Kaupunkiloma

matkaaja

Kaupunkiloman kohteeksi suosittelen lämpimästi Prahaa, joulun ajalta mahtavia kokemuksia.
Etukäteen kannattaa tutustua nähtävyystarjontaan vaikkapa hyvän matkakirjan avulla (Lehtipuu ja kumppanit,Praha ja Tsekki).Majapaikka kannattaa ottaa mahdollisimman keskustasta, säästää aikaa siirtymisissä paikasta toiseen. Raitiovaunuliikenne toimii hyvin, jopa illalla aika myöhäiseen asti.
Hotelleissa on valikoimaa runsaasti, vaatimattomammista aina neljän tähden tasohotelleihin.
Kaupungissa on runsas musiikkitarjonta eli konsertteja järjestetään iltapäivisin-illalla,kestävät yleensä tunnin. Olimme yhdessä konsertissa joulun aikaan, enempään ei ollut mahdollisuutta kun oli järjestettyä ohjelma.
Prahalaiset ovat kohteliaita, puhuvat englantia aika yleisesti, esim. erikoisliikkeissä.
Silmiinpistävää oli siisteys kaikkialla eli ulkotiloissa ei näkynyt roskia missään, ihmisiähän siellä liikkuu paljon koko ajan mutta suomalaista \"roskakulttuuria\" ei havainnut missään.
Prahan lentokenttä on myös erinomaisen toimiva, keskisen Euroopan vilkkain kenttä kuitenkin. Missään ei ollut ruuhkaa eikä kohtuuttomia jonoja, kukaan ei tuuppinut eikä yrittänyt etuilla (lukuunottamatta kiinalaisia eli aasialaisia isoja ryhmiä joista ei oikein tunnuttu siellä pitävän).
Olen koskan vaan valmis lähtemään taas Prahaan, jäi niin hyvät muistot.

Kommentit (12)

Tirlittan.

Praha on myös edullinen, viikko neljän tähden keskustahotellissa 500-600 euroa.
Ja kun ottaa hieman etäisyyttä keskustaan niin sivukaduilta löytyy edullisia ravintoloita.

Praha on yksi Euroopan suosituimpia kaupunkikohteita.
Hyvin säilynyt vanhakaupunki kuuluu Unescon maailmanperintöluetteloon ja kaikki tärkeimmät nähtävyydet ovat kävelyetäisyydellä toisistaan.
Prahaa on myös kutsuttu sadan tornin kaupungiksi,on kirkontornia, vesitornia, näköalatornia....(Huom!,minä en ole niitä itse laskenut)

Toukokuulle on tilattu viikon matka Prahaan ja matkakaverina on ystävä joka on toiminut Prahassa kirjeenvaihtajana. Joten tiedossa on myös tutustumista paikallisväestöönkin.

Lisäksi aion perehtyä perusteellisesti juutalaisuuteen. Edellisillä kerroilla on jäänyt väliin niin Juutalaiskortteli kuin juutalaismuseo ja vanha hautausmaakin.
Ja lisää kalmanväreitä, päiväretki Kutna Hora kaupungin luukirkkoon.
Onko kukaan teistä tuossa luukirkossa käynyt?

Tässähän sitä tuli taas \"mainostettua\" mutta myös minä voin suositella Prahaa.

matkaaja

Meillä oli mysö puolen päivän retki Kutna Horaan. Käytiin toki luukirkossa, sekä luita että pääkalloja pitkin ja poikin. Paikka oli tupaten täynnä väkeä, jyrkät portaat johti alas kirkkoon, pimeätä.
Kutna Horassa teimme oppaan johdolla kiertokävelyn, kävimme myös rahapajamuseossa, joka on erään suvun palatsissa. Mielenkiintoinen sekin, rakennuksessa oli sali jota nykyään käytetään mm. vihkipaikkana. kaupungin lähellä on ollut hopeakaivos ja hopearahaa on valmistettu tietysti. Vanhoja rahoja oli näytillä museossa.Oman paikallsien oppaan kanssa tuokin retki onnistui täydellisesti, sää suosi myös vaikka elettiin talviaikaa.
Mielenkiintoinen oli myös matka pienoisbussilla
Kutna Horaan ja takaisin.
Juutalaisuudesta ei oppaamme maininnut sanallakaan, kaikkea ei ehdi tai jokin muu syy...juutalainen kaupunginosa oli lähellä hotelliamme ja sen läpi kyllä kuljimme. Muualla olen kyllä juutalaisuuteen tutustunut, mm. Vilnassa.

matkaaja

Moni varttuneempi muistaa varmaan Lieko Zachovalovan joka oli aikoinaan YLEn Prahan kirjeenvaihtaja. Elää kuulemma edelleen, eräs oli tavannut hänet noin vuosi sitten.
Silloin kun viestimien kautta ei ollut vielä nykyisenkaltaista uutistulvaa, muistan selvästi Liekon raportit Prahasta.

lukija

Kiitos aloittajalle kokemusperäisestä Praha-raportista, nuo kirjoista ja neistä saatavat mainoslauseet jälempänä ei taas kiinnosta.Sitä tietoa saa kun nettiin pistäytyy.

Tirlittan

Tiedän, tiedän, ei pitäisi vastata mutta minua huvittaa tuo että kaikki mitä kirjoitan on jonkun mielestä mainosta tai netistä kasattua.
Ei liene aihetta enempään.

tupu

Prahaa voi suositella kaikille, todella hieno
paikka, juutalaiskorttelit ja -hautausmaat
mukaan lukien. Toinen mikä kiinnostaisi olisi
Lissabon, en ole käynyt, mutta mennä aion.

maijki

Tupu, voin todellakin suositella lämpimästi Lissabonia - se oli ainakin meille lokakuun lopulla erittäin positiivinen kokemus syysmyräkästä huolimatta. Nähtävää oli todella paljon eikä pelkästään itse Lissabonissa vaan myös lähialueilla, ihmiset mukavia, palvelu ystävällistä, ruoka hyvää ja edullista, hotellit kohtuuhintaisia, julkinen liikenne erinomainen jne. Kaikin puolin siis täydellinen kaupunkilomakohde. Ja hyvät suorat kohtuuhintaiset lennotkin.

Monesti Prahassa käyneenä voin myös suositella isomman seurueen tai pidemmän oleskelun ajaksi ihan keskustan alueella olevia huoneistoja - ne ovat edullisia ja siistejä (googlaa asunto Prahassa). Ja varoituksen sana - älkää edes haaveilko juutalaiskortteleista pääsiäisen aikaan - ne jonot ja valtava ryysis on testattu ;( Paikka on kyllä mielenkiintoinen, mutta tuo ryysis vei osan hohtoa - sinne pitäisi päästä ihan rauhassa katselemaan. Ja jos linnoista tykkää, Prahasta tehdään retkiä myös Karlstejnin linnaan, jonka alapuolella olevassa kylässä on erinomaisia ruokapaikkoja. Kutna Hora on mielenkiintoinen, mutta on sitä ryysistä sielläkin...

Kun näistä kaupungeista tässä on puhetta, olisiko kukaan käynyt lähiaikoina Krakovassa - onko se samankaltainen kuin Praha? Ja Edinburghiakin saisi joku kehua - sekin kun kiinnostaa ;)

molemmissa

Jollain tapaa Krakova muistuttaa Prahaa, mutta... no vaikeata sanoa. Prahassa on paaaljon enemmän nähtävää, on isompi kaupunki ja maahan on eri.

vinkvink

Jos kuitenkin maltettaisiin pitäytyä Prahassa. Aloitus oli matkakertomuksenomainen eli sellaiseksi ilmeisesti tarkoitettu.
Muille kaupunpungeille voi laittaa oman ketjun.

antsa

Praha on kyllä upea kaupunki. Itse suosittelen ottamaan hotellin jostain muualta kuin keskustasta. Näin ollen näkee myös muuta Prahaa mukavasti. Itse olimme Zizkovin alueella ja sieltä pääsi kätevästi ratikalla keskustaan (jos ei jaksanut kävellä). Tuskin olisi muuten tullut tuolle alueelle mentyä, mutta siellä oli mukavia ravintoloita ja mm. TV-torni on sielläpäin. Itse torni on aikasmoinen nähtävyys jättimäisine vauvapatsaineen ja sisältä on hyvät näköalat ympäri Prahaa.
Ruuat ja juomat tosiaan halpenee heti merkittävästi kun poikkeaa jollekin pikkukadulle pois suurimmasta hälinästä. Itse olimme jossain pikkubaarissa missä kukaan ei puhunut sanaakaan englantia, mutta niin vaan saatiin oluet ja jäätelöt (itse asiassa kun otettiin jätskit, niin sen jälkeen kaikki muutkin päättivät syödä sellaiset..jopa itse baarimikko ja keittiössä häärännyt äitimuori).
Viikko menee ainakin helposti Prahassa nähtävyyksiä katsellessa ja olutta maistellessa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat