Nessebar houkuttaa....

Tirlittan.

Suunnitelmissa elo-syyskuun vaihteessa halvalla äkkilähdöllä Bulgaariaan, sillä minua kiehtoo tuo Sunny Beachin kupeessa oleva Nessebar.

Bulgariasta liikkuu kuitenkin paljon erilaista juttua.Minkälaisia kokemuksia teillä on ko.maasta, mielelläni kuulisin niin negatiiviset kuin positiivisetkin, asialliset kommentit.

Sivut

Kommentit (29)

Martta

En ole käynyt Bulgariassa, mutta minuakin kiinnostaisi. Kauniiksi kehutun Nessebarin lisäksi myös kylät ja luostarit sisämaassa. Jos matkasi toteutuu Tirlittan, toivottavasti teet tänne pikku raportin. Asiallista tietoa Bulgariasta totisesti kaivataan.

satunnainen

Vanha nessebar on nätti mutta siihen loppuu kauneus kun menet sen alueen ulkopuolelle. Rikollisuudesta Nessebarissa en tiedä ja harvoinpa rantaturisti eksyy rantojen ulkopuolelle, ei luostareihin ei retkiä järjestetä. kiinnostusta on vähän, maahan menijät ovat joko nuoria tai vanhoja eläkeläisiä jotka valitsevat halvan hinnan mukaan.
Kyllä negatiiviset asiat siitä maasta ovat faktaa eikä niitä kantsi kaunistella. Ruoasta saa helposti vatsataudin.

ei enää koskaan

Nessebarin vanha kaupunki on kyllä viehättävä, mutta on katsottu nopeasti, niin pieni se on. muuten Nessebarin lähiympäristö (Sunny Beach) on suorastaan vastenmielinen paikka ! Taximiehet tekevät sivubisnestä rattopoikina ja Tatjanaa on tarjolla. Pahinta on eläinrääkkäys jota joituu väkisin näkemään liikkuessaan ulkona. Paikallisilla oli kytkettynä karhu, joka oli luurangon laiha, taluttajalla oli kepin päässä rautapiikki joka oli karhun suussa, jolla hän ohjaili karhun liikkeitä, veri valui karhun suusta vaikka kuono oli sidottu kiinni nahkahihnalla. jotkut turistit istuttivat lapsensa karhun selkään ja antoivat rahaa rääkkääjälle. Herää kysymys miten EU-maassa saa rankaisematta hankkia rahaa eläinrääkkäyksellä ? itse heitin rääkkääjiä vesipullolla kun he tulivat hotellihuoneeni ikkunan alle esiintymään. Kyllä häipyivät,sanoin suorat sanat joita ei voi tässä toistaa,että ei syytetä rasistiksi.

Iris

Hyi, onpa inhottava juttu tuo karhun rääkkäys. Miten asiaan voisi vaikuttaa? Voitaisiinko perustaa vaikka adressi kaikkien halukkaiden allekirjoitettavaksi? Mutta miten ja kenelle se pitäisi lähettää?

Tepi

Vaikka bulkkis on EUssa, samoin kuin Romania, ei maiden sisäisiin asioihin voida puuttua. Eli rikollisuus rehottaa joka lajissa, raiskauksia, varkauksia, pahoinpitelyitä, huijauksia, ja nuo eläinrääkkäykset ovat hirveitä asioida. .
Kun viranomaiset eivät pidä kansaa kurissa, ei me voida tehdä mitään
Maassa toimii sekä oma että Venäjän mafia, et sinne vaan lomailemaan!!

Tirlittan.

Minäkin olen kuullut tuosta kytketystä karhusta, mutta olen lukenut muutama vuosi sitten että se olisi onnekseen kuollut/lopetettu.
Mutta ainahan niitä uusia karhuja on saatavilla, onko tuo ei enää koskaan nimimerkin karhuhavainto tuore?

Eläinten kaltoin kohtelu on usein hyvin vahvasti kytköksissä ihmisten elinolosuhteisiin.
Köyhissä maissa missä ihmisten elin-ja koulutustaso on alhainen, kohdellaan eläimiä julmasti ja vain hyötytarkoituksessa.
Elintason, hyvinvoinnin ja valistuksen nousu vaikuttaa viiveellä myös eläinten kohteluun.

Ainahan tämä ei suinkaan pidä paikkaansa, poikkeuksia löytyy kuten olemme saaneet huomata täällä suloisessa Suomessammekin.

baraja

Kyllä nämä täällä mainitut negatiiviset jutut aikalailla paikkansa pitävät. Varsinkin taskuvarkaiden kanssa saa olla tarkkana. Tietysti muuallakin, mutta eipä ole muualla ainakaan yhtä röyhkeitä yrityksiä tullut kohdalle. Vois sanoa, että aivan epätoivoisia yrityksiä jopa!

Nessebar on kyllä käynnin arvoinen, mutta pian se on nähty. Ei se mikään Dubrovnik yms. ole!! Sinänsä Sunny Beach ei oikein ollut minun makuuni. Jos aikalailla pysyttelee lähiseuduilla, eikä lähde maata suuremmin kiertelemään, niin itse suosisin Varnan Kultahietikkoa. Varnan läheisyys antaa enemmän mahdollisuuksia pienellä vaivalla.

Pari kertaa olen Bulgariassa käynyt ja kaikista noista negajutuista huolimatta saattaisin vielä sinne mennä. Jostain kumman syystä olen joka reissulla aina ollut hieman tyytymätön bulgarialaiseen keittiöön eli suurempia makuelämyksiä en siellä ole onnistunut kokemaan. Se puoli pitäisi vielä saada korjaantumaan... ;)

PS. näköjään sivustolla on tapahtunut jotain, ihan oma laatikko ilmaantunut nimimerkille!

Igors

Itse en ole juuri tuossa mainitussa paikassa käynyt joten siitä en osaa mitään sanoa. Bulgariassa tosin olen käynyt, siellä paikkana oli Sveti Konstantin vuonna 2006.

Kun täällä nyt sitten voinee kirjoittaa yleisestikin tuosta maasta niin kirjoitellaan nyt omista kokemuksista.

Hotellina meillä oli pieni perheen ylläpitämä hotelli josta ei mitään pahaa sanottavaa, henkilökuntakin oli ystävällistä ja saimme kyllä hyvää palvelua. Uimaranta oli ihan siisti, hiekkapohjainen, suhteellisen kirkasvetinen ja loivasti syvenevä joten siitäkään ei ollut mitään huonoa sanottavaa.

Meillä oli vain aamupala hotellissa joten muun ruokailun hoidimme sitten paikallisissa ravintoloissa. Ruokailu ei mitään suurta nautintoa siellä tuottanut, pikemminkin hieman petyimme paikalliseen tarjontaan. Muutaman kerran kokeiltuamme päädyimmekin ruokailussa oman hotellimme tarjontaan ja täytynee sanoa että olimme valintaamme tyytyväisiä sekä laadun että hinnan suhteen.

Paikalla on todella paljon parannettavaa, tosin lapsille tuntuisi olevan paljon leikkipaikkoja joista osa jopa ihan mukavan tuntuisia.

Yleinen tuntuma oli kyllä aika sotkuinen. Avonaisia kaatopaikkoja oli maantien vieressä ja osaksi jopa asfalttitienkin oli puoliksi vallannut kasvillisuus.

Tarkastuspisteitä oli ainakin silloin todella tiheässä joten se antoi jonkinlaisen turvallisuuden tunteen. Meille ei missään vaiheessa tullut mitään epämielyttävän turvattomuuden tunnetta ja aivan rauhassa siellä iltaisinkin saimme kävellä. Kauppapaikoilla ei ollut mitään iholle tunkeutuvaa kaupankäyntiä vaan saimme aivan rauhassa tutustua valikoimiin.

Nythän tilanne on niin että kun jo lähtiessämme meillä on tiedossa kunkin kohteen paikallisten elintaso, esim. juuri Bulgariassa, niin eihän odotukset voivat olla mitään viiden tähden matkailukohteen luokkaa. Tämäntyylisen ennalta-asennoitumisen johdosta emme mekään odottaneet mitään silmiähivelevää maisemoituja paikkoja.

Normaalisti matkailessamme minulla on tapana lähteä paikallisten ukkojen seuraan kalastamisen pariin mutta tällä matkalla tämä ei toteutunut. Matkakumppaninani oli paitsi vaimoni niin myöskin parisen kappaletta kyynärsauvoja. Vaimo normaalisti sitten kiertelisi paikallisia nähtävyyksiä ja tutkailisi ostospaikkoja minun viettäessäni aikaani paikallisten (kalamiesten)seurassa.

Me emme törmänneet mihinkään epämielyttävään kokemukseen joten ajattelimme kyllä nyt vaimon kesäloman aikana lähteä jälleen sinne uudelleen.

Sinne sitten olisimme menneetkin ellen olisi löytänyt vaihto-ehdoksi Turkkia jonne sitten lähdemme tulevana lauantaina Bulgarian sijasta.

Ps. olen nyt sitten hetken ollutkin poissa täältä ja näkyipähän muutoksiakin tänne syntyneen. Toivottavasti tuo nimimerkkilaatikko osoittautuisi pakoliseksi joten parempaan suuntaan täällä ollaan menossa.

Suosittelija

Vietimme Nessebarissa kaksi aivan ihanaa ja aurinkoista viikkoa. Luin itsekin kaikenlaisia arvosteluja ennen matkaa ja ajattelin että miten saamme aikamme kulumaan ns niin pienessä paikassa. Nessebar on kaunis paikka ja etenkin vanhassa kaupungissa riittää nähtävää. Riippuu tietysti miten aktiiviloman haluaa, mutta meille riitti aurinko, uiminen, ostokset, hyvä ruoka ja yhdessäolo ja hyvin meni aika eikä ollut mitään ongelmia minkään suhteen. Nessebarissa riittää kauppoja ja ostokset on halpoja (laukkuja, vaatteita, koruja, kenkiä, käsitöitä, keramiikkaa ymym kaikkea ihanaa). Kävimme kolmisen vuotta sitten Tsarevossa ja tykkäsin siitäkin paikasta, mutta Nessebariin voisin mennä joskus uudestaankin. Kävimme Sunny beachilla ostoksilla, mutta muuta siellä ei mielestäni olekkaan kun kauppoja. Nessebarissa on myös kiva vesipuisto jossa kävimme ja jonne on ilmainen kuljetus.
Oikein ihanaa ja rentouttavaa lomaa :-)

Tirlittan

Kerrankin olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Peruutuspaikka Sunny Beachille 199 euroa, määritelty majoitus. Koskaan en ole niin halvalla valmismatkaa saanut.

Eli täältä tullaan Nessebar.
Jokaiseen mahdolliseen paikkaan aion nenäni tunkea, ssaapi sitten nähdä miten mummon käynee.

Petunia

Totta on, että Sunny Beach ei ole sama kuin Nessebar. Välimatkaa on kuitenkin vain viisi kilometriä ja perille pääsee bussilla, taksilla, minijunalla, kävellen tai vaikkapa uiden.

Eli mikä oli edellisen kirjoittajan pointti?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat