Mistä löytyy Suomen paras kotimuseo?

Martta

Toisessa ketjussa rohkaistiin kotimaata kiertämään. Tosin toisten mielestä kotimaan matkat eivät ole matkoja ollenkaan. Niin tai näin, Suomessakin on paljon nähtävää. Itse ällistyin viimeksi Helsingin Tähtitorninmäen kupeessa, Mannerheimin kotimuseossa, jonne vein vanhempani kierrokselle. Taisin itse olla enemmän innoissani. Makuuhuone on ihan tajuttoman askeettinen kenttävuoteineen ja talviyötkin auki pidettyine tuuletusluukkuineen. Muut tilat henkii maailmanmiehen ja -matkaajan tyylitajua. Suosittelen kaikille teille Mannerheimia, mitä te suosittelette minulle?

Kommentit (10)

Tuulia

Mannerheim-museo on aivan omaa luokkaansa kotimuseoista, niinhän oli henkilökin. Olen vienyt sinne vieraitamme, myös ulkomaalaisia.
Jos Mannerheimin syntymäkoti on kotimuseo (Askaisissa) se on myös mielenkiintoinen, pari kertaa olen siellä käynyt.
Kekkosen museossa kannattaa käydä myös.

Mimmi M.

Pekka Halosen ateljeekoti Halosenniemi Tuusulan Rantatiellä, alle 30 kilometriä Helsingistä pohjoiseen. Siitä ei tunnelma parane! Suomen ehkä parhaan luontomaalarin hirsihuvila sijaitsee kauniilla paikalla Tuusulanjärven rannalla. Paikka on auki talvellakin. Miinusta siitä, että julkisilla kulkuneuvoilla sinne on vaikea päästä.

Tirlittan.

Samalla reisulla kun pistäytyy Halosenniemessä kannattaa katsastaa myöskin Sibeliuksen koti, Ainola.
Taiteilijakodit ovat melko lähekkäin, Ainola lähellä rantatien alkupäätä Järvenpään puolella.

muolimoo nähny

No joo, kaikkien tuntemat kodit aletaan listata , eikö mitään harvinaisempaa löydy?
Paras kotimuseo, eihän sellaista voi olla, kysymys on torso.

Tirlittan.

Tuollainen lista voisi olla ihan mielenkiintoinen ja tarpeellinen.
Minunkaan poloisen yleissivistys ei ole kovin kattava, sillä noista Mannerheim museoistakaan en tiennyt mitään.

historiafriikki

Hämmästykseni on suuri jos ei tiedä Mannerheim-museoista mitään. Kouluaikana jo vierailtiin niissä ja aikuisena monet kerrat.
Lepikon torppa, Kekkosen synnyinkoti Savossa, jos siellä suunnalla liikkuu, kannattaa mennä.
Kenellä olisi velvoite laittaa tänne lista Suomen kaikista museoista? Iso työ.
Ruutimuseo Seinäjoella, ei ole kotimuseuo kuitenkaan mutta siinä vieressä on monta museorakennusta, myös kotimuseo.

Taru

Kyllähän niin vain valitettavankin usein käy, että moni sinänsä lähellä oleva paikka on näkemättä, vaikka maailmaakin olisi kiertänyt.

Minä vierailin Kaivopuiston Mannerheim-museossa vasta viime keväänä ja silloinkin kollegani antaman vinkin ansiosta. Suosittelen kyllä! Opas oli hyvä ja sillä kierroksella meitä oli tasan neljä.

Aiemmin tässä ketjussa mainittujen kotimuseoiden listaan voisin lisätä Svinhufvudin Kotkaniemen Luumäellä. Lappeenrantaan päin kun ajaa, niin valtatieltä ei ole muistaakseni matkaa kuin joitain satoja metrejä.

Uusi täällä (2)

Ei ole valittu.

Eikä noin \"viisaat\" kommentit auta valintaa yhtikäs.

Lisäksi: Täällä haetaan matkailijoiden mielipidettä parhaasta kotimuseosta, eli mikään julkisuuteen mahdollisesti syötetty mainos niinsanotusta parhaasta ei sido meitä,joilla toivottavasti on oma mielipide.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat