Säikäyttikö ruokamyrkytys kohu, muuttitteko ruokailutottumuksianne?

Vierailija

Tuo ruokamyrkytys kohu lennolla herätti täälläkin kuohuntaa ja jakoi mielipiteitä.
Miten on omalla kohdallasi, muuttiko se mitään?
Vieläkö uskallat syödä pelotta lentokoneruokaa?

Iltapäivälehdessä oli myös lista maista jossa on suurin vaara vatsatauti saada, Thaimaa, Turkki, Egypti ja minusta ainakin yllättävä maa, nimittäin Italia.
Ainahan on sanottu että pienissä paikallisissa ravintoloissa on se paras ja maukkain ruoka, ja kannattaa etsiytyä ravintoloihin missä on eniten paikallisia.
Vieläkös paikalliset kuppilat kiinnostavat vai jätättekö pöpöjen pelossa väliin?
Kyselee edelleen niin utelias Tirlittan.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Vanha totuus on se että kannattaa suosia lämmintä ruokaa, ei salaatteja.
Kevään reissulla Kreikassa oli myös kylmää salaattia eli horiatikia. Illalla oli hieman levoton vatsa ja jatkui aamulla eli yhdistän sen syömääni salaattiin. Ei oikein ollut kylmäketju vissiin toiminut, taverna oli ns. rantataverna uimarannan lähellä.
Koskaan ennen ei ole vastaavaa sattunut siinä maassa eikä muistini mukaan muissakaan maissa.
Riskimaista on luetteloita olemassa, niissä ei tule matkustettua. Ei nyt tottumuksiaan kannata muuttaa mutta hyvä on olla silmät avoinna sen suhteen mihin menee ruokailemaan.Kaikki tämän vuoden lomalennot näyttävät olevan Finnairilla ja uskon ettei vaaraa ole.
lentomatkaaja

Vierailija

Itse en niin helposti säiky. Kuhan ruoka vaan on sen näköistä ja hajuista etää kaikki on kunnossa. Eri asia on tietenkin simpukat ja merenelävät joiden kanssa kannattaa oikeasti olla varovainen.Mutta tuskin niitä lentokoneissa tarjoillaan :D

Vierailija

Ruokamyrkytyskohu ( yksi sana) , sitä ei oikeastaan edes ole, vaan annettiin julki eräällä lennolla myrkytyksen saaneet.
Pitäiskö nyt jättää kaikki syömättä, ei osteta ruokaa kotiin jne??

Vierailija

Ensimmäiseksi pitää sanoa, etten ole sen enempää Turkkifani, kuin minkään muunkaan paikan fani. Sujuvasti matkustelen joka puolella. En inhoa mitään, mutten fanitakaan. Mutta....

Ei ole montaa vuotta aikaa, kun Suomessa saatiin määrätystä ruuasta vatsatautiepidemia. Joten ei kannata tähän niin innokkaasti sekoittaa määrättyä valtiota.

Kyllä sitä voi sattua Finnairillakin. Ihan niinkuin muuallakin. Suomalainen ruoka ei ole takuuvarmaa ja Finnair ottaa paluulentojen ruuat siitä maasta, missä on käynyt.

Jäitä hattuun.

Vierailija

Aika höperö aloitus.... tuon jutun takiako pitäisi ruokavalio muuttaa, ei todellakaan.Olisko sitten kosher vai kasvis, mitä ehdotellaan?!

Vierailija

Kun matkustaa eri maissa ja maanosissa niin aina on riski sairastua vatsatautiin vaikka olisi kuinka varovainen.
Itse olen syönyt melkein kaikkea \"kiellettyä\", salaatteja, majoneesia, jäätelöä..
Oikeastaan ainoa jota olen vältellyt ovat egyptiläisen katukeittiön tuotteet.Hyvä tuuri on käynyt, kertaakaan ei ole vatsatauti iskenyt, joten jatkossakin aion jatkaa samaa linjaa.

Nykyäänhän on trendikästä syödä lähiruokaa ja harrastaa lähimatkailua, mutta vatsataudin voi saada naapurikylän luomuruoastakin.
Tirlittan.

Vierailija

Jos aloittajalla on suuri huoli asiasta kannattaisi miettiä vielä kerran ennekuin yrittää tartuttaa olemattomia ajatuksia ihmisten päähän - niiden tosimatkailijoiden.
Turkkilaisesta ruaosta oli kyse nyt ja kerrottiin myös millaista se ape oli ollut eli se siitä.Kaikkialla ei hygieniataso ole yhtä alhaalla kuin Turkissa.

Vierailija

Jokaisella on jo maamme lakienkin mukaan oikeus omiin mielipiteisiin ja ajatuksiin. Ei pakkosyöttöä, kiitos! Tuo mitä kerrottiin eilen Egyptistä ja ehecistä, on HS:n sivuilta kaikkien luettavissa, se ei ole mutua eikä olettamusta. Voi olla laveakatseinen ja vaikka leveäperäinen jos haluaa... mutta faktalle ei mahda mitään.
(HS= päivittäin ilmestyvä sanomalehti Helsingin Sanomat jos ei joku tiedä).

Vierailija

Aivan, espanjalainen kurkku, saksalaiset idut, egyptiläiset pavut, jokainen voi valita olettamuksensa mieltymyksiensä mukaan.Varmasti totuuskin selviää joskus.
Tirlittan.

Vierailija

Todella harvinaista on saada ruokamyrkytys lentokoneen ruuasta. On kuitenkin maita joissa tuo vatsatautien saaminen on \"helpompaa\" Taisipa jossakin iltapäivälehdessä olla jopa mainittunakin muutama tuollainen riskipitoisempi maa.

Itse olen aikalailla matkaillut ja vain pari kertaa on tuollainen pöpö päässyt yllättämään. Molemmat kerrat ( Intiassa ja Vietnamissa) olivat lisäksi täysin itse aiheutettuja. Kalastusreissusta oli kumpikin saanut alkunsa, kun noiden kalojen käsitttelyn jälkeen ei kunnolla tullut käsiä pestyä.

Ruokailutottumukseni ovat sellaiset, ja pysyvät sellaisina, että syön lähes kaikkea ja suoraan sanoen monta kertaa jopa ruokapaikoissa joihin ei tavallisesti turistit eksy. Yleensäkin vatsatautien saamisen ruokailusta ei oikein ole lähelläkään sitä luokkaa kuin yleensä kuvitellaan. Ruokailua suurempi uhka saada pöpöjä on esim. rahojen käsittely.

Tirlattanin vastaus edelliselle sai minut hymyilemään ja mietein mahtoikohan kirjoituksen kohde ( meidän kaikkien vanha tuttu, ikävä kyllä,) edes ymmärtää mitä siinä oli kirjoitettu.

Kireitä siimoja, ei hermoja, sekä hyvää kesänjatkoa toivottaa

Igors

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat