Myytti turistirysistä

Ile

Tällä palstalla kirjoitetaan usein ns. turistirysistä. Palasin eilen paikasta, jonka varmasti monet mieltävät sellaiseksi eli Kanarialta, tarkemmin Costa Adejesta Teneriffalta.

Etsimme kohdetta joka olisi sopivin meidän kolmea sukupolvea edustavalle seurueellemme. 90-luvun muistot Kanarian loputtomista rätti- ja rihkamakaupoista ja perään huutelevista kauppiaista vähän arveluttivat, mutta totuus oli täysin muuta.

Paikka on siisti. Hotellit kohtuullisen hyvällä maulla rakennettuja ja hyvätasoisia. Kauppakeskukset tasokkaita ja tuotteet laadukkaita. Ei katukauppaa tai pakkomyyntiä. Ja mikä tärkeintä, kaikki toimi niin 9kk ikäiselle kuin 65-vuotoaalle ja kaikille siltä väliltä.

Ainakin kyseistä Kanarian kohdetta voin suositella lämpimästi perhematkailuun.

Kommentit (2)

holidays from hell

Hyvä, että sinua onnisti matkasi suhteen. Itse nimittäin palasin viikkoa aikaisemmin Play De Las Americas\'ista suorastaan helvetillisen loman jälkeen, ja voin vakuuttaa, että kyseisen kohteen tapauksessa ei tosiaankaan ole kyse myytistä (tosin kun monen muun kohteen tapauksessa).

Oli majoittautunut neljän tähden hotelliin (Teneriffe Sol), joka palvelunsa ja siisteytensä puolesta oli aivan hyvä. Valitettavasti tämä ei aivan riitä tekemään hotellista kunnollista.

Kyseisen hotellin yksi suurimmista ongelmista on sen sijainti aivan yökerhoalueen (Veronicas) vieressä, minkä takia hotellihuoneisiin kuuluu kovaäänistä musiikkia kaikki yöt (klo 19 - 06). Eli vähintään korvatulpat on hyvä ottaa mukaan jos haluaa nukkua yönsä rauhassa.

Tämän hotellin ehdottomasti suurin ongelma on kuitenkin turvallisuus sekä henkilökunnan luotettavuus, sillä meikäläiseltä varastettiin lukitusta hotellihuoneesta lukittu matkalaukku keskellä kirkasta päivää. Vaikka hotellissa on käytössä avainkortit (joiden lokijärjestelmästä näkee ketkä huoneessa on käynyt) ja nauhoittavat turvakamerat, niin varkaista ei edelleenkään ole mitään tietoa.

Valitettavasti varastetussa matkalaukussa oli sisällä 3000€ arvoinen kannettava tietokone, joka kuului työnantajalleni. Hotellihuoneeseen ei ollut murtauduttu, vaan varas oli käyttänyt avainkorttia (joka voi olla vain hotellin henkilökunnalla). Toisaalta kukaan muu kuin hotellin henkilökunta ei voinut tietää, että minulla oli tietokone mukana. Toisaalta minun on vaikea uskoa, että kukaan varas olisi niin tyhmä, että varastaisi 15 vuotta vanhan suuren lukitun matkalaukun ilman, että tietäisi sen sisällöstä mitään.

Eli olen suhteellisen varma, että joku hotellin henkilökunnasta on sotkeutunut tähän tapaukseen. Luonnollisesti hotellin johto kiistää tämän ja kieltäytyy kaikista korvauksista. Hauskinta tässä jutussa oli lähinnä se, että valitsin tämän neljän tähden hotellin lähinnä siksi, että arvelin sen olevan riittävän turvallinen, jotta voisin ottaa työkoneeni mukaan matkalle (koska tarkoituksena oli tehdä hieman töitä matkan aikana).

Opin myös näin kantapään kautta, että vaikka minulla on matkavakuutus, niin se ei korvaa työnantajani omaisuutta. Eli lomalle ei kannata ottaa mukaan työkoneita tai puhelimia, sillä henkilökohtaiset matkavakuutukset eivät niitä korvaa.

En ole mikään keskivertoturisti, vaan olen tehnyt yli 20 vastaavaa matkaa viimeisen kolmen vuoden aikana, joten tiedän kyllä miten varkauksiin yleensä varaudutaan. Valitettavasti en ole vielä käynyt sellaisessa hotellissa, jossa tietokoneen saisi mahtumaan safety box:iin. Tämä on hieman huono juttu meikäläisen kannalta, koska joudun työni puolesta kuljettamaan tietokonetta myös lomamatkoillani.

Valitettavasti en voi suositella Teneriffe Sol hotellia tai Play De Las Amaricas\'ia kenellekään täysijärkiselle ihmiselle. Vaikka Teneriffa saarena on ihan hieno, niin se näyttää edelleen olevan varkaiden, kaupustelijoiden ja kerjäläisten ykkösmesta. Näyttäisi myös siltä, että tämä tilanne ei muutu ainakaan lähiaikoina, sillä niin paikallisella poliisilla kuin väestöllä ensimmäinen kommentti varkauteen liittyen oli suurinpiirtein seuraavanlainen: \"kai sulla oli vakuutus - älä stressaa, sä saat rahat takas vakutusyhtiöltä\". Eli näyttäisi siltä, että tällaiset varkaudet on hyväksytty kuuluvan osaksi paikallista elämänmenoa ...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat