Minun Kreikkani.

Vierailija

Tämä saattaa olla joillekin tuttu kertomus, onhan tämä julkaistu Matkaopaslehdessä vuonna 2008.
Näin Kreikan kriisin ollessa kuumimmillaan on kreikan kansaa suomittu sanan säilällä mitä rankimmin, on nimitetty laiskoiksi, epärehellisiksi rikollisiksi, kateellisiksi ja jopa pahansuoviksi.
Tämä kertomus on kuitenkin palanen sitä kreikkaa, jonka minä tunnen ja jota minä rakastan.

Lomailin Kreikassa pienessä idyllisessä Pargan kaupungissa. Koska serkkuni asui vain kolmensadan kilomerrin päässä olevassa kaupungissa päätin yhdistää lomaani myös sukulaisvierailun.
Matka sujui mukavasti ilmastoidulla bussilla suoraa valtatietä pitkin.
Sukulaisten seurassa päivät kuluivat joutuisasti ja pian oli aika palata takaisin Pargaan.

Paluumatka alkoi bussiasemalta jonne bussi saapui reilusti myöhässä.Auto oli vanha kottero, kyljet lommoilla. Pahat aavistukset mielessäni nousin autoon jossa oli vielä runsaasti tilaa.
Pieni mustiin pukeutunut mummo taputti kutsuvasti vieressään olevaa tyhjää istuinta.
Bussin nytkähtäessä liikkeelle huomasin pian ettei jousituksesta ollut tietoakaan, ilmastointi puuttui ja koska ikkunoita ei saatu avatuksi lainkaan, nousi kuumuus hetkessä tukahduttavaksi.
Pahat aavistukset vain voimistuivat kun bussi poikkesi asfalttitieltä ja alkoi nousta kapeaa hiekkatietä ylös vuoristoon.
Olinko eksynyt väärään bussiin?
Kartasta ei ollut apua sillä kaikki tienvarren viitat ja kyltit oli kirjoitettu kreikaksi.
Kukaan bussin iäkkäistä matkustajista ei ymmärtänyt englantia.
Hetken tunsin oloni orvoksi, mutta sitten rentouduin. Mikäpä hätä tässä,lomalla ollaan eikä kiirettä minnekään, bussillakin on varmasti pääteasema-jossakin.

Olin istunut autossa jo pitkän tovin kun vieressäni istuva vanhus alkoi kaivaa eväitä laukustaan.
Liekö mummo ollut matkuustanut Ateenasta asti, sillä kinkku leivän välissä oli aivan harmaata ja juusto venyi kuin purukumi.
Leveästi hymyillen hän ojensi minulle toista leivänpuolikasta.
Vaikka leivän kylmäketju oli katkennut jo ajat sitten otin sen epäröimättä vastaan, sillä moniko meistä jakaisi eväänsä ventovieraan kanssa.

Kreikan arkielämä tuli lähelle auton jurnuttaessa eteenpäin ja pysähtyen jokaisessa tienvarren pienessä kylässä.
Iltapäivällä auto täyttyi kun lapset palasivat koulusta, istuivat iloisesti pulputtaen muutaman pysäkin välin ja pyrähtivät sitten kukin omille kotikujilleen.

Pienessä kylässä oli ollut markkinat ja autoon nousi vanha pussihousuinen mies kainalossaan kanahäkki jonne oli sullottu kolme ruskeaa kanaa. Salvan virkaa toimitti puunpalanen.
Mies istui penkille ja asetteli häkin viereiselle istuimelleen.
Tie oli kuoppainen ja koska auton jousitus oli mitä oli, eräässä mutkassa auto heilahti voimakkaasti ja kanahäkki luisui lattialle.
Salpa aukesi ja kanoille koitti vapaus.

Bussillinen kiihtyneitä kreikkalaisia sai aikaan melkoisen metelin.
Kymmenien käsiparien tavoitellessa kanoja ne joutuivat paniikkin ja hurjasti kaakattaen syöksähtelivät ympäri autoa.
Kuljettaja ei suinkaan ohjannut tienpenkalle ja pysäyttänyt autoa vaan korotti äänensä yli metelin jaellakseen neuvoja kiinniottajille.
Yhtäkkiä kaiken tämän mekkalan keskellä soi jollakulla taskunpohjalla Nokian kännykkä, soittoäänenä minulle niin tuttu Säkkijärven polkka.

Kun viimeinenkin kana oli saatu kiinni ja sullotuksi takaisin häkkiin oli tunnelma autossa hilpeä ja itse tunsin olevani jälleen yhtä vahvaa, elämänmakuista kokemusta rikkaampi.
Illansuussa edessä näkyivät Pargan valot, bussi oli sittenkin oikea!
Noustessani paikaltani vieressä istuva mummo kohotti kätensä ja silitti hellästi poskeani.
Hänen silmistään heijastui pitkän elämän mukanaan tuoma viisaus.
Tuo vanha ja ryppyinen käsi kosketti myös sisintäni nostattaen kyyneleet silmiini.
Miten paljon minulla itselläni onkaan vielä opittavaa!
Tirlittan.

Kommentit (4)

Vierailija

Käännänpä otsikon ja kysyn millainen on sinun kreikkasi?
Millaisia muistoja ja elementtejä se nostaa mieleesi?
Onko se meri ja aurinko,tyrskyt saaren hiekkarantaan vaiko perati savusumuinen miljoonakaupunki Ateena jossa ovat rinnakkain antiikin kreikka ja elämää sykkivä nykyaika.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat