Orjatyövoimaa Aurinkomatkojen lomalennoille

Super Capital

\"Lentoemäntiä värvätään alipalkatuiksi yrittäjiksi\"

http://www.taloussanomat.fi/tyomarkkinat/2011/10/26/lentoemantia-varvata...

Kommentit (13)

Olen kysymysmerkki

Kun on ylipalkattu, ylimielinen tarjoilija,
siis Finnairilla,
yhtiön on pakko hakea vaihtoehtoja.

Luulen,
Air Baltic;in matkustamohenkilökunta tekee oleellisesti pienemmällä kustannusrakenteella töitä.

Silti ovat iloisia ja ystävällisiä,
Puhumattakaan vaikka Singapore Airlines.
En ole yhtään hienohelmaprinsessaa nähnyt,
finskillä sen sijaan joka lennolla,
poislukien honkkelit,
ystävällisiä ja palvelualtiita kuten työssä kuuluu olla

On palvelua ja palvelua,
kustannukset ei kerro laatua.

Finnairin ohjaamoväellä on oma neuvosto,
joka käy testaamassa ja tarkistamassa,
sopiiko mainitun kohteen hotelli heidän arvolleen.

Minun järkeen ei mene, miksi miehistö pitää viedä kauas kentältä loistohotelliin.
Eikö perus lentokenttämajoitus riitä lepoon,
että jaksaa tulla kotiin.
Taitaa olla jokin muu funktio.

kysymysmerkille

Vietnamissa varmaan joku tekisi sinunkin työtäsi 95% halvemmalla ja hymyilisi.
Hänellä eläminenkin varmaan \"hivenen\" halvempaa kuin Suomessa.
Leikataanko siis sinunkin liksaasi?

matkaaja

En tiedä millä palkkaperusteella Brussel Airlinesin, KLM:n ja Malevin matkustamohenkilökunta työtään tekee, mutta noita paremmmaksi ei palvelua pistä kukaan. Olen sen verran monella yhtiöllä (reittilentoja) lentänyt että erot huomaa.

reissuli

Itse asiassa AM:lla ei varmasti ole ollut tietoa tästä kuviosta vaan yritys on ostanut lennot ko. firmalta, joka sitten virittelee tällaisia kuvioita. Eli turha syyttää Aurinkomatkoja tai Finnairia tästä!

Taas tuli perinteiset Finnairin haukkumiset, mihin ei ainakaan minulla ole perusteita yhtyä. Palvelun laatu vaihtelee enemmänkin sitä antava henkilön henkilön kuin yhtiön mukaan: olen saanut sekä Finnairilla että muilla maailman yhtiöillä sekä hyvää että huonoa palvelua.

vakimatkaaja

Finnairin reittilennoillakin, Euroopassa, ei ole enää juuri mitään tarjoilua mutta yrittävät myydä kalliita ostoksia eli suklaata ja kosmetiikkaa. Niitähän saa halvemmalla lentokenttien myymälöistä. Jos haluat jotain enemmän kuin sen \"maksuttoman\" kahvin tai mehun, sen joudut ostamaan. Eli turha kehua Finnairia siltä osin.

Uusi täällä (2)

Nimimerkki \"earisi\",kannattaa käydä aasiassa lomalla. Toteat että siellä kohteliaisuus ja ystävällisyys on kulttuuriperintöä.

On surkuhupaisaa puhua maksetusta hymyilystä.

Sitä toki ilmenee kotimaisissa emoissa joskus,hyvin harvoin.

Sattumaako?

Mielenkiintoista! Olen jo vuosia toisella matkailusivustolla käyttänyt nimimerkkiä earisi -nimimerkkiä. Monet tietävät minut sillä perusteella. En ole kuitenkaan edelläoleva \"kriitikko\".

erno

Tuskinpa mitään sattumaa. Eräällä on taipumus lainailla tunnettuja nimmareita.Sitä en tiedä,hakeeko luotettavuutta vai yrittääkö mustamaalata ao henkilöitä.Kirjoitusten pohjalta en ole päässyt selville,onko kyseinen lainailia ylläpidon vaiko operaattorin palveluksessa.

Tuo Finnairin muutos henkilöstöpolitiikassa on samaa mitä esim. rakennuksilla on tehty jo vuosia.
Eli vakiporukka pihalle, sitten palkataan takaisin
yrittäjäpohjaisella sopimuksella. Ei suositut jätetään tietysti palkkaamatta ja hyvillekin maksetaan vähän tiukemmalla linjalla.Myöskin kaikki yhtiön henkilökuntaedut lakkaa näiltä.

Finnairin kilpailukyky vaatii tätä. Tosin työntekijä hyvin toimien voi jopa voittaa rahallisesti,eli häviäjä on verottaja sekä eläkeyhtiöt.

Normitoimintaa Suomalaisessa yhteiskunnassa.

kovat otteet vain

Otsake on taas lööppilehtien kamaa.

Finnair pelaa pakkotilanteessa. Jatkuva tappiokierre ei ole hyväksi. Suomalainen työn hinta on laskettu tai nostettu liian korkealle.
Kuukausi tai tuntipalkka, kummalla lieneevät, ei paha,mutta sivukulut nostaa palkkamenot liki tuplaksi. Tämä koskee kaikkia palkanmaksajia,mutta ei auta Finnairia joka kilpailee suoraa halppismaiden yhtiöiden kanssa.

Toivottavasti tasapaino löytyy. Siinä on kuitenkin kelpo firma hyvällä tasolla.

Mutustelijoille

pieniä korjauksia mutu-tietoon:

Aurinkomatkat ja Finnair ovat yhtä sidoksissa toisiinsa kuin herne ja siitä valmistettava hernekeitto, Aurinkomatkat on Finnairin tytäryhtiö joten tämä \"järjestely\" tuskin on ihan uutinen Finnairin pääkonttorissa. Aurinkomatkat kumminkin kaiketi itse valitsee kenen koneilla haluavat asiakkaansa lennättää, Finnairillakin lienee siihen oma sanansa sanottavana jonkinlaisena \"omistajana\".

Näkyvät hakevan suomenkielentaitoista henkilökuntaa joten ihan puusilmä-lentoemo tai -stuertti ei tänäkään talvena lennätä \"perähikiän jussia ja juuliaa puketin aurinkoon\", ei siis pelkoa että aasiasta ostettuja hymyjä ainakaan kauheasti lennoilla näkyy. Vaikkakin, aasiassa se hymy tulee kyllä ihan selkärangasta asti eikä ostamalla. Täälläkin asiakaspalvelutehtävissä olevat ihmiset yleensä hymyilevät jos heillekin hymyillään. Mutta kannattaa istua ensin aamun ruuhkabussiin ja hymyillä naapurille - melkein Meikkuun tilataan jo ambulanssia, sehän on hullu, se hymyilee. Eli kannattaisiko marisijoiden ensin vilkaista omaa naamatauluaan, miettiä omaa käyttäytymistään, ennenkuin alkavat muiden käyttäytymistä tai habitusta?

Ja onneksi on Helsingistä nykyään monta muutakin vaihtoehtoa valittavana kalliimmasta halvempaan - palvelulla ja ilman - lisämaksusta tai all-inclusive vaihtoehtoina. Ja sen matkanjärjestäjänkin voi aina valita, ja netistä löytyy omatoimimatkaajille valinnanvaraa - vain mielikuvitus on rajana. Ei siis ole pakko mennä Aurinkomatkoille, eikä Finnairin siivillä.

Lopuksi, koneen omistava portugalilainen HiFly on puhdas lentokoneiden vuokrausyhtiö joka on ostanut Airbus-jäämistöä muilta yhtiöiltä. Osa ihan pakasta vedettyä, alkuperäiseltä tilaajalta lunastamatta jäänyttä kalustoa ja osa käytettynä ostettua.

Kyllähän näitä erinäisiä järjestelyjä on nähty ja tullaan aina näkemään.

tuulen tie

Eräs Finnairin tytäryhtiö tuo Aurinkomatkat. Eli vahva liitos. Nyt kuitenkin AM käyttää lainakoneita lomalennoillaan. Eli Confair (Hi Fly)
yhtiön kalustoa. Siinä yhtiössä ollaan siirrytty
yrityspohjaiseen henkilöstöön. Tätä samaa harrastaa Lomamatkojen lentoryhmä Primera.

Kaiken kaikkiaan aika yleistä,kun haetaan kustannussäästöjä. Suuntaus tulee lisääntymään.
On ollut hupaisaa seurata Air Finland yhtiön parjausketjua vuokrakoneen käytöstä. Saas nähdä,yltääkö AM samoihin haukkumisketjuihin.
Toden näköisesti. Tuhosihan tuo muija heidän asiakassivutkin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat