Oppaallako vaiko ilman?

Vierailija

Jokainen matkailee tavallaan, yksi käy pakettimatkoilla, toinen huitelee maailmalla ihan omillaan ja kolmas harrastaa molempia.

Entäs sitten paikan päällä, retkeilettekö opastetuilla retkillä vai tutkailetteko nähtävyyksiä itseksenne?
Tirlittan.

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Sekä että. Vaikka harrastan omatoimimatkoja, käyn silloin tällöin valmiilla päiväretkillä eri kaupunkien ympäristöissä. Eipä tarvitse miettiä julkisen liikenteen aikatauluja, ja jossain maaseudulla aikaa voisi mennä hukkaan harvoin kulkevia busseja/junia odotellessa.

Jos haluamaani paikkaan on hyvät liikenneyhteydet, niin silloin tulee useimmiten mentyä omin päin.

Taru

Vierailija

Suomalaisten matkanjärjestäijen retkiä ei ainakaan koskaan kannata ostaa kun saa suomenkielisestä maksaa 2-4 kertaisen hinnan mutta kv. retket on mielenkiintoisia kun tapaa ihmisiä ympäri maapalloa.

Vierailija

Koko kirjo on käytössä riippuen paikasta ja retkistä.Käytän paikallista retkitarjontaa, samoin kansinvälistä ja myös oman matkanjärjestäjän tarjoamia retkiä, silloin kun olen pakettimatkalla.
Sanonpa tähän yhden kommentin, miksi pidän oman matkanjärjestäjän retkistä.
Oppaat ovat olleet muutamaa harvaa lukuunottamatta aivan fantastisia ihmisiä.Asiansa osaavia, asiakkaan huomioivia ja mukavia.
Monet retket ovat olleet rentoja ja hauskoja ja huumorin kukka on kukkinut. Retkiltä olen usein palannut hyvillä mielin, joten rahalle on saanut vastinetta.Tosin en muista läheskään kaikkia reissuja, mutta puhutaan nyt vaikka viidestä viimeisestä vuodesta.
Ulpukka

Vierailija

Tehdään enimmäkseen kaupunkimatkoja tai sitten teemamatkoja. Opasta ei tarvita, otetaan etukäteen selvää siitä mitä paikan päällä on nähtävää ja toimitaan sen mukaan. Jokaisessa kaupungissa on vähintään yksi matkailutoimisto josta saa aina hyviä tietoja ja voi ostaa lippuja liikennevälineisiin yms.
Teemamatkat ovat sitten toinen asia, niillä on aina opas mukana ja tietävä opas.
Omatoimisilla matkoilla ostetaan paikallisten järjestämiä retkiä eli esim. kaupunkikiertoreissuja tai sitten retki johonkin huomattavaan nähtävyyteen lähiseudulla.
Ns. aurinkolomia ei juuri harrasteta mutta jos sellainen on ostettu, liikutaan kyllä omin avuin, ei kaivata taluttajaa. Vuokrataan auto ja liikutaan sillä.(yksi aurinkoloma per vuosi on kyllä tapana tehdä eli se on vähän suhteessa muihin matkoihin vuoden varrella).

Vierailija

Eiköhän tätä dilemmaa ole jo aiemminkin puitu, mutta jos meinataan suomalaisten matkanjärjestäjien retkiä, niitä ei valmismatkoilla osteta koskaan. Ovat huomattavasti kalliimpia kuin paikallisten vastaavat eli samat retket. Paikallisten retket ovat myös siinä mielessä kivempia että niillä ei ole niin paljoa suomalaisia.
Kaupunkilomilla ostetaan myös paikallisia retkiä jos mielenkiintoisia on tarjolla.
Matkustetaan omatoimisesti enimmäkseen, nykyäänhän se on helppoa kun lento+hotellipaketteja saa ihan minne vaan.

Vierailija

Aivan, tätä aihetta on sivuttu monessakin eri ketjussa ja siinä yksi syy miksi perustin sille aivan oman ketjun.

Itse käytän opaspalveluja aina silloin kuin se vain on mahdollista.
Suomeksi opastetut retket ovat mielestäni niitä parhaita, sillä vaikka kieleni ja mieleni taipuu ja tunnistaa ulkomaankieliäkin, niin äidinkielellä saa aina kohteesta enemmän irti.
Tokihan tietoa haen etukäteen myös kirjoista ja matkaoppaista, mutta asiantuntevalta oppaalta saa enemmän yksityiskohtaisempaa tietoa.
Joku täällä kertoi ulkoistaneensa puutarhanhoidon,
minä mielelläni ulkoistan opaspalvelut,aikaa ei tuhlaannu kun pääsee valmiille.

Jokainen tavallaan, joten mukavia ja omanlaisiamme
matkoja meille kaikille!
Tirlittan.

Vierailija

kaikkia mahdollisia on kokeiltu.

Joskus matkanjärjestäjän retkillä, jos opas perehtynyt asiaan, niin hyvä, mutta näistä on huonoja kokemuksia (\"Sardiniassa opas kertoi koko ajan, että on aina ennen ollut Espanjassa ja ainakin siellä tehdään niin ja näin..herätystäkään ei hotellissa saatu, koska hän oli tehnyt sen espanjaksi ja paikallinen henkilökunta ei \"ymmärtänyt\" oppaan puhetta\").

Viime kesänä olin Turkissa matkaopas Erjan retkellä - huippu tyyppi, joka on myös valmis oppimaan uutta.

Joskus käydään kansainvälisillä retkillä, mm. Kiinan muurilla kiinalaisten kanssa - oli siinä muillä ihmettelemistä, kun 45 hlöä on paikallisia ja kaksi suomalaista joukossa. Mielenkiintoista!

Useimmiten kuitenkin tehdään omatoimiretkiä eli auto alle ja menoksi. Itse olen yleensä perehtynyt kohteeseen jo etukäteen ja toimin kartturina. Silloin on vapaat kädet mennä minne haluaa ja oman aikataulun mukaan. Tällainen suunnitteilla kesäkuussa Portugaliin (kolme viikkoa).

-Matkailija

Vierailija

Samaa mieltä Tirlittanin kanssa siitä, että kokeneen, asiansa osaavan suomenkielisen oppaan kanssa nähtävyyksistä saa eniten irti, ja helpoimmalla.

Olen kuitenkin ollut huomaavinani, etteivät opaspalvelut läheskään kaikilla matkanjärjestäjillä ole samalla tasolla. Oletteko samaa mieltä?

Martta

Vierailija

Täysin eri mieltä muutaman kanssa mitä retkiin ja oppaisiin tulee. Paikalliset oppaat ovat yleensä koulutettuja eli oppaaksi ei pääse kuin yliopistokoulutusta omaavat. Meidän matkanjärjestäjien oppaat taas ovat \"ketä tahansa\" eivätkä tiedä ko. maiden historiasta kuin pintasilauksen eikä heiltä sitä voi edes odottaa. Huonoilla palkoilla ei kukaan pätevä lähde oppaaksi, se on enemmänkin \"lomaseikkailua\" haluavan työ heidän näkökulmastaan.
Muutamissa maissa ei pääse suomalainen opastamaan kun on kyse historiallisista paikoista, saavat olla kyllä äänettömänä mukana.
Suomalaiset rantalomien oppaat ovat olleet monta kertaa lähinnä vitsin aihe. Pari esimerkkiä siitä, eli eräällä Kreikan lomasaarella oltiin oppaan tervetulotilaisuudessa. Merellä näkyi jokin iso \"möhkäle\", oli aika lähellä rantaa mutta hotellista suhteellisen kaukana. Asiakas kysyi oppaalta, mikähän tuo mahtaa olla. Opas vastasi: se on ollut kyllä siinä koko kevään eli pari kuukautta, kyllä se on laiva! Ei se ollut liikenteessä oleva laiva eikä myöskään hylky, sen nyt näki. Se oli iso kivi. Eli naisen logiikkaa.
Samalla saarella typykkä piti infotilaisuutta ja ainoa tarkoitus oli myydä kalliita retkiä. Kertoi että torstaina lähdetään sitten Turkin pääkaupunkiin Marmarikseen. No... siinä minä plus vieressä istunut rouva katsahdimme toisiimme ja hiljaa totesimme että jaa, Turkissa on sitten tapahtunut jotain kun pääkaupunki on vaihtnut.
Kun retkillä on oltu, väärää tietoa ovat jakaneet ja monellehan se menee täydestä kun ei tiedä paikoista mitään.
Parasta pohjatietoa on asiantunteva kirjallinen materiaali ja paikallisten kertomat asiat.
Kiitos moitteista jo etukäteen!
Paikalliset oppaat suhtautuvat omaan maahansa aivan eri tavalla kuin ulkomaalaiset tyttöset joilta puuttuu yleisivistystä. Poikkeuksiakin toki on,eli hieman varttuneempia henkilöitä joilla on pitkä kokemus alalla, sellainen opas oli Portugalissa pari vuotta sitten,oli myös mahtava tyyppi kaikin puolin, mieshenkilö.
Kaupungeissa pärjää ihan omin avuin tai sitten ostaa paikallisen retken.

Vierailija

Miksi ihmeessä suomalaiset tyttöset sitten oppaiksi lähtisivät 600-800e kk palkalla jos se on työtä eikä seikkailua?

Ei sinne kukaan tosissaan lähde 600e kk-palkalla tekemään yli 200 tunnin kuukausia. Siis pari-kolme euroa tunnilta.

Oppaan homma on suomaiselle koiranvirka ja siten siihen suhtaudutaankin. Lähdetään katsomaan maailmaa, biletetään rajusti ja isketään miehiä. Muutama hyvin harvinainen poikkeus on.

Vierailija

Matkailija: hämmästelen kyllä hieman tuota Sardinian tapausta. Ehkä siinä todellisuudessa oli muu syy kuin oppaan kielitaito. Sillä eihän herätyksen tilaamiseen ihmeellistä kielitaitoa tarvita. Onko mahdollista, että hotellin henkilökunta möhli? Ja miksi nimenomaan tuota espanjaa piti siellä käyttää. Jos se oli oppaalla huono, niin... tai jos hotellin henkilökunta ei ymmärtänyt, niin olisi heidänkin pitänyt sanoa, että anteeksi nyt en ymmärrä. Useimmiten englanti on kuitenkin se \"varmin\", jos ei paikallista kieltä osaa. Ja yleensäkin ihmettelen, miksi opas tuon herätyksen tilasi. Itse olen yleensä hoitanut asian. Ainoa poikkeus on ehkä ollut se, että isosta hotellista on lähtenyt suuri joukko jollekin varhaisretkelle ja silloin opas on varmuuden vuoksi tilannut \"joka huoneeseen herätyksen klo 4.30\" tms.

Pakettimatkoilla olen aika paljon käynyt, mutta aivan minimiin on oppaan palvelut jätetty. Joskus on tullut lähdettyä noin yhdelle retkelle per viikon matka. Kaupunkikierroksilla en ole käynyt aikoihin, mutta nyt kun tulee lähdettyä viikoksi Wieniin, niin ajattelin alkajaisiksi ottaa kaupunkikierroksen. Alkoi vaan tuntua siltä, että Wienissä on niin paljon nähtävää, ettei viikko muuten riitä mihinkään. Kierroksella näkee kuitenkin paljon paikkoja pintapuolisesti ja sitten loppuviikolla voi ehkä kiireettömämmin keskittyä oman listan kohteisiin. Näin siis tällä kertaa. Joo, edellisen kerran olen ollut kaupunkikierroksella 1998 Prahassa, jolloin tuo kierros sisältyi matkan hintaan. ;)

Mieliinpainuvin opastus oli 1990-luvulla Lontoossa Towerin linnassa, jolloin osallistuimme englanninkieliselle kierrokselle siellä. Meillä oli todella onnea, sillä se Towerin tyypilliseen vartijan asuun pukeutunut opas oli loistava! Hänellä oli todella hyvä äänenkäyttö, teatraalisuutta, loistava huumori jne. Voi sanoa hänen \"varastaneen\" koko areenan, vaikka toisetkin oppaat lähettyvillä yrittivät pitää omien ryhmiensä mielenkiintoa yllä. En tiedä mikä tuon miehen taustat tarkkaanottaen olivat, mutta hän löi \"100-0\" muut siellä ohimennen kuulemani oppaat. En osaa hyvää vertausta löytää, mutta sanotaan vaikka, että hän oli kuin \"Peter Ustinov jolla oli historian professorin tiedot\". Kertakaikkiaan mahtava heppu ja onneksi tuolloin oli videokamerakin mukana. Minulla on nauhalla vajaan tunnin verran tuon oppaan loistavaa esitystä!! Pitänee siitä ja Towerin linnan upeasta historiasta nauttia taas jonakin iltana...

- baraja

Vierailija

Towerin Beefeaterit ovat kyllä loistavia! Neljä kertaa olen siellä kierroksella käynyt; joka kerta on ollut eri opas, mutta yhtä hyviä kaikki. Jututkin vaihtelevat jonkin verran, joten hyvin voi mennä näille kierroksille useamman kerran.

Taru

Vierailija

\"Matkailija: hämmästelen kyllä hieman tuota Sardinian tapausta. Ehkä siinä todellisuudessa oli muu syy kuin oppaan kielitaito. Sillä eihän herätyksen tilaamiseen ihmeellistä kielitaitoa tarvita. Onko mahdollista, että hotellin henkilökunta möhli? Ja miksi nimenomaan tuota espanjaa piti siellä käyttää. Jos se oli oppaalla huono, niin… tai jos hotellin henkilökunta ei ymmärtänyt, niin olisi heidänkin pitänyt sanoa, että anteeksi nyt en ymmärrä. Useimmiten englanti on kuitenkin se “varmin”, jos ei paikallista kieltä osaa. Ja yleensäkin ihmettelen, miksi opas tuon herätyksen tilasi. Itse olen yleensä hoitanut asian. Ainoa poikkeus on ehkä ollut se, että isosta hotellista on lähtenyt suuri joukko jollekin varhaisretkelle ja silloin opas on varmuuden vuoksi tilannut “joka huoneeseen herätyksen klo 4.30? tms.\"

Vastausta tapauksesta: Herätys oli juuri näin aikainen ja herätys tilattiin varmuuden vuoksi kaikille retkelle lähtijöille. Mutta tietenkin meillä oli oma herätys varalta eli emme myöhästyneet. En tiedä, mutta uskon oppaan ajatelleen, että sukukieliä ymmärretään (näin yleensä onkin).

Samalla reissulla ajoimme kolme kertaa lentokentän tiehaaran ohi, koska kuljettajalla ja oppaalla ei ollut yhteistä kieltä. Lisäksi kaikki Algherossa käyneet tietävät, että lentokentälle ei ole vaikea \"löytää\", mutt tässä tapauksessa se oli hukassa.

Aika monesti olen ollut paikassa, jossa ei puhuta englantia. Näitäkin paikkoja siis vielä on ja se on toisaalta hyvä. Itse pidän alkuperäisistä paikoista huomattavasti enemmän kuin sellaisista, joissa tuputetaan suomenkielisiä ruokalistoja.

-Matkailija

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat