Bengtskär

Vierailija

Luin Salon seudun sanomista Mikko Kiviluodon jutun Bengtskärin majakkaan kodistuneesta venäläisten hyökkäyksestä vuonna 1941.
Sotajuttu ei ihan kruunannut äitienpäivän aamuani, mutta sen herättämä ajatus matkailusta sai liikettä sorminiveliin.
Klisee \"Matkailu avartaa\" napsahti kohdalleen. Tekstin myötä palasin jälleen saarelle.
Juttua lukiessani sukelsin paljon syvemmälle kirjoituksen sisältöön ja historian tapahtumat saivat vahvan kokemusperäisen otteen.
Tuulen viima, paljaat kalliot ja majakan jylhä koko. Kirkkohuoneen rauhantahtoinen olemus ja ylhäältä siintävä meren rajattomuus.
....\" ajatuksissain taas meren yli luokses kiidän\"...
Suosittelen tulevana kesäkautena maihinnousua saarelle ja lähikosketusta rantakalliolla jököttävän komistuksen kanssa;)

Jatketaan aamuttelua... terkuin Rva Tättis, Tirlittanin kilpakuorsaaja

Kommentit (14)

Vierailija

Miten hauskaa, rva Tättähäärä, pitkästä aikaa!
Oletko huomannut, meillä on aivan oma ketjukin.

Tuo kuorsaus ei ole enää ongelma, sillä siihen on kehitetty tehokas apukeino.Apteekista on saatavana suihke jota suihkutetaan nieluun ennen nukkumaanmenoa.
Kahdella viimeisellä matkalla olen sitä käyttänyt ja huonetoveri on kertonut desibelien laskeneen.
Enää ei ole kuorsaus kaikunut seinän läpi käytävälle.

Minulle on monesti käynyt samoin kuin Tättikselle, olen jostakin paikasta lukenut artikkelin ja silloin paikka ja sen historia on avautunut aivan uudella tavalla.
Vaikka ulkomailla aina koluan hyvinkin tarkkaan luostarit, linnat ja museot,niin häpeäkseni on tunnustettava että kotomaassa niistä monet ovat jääneet tutkimatta.
Kaupungissamme on matkanjärjestäjä joka järjestää kesäisin opastettuja päiväretkiä etelä ja keski-suomeen.
Olen pyrkinyt aina pariin retkeen osallistumaan ja tätä perinnettä aion jatkaa tänä kesänäkin.

Lähimatkailu on myös hyvin iso ja tärkeä osa matkailua,aivan turhaan aliarvostettua.
Kotimaan matkailu ansaitsisi jopa aivan aivan oman ketjun!
Tirlittan.

Vierailija

Kiitti Tirli!

Olipa kiva saada tietoa ongelmaan.
Jatketaan juttuja....

Ylläpidossa = kotona ylen pidetty Rva Tättis

Tosin nykyään ihan pihalla ja ulkoruokinnassa.

On toi puutarhanhoito ihan hanskassa ja
grilli lämpiää joka toinen ilta.

Vierailija

Heippa vielä!

Piti vielä käydä heittämässä kommentti tuohon kotimaanmatkailuun.
Ihan asiaa.
Uteliasuudesta lapsuuden maisemia kohtaan ilmoittauduin syksyllä kotikaupungin paikallismatkaopaskurssille.
Yksi ammattitaito lisää ceeveellä ja hyvin mielenkiintoinen oppijakso.
\"Olen tainut käydä aiemmin merta edempänä kalassa!\"

Ei sen tartte olla kaukana ku voi sanoo olleensa matkoilla.
Meijän poika aikoinaa sano olleensa eväsretkellä, kun marssi reppunsa kanssa naapurin pöydän ääreen eväänsä syömään.

terkuin rva Tättis, paikallismatkaopas...
12 kartanon jokivarsimaasta

Vierailija

Bengtskärin majakka on hyvä kesäkohde. Hangosta mentiin. Kannattaa maistaa emännän lohikeittoa ja yöpyä majakanvartijan huoneessa. Yöllä paikassa on ihan oma hohtonsa : )
Reino

Vierailija

Miten on Reino,kummitteliko Bengtskärissä? Eikös vanhoista majakoista kerrota kummitusjuttuja jotka laittavat hampaat kalisemaan ja housut tutisemaan?

Olen käynyt Tammisaaressa Jussarön majakalla ja siellä kerrottiin tarinaa kummittelevasta naisesta.
Tirlittan.

Vierailija

Kiitos Reinolle vihjeestä!
Kunhan pääsen täältä Suomen korvesta kaupunkiin niin hetimiten käännyn ystäväni kirjastonhoitajan puoleen.

Ja kaikille hyviä kotimaanmatkoja, olipa ne sitten maalla tai merellä, korvessa tai kaupungissa!!
Tirlittan.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat