\"Tippikulttuuri\".

Igors

Miten olette sopeutuneet tippien antamiseen. Monessa paikassahan käytäntönä on että palveluammateissa palkka on lähes olematon mutta tippien saaminen nostaa ansiotasoa.

Itse olen sopeutunut moiseen vaikka ihan rehellisesti sanottuna itseäni hieman moinen käytäntö ärsyttääkin. Ymmärtäisin jos kysymyksessä olisi vapaaehtoinen, ylimääräisen tipin antaminen hyvästä palvelusta, mutta käytäntö tuntuu olevan sellainen että vaikkapa vain hyvää päivää sanoisit niin jo vastapuoli olisi odottamassa myös tippiä.

Olenkin varautunut siten että aina matkoille lähtiessäni käyn pankissa hakemassa riittävästi yhden, kahden ja viiden dollarin seteleitä.

Sivut

Kommentit (18)

Kokemusta

Hankalaahan se on - nimittäin tipin antaminen - kun ei ole asiaan tottunut. Olen yleensä yrittänyt laskeskella 5-10 % laskusta ja lisännyt sen hintaan. Jos olen ollut tyytymätön esim. ruokaan, niin en anna tippiä. Tulin juuri Wienistä, jossa söin eräässä pikkuravintolassa todella hyvän ja edullisen salaatin. Annoin reilusti ekstraa. Huolehdin myös siitä, että loman jälkeen jätän siivojille \"lisäpalkkaa\".

Maan tavalla

Pyrin olemaan maassa maan tavalla. Otan selvää, mikä on maan tapa. Mielelläni annan tippiä hyvästä palvelusta ja ruuasta. Huonesiivoojille jätän aina tippiä, heillä lienee hotellin heikoimmat palkat. Maasta riippuen, voin antaa tippiä taksikuskeillekin, nautin nähdessäni iloisia naamoja.
En matkoilla tee säästöä palveluammattilaisten selkänahasta, kuten monet tuttavani. Sitten he kauhistelevat minun antamiani tippejä.

matkaan

Ei nyt ihan kulttuuriksi voi tippien antamista laskea mutta kyllä hyvästä palvelusta on kohteliasta muistaa tarjoilijaa pienellä summalla. Noin 10% laskusta on sopiva. Mutta jos palvelu on kehnoa silloin voi unohtaa koko asian.

Ulpukka

Miten olen sopeutunut tippikulttuuriin, kysyy aloittaja.Sopeutumista se on vaatinut ja ajatusmaailmani sotii moista \"kulttuuria\"vastaan.

Ensiksi ostan matkan. Teen kaikki matkaani liittyvät paperihommat itse.Pääsen perille kohteeseen, en todellakaan voi sanoa siellä
päivääkään ilman tippiä.Henkilökunta kyllä pokkaa ja kumartaa, mutta käsi ojossa.Parin viikon lomalla saan ojentaa tippikouraa melkein toisen matkan hinnan verran.
Välillä mietin, että eihän tässä ole mitään järkeä. Kunkin maan pitäisi maksaa työntekijöilleen palkkaa niin paljon, että turistin ei tarvitsisi enää heitä elättää.Enkä pääse ajatuksesta, että moinen tapa on pimeää rahaa ja veronkiertoa.Miten kansasta voi tulla rehellisiä, kun kerjäämälläkin voi itsensä elättää. Ja turistithan heitä opettaa ja oppaat siihen yllyttää. Se on niinkuin velvollisuus tuupata kourallinen kolikoita retken päätyttyä nyrkkiin.Nyt olen jo niin kärkkäällä tuulella monista tulevaan matkaani liittyvistä asioista, että hyvä kun en peruuta koko matkaa.(Viimeisin huomautus ei koske tippiä.)

Ei ole minullekaan täällä suloisessa Suomessa ihmiset työntäneet rahaa, vaikka olenkin työni aina kiitettävällä tavalla hoitanut.Mikähän ero on minun ja muunmaalaisten työskentelyssä, kun heitä pitää rahalla turistien palkita.

Oilisisko

\"turistithan siihen opettaa...\"

Jännää kuinka asiat voi nähdä ihan vain omasta näkökulmastaan. Kyllä tuo tippikulttuuri on syntynyt moniin maihin jo ennen turistien saapumista. Esim. USAssa jossa jatkuva tippaaminen on arkipäivää , varmasti koko käytäntö on keksitty ennen kuin turistit tulivat sitä ihmettelemään. Se on arkea paikallisille ja he osaavat toimia sen mukaan.

Jos paikallinen palkkausjärjestelmä on tippeihin perustuva niin ainakaan minusta ei ole oikea tapa jättää tipit maksamatta ja siten heikentää esim. hotellisiivoojan elintasoa. Eihän se ole siivoojan vika! Oikeampi tapa olisi antaa palautetta ko. hotellin johdolle ja vaatia heitä muuttamaan palkkausjärjestelmäänsä. Tai vaikka boikotoida koko maata, jos kokee sen noin vääräksi.

Mimä teen samoin kuin joku tuossa jo aikaisemmin kertoi eli perehdyn paikalliseen tippikultuuriin etukäteen ja toimin sen mukaan. Dollarin setelitukko on monella reissulla perusvaruste. Muutama seteli kulkee aina taskussa.

En koe tipin antamista mitenkään omituisena: toki se vaatii hieman harjoittelua ja sitä, että tottuu ihmisten kohtaamiseen palvelutilanteessa: tilanteeseenhan kuuluu yleensä myös kiittäminen, silmiin katsominen yms.

Tirlittan.

Meillä Suomessahan ei tätä tippikulttuuria liiemmälti esiinny.
Poikkean kuitenkin hieman asiasta koska mieleen pölähti kysymys että miksi kuitenkin kuppilasta poistuttaessa annetaan tippiä portsarille?
Varmistellaanko sillä sitä että seuraavalla kerralla ovi taatusti aukeaa?
Ihmettelee

vippaa viitonen

Muistelen jostain lukeneeni että kartanon herrat olisi kolikolla viskannut portinaukaisijaa kun ovat valjakolla ohi rientäneet.

Tuo portsarijuttu on vuosikymmeniä toiminut instituutio. Välillä siihen on sisältynyt narikkamaksu ja / tai joku erillismaksu vierailevasta merkkiesiintyjästä. Mutta sisäänpääsyn se varmistaa jos taso on riittävä.
Tosin tämä ei päde joka paikassa,pelkästään ovimiehen vaihtuessa asialla ei välttämäti ole hyötyä.

Reissuilla tuo on monissa kohteissa arkipäivää.
Eikä tuo edullisissa kohteissa häiritse.Jos siivoojalle työntää kympin,kaksi niin eihän tuo reissu pilalle mene. Mutta työn laatu petraa.
Nämä tipinjahtaajat eli laukunkantajat on harmeja
sinänsä. Puoliväkisin vie kapsäkit kädestä kantavat 20 metriä ja koura ojossa. Toinen yli-innokas ryhmä on kenkien lankkaajat.

Kaiken kaikkiaan asia on erilainen yhteiskuntajärjestelmä.Olotila,periytynyt tapa.
Maassa maan tavoilla ja sillee....

nightclub

Eikös tuo tipin antaminen portsarille nimenomaan pois lähtiessä ole juuri sitä, että sillä pyritään varmistamaan seuraavalla kerralla nopea sisäänpääsy tai jopa jonon ohittaminen tai muu extrapalvelu?

Nuo narikkamaksut ja sisäänpääsymaksut ovat asia erikseen ja nehän on ihan määriteltykin talon puolesta. Tuo tippi on ihan vapaaehtoinen...

vipaa viitonen

Käytäntö vaihtelee eri taloissa.Olin käyttänyt sanaa \"erillismaksu\" jottei sitä sotketa tippirahaan. Yleensä sama henkilö tuon rahan kerää.Ei aina. Narikkamaksu voi olla määritelty tai sitten ei. Joskus raha menee talolle joskus portsarille,ehkäpä jopa puolittavat sen.
Tippimaksulla on sama tarkoitus kuin ulkomaillakin.Palkitaan jostain tai vartutaan parenpaa tulevaisuudessa.Pätee myös tarjoilijoihin
kyllä tulee paukut kerkeesti kun luopuu kympistä

Mimmi35

Uskon sen. Ex-mieheni oli Laihialta ja joka matkalla meillä oli kärhämää tippien antamisesta. Hän ei olisi halunnut antaa kenellekään mitään.

baraja

En nyt pidä itseäni minään ihmeellisenä tippaajana tai sen kulttuurin osaajana. Voin olla aika nuukakin siinä suhteessa. Useimmiten Suomessa en anna tippiä lainkaan, mutta eihän se täällä olekaan niin vakiintunut tapa kuin vaikka USA:ssa. Siis tipin jättäminen täällä Suomessa on ainakin minulle jotain spesiaalia.

Maailmalla välillä tippaan, välillä en. Riippuu paikallisesta tavasta, mutta myös siitä onko siellä mielestäni jo muutenkin \"tarpeeksi kallista\" vai halpaa. Sitten vaikuttaa tietysti myös se, olenko jotenkin erityisen tyytyväinen palveluun. Nyt on mielessäni tuore reissu Dubaihin. Siellä tuli alituiseen ajeltua taksilla ja usein tippasin 30-40%. Taksi kun oli siellä turkasen halpaa kyytiä. Usein taksamittari näytti 10 tai 11 paikallista dirhamia ja silloin annoin vähintään 15 Dhs. 15-17 Dhs oli vähintään 20 jne. Useimmiten vaikuttivat kuskit jopa hieman yllättyneiltä ja ainakin tyytyväisiltä. Yhden kerran en tipannut: kuski ajoi niitä näitä ja sai mittariin 42 Dhs, vaikka muutoin sama reitti oli tullut maksamaan 20-25 Dhs. Uteliaisuuttani pyysin kuskia näyttämään lopuksi mittarista kyydin pituuden ja se oli 21km. Kartalta mitattuna se on korkeintaan 8 km ja kyllä huomasinkin reitinvalinnassa melkoisia vapauksia. Mutta tuo oli todellakin ainoa poikkeus, eikä kuski näyttänyt hapanta naamaa, vaikka tipit jäikin saamatta.

Dubaissa maksoin useimmiten kahviloissa ja ravintoloissa Visalla. Hieman palvelun ja fiiliksen mukaan sitten tippailin 5-10%. Lähtiessä jätin hotellihuoneesseen siivoojalle pikkuseteleinä 35 Dhs (aika kitsaasti, noin 7 euroa). Respan kaverille annoin 20 Dhs, kun oli laittanut valmiiksi merkeillä varustamamme postikortit eteenpäin. Aika huonoa oli tuo muistaminen viime hetkellä, mutta ainahan voi puolustella että oli lompsassa jäljellä vain niitä suuria seteleitä, liian suuria jätettäväksi... ;))

Joo, itse olen aika luokaton ja huono tippaaja, mutta joskus sitten ehkä satun tajuamaan mitä tilanne vaatii tai mikä on soveliasta. Niinhän se kuitenkin on, että jos menee uudelleen vaikkapa samaan ravintolaan, niin jotenkin tuntuu saavansa erilaisen vastaanoton mikäli on edellisellä kerralla kunnolla tipannut. Totta vai kuvittelua?

baraja

Lainaus:
Olenkin varautunut siten että aina matkoille lähtiessäni käyn pankissa hakemassa riittävästi yhden, kahden ja viiden dollarin seteleitä.

Jaaha, Igors haluaa reissussa leimautua jenkiksi, vai?? ;)

Kyllä tippaukseen kelpaa ihan paikallinen valuuttakin. Tietysti voi olla, ettei ensialkuun ole paikallista pikkurahaa ja silloin noilla pikkutaaloilla on käyttöä. Minullakin oli joskus takavuosina noita pikkutaaloja mukana, mutta se oli sitä aikaa kun reissasin työasioissa vuoronperään USA:ssa ja sitten useimmiten Ukrainassa. USA:sta tullessa oli sitten yleensä tuota pikkurahaa ja Ukrainassa se kelpasi kiitoksena erittäin hyvin. Varsinkin 1990-luvun lopulla jo yksi taala teki Volga-taksista onnellisen!! Tai sitten he olivat vaan niin hauskoja tyyppejä. ;)

Igors

...\"Olenkin varautunut siten että aina matkoille lähtiessäni käyn pankissa hakemassa riittävästi yhden, kahden ja viiden dollarin seteleitä\".
.......
baraja: Jaaha, Igors haluaa reissussa leimautua jenkiksi, vai??
.......
Kylläpäs baraja sai minut hymyilemään tuolla hyväntahtoisella huumorillaan. Itse en millään osaa laittaa itseäni, ainakaan itse muodostamaani kuvaan tyypillisestä jenkkituristista. Minähän kuljeskelen paljon paikallisten seurassa ja en edes vaatetukseltani kovinkaan paljoa heistä erotu. Lisäksi kun en hallitse edes \"tangeroenglantia\" niin loppukin mielleyhtymä minusta jenkkituristina katoaa. (Omasta mielestäni jopa onneksi)

Mutta, ihan asiaakin. Monta kertaa olen törmännyt tilanteeseen että paikallinen valuutta on sellaista että jopa viisi euroa vastaisi aika moista nippua paikallista valuuttaa. Näinollen on huomattavasti helpompaa kuljettaa mukanaan vain ohutta nippua dollareita jopa pieninä seteleitä.

Niin, ja viimeksi kun olin toisen papparaisen kanssa Egyptissä, emme vaihtaneet lainkaan kyseistä paikallista valuuttaa vaan kaikki kaupankäyntimme onnistui dollareilla ja euroilla.

Kuten tuolla edellä useampikin on jo minunkin lisäkseni kirjoittanut niin onhan tuo tippien jakaminen aika ärsyttävää mutta maassa maan tavalla.

tipaton kultti

Jossain pelataan sillei. Tippi / palkka tehdystä työstä.Tietysti voidaan sanoa että Suomenm malli.Hotelli nostaa satasella hintoja ja jakaa tipit palkkapussissa. Oisko kiva. ?
Mulla on aivan eri syyt matkustella,kuin mennä kaivelemaan hotellihuoneista erilaisuuksia tai kiroillemaan poikkeavaa liikennekäytöstä.Elämäntavat ja politiikka, kaikkialla ne erottuu Suomesta,mutta siinähän se viehätys piilee.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat