Thaimaan ötökät.....

-at-

Hei ! Tokkopa tänne usein uskaltaa kirjoittaa, sen verran näyttää touhu torailulta ja kaikkea muuta kuin matkailuun liittyvältä.... :(

Kysyn kuitenkin josko jollakin olisi tehokasta neuvoa Thaimaan hyttysiä vastaan?
Off\'it, Zyrtec\'it sekä muut mieleen tulleet \'torjunnat\' käytetty, tuloksetta. Kun hyttynen pääsee pistämään niin seurauksena punainen ja kutiava paukama joka muuttuu pian suureksi vesikelloksi, kasvaen kunnes itse puhkeaa.
Sen jälkeen iholla aristava ja kudosnestettä tihkuva läikkä joka kestää parantua kauan :(
Olisin hyvin kiitollinen asiaa mahdollisesti helpottavista vinkeistä :)

Kommentit (11)

Tirlittan.

Katsopas tuolta Itikkakarkoite ketjusta, sieltä löytyy vinkkejä.

Myös minulla seuraa hyttysenpistoista allergisia reaktioita.
Sisareni tuokin minulle jokavuotisilta Thaimaan reissuiltaan muutaman pullollisen Johnsonin hyttyskarkoitetta.
Pieni muovipullo miedon tuoksuista(tuoksuu, ei haise) öljyä jota lapsetkin voivat käyttää.
Tepsii hyttysiin, Lapin sääksiin ja mäkäräisiin, yleensäkin kaikkiin jotka lentää ja pistää.
Suomesta en ole k.o. öljyä löytänyt.

Aurinkoihottuman kutinaan olen saanut lääkäriltä kortisonivoidetta nimeltä Bucort,lievittää tehokkaasti myös hyttyjenpistojen aikaansaamaa kutinaa.

valkoihoinen

Taikkulan ötökät ja itikat ovat sellaisia ettei niihin mikään tehoa. Moskiitot ovat vieraita meille ja siksi reagoidaan vahvasti niihin. Sikäläiset ötökät levittävät mm. denguekuumetta ja ne eliöt liikkuvat myös päivällä, ei vain yöaikaan. mahdotonta niiltä on välttyä, saa pahimmassa tapauksessa hankalia sairauksia joiden hoito kestää.
Siis tuo Johnsons-jotain on ikäänkuin parfyymiä kun ei haise vaan tuoksuu??? Myyvät siellä noita aineita vain rahaa kääriäkseen...varsinainen apu voi olla mitätön.Itikan purema aiheuttaa tulehduksen, siksi tuo noita isoja pallukoita.

Tättis

Aivan samanlainen reaktio kuin - at-:lla.
Samaisesta syystä yritinkin kysellä itikoita karkottavia neuvoja.

Itse olen kokeillut mm.
Zyrtek, väsyttää
Tea Tree öljy, auttaa ennen ja jälkeen sekä antaa tilaa bussissa hajunsa taki.
Saa luontaistuotekaupasta. Jos heti pureman jälkeen ehtii tuikata, niin auttaa.
Bacibact jauho, kuivattaa ruven ja on kökkäreinen.
Gentiana violetti, tehokkain ja sinertävän näkyvä. Suuri riski, että pslo pidätetään vmon pahoinpitelystä.
Betadine voide, rauhottaa, muttei kuivata rupea.
Hydrocortison voide 2,5% ilman reseptiä, helpottaa kutinaa.

Illalla aina vaaleat housut jalassa sekä paikallisella moskiittomyrkyllä hajustettuna.
Yöllä olen nukkunut valoverhosta tehdyssä makuupussissa sekä pitänyt parvekkeen verhot iltaisin kiinni. Huoneessa on ollut myös hotellien puolesta karkoitin.

Ne pirulaiset syövät päivälläkin, varsinkin pensaiden lähellä tuulettomassa paikassa.
Oireet tuntuvat vain pahenevan iän myötä.
Rupien paraneminen kestää kuukausia.

Nyt oikeasti kaipaan lääketieteellistäkin neuvoa, joka todellakin tehoaa. Helppiä!

Olen kuullut ennakoivan B-vitamiinin ja valkosipulipuristeiden napsimisen auttavan.
Vaikka valkosipulin haju karkoittaisi romantiikankin tyystin, niin yrittänyttä ei panna. Helmikuussa taas reissuun.

Tattis

Jatkuu....

Aloevera, esim. gdl:n rauhoittaa myös kärventynyttä ihoa.

Karkoitteiden pitäisi kao olla sitruunan tuoksuisia, jotta teho olisi paras.
Ei ole ollut apua tästäkään.

En aio jäädä hiihtelemään hangille, joten
neuvot ovat tervetulleita!

tupu

Minulla ei ole ollut ongelmia Thaimaan ötököistä,
miehelläni kylläkin. Ei hänelläkään ole
neuvoa niiden karkottamiseen, mutta hyvä
ja tepsivä apu löytyi lähimmästä apteekista.
Pahkurainen kutiseva kinttu vaan tiskille, muuta
ei tarvittu, tropit löytyivät heti.
Seuraavana päivänä kiusa oli poissa, pikkusen
rupia vaan jäljellä.
Paikallisilla on yleensä parhaat lääkkeet ko.
maan vaivoihin, eikä ollenkaan niin tiukasti
reseptien takana kuin meillä.

Yökkö

Itse olen ollut kertaalleen thaimaassa pari vuotta sitten. Reilu 2 vkoa Hua Hin ja Bangkok pari päivää. Itse en törmännyt pureviin ötököihin ollenkaan lomani aikana. Pattayalla lomailevat tuttavani sitä vastoi joka kerta ja ovat saaneet hyvän avun paikallisesta apteekista!

S

Sketolene niminen hyttys ym.karkoite. Saa Thaimaassa
apteekista ja joistain isommista kaupoista, joskus löytyy isoimmissa hoteilleissa minibaarin varustuksesta. Auttanut tehokkaasti meidän koko perhettä jopa miestä joka on \"itikka mangneetti\"

Tättis

Lainaus kirjasta Lee Faber/Isoäidn viisaudet:

Lainaus:
Hyttysenpuremien ennaltaehkäisyyn ei tarvita litratolkulla hyttysmyrkkyä vaan ruokavalion, joka sisältää paljon B-vitamiinia eli täysjyvätuotteita, kaurapuuroa, tummaa riisiä, pähkinöitä, maitotuotteita ja punaista lihaa.
Lainaus:
Tai voit nauttia B-vitamiinipitoisi
a ravintolisiä.

Ruisleipää reppuun ja eikös olutkin sisällä B-vitamiinia ;)

thailand 2012

2006 vaimolla n 40-50 paukamaa hyttysistä juuri tuollainen punainen läiskä joka suureni ja vesikello sen jälkeen.

nyt viimekuussa suojattiin jalat kunnolla paikallisella myrkyllä pari vaan tuli, mutta käsiin sitten iskivät taa punaiset 1cm läiskät osa vesikelloille.

Paikalliseen lääkärille taas kuten edellisellä kerralla lääkitys kortisonia 5mg 6 taplettia kerralla 3 päivää ja pikkupurkeissa rasvat mukaan

paukamat rauhoittui ei uusista tullu ihan niin pahoja. Joillakin vaan kaippa herkkiä elimistö sikäläisille moskiitoille eli suojausta vaan paikallisella aineilla (haisevat pahalle)illaksi ja yöksi. Parvekkeen ovi visusti kiinni ei tule ötököt kytikselle.

Anja

Thaimaan ötököihin ei tepsi täkäläiset valmisteet! Osta paikallisesta apteekista heti ekana päivänä jotakin paikallista hyttysmyrkkyä, viime lomamme karkotin näyttää olevan \'Wild lives, Insect Block\', pieni suihkepullo.
Joku muu paikallinen tuote ajaa saman asian. Sikäläiset hyttyset ovat petollisen äänettömiä ja viihtyvät maan lähellä kasveissa ja lähinnä vain iltaisin, eli iskevät paljaisiin sääriin ja nilkkoihin, ellet ole varautunut. Eli käytä karkoitetta joka ilta, niin säästyt ikäviltä seuraamuksilta, jotka ovat pahempia meikäläisten hyttysten aikaansaannoksiin verrattuna!
Jos hyttyset ovat ehtineet tehdä tuhojaan, hae heti apteekista lääkkeet ja rasvat, henkilökunta kyllä tietää parannuskeinot!

Mimi

Olen kalliisti maksanut kevytmielisyydestäni niin Thaimaassa kuin muuallakin kaukoidässä, kun olen iltaisin kuljeskellut hameissa ja sandaaleissa. Aamulla on pikku puremat nilkoissa, parin päivän päästä hirveät punaiset ja turvonneet moukurat.
Joskus on ollut koko nilkka ihan naurettavan paksuna yhden pureman takia.

Nykyään en lähde minnekään ilman offia ja hydrokortisonivoidetta. Varotoimenpiteenä käytän iltaisin pitkiähousuja ja käytän aina sukkia. Eivät pistä enää öttiäiset.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat