Istanbul ja idän ihmeet.

Tirlittan

Nyt kaikuu korvissani bysanttilainen kirkkolaulu ja ottomaanien sotatorvet soivat, sillä katse on kääntynyt kohti Istanbulia.

Kaikki siellä käyneet, jakakaapa vinkkinne ja kokemuksenne sillä aikaa on vain pidennetty viikonloppu ja nähtävää riittää kukkuramitoin.
Onneksi hotelli sijaitsee vanhassa kaupungissa.

Sivut

Kommentit (32)

Lomaa

Suurkaupunki siinä missä muut.
Rakenteeltan hajanainen,
Onneksi taksikyyti varsin edullista.
Siinä vanhankaupungin vieressä ison sillan alla paljon ravintoloita.
Tyypillistä turistitouhua, paljon rahaa ja surkeaa tavaraa.
Siis syökää muualla.

Kannattaa käydä aasian puolella,
salmen ylittää suuria vesibusseja useita samaan aikaan, edullisesti.
Saa kaupungista erilaisen näkymän.
Minä nyt suurista kaupungeista nin välitä enkä perus turistikohteista.
Kävin siellä moskeijassa,
minusta se niin kummoinen ollut,
aika monta jo nähnyt.

Sitä ainoaa kävelykatua pitkin kulkee kiva ratikka.
Elämä tuntuu keskittyvän sinne, varsinkin iltaisin.
Itse majoituin pohjoispään lähellä olevassa hotellialueessa.

Siinä oli pieni aukio mihin illalla tuli aina muutama bussillinen mellakkapoliiseja ja
panssariautoja.
Mitään en nähnyt tapahtuvan.
Lienevät turvallisuudessa tarkkoja.

Kiva kävellä pikku katuja ja nähdä paikallista elämää.
Pieniä puoteja, mitkä meiltä jo kuolleet aikoja sitten.
Meillä kun on vaan kauppakeskuksia,
niissä on mukava käydä.

Vanhan kaupungin basaarialue on suuri,
katettu, suunnat menee paremmallakin suunnistajalla helposti sekaisin.
No sitä samaa romua ja rättejä kuin kaikkialla muuallakin.

Vanhassa kaupungilla oli myös alue jossa oli selvästi tukkuliikkeitä,
kuitenkin pieniä kauppoja.
Yksi myi ämpäreitä ja fateja.
Toisella pelkkiä ompelukoneita.
Seuraavassa kävi putkimiehet.

Kävin myös kauempana yhdessä ostoskeskuksesssa,
samaa tavaraa kuin meilläkin.
Kiinasta ja Intiasta.

Mutta kiva oli käydä,
marraskuussa vain ilma ei suosi kuten ei meilläkään.
Vaan en ole makkiakivestä tehty

.

Ile

Vuosi sitten olin Istanbulissa 4 päivää. Vanha kaupunki on toki mahtava kaikkine historiallisine nähtävyyksineen. Itse asuin Taksim-aukion laidalla ja siellä kaipunkikuva on hyvin erilainen kuin Sultanahmetissa. Kävelykatu Istiklalin varrella on paljon moderneja liikkeitä. Kulkuvalineeksi suosittelen raitiovaunua ja metroa. Taksit jumittuvat ruuhkaan helposti. Taksim-aukiolta on hyvät yhteydet eri suuntiin.

Mahtavan kokoinen ja hieno metropoli kolmen tunnin lentomatkan päässä!

kerta riitti

En ole sotaisa enkä myöskään itäpainotteinen matkaaja, mutta pari vuosikymmentä sitten olin Istabulissa Kreikan puolelta päiväreissulla. Siellä ei saanut silloin yöpyä kun tuli Kreikasta vaan me sitten majoituttiin Kreikan puolelle.
Huller o. buller-kaupunki jollain tapaa, Topkapia mentiin katsomaan, en lähtisi uudelleen tuohon kaupunkiin.

Ile

Istanbul on hieno yhdistelmä länsimaisuutta ja ikiaikaisia idän ihmeitä. Liikkuminen ja asiointi on helppoa ja turvallista. Kaupoissa saa rauhassa katsella valikoimia. Jopa Suuressa basaarissa, joka on arkkitehtuuriltaan ja kooltaan vaikuttava, saa kulkea kohtuullisen vapaasti.

Jos haluaa saada kokonaiskuvan kaupungin koosta, kannattaa ehdottomasti nousta 1300-luvulla rakennettuun Galata-torniin.

Istanbul on, paitsi monipuolinen ja lähellä verrattuna muihin idän metropoleihin, myös erittäin kaunis kaupunki.

-lämpötyyny

Kirjoitin näin nimimerkillä ilovethesun Plazan matkalaukussa maaliskuussa 2009 ja olen sanasta sanaan samaa mieltä tänä päivänäkin. Minuun suurimman vaikutuksen teki Hagia Sofia, siellä oli minusta (tämä on aika riskialtis lause, kerjään kenties verta nenästäni) jotenkin pyhä ilmapiiri.
\"Olimme mieheni kanssa Istanbulissa viisi päivää tammi-helmikuun vaihteessa. Lennot ja hotellin varasimme netistä, lennot olivat Turkish Airlinesin ja hotelli oli Ilkay, joka sijaitsi juuri siellä huonoksi mainitulla \"vanhalla puolella\" eli varsin lähellä Sirkecin rautatieasemaa. Hotellin valintaan vaikutti Tripadvisorin kehuvat matkustaja-arviot ja se, että erityisesti kehuttiin hotellin runsasta aamiaista, mikä varsinkin kaupunkilomilla on meille tärkeä seikka. Hotelli sinänsä oli nuhjuinen, mutta sen sijainti oli mielestämme LOISTAVA! Topkapin palatsialue, Hagia Sofia, Sininen moskeija, hippodromi, maanalainen vesivarasto (Basilica Cistern), Eminönün lauttasatama, kaikki nuo tosi lyhyen kävelymatkan päässä ja ratikkapysäkki 200 m päässä, ja ratikalla taas pääsi sinne minne oli sitten pidempi matka.
Erityisesti ihastuimmekin julkisen liikenteen toimivuuteen ja edullisuuteen. Kuljimme mm. lentsikalta hotellille ja taas poislähtiessä lentsikalle ihan metrolla ja ratikalla ja päivittäin käytimme muutenkin ratikkaa ja \"uudella puolella\" sitten tünelia ja museoratikkaa. Ja silti kävelimme varmaan 10 km päivittäin. Lautalla emme matkustaneet, kun emme tutustuneet vielä ollenkaan Aasian puoleen. Tuntui, että aika ei riittänyt ja oli siinä sekin, että oli aika viimaiset ja tuuliset kelit ja minä tulen melko helposti merellä pahoinvoivaksi. Jäipähän tutkittavaa seuraavalla reissulle, jonka ihan varmasti teemme. Ihastuimme nimittäin Istanbuliin ikihyviksi!
Shoppailleet emme, paitsi minä ostelin perheen teineille Istiklal-kadulta tuliaisiksi perusteinivaatteita älyttömän halvalla, kun siellä oli juuri talvialet menossa. Näytti olevan täysin samat tyylit pinnalla kuin täälläkin. Sillä aikaa mies kävi Galatan tornissa kuvailemassa, minä korkeanpaikankammoisena en olisi mennyt sinne vaikka mikä olisi ollut.
Ja ruokapaikkoja niinkuin aloittaja sanoikin, on tuhansittain ja niitä on turha suositella, kun makuja on niin monia kuin matkailjoitakin.
Emme huomanneet huijaamista tai epämiellyttäviä huuteluita tms, ihan normaali suurkaupunkimeininki. Sultanahmetissa ravintoloihin ja kauppoihin oli jossain määrin sisäänheittelijöitä, mutta ohihan pääsee yksinkertaisesti no thank you sanomalla.
Tässäpä joitain nähtävyyksiä ja kokemuksia kahden varhaiskeski-ikäisen talviselta Istanbulin-matkalta, joka oli todella onnistunut, ja joka jätti kaipuun palata toisen kerran, vaikkapa loppukesästä, jolloin illat ovat tummia ja lämpimiä ja jolloin voisi käydä sitten merelläkin!\"

80 kirkkoa

Pitkä viikonloppu ei riitä Istambuliin tutustumiseen, viikkokin on liian lyhyt aika. Näyttäisi siltä että matkaesite tietsikan viereen ja sitten kertomaan \"matkakokemuksia\" tälle palstalle. niinhän on tapahtunut ennenkin.

Vierailija

Suurimmalla osalla ihmisistä on ennen matkalle lähtöä tapana hankkia tietoa kohteesta, niin teen minäkin. Eli haen tietoa netistä, kirjoista, matkailupalstoilta kuin myös esitteistä.

Kiitos kaikille asiavastaajille,laittakaa vinkkejä tulemaan, tiedonjanoni on sammumaton.

Tirlittan

Ile

No heitänpä pienen vinkin vielä Istanbuliin: Urheiluseura Galatasaray\'lla on oma tekosaari Bosporinsalmella. Pitävät siellä ravintolaa, jossa illastin kerran. Kannattaa mennä ulkoterassille jossa on tarvittaessa lämmittimet. Borporin salmi ja sen ylittävä vaihtuvavalokuvioinen silta antavat upeat puitteet.

Vierailija

Istanbul on tutustumisen arvoinen, minua viehätti suuri basaari, Sininen moskeija,Hagia Sofia ja veneajelu Bosporinsalmella, kannattaa käydä myös Uskadarassa.

Uskadara

Tirlittan

Idän ihmeet ovat takanapäin.
Lähdin matkaan ehkä liian suurin odotuksin tuohon tuhannen ja yhden yön satumaahan, liian paljon olin katsellut noita kauniita käsiteltyjä mainoskuvia.
Niinpä odotin Sinisen moskeijan olevan sinisempi ja Topkapin haaremi oli silmissäni vain kuin joku kauniisti kaakeloitu kylpylä.
Jopa dervissitkin pyörivät mielestäni laiskanpuoleisesti, vailla sitä vimmaa jonka olin kuvitellut.

Turisteja ei ollut paljon,tilaa oli rauhassa kuljeskella ja katsella,Sultanahmet vaikutti aivan pikkukaupungilta,siellä ei ollut tietoakaan miljoonakaupungin humusta.
Aasian puolella emme ehtineet edes piipahtaa, niin paljon katsottavaa riitti Euroopan puolella.

Kaikenkaikkiaan matka oli mukava, ja vaikka ei jäänytkään tunnetta että tänne olisi päästävä joskus uudestaan niin kuitenkin nuo moskeijat ja palatsit olivat yhden matkan arvoisia.

Lento Turkish Airlinesillä oli miellyttävä, runsaasti jalkatilaa, menu oli maittava ja lentoemäntien hymykin ulottui silmiin asti.
Vaikka kyseessä oli reittilento niin lapsia oli yllättävän paljon, kuitenkaan kukaan heistä ei kiukutellut eikä häirinnyt huudollaan.

Tirlittan

Minä ihmettelen ja olen aivan voimaton tämän ilmiön suhteen.
Vaikka yrittäisin kirjoittaa kuinka asiallisesti niin se ei jollekin kelpaa.
Ei mene kuin hetki kun hän ilmestyy paikalle roska viesteineen.
Tästäkin ketjusta on aikaisemmin poistettu monta herjaviestiä.
Onko tämä ilmiö sairautta, pahansuopuutta, kateutta vaiko mitä..en voi kuitenkaan muuta kuin sääliä.
Siitäkin huolimatta, matkustelkaamme ja nauttikaamme kauniista ja ihmeitä täynnä olevasta maailmasta.

pimeää menoa

Olen huomioinut saman ilmiön.

Mutta ylläpidossa ei ehkä ole muuta tekemistä kuin kadehtia matkailijoita.

Tuosta ylläpidosta johtuen lehden toimitus on huonossa välikädessä asia suhteen. Normaali tilanteessa tollainen häirikkö olisi suljettu jo aikoja sitten.

Vaikuttaa noiden herjaviestien kohdalla,että kaikki PA-sivuston tunnetut tai kuvitellut nimimerkit on vihanpidon kohteena.Eli nämä
\"tunnetut\" häiriköt.

Mutta antaa mamin kiukutella, säästyypä muut herjalta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat