Vieläkö kotimaisin siivin

sinivalkoisin

Finnair on pahassa saumassa. Kilpailu vain kovenee.
Mutta asiat on karanneet monelta kirjoittajalta hyppysistä kun haukutaan laidasta laitaan.

Henkilökunta on erinomainen.Ainoa syy miksi yhtiö pyrkii heistä eroon on Suomen kustannustaso.Ei pystytä kilpailemaan jos henkilöstökulut on kolminkertaiset muihin verrattuna.On toki muitakin yhtiöitä samassa ongelmassa,mutta se ei Finnairia auta.

Yhtiön kalusto on vertailukelpoinen ja hyvässä kunnossa.Aasian suunta hyvä oivallus,mutta haittaa hivenen lentojen tiivistä toteutusta. Eli lyhyitä lentoja on helpompi aikatauluttaa kuin kymmentuntisia.

On tavallaan ikävä todeta,mutta sitä mukaa kun henkilöstö muuttuu ulkolaiseksi tai liisinkipohjaiseksi,niin Finnair lippujen hinnat lähestyy kilpailijoiden tasoa,mikä tällä hetkellä on erittäin matala. On näet pudotuspelien aika lentoliikenteessä.

Toivon yhtiön selviävän ilman isonpia naarmuja murroskauden tilanteesta. En ole erityisen isänmaallinen,mutta finskin kyyti on miellyttänyt

Sivut

Kommentit (16)

raakaa peliä,ei auta

Pistän tähän vähän suuntaa antavaa taustaa. Eli ketään ei moitita,tai ehkä -60 luvun politiikkaa.

Lentohenkilöstö saa noin 20 e tunti josta kertyy
3500e /kk tähän lisätään ylityö ja muut vastaavat lakisääteiset, palkkaraha nousee lähelle 3800e.
Summaanlisätään sos, ja muut työnantajakulu eli 2600e Kokonaissumma hyppää 6100e Tuohonkin tulee vielä päivärahat lennosta riippuen. Koneessa on 6 hengen miehitys eli 36000 e Eli vaatii monta 200e lippua,ja jostain pitäisi irrota polttoainerahat,huolto,konehankinnat,kenttämaksut,ylilentomaksut

Nyt Finnair siirtää toimintojaan eurooppalaiselle tasolle.Yhteistyökumppanit tarjoavat henkilökunnalle itsenäisen yrittäjän osaa noin 250e /pv kokonaihintaan. Tällä on laskettu säästettävän reilu 2tonnia kuukaudessa per työntekijä.

Eli sopeutumisvaikeuksia EU kalleimmalla valtiolla

vaki-asiakas

kun varailee lento+hotellipaketteja, tulee erilaisia vaihtoehtoja lentojen suhteen. Tulee varattua se jonka aikataulut ovat sopivimmat.Toki esim. Aeroflotia tai Rynkkyä en huoli, niiden reisut kai pitää ostaa suoraan yhtiön sivuilta, ainakin siis halpalentofirmojen.

mrs matkaaja

Kyllä ja ei. Riippuu suuresti hinnoista, lentoajathan Finnairilla ovat yleensä lyömättömät. Mahtavilla alennuksilla ovat nyt myyneet kotimaan reittejä. Tulevista ulkomaanmatkoista 3/4 lennetään vielä Finnairilla. Finnair panostaa nyt kovasti viikonlopputarjouksiin ja sitä kautta olemme onnistuneet löytämään erittäin edullisia lentoja. Vain Barcelonaan mennään Norwegianilla; sinne heillä paljon paremmat lentoajat vrt. F.

115599

Näin hyvä. Ei kannata lukkiutua yhteen ja samaan,vaan vertailla hivenen ja aikataulut tarkistaa itselle sopiviksi.
Nuo palkitsemisbonukset on melko turhat useinmille. Toki paljon reissaavat saavat balsamia harmeihin,mutta keskivertoreissaaja ei hyödy.
Kaikki yhtiöt lipsahtavat joskus,siitä ei kannata elämää pitää.
Kaikilla on sama päämäärä,pitää asiakkaat tyytyväisinä Eli hoitaa homma.

Korkkitaulussa on monenmoista lippua nuppineulan alla,mutta siitä ei sen kummenpaa tilastoa

Gasron koti

Kotimainen puree. ja nyt puree hintakin
Finnair / Aurinkomatkat Kuuba Varadero 14 vrk
AI sisältyy Lähtö 13.12 -11 Hinta 695,00e

Ei jäänyt enää montaa.säpinää

kiusaa joskus

Suomi on pieni valtio ja vähälukuinen kansa.
Joten ymmärrettävää on että täällä tuo sisäinen lentoliikenne on lähes olematonta.
Tästä tulee harmia ja kuluja jos asuu kehä 3 ulkopuolella.Finnairin lomalennot lähtee kohtuuhyvissä aikatauluissa, mutta saattaa hukkua vuorokausi että on ajoissa kentällä.Olipa kyse autosta,junasta tai linjapiilistä, niin aikamoinen sählinki ja jopa hotelliin turvautuminen tulee eteen loman takia.Erityisesti haitta korostuu jos on nuorisoa matkassa.

Tsemppiä, Finnair !

Olen uskollisesti tukenut kotimaista Finnairia vuosikymmenten ajan. Jos suinkin mahdollista, olen lentänyt kotimaisin siivin.
Joulukuun alun matkalleni Barcelonaan valitsin kuitenkin KLM:n, koska aikataulut olivat sopivat, koneen vaihto sujuva Amsterdamissa ja hinta (syyskuun alussa maksettuna) meno-paluu alle 200 euroa. Lentoemot olivat todella herttaisia ja palveluhenkisiä, tarjoilu hyvää (viinikin kuului ateriaan) ja kaikki pelasi niin hienosti, että minusta tuli kertaheitolla KLM-fani.

Tirlittan.

Tilasin toukokuulle viikon lento + hotellipaketin Prahaan.
Czech Airlinesin ja Finnairin ero vain 7 euroa henkilöltä.
Tälläisellä hinnanerolla ilman muuta kotimainen.

.

Jos tulee jotain koneongelmaa yms. on helpompi/nopeampi saada varakone paikalle kuin ulkomaisille lentäen. Olen kokenut varakoneen odottelun kentällä, kun kone tuli Sveitsistä...suosin mieluusti kotimaista.

Noihin palkkoihin sen verran kommenttia, että eiköhän lentäjillä ole lentäjien palkat ym.edut ja muulla miehistöllä ihan omanlaisensa (siis vähäisemmät).

Ile

Tulin vajaa viikko sitten Teneriffalta ja kyllä pakosta kiintyi huomio Finnairin ja tytäryhtiö Aurinkomatkojen säästöpaineisiin. Kone, vanha uskollinen Boeing 757, oli aika lailla kulunut ja nuhruinen ja huippuna oli että kattoa oli sisältä harsittu kasaan ns. roudarinteipillä. Eihän se turvallisuuteen mitään vaikuta vaan mielikiviin ja uskonkin että turvallisuus on edelleen kunnossa. Harmitti jotenkin uusiin, tyylikkäisiin asuihin pukeutuneiden lentoemäntien puolesta, koska työpaikka ei ollut samalla tasolla heidän palvelukykynsä ja -halunsa kanssa.

Tytäryhtiö Aurinkomatkat taas rekrytoi näköjään virolaisia matkaoppaita, ja osaamisesta päätellen koulutus on ollut aika lyhyt.

Kai se niin on että jos haluaa halpaa ja laadukasta, ne pitää ostaa erikseen...

matkaan

Eilen tultiin Prahasta Finnairilla. Joinain viikonpäivinä on aamulneto sinne tsekkiläisellä yhtiöllä. Meillä nyt oli Finnair, tekevät yhteistyötä eli ei hinnoissa juuri taida eroa olla.
Mutta se leipätarjoilu koneessa... eikö sitä voisi kertakaikkiaan lopettaa?

harmittavaa touhua

Plussapisteillä matkakirjoja (monde) Tilaus hoitui helposti. Mutta toimitus ei.Kolme kuukautta
vartuttuani yritin soitella perään. Ei läpi alle puolen tunnin. Pistin sähköpostii, ei vastausta.
Lähetin viimenään kirjeen. Kolme päivää kirja tuli ilman mitään saataviestiä.

Tämä ei oikein toimi ison yhtiön hommaksi.Jokin siellä mättää.

matkaaja

Kilpailu tekee hyvää. Lennän noin kerran kuukaudessa Ouluun ja nyt useamman yhtiön operoidessa on hinnat tulleet kovasti alaspäin. Aikatalu määrää minkä lennon otan.
Euroopan kaupunkeihin joihin operoi useat yhtiöt, näkyy kilpailu myös hinnoissa. Siinäkin ratkaisee aikataulut. Prahassa olen ollut viimeksi, silloin eli sinä päivänä oli Finnairin aamulento, otin sen.Kaikkina arkiaamuina sitä ei ole, yhteyden hoitaa tsekkiläinen yhtiö. Myös muita vaihtoehtoja on.
Erääseen toiseen eurooppalaiseen pääkaupunkiin taas on Finnairilla ainoa suora yhteys ja aikataulut ok. Se näkyy myös hinnoissa eli kun eräs Finnairin puolesta operoiva kotimainen yhtiö tuli myyntiin, sen ostivat brittiläinen halpayhtiö ja Finnair yhdessä. Reitin hinnat kohosivat, koska mainittu halpisyhtiö ei enää lennä ko. kentälle. Toki yksi muu mutta se ei oikein kelpaa, on koneen vaihto välillä, odotustakin.

matkaaja

Mitä Plus-pisteisiin tulee, itse käytän niitä useimmiten matkustusluokan korotukseen, en tuotteiden ostoon. Tarjoukset Plus-pisteet+ lento-hotellihinta kannattaa myös tarkistaa sillä hinnan erotus ostettaessa vastaava paketti nettifirmalta, on hyvä tsekata. Paljon menee pisteitä mutta hinta ei välttämättä alempi kuin hinta nettitoimijalla. Tavallinen matkaaja joka matkustaa omia reissujaan vaikkapa kerran kuussa vuoden varrella, ei kerrytä pisteitä kuitenkaan Euroopan reiteillä kovin huimasti. Ostokseni Hki-Vantaalla teen kyllä aina Finnair-shopista ja niistä kertyy pisteitä myös.
Jos jonkin tuotteen saa ilmaiseksi eli ei tarvitse maksaa pisteiden lisäksi mitään, sen toimitus viivästyy, mutta niin ei saisi olla tietenkään.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat