Kovasti ihmetyttää...

Tirlittan

Lennon vaihtoaika ketjussa alkoi juttu rönsyillä pois alkuperäisestä asiasta siihen ikiaikaiseen suuntaan:omatoimi-vastaan valmismatkat.

Ihmettelenkin tässä nyt onko mitään merkitystä matkan onnistumisen kannalta sillä ostaako matkan itse netistä vaiko matkatoimistosta.
Sehän on vain valintakysymys, toiset nauttivat siitä kun etsivät ja varaavat itse lentonsa sekä hotellinsa, toiset taas arvostavat valmista ja helppoa antaen matkatoimiston hoitaa asian.

En ole koskaan myöskään ymmärtänyt mihin perustuu tämä lieveilmiönä tuleva katsantokanta jossa omatoimimatkailija olisi se viksu ja vilmaattinen maailmankansalainen,kun taas valmismatkaaja on se oppimaton juntti Taka-Hikiältä.

Itse käytän kumpaakin vaihtoehtoa enkä ole koskaan tuntenut että ne omatoimimatkat olisivat olleet jotenkin valmismatkoja hohdokkaampia.
Samanlaisena turistina tallataan samanlaisia katuja ja pällistellään samoja nähtävyyksiä kuin valmismatkalainenkin.

Enkä usko myös siihenkään etteikö jokaiselta normaalilta ihmiseltä onnistuisi tuo netistä lentojen ja hotellien tilaaminen, ei se nyt sentään niin vaikeata ole.
Eikä tämä ole myöskään provo, eli jos joku kommentoi niin asiallisesti, kiitos!

Sivut

Kommentit (49)

Martta

Sama minuakin ihmetyttää. En ole tuntenut henkisiä kykyjäni yhtään sen hohdokkaammaksi, olinpa netistä varaamallani reittilennolla tai perinteisellä lomalennolla.

Taru

Samoilla linjoilla edellisten kanssa.

Minä suunnittelen matkani yleensä itse, ja varaan lennot ja majoituksen netistä, jos menen johonkin yhteen kohteeseen.

Kaukomaiden kiertomatkoilla olen luottanut kaukomatkoihin erikoistuneeseen matkatoimistoon. Silloin kun kauas lähtee, haluaa käyttää ajan mahdollisimman tehokkaasti, jolloin on hyvä, että palvelu pelaa eikä omaa aikaa mene minkäänlaiseen miettimiseen. Työssäkäyvänä minulla ei myöskään olisi aikaa siihen kaikkeen suunnitteluun, jonka näillä kaukomatkoilla matkatoimisto on tehnyt puolestani.

Eli molempi parempi, ja kukin tehköön juuri niin kuin itse parhaaksi näkee.

Simeoni

Tjaa-ah olen käynyt n. 90 maassa ja ostan muutaman kerran vuodessa pakettimatkan (äkkilähtöjä) ja perillä saatan vuokrata auton ja kierrelle naapurimaissakin tai jatkaa lennolla muihin maihin.
Toisaalta lennän kohteisiin myös reittilennoilla ja ei se matkustusmuoto ole matkantekoa haitannut ;)

Simeoni

liikkuja

Aloittaja ei näköjään osta koskaan matkojaan netistä eli niitä \"vihaamiaan/kadehtimiaan\" omatoimimatkoja. Ero omatoimisella ja vaikkapa AM:ltä ostetussa tai sitten myös netistä ostetulla matkapaketilla (eli siis aloittajalle tiedoksi: kun ostaa nettitoimistolta sekä lennot että hotellin se = pakettimatka eli samat sännöt koskien peruutuksia mm. ovat voimassa). Mutta jos taas ostaa erikseen lennot ja hotellin, se ei ole enää pakettimatka.
Nykyään ihmiset, ainakin nuoremmat ovat matkustelleet sen verran paljon etteivät tarvitse sitä AM:ää tai Takahikiän Matkapalvelua lainkaan ja säästävät siinä hieman, saavat valita määränpäänsä ja hotellinsa ihan vapaasti. Kun valitsee lentoja (ja hotellia) netistä, kannattaa katsoa tarkkaan vaihtoaika jos lennoissa on vaihtoja ja myös se onko jatkolento saman firman lento kuin se eka. Jos on sama firma voi saada matkatavarat perille saakka jo lähtöpisteestä alkaen. Tässä nyt olisi matksuamisen oppilaalle aivan liikaa selitettävää, siihen ei voi tämän enempää ryhtyä.
Aloittajalle tiedoksi: jokaisella on vapaus valita se miten matkustaa, ja tehdä se varojensa ja mieltymystensä mukaan! Ei kaikki myöskään halua mennä laumareissulle sadan muun suomalaisen kanssa.
On siinä vanhemmalla ihmisellä näköjään ihmetystä jo tuossakin eli niissä erilaisissa tavoissa - puhumattakaan maailman musita lukuisista ihmeistä!!

toinen

Aloitus on selkeä provo. Kun täällä ei nyt pahemmin ole riitaa ilmassa, halusi rakentaa sitä, ei voi olla ilman kinaa. Tai sitten pakko saada itsensä esiin...
Matkustaminen on mukavaa eikä minua ainakaan kiinnosta miten joku muu sen tekee.
Aloittajalle tiedoksi myös se että ne omatoimiset matkaajat ovat kyllä nähneet yhtä ja toista reissuillaan, joutuvat näet koko homman itse hoitamaan, etsimään nähtävyydet ja muut, ovat kielitaitoisia ja avoimia, uskalatavat muuallekin kun lappiin, venäjälle ja tallinaan (tarkoituksella pienellä alkukirjaimella)

Tirlittan

Aloittajalla on kyllä tiedossa mikä on valmismatka, omatoimimatka ja pakettimatka sekä niiden erot. Lennot ja vaihtoajat ovat myös hallinnassa.

Liikkuja/toinen nimimerkille jutun pointti ei kuitenkaan ole oikein auennut, toisin kuin aikaisemmille, asiallisille kommentoijille.
Kiitos kuitenkin siitä että vaivauduit aloitukseni lukemaan vaikka nimimerkki oli selvästi esillä.

Ketjusta kuin ketjusta saa aikaiseksi riitaketjun jos on siihen halua, eli osa viesteistä ja niiden väkääjistä voi jättää omaan arvoonsa.
Kaikesta huolimatta toivotan aurinkoa päivääsi!

lukija vaan

Edellisen viestin voi jättää täysin omaan arvoonsa... samoin kun monet muutkin väsäämänsä jutut. Ihmettelen suurta huolta muiden matkoista. Olisi hyvä katsoa peiliin eli omaa nasuaan!
Sorry että kirjoitan kärkkäästi mutta tuo riitaketjujen ja haukkumisten määrä täällä on ikävä. Mikä se nyt harmittaa niin kovin (siis ap:tä)?

Se tyhmä vanha

\"jokaisella on vapaus valita se miten matkustaa, ja tehdä se varojensa ja mieltymystensä mukaan!\"
Mutta se mitä te muut teette, on aivan tyhmää...

Taru

Voi herranjestas mistä ihmiset älähtävätkään! Minä (juu, sinisilmäinen blondi) en nähnyt tuossa keskustelunavauksessa mitään provosoivaa, mutta olen kyllä parin kuukauden palstanlukemisen aikana huomannut, että jotkut keksivät riidanaiheen vaikka väkisin. Tulee jo itsellekin vähän ilkeästi mieleen, että mahtaako selitykseksi enää edes riittää vilkas mielikuvitus, vai kummitteleeko siellä vintillä ihan oikeasti.

Iris

Kovasti ihmetyttää, miksi tämä aihe vetää matkailijat vereslihalle.

Joka kerta kun tämä tilauslento-reittilento / pakettimatka-omatoimimatka asia tulee puheeksi, niin joku vetää herneen nenäänsä.

Kertokaapa miksi?

melkein vanhus

Minä ainakin haluan AINA matkan valmiina, ei tarvi huolehtia mistään.
Ei perilläkään tarvi kulkea muiden perässä, jos ei halua, mennään usein omia teitämme, mutta joskus myös muiden mukana, ihan retkestä riippuen.

Ennen tehtiin kaikki itse, mutta nyt ollaan senverran vanhoja, että halutaan valmista.
Silloin saadaan kunnolla nauttia matkasta,ei tarvi miettiä mitään.

Eikös se ole jokaisen oma asia mitä tekee ja millä menee, kunhan rahat riittää :)

Vanhus

Toinen vanhus samaa mieltä melkein vanhuksen kanssa. Nyt on jo varaa maksaa siitä, että joku muu tekee työt - ei tarvi tuntitolkulla istua netissä ja etsiä sopivia kohteita, selailee vaan esitteet ja valitsee matkan ja sillä sipuli.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat