällä skootteri, joka mahdollistaa pitkätkin “kävelyt” kaupungilla ja satama-alueilla matkakumppanin kera.
Sorry, tuli pitkä! Olen kaivannus vertaistukea näissä asioissa, mutta tähän asti en ole löytänyt juurikaan. Kuvittelin että esim. erilaisten vammaaisjärjestöjen sivuilla olisi infoa tai keskustelua.Itse odotin Lihastautiliitolta , mutta ei:(

Vauhtisokee

Kiitokset vastauksista. toki lisääkin saa tulla.

Tuohon viimeiseen viestiin,sinänsä toisarvoinen täsmennys, kyselyni ei koskeut itseäni, vaan matkoilla heränneeseen asiaan/aiheeeseen tätä matkustusmuotoa kohtaan.
Toki tutkailen tiedot tarkkaan,koska loppukesästä lähden luotsaamaan erästä pyörätuoliihmistä matkalle.
Oppi ikä kaikki.

AP

Matkailua rakastava

Laitan tännekin ttoiseen ketjuun kirjoittamani:
Hyvä että aihe edes kiinnostaa (Rullatuolilla…), vaikka kirjoittajia ei olekaan. Kuten sanoin, olen hakenut muutaman vuoden vertaiskeskustelua aiheesta, mutta kenelläkään ei ole tätä “ongelmaa”.
AP, olemme siia asianosaisia.
Jos jotakuta kiinnostaa tosissaan, voin kertoa lisääkin.
Olisin kiinnostunut liikuntarajoitteisille sopivista kohteista ja hotelleista. Kun aikansa työelämässä raadettuaan odotti eläkeikää ja aikaa matkusteluun, niin sitten liikuntarajoitteisuuden aiheuttanut sairaus raunioitti nämä odotokset.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat