Onnistuuko tinkiminen?

Vierailija

Kesä sekä talvikohteisiin kuuluu monia kohteita joissa tapoihin kuuluu sekä tinkimistä että agressiivisia myyjiä.

Miten sinä suhtaudut näihin? Närästääkö, ottaako pattiin vai osaatko handlata homman. Kierrätkö basaarit kaukaa vai heittäydytkö täysin rinnoin tinkimisen riemuihin?
Kysyy tinkimisestä ilon irti ottava Tirlittan.

Kommentit (14)

Vierailija

Täytyy tunnustaa, että minä olen surkea tinkimisessä ja siksi kierrän kaukaa sellaiset paikat, joissa tinkiminen kuuluu asiaan. Pekingissä yritin muutamia kertoja tinkiä ja kerran tunsin onnistuneenikin. :)

Taru

Vierailija

Ei tuo tinkiminen ainakaan minulle ole ongelma. Aika usein jopa pidän tilanteesta. Mutta jos jokapäiväinen elämä olisi sitä, niin tiedä häntä...

Jokainenhan meistä pitää itseään keskitasoa parempana autoilijana ja samaa linjaa noudattaen kuvittelen ainakin olevani kohtuullisen hyvä tinkaaja. Siis ulkomailla. Kotimaassa en juurikaan sitä harrasta, ei vaan täällä osu kohdalleen. Esim. kun ostetaan liikkeestä aivan uutta autoa, niin kaverini ainakin väittävät saavansa aina 10-15%:n käteisalennuksen, mutta minä en jostain syystä tohdi edes yrittää. Minä vaan maksan täällä sen mikä hinta toimituskuluineen on paperiin präntätty.

Ulkomailla kun minulle kaupataan jotain mitä en suuremmin halua, niin yleensä tarjoan 1 tai 10 senttiä paikallisessa valuutassa. Kauppoja ei yleensä tule ja hyvä niin. Pääsee kuitenkin eroon ahdistavista kauppamiehistä. Mutta yleensähän on tärkeää miettiä hyvissä ajoin valmiiksi miten paljon jostakin on valmis maksamaan ja yleensäkin miten kovasti tavaran haluaa. Jos saan päähäni, että hyvä tuommoinen olisi ja että voisin siitä max. kakskymppiä maksaa. Aika konemaista tuo kaupankaynti sitten lopultakin on. Myyjä pyytää ensin vaikka satasta ja minä aloitan vaikka vitosella. Aikaa kuluu jonkunverran ja nähdään kohtaavatko hinta-ajatuksemme missään vaiheessa. Tärkeää on muistaa mitä on ajatellut voivansa maksaa, eikä ylitä sitä rajaa kuin hyvin perustelluista syistä... Ei siis saa antaa tunteille valtaa. Muuten voi mopo karata käsistä... ;)

Jos onnistuu, niin toisaalta on hyvä syrjäsilmällä koettaa hieman selvittää sitä, millä hintatasolla muut onnistuvat kauppoja tekemään. Ja ryhtyä sitten vasta asiakkaaksi. Yleensä laitan tavoitehinnan tuolloin hieman alle sen mitä muut ovat maksaneet. Mutta jos ei onnistu, niin sitten menköön samaa latua. Eipä ainakaan hinta ole yllätys.

Tinkiminen kuuluu monin paikoin siihen paikalliseen kulttuuriin, eikä kauppiaskaan aina ole kovin tyytyväinen jos asiakas ei tingi lainkaan. Ainakin minulla on se mielikuva, että kauppias voi jopa pitää pyyntihinnan maksavaa asiakasta hieman \"tyhmänä\" tai sitten kauppias tuntee tehneensä pikkuisen falskin kaupan. Täällä meitä on kuitenkin moneksi ja luulenpa muutamien tuomitsevat tinkaamisen ihan tykkänään. Kaikkialla. Mutta se vaan on paikoitellen se maan tapa. Ja minusta tapoja ja perinteitä on hyvä kunnioittaa. Jos vaan taipuu leikkiin mukaan! ;)

- baraja

Vierailija

Tinkiminen kuuluu usein Euroopan ulkopuolelle, mutta kyllä toreilla yms tingitään Euroopassakin. Se on vaan niin tapauskohtaista. Aina sitä kannattaa kohteliaasti yrittää vähäsen tinkiä etenkin toreilla ja katukauppialta aina!!

Vierailija

Lapsen elämässä se oli aina odotettu tapahtuma kun pääsin mummon mukana Lahden markkinoille.
Siellä mammat tinkivät kilpaa torimyyjien kanssa, joten ihan penskana olen tuon taidon oppinut ja luulenkin että tänä päivänä minusta on vastusta ulkomaiden basaarikauppiaillekin.

Loman ensimmäisinä päivinä vain katselen ja kuulostelen hintatasoa, vasta myöhemmin heittäydyn innolla kaupanteon ja tinkimisen nautintoihin. Kaupantekoon varaan aina runsaasti aikaa, sillä kiireessä ja valmiiksi huonolla asenteella ei mene kuin hermot ja tulee paha mieli.
Olen kuullut mitä hulvattominpia ja hykerryttäviä tarinoita siitä, miksi minä tarvitsen juuri tämän tavaran,myyjillä on rajaton mielikuvitus ja juuri se tekee tilanteesta ja tinkimisestä hauskaa!
Tunkeilevat ja perässä roikkuvat myyjätkään eivät vie minulta mielenrauhaa, en vain kiinnitä heihin mitään huomiota.

Kuitenkin hyvin vähän tulee basaareista mitään ostettua, lähinnä lapsenlapsille niitä pakollisia tuliaispaitoja.
Egypti on asia erikseen, siellä hullaannun kultakoruihin ja mustiin basalttipatsaisiin.
Tirlittan.

Vierailija

Tinkiminen ei ole länsimainen juttu eli kuuluu Turkkiin.
Jos hinta on ostajan kukkarolle kallis, jättää ostamatta, mutta ei ole fiksua tinkiä.
Suomessa hinnat ovat korkeat, tingittekö myös Suomessa, Alepassa vai missä??

Vierailija

Suomessakin voi tinkiä mutta kirpputoreilla. Ei tulisi kyllä mieleenkään alkaa tinkimään hyvässä vaatekaupassa vaikkapa Pariisissa tai Amsterdamissa yms! Mutta kaupungit eivät olekaan \"kohteita\"....

Vierailija

Tirlittanin neuvo edellisten kommenttien kirjoittajalle.
Tuo sanonta maassa maan tavalla pätee tässäkin asiassa. Sitä noudattamalla ratkeaa tuokin ongelma, eli missä ja milloin on soveliasta tinkiä.

Vierailija

Ei todellakaan ole pakko tinkiä, eikä edes mennä maihin jossa joutuu kaupanteon lumoihin/-kynsiin.
Eli ei yleisesti tarvitse neuvoja tinkimisestä jos ei asiaa ikinä aio harrastaa.

Vierailija

Tinkiminen saattaa joskus olla niin hulvatonta, että lopulta ostaja ja myyjäkin ovat yhtä sekaisin.

Katselin kerran ystäväni kanssa Sharm el-Sheikh:in basaarissa upeita suuria Egypti- aiheisia pyyheliinoja.
Myyjiä pyöri ympärillä ja tavaraa esiteltiin sellaisella vauhdilla, että heikkopäistä hirvittää.Lopulta kauppa syntyikin ja poistuimme alueelta kaksi pyyhettä kassissamme.Myyjä oli hyvin epäröivän oloinen, eikä ollut varma oliko saanut pyyhkeistä maksun. Ystäväni näytti tiskin takana olevaa vatia, jossa oli kaksikymppinen päällimmäisenä ja sanoi, että kymmenen euroa sovittiin hinnaksi kappaleelta ja siihen sinä sen rahan päällimmäiseksi heitit.Kuitenkin meitäkin mietitytti olimmeko todella maksaneet ostoksemme, niin pyörryksiin myyjä meidät puhui.
Päästyämme ulos, ystäväni laski rahansa ja siellä se hänen kaksikymppisensä oli.
Aika nolona palasimme basaariin takaisin ja pyytelimme erehdystä anteeksi ja maksoimme ostoksemme.
Pojankloppi sai satinkutia isänniltä ja me saimme suuret kiitokset ja tervetulotoivotukset uudestaan.Että joskus näinkin päin. Ulpukka.

Vierailija

Tingittekö myös Suomessa, Alepassa vai missä?
Ei tarvitse neuvoja jos ei aio koskaan tinkiä.

Kyllä on tyhjäpäistä ja hedelmätöntä keskustelua.
Enkä ole kalastaja enkä Tirlittan.

Vierailija

Näinhän se on, joku pystyy tekemään tinkimisestä ja rantarysälomastakin mielenkiintoisen, toisilta taas se ei onnistu millään.

Kaikki on kiinni henkilöstä ja asenteesta.
Margit.

Vierailija

En yleensä reissaa basaarimaihin enkä siis lähde minnekään tinkimään. Otan rahaa mukaan niin että se riittää matkan tarpeisiin.
Kirpputorin tyyppisissä paikoissa olen keksuetllut hinnoista kun tarjolla oleva antiikki eli vanhat tavarat kiinnsotavat. Kyllä hintakin on pudonnut.
Mahtaakohan hintakalapaliikki turistysän baarissa kovastikin kannattaa?Eli putoako kaljan hinta jos vaatii alennusta?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat