Miten pukeudut lomalla lllalliselle?

Ulpukka

Useissa hotelliesitteissä on maininta:Edellytetään siistiä pukeutumista illalliselle.Miten tämän tulkitsette?
Mielestäni ravitolaan,joka on katettu valkoisin pöytäliinoin ja tarjoilijat työskentelevät \"mirri\"kaulassa tulisi asiakkaan pukeutua siististi ja asiallisesti.Miehille mielellään kauluspaita ja pitkät housut, naisille mekko tai siisti housuasu. Valitettavasti näkee naisia minisortseissa ja pienissä rintsikoissa,miehiä teepaidoissa ja lenkkareissa, jopa lippis päässä, jota ei ruokailun ajaksi oteta pois, tulevan illalliselle.
Se on epäkohteliasta niin hotellihenkilökuntaa, kuin kanssaihmisiäkin kohtaan. Vai oletteko sitä mieltä, että lomalla ollaan lomalla ja muista viis?

Sivut

Kommentit (17)

korusana

Siisti,asiallinen,peittävä,eikä mitään mainostekstiä missään koltun kulmassa.Hillitty ja selkeä kokonaisuus.

Kuten aloittaja jo olikin kirjoittanut,niin melko vastenmielistä on eräät kevyet rantaasut. T-paita jollain rivolla kuvalla, alimittaiset housut jossa vyönsolki peittyy päällevyöryvään kaljasmahaan ja karvaiset,auringon polttamat kintut rantasandaaleissa,yök.
Eihän tuo pukupakkoa tarkoita yleensä mutta himppu virallisemmin voisi olla. Lisäksi käytöskään ei tarvitse olla kaljabaaritasoa,kuuluvalla äänellä heitettyjä herjoja, äänekästä naurunköhinää ja levotonta heilumista suuntaanja toiseen.

Yleensä naisilla on tilannesilmää paremmin tällaisissa mutta kyllä sielläkin välillä asia karkaa käsistä.Ei ole erityisen asiallista pukea läpikuultavaa kolttua,mistä räikeän väriset,alimitoitetut alusasut hohtaa läpi ja tekee outoja muhkuroita vartalolle,kun liika selluliitti pyrkii vapauteen.
Iso koko tai lihavuus ei minua häiritse,mutta asu pitää olla sopivan kokoinen.

Late

Korusana, sinulla on kyllä sana hallussa. Piti ihan nauraa tuota kuvaustasi!

Ei kyllä kuulostanut suomalaiselta loma tyyliltä, mutta joskus olen nähnyt brittejä tuollaisissa virityksissä.

korusana

Alkuosa oli vastaus otsikkoasiaan. Jatko oli lieveilmiö eli havainto miten muut sitä pukeutumisetikettiä noudattaa. En arvuutellut mistä maasta,ilmeisesti useammasta,kun nykyään on niin tarkkaa ettei eräistä voi sanoa kuin että valkoisen vastakohta.

kiira

Tasokkaassa ravintolassa jossa on valkoiset tai värilliset kangaspöytäliinat, asiallinen mekko tai vasraava naisilla ja miehillä pitkät housut (ei shortseja) kangaspaita ja pikkutakki.
Illallisella en ole koskaan nähnyt ketään shortseissa tai hihattomassa paidassa. En tarkoita mitään rantalomapaikkojen ravintoloita vaan lähinnä kaupunkihotelleja.
Suomalaiset eivät aina osaa pukeutua edes kesäisin rantalomakohteissa.

korusana

Rantaravintolat on hivenen erilaisia kuin kaupungilla olevat ravintolat, mutta kyllähän sielläkin saisi tai pitäisi iltamyöhäsellä vähän katsoa pukeutumisen perään. Eräät ravintolat on hyvinkin tunnelmallisissa paikoissa joissa on kiva oleskella ja katsella valojen leikkiä aallokossa. Huolimaton tai tyylitön pukeutuminen latistaa tunnelmaa silloin,vaikka keskipäivällä
siellä bikineissä liikkuisikin.

virkamiesnainen

Eräällä matkalla yksi rouva oli vihainen ystävälleen, joka oli houkutellut hänet mukaan. Tämä ystävä ei ollut sanonut, että illallisvaatteet erikseen. Rouvalla oli sitten vain jotkut verskahousun tapaiset.

KKM

Pukeutuminen riippuu tilanteesta, paikasta ja seurasta.
Kyse siitä onko ihan juhlallinen illallinen, määrää myös pukeutumisen. Seura myös eli jos olen miesseurassa liikkeellä (oman miehen) silloin iltapukeutuminen on muodollisempi eli juhlallisempi kuin vaikka naisseurassa.
Naisseurassa ei yleesnä emnnä korkeatasoisiin paikkoihin eli luxushotellien illallisille.
Vaikka joku on rantalomakohteen ravintolassa ei missään tapauksessa sovi mennä shortseissa tai eräiden suomalaisten suosimissa verkkareissa ja virttyneeessä t-paidassa/tuulipuvussa.
Suomalaisista osa pukeutuuu Euroopan huonoiten, sen verran olen tilanteita ja paikkoja nähnyt.

Kaktus

Kun tilauslento Suomesta laskeutuu niin paikalliset sanovat naureskellen \"tuulipukukansa saapuu ! Ihonsa rannalla punaiseksi kärventäneistä suomalaisista sanotaan naureskellen \"tomate\" ainakin Espanjassa. Tapahtui kerran, kun lähdimme illallisille,ja olin \"pukeutunut\" niin kuin kuului, eräs suomalaisnainen kohdisti minuun ankaraa arvostelua tyyliin \"Minä en ainakaan hienostele\" jatkoakin tuli joka ei ollut kovin mukavaa kuultavaa. Hän oli pukeutunut likaiseen t-paitaan ja salihousuihin. Minulle täysin vieraan ihmisen taholta tullut arvostelu oli ikävää.

Ei tuttua

\"Vaikka joku on rantalomakohteen ravintolassa ei missään tapauksessa sovi mennä shortseissa tai eräiden suomalaisten suosimissa verkkareissa ja virttyneeessä t-paidassa/tuulipuvussa.\"
KKM antaa ymmärtää että tuo on yleinen ilmiö. Tuskinpa! Tarkoitus on vain halventaa oman maan matkustajia. Jos onkin, niin marginaali-ilmiö.

Ulpukka

Yleistää ei pidä ainakaan suomalaisia.Olen ollut paljonkin hotelleissa, joissa ei ole nimeksikään suomalaisia, silti iltapukeutuminen on monien muidenkin kansalaisten häpeä.Eikä sillä hyvä, että tullaan tasokkaaseen ravintolaan \"miten sattuu\"pukeutuneena.
Kiusallinen ilmiö on myös naisten \"narubikineissä\"juoksenteleminen keskellä kaupunkia.Koskee myös uikkareissa kaupungilla liikkuvia miehiä.(kaupunki/rantalomapaikkoja mm. Alanya, Madeida) Monille ei mene päähän, että ranta-asu ei ole kaupunkiasu ja rannalta lounaalle lähiravintolaan voi naiset laittaa kietaisumekon ja miehet edes sen teepaidan. Se on kohteliaisuutta muita ruokailijoita kohtaan.Loppu poikkesi hieman otsikosta, mutta ehkä tämän mielipiteen voi laittaa tähän,kun on vaatetuksesta kyse.

Kaktus

Ei tuttua/Eri, En toki halvenna suomalaisia, kerron vain omia kokemuksia. Jospa sinäkin kertiosit omia kokemuksiasi otsikon aiheesta matkoiltasi. Minäkin olen suomalainen, mutta kaikenlaista kuulee, näkee ja kokee matkoillaan.

havaitsija

Lämpölomille suomalaiset menevät ihan kuin menisivät erämaahan jossa ei ole ketään muita kuin he yksin.
Katsoisivat edes pikkasen miten paikalliset pukeutuvat, Kaktuksen kanssa olen samoilla linjoilla, tuulipukuknasa tulee Suomesta yksinomaan. Kaikki suomalaiset eivät toki ole tuulipukuväkeä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat