Ailat, Israili

uusi

Minkälaista olisi talvilomaa Ailatissa?

Kommentit (13)

Tytteli

Jaa Eilat Israelissa....
ihan mukava paikka.
Sopivan pieni ja rauhallinen.
Lepolomallinen uintia ja löhöilyä.

Lyhyt matka Jordanian puolelle.
Päivän matka Jerusalemiin.

Ei ollenkaan huono ajatus.

ailaT

Tänä päivänä kannattaa harkita kahdesti ennenkuin valitsee Israelin. Parempiakin paikkoja on. Mutta jos kovin on kiinnostunut lehtimajajuhlista yms., niin silloin on ymmärrettävää.

Jaffa

Ailat on hebreaa ja sitä nimitystä käyttävät uskovaiset jotka niillä lehtimajajuhlillä käyvät.

Tulee vielä päivä jolloin koittaa viimeinen tuomio ja juutalaiset kääntyävt kaikki kristityiksi.

Näin uskovat lehtimajalaiset ja siksi puolustavat henkeen ja vereen juutalaisia vaikka mitä tekisivät.
Jos israelilainen sotilas ampuu lauman arabilapsia hengiltä johtuu se vain siitä että lapset katsoivat häntä pahalla silmällä.

Sinne taas

Olen useasti lomaillut Eilatissa. Aurinkovarma kohde kohtuullisen lentomatkan päässä.
Juutalainen kulttuuri on omalla tavallaan eksoottista, mutta Israelissa on kuitenkin rento ja vapaa olo turistilla toisin kuin useimmissa arabimaissa.
Hotellit ovat hyviä, ruoka mainiota, paikat siistit, ja turvallisuudesta huolehditaan hyvin.
Retkikohteina mm. Jerusalem, Kuollut meri ja Petra (jordanian puolella) ovat upeita.
Kassillinen kuolleen meren kosmetiikkaa (edullista ja korkealaatuista) on ihan pakollinen tuominen.
En mielelläni ota vahvaa kantaa Israelin ja palestiinalaisten sekä naapurimaiden väleihin. Ei se ihan niin ole, että Israelin sotilaat vain ilokseen murhaavat palestiinalaisia. Viime keväänä mm. jokin porukka oli mennyt yöllä juutalaisperheen kotiin ja tappanut kaikki, myös pikkuvauvan. Ihan tavallinen perhe. Ymmärrän raivon, jota tällaiset iskut aiheuttavat.
Israelissa olen aina saanut ystävällistä kohtelua ja siellä saa nainenkin kulkea yksin rauhassa kadulla.

peace

Jotkut vissiin yhdistävät uskonnon ja lomailun, itse pidän ne asiat visusti erillään toisistaan. Israeliin ei kyllä tee mieli lomalle, rauhallisempiakin ja varmempia paikkoja löytyy. Haluan elää.

Kokemusta

Tottakai uskonnon ja lomailun voi yhdistää (luostarimatkat, pyhiinvaellekset Espanjaan, Israel jne), voi yhdistää myös lomailun ja liikunnan (golf, sukellus, vaellukset jne)sekä lomailun ja monet muuta asiat (puutarhainnostus, ruuat ja reseptit, valokuvaus...). Eräät yhdistävät lomailun ja ostetun seksin.

Israel kohteena innostaa minuakin jatkuvasti: historia, juutalainen kulttuuri, Kuollut meri, snorklaus jne. Suosittelen tätä kohdetta! Jos historia ei ole se must-juttu, niin jo pelkkä vilkaisu Eilatiin antaa mielenkiintoisen kuvan toisenlaisesta kulttuurista.

Golanin jermu

Aiemmin Israelin propagandaylivoima naapureihinsa nähden oli \"100-0\". Nyt tilanne on hieman tasoittunut ja on saatu viitteitä siitä, että juutalaisvaltio on vedättänyt muuta maailmaa aika reippaasti. Jos valita saan, niin jää kyllä lomakohteena toistaiseksi moni arabimaakin paitsioon. Samoin kuin Israel. Todellista tasa-arvoista rauhaa odotellessa. Ei taida toteutua niinkauan kun Israelilla on vankkumaton USAn tuki ja ylivoimainen aseistus.

peace

Tarkoitan nyt sitä että lomapaikat valitaan vain ja ainoastaan uskonnollisin perustein. Ei se ole harrastus siinä kuin mikä muu \"normaali\" harrastus eli esim. viinitilatutustumiset jne.
Israel harrastaa uskonnon varjolla kauheuksia, siksi se ei ole mikään potentiaalinen lomamaa. Eräät myös mainostavat ko. maata paatoksellisesti joten fiksumpi huomaa kyllä.... eli temppu ei onnistu. Niin kauan kun olen elänyt, Israel on sotinut ja harrastanut vihatekoja.Myös muut arabimaat saavat olla rauhassa mitä lomailuun tulee (eli ei niihin maihin).

Ile

Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: Lomailin talvella 2010 Eilatissa ja kokemukset olivat hyvin positiivisia. Siisti ja ilmastoltaan ihanteellinen ympäristö. Joidenkin arvostelemat ja pelkämät sotilaat toivat ainakin meille enemmänkin turvallisuuden kuin pelon tunnetta. Jerusalem ja Kuollut meri ovat ainutlaatuisia paikkoja. Lentokentän lähtöhaastattelu paluulennolle oli lähinnä koominen, kun sen osasi oikein ottaa. \"Kuka pakkasi matkalaukkusi, mikseivät aikuiset lapselle ole mukana, millainen on keskinäinen suhteenne jne..\"

Jos kohteen valinnan kriteerit ovat ympäristö, ilmasto, nähtävyydet retkillä (ei itse Eilatissa) ja lyhyehkö lentomatka, suosittelen lämpimästi. Jos miettii ensisijaisesti politiikkaa ja uskontoa niin neutraalejampiakin paikkoja on. Tosin niillä kriteereillä jäisi suuri osa maista kokematta. Vaikkapa USA, Kiina, Kuuba ja Brasilia, jotka kaikki ovat hienoja matkailumaita.

Talviloma

Varaan Eilatin matkan heti, kun sopiva loma-aika järjestyy. Siellä on ollut hyvä viettää talvilomia. Ilmaston puolesta vastaa hyvin Kanarian saaria. Viimeksi on käyty Teneriffalla, nyt voisi olla taas Eilatin vuoro. Olen lomaillut myös Akabassa, mutta mieluummin valitsen Eilatin.

Ei enää

Olin helmi-maaliskuun vaihteessa Eilatissa, enkä kyllä menisi uudelleen. Ilmasto oli kyllä ihana, mutta siihen se jäisi. Shoppailumahdollisuudet olivat yhtä ostoskeskusta ja -katua lukuunottamatta todella suppeat ja ravintolatarjontakin oli mielestämme huono. Hotellimme ei ollut erikoinen ja sapattina se oli tupaten täynnä. Musiikki pauhasi niin että korvat meinasi haljeta. Myöskään hotellimme läheinen ranta ei ollut yhtään meidän makuumme. Maisemat olivat kyllä sen sijaan upeat Jordanian puolelle ja retkitarjonta on hyvä. Lisäksi Eilatissa on mahdollisuus mennä sukeltamaan delfiinien kanssa, mikä oli upea kokemus. Lyhyestä lentomatkasta tulee myös plussaa.

Itse en siis lähtisi uudelleen, mutta mielipiteitä on monia ja tämä on tietysti vain omani. Yleensä tykkään suurimmasta osasta paikoista, joissa käyn, joten tavallaan erikoista ettei tämä viehättänyt...

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat