Miksi aina sama lomakohde?

Emma

Entinen pomoni matkusti joka talvi samaan lomakohteeseen, sama hotelli, sama huoneisto ja kiersi joka aamu saman 8 km:n lenkin. Salaa naureskeltiin pomolle, joka muuten oli ihan fiksu mies, toi koko osastolle tuliaisia ja pysyi monta viikkoa loman jälkeen hyvällä tuulella.

Nyt olen alkanut huomata itsessäni samoja piirteitä. Talvilomalla ja nimenomaan rantalomalla haluan joka vuosi samaan hyväksi havaittuun paikkaan, tuttuun hotelliin ja maisemiin. Kuin kesämökille menisi.
En ole avuton yksilö,vaan seurallinen kielitaitoinen paljon matkustellut.

Oletko sinä samoissa paikoissa viihtyvä vai aina uusia tuulia etsivä lomalainen?

Sivut

Kommentit (24)

Reissumieli

Sama on meininki meillä.Talvella parin viikon breikki nyt jo useampana vuonna samaan kohteeseen, hotelli tosin vaihtuu useimmiten. Haemme talven löhölomalta helppoutta,toimii meillä. Muuten reissailemme pitkin ja poikin kaupunkikohteissa, tosin jotkut kaupungit ovat \"koukuttaneet\" niin,että vierailemme niissä vuoden-kahden välein. Seuraavaksi Osakaan,uusi kohde meille. Helmikuussa taas tuttu aurinkolomakohde Phuket. Hyviä reissuja kaikille, suuntautuu matka sitten vaanhaan tuttuun tai ihka uuteen kohteeseen!

Igors

Emma aloitti ihan mielenkiintoisen ketjun. tästä samasta asiasta olemme vaimon kanssa käyneet useita kädenvääntöjä. Minä itse kun tahtoisin hieman useammin käydä kohteissa johon olen mieltynyt ja vaimo taas tahtoisi nähdä mahdollisimman monta kohdetta. Ehkäpä noihin tuttuihin paikkoihin voisi aina muutaman vuoden kuluttua palata mutta joka vuosi samaan paikkaan ei kyllä kiinnostaisi.

Siis kyllähän se on (ainakin meillä) siten että muutamakin päivä uudessa kohteessa menee paikkaan tutustumiseen ja maassa \"maan tavalla\" totutteluun. Tutumassa paikassa taas olisi jo entuudestaan tiedossa missä ruokapaikoissa on hyvä palvelu/ruoka, mihin nähtävyyksiin kannattaa tutustua lähemmin, mitkä retket ovat käymisen arvoisia ym ym.

Kumpikaan meistä ei ole mikään bilehirmu, taitanee tuo ikäkin jo hieman tuota jarrutella. Pelkästään rannalla itseään krillaaminenkaan ei oikein ole meillä mikään kokopäiväinen harrastus joten kaikennäköistä muuta toimintaa on haettava.

Nämä matkoistani toisaalla kirjoittamat jutut ovat lähinnä minun näkökulmastani kirjoitetut. Näinollen eivät antane ihan oikeaa kuvaa siitä miten me molemmat minkäkin paikan olemme kokeneet, mutta esim. Sri Lankaan tahtoisin vaikkapa jo parin vuoden kuluttua palata. Miksi samaan paikkaan jo näin pian.

http://www.paikkaauringossa.fi/kertomukset/1682

kaup..

Kaupunkilomailijana tulee mentyä myös samaan kaupunkiin ja usein samaan hotelliin.
Kun netistä etsii lento+hotelliyhdistelmää, on vaikea arvioida hotelleja. Niistä annetaan usein liian ruusuinen kuva. Jos joku hotelli on hyväksi havaittu, miksi mennä vaihtamaan. Sama koskee myös työmatkoja.
Kanarialla ei käydä joten niistä hotellikylistä ja majoituspaikoista ei ole tietoa. Tuntuu ettei ole suurta väliä mihin kylään ja majoitukseen menee.Käsitys on tullut kuulluun perusteella.

Taru

Minä ymmärrän ihan hyvin. Emma kirjoitti ensin imperfektissä, kuinka hän ENNEN naureskeli pomolleen. NYT hän on alkanut nähdä itsessään samoja piirteitä.

Näinhän se menee monessa muussakin asiassa, kun ihminen vanhenee ja viisastuu(?). Itse huomaan nykyään tekeväni monia asioita, joita saatoin nuorena pitää \"ihan tyhmänä\" vanhempien juttuna.

Ile

Hauskan aiheen aloitit, Emma. Aikanaan hymyilin jo edesmennyttä sukulaismiestäni, joka matkusti aina Tenefiffa Puesti de la Cruz\'iin ja samaan hotelliin. Varmaan 20 kertaa. Loppuaikoina hän sai myös saman huoneen ja hotellihenkilökunta kohteli häntä kuin perheenjäsentä. Se oli hänelle matkan paras anti ja mikäpä minä olen sitä arvostelemaan, vaikka itse etsin mielummin aina uuden kohteen.
Tässä samassa yhteydessä puolustan usein parjattuja pakettimatkoja. Niissä saa nopeasti oppailta jo tullessa tietää perusasioita kohteesta ja infossa ja retkillä sekä hotellikirjassa lisää. Siinä säästyy paljon aikaa itse loman viettoon. Siksi jäin myös kaipaamaan esim. Aurinkomatkoilta opastettuja kaupunkimatkoja. Minusta pakettimatkalle osallistuminen ei ole mitenkään osoitus avuttomuudesta tai kielitaidottomuudesta, kuten usein väitetään.

virkamiesnainen

Mahdollisuuksien mukaan aina uuteen paikkaan, mieluummin kokonaan uuteen maahan.
En todellakaan ymmärrä, että miksi aina Thaimaahan. Vaikka miten voisinkaan ymmärtää, kun en ole käynyt koko maassa.

pallottelija

Jotenkin tuo otsake tuntuu syyttävältä ?

Tietysti voisi myös kysyä käänteisesti,miksi aina eri lomakohde.

Kun vaatimus on lämpö ja aurinko,niin mitä väliä tuolla eli silloin lyhyt lento,sattuva aikataulu.

Nuo kiertomatkat on asia erikseen,silloin vaatimuslista on aika mittava.

Kyse lienee luonteenpiirteistä. Monet asuvat koko ikänsä samassa talossa ilman mitään henkistä vaikeutta. Toiset rientää maasta toiseen aina kun aika sallii.

Mutta näistä ei kannata kirjoitella täällä kun lähes kaikesta näkyy joku vetävän herneen nenuun.

Hemppa

Meillä lapset haluis samaan paikkaan...kiva ja turvallinen, sanovat. Katsotaan nyt mitä tehdään.
Yleensä houkuttelen uusiin paikkoihin mutta ehkä tuttuus olisi hyvä asia, joskus tai tällä kertaa.

Perttinen

Me ollaan käyty meidän mökillä lomalla jo ainakin 1000 kertaa. Ja aina samassa kohteessa eli meidän mökillä ;)

Joskus käydään kahdestikin viikossa ;)

Naapurin rouvaa taas on käynyt Rhodoksella jo yli 60 kertaa. Maailman paras kohde kuulemma mutta ei tosin ole missään muualla käynyt ;)

Tuttunen

Meillä on mökki 50 kilsan päässä kotoa ja käymme siellä säännöllisesti viikoittain kesäaikaan, ja lomat, vapaat, pekkaset päälle, jolloin suorastaan asumme siellä. Talvisin matkustamme 1-3 kertaa Gran Kanarialle 2-4 viikon pätkissä. Meille nuo molemmat vapaa-ajan vaihtoehdot ovat vaan sellaisia tuttuja ja turvallisia. Jos haluaisimme elämältämme jotakin extremeä, varmaan Afganistanin tienvarsipommeja purkaisimme tai olisimme malaria-alueilla hyttysiä läiskimässä? Joku elämysmatkailija antaa varmaan kohta neuvon: ”hanki itsellesi elämä!”, mutta kun meidän tavoitteena on säilyttää elämämme, jonka vanhempamme ovat kiihkoissaan meille suoneet,
Tuttuus ja turvallisuus on meille se ratkaiseva lomakohteen valitsija!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat