Kroatia

Vierailija

Nyt olisi mukava vaihtaa etelän maisemia ja tutustua Kroatiaan. Tarkoitus olisi kesämatka varata sinne seudulle. En oikeastaan tiedä mistä juuri tämä kohde on alkanut kiinnostaa. Näin vaan kävi. Olispas hienoo jos sinne jo matkanneet jakaisivat kokemaansa. Aivan mahottoman mielissäni olisin moisesta.
Ihana kevään heräämistä Matkaoppaan lukijoille. Krookukset (violetit) on jo nousseet mullan alta pikku kukkapenkissäni

Kommentit (9)

Vierailija

Kroatia on kaunis maa. Olin siellä lähes kymmenen vuotta sitten. Lensimme Dubrovnikiin ja menimme sieltä autolla Korcula-nimiselle saarelle. Kauniit maisemat, purjehtijoiden suosima paikka, samoin risteilijöiden päiväkohde. Hyvän ruokapaikan löytyminen kesti joitain päiviä, mutta löytyi kuitenkin.

Autolla helppo liikkuva - itse pidän siitä, koska silloin pääsee paikkoihin, joihin haluaa, oman aikataulun mukaan.

Olen kuullut että mukavia lomapaikkoja myös pohjoisempana - omakohtaista kokemusta ei sieltä vielä ole.

Tuntemani kroatit sydämellisiä ihmisiä.

Nyt helppoa lentää, sillä mm. Blue1 lentää useaan kohteeseen suoraan Helsingistä.

Joten ei muuta kuin menoksi.

-Matkailija

Vierailija

Pari vuotta sitten Istrian niemimaalla Porec-nimisessä pikkukaupungissa. Lennot olivat Italian puolelle Triesteen, josta sitten Slovenian kautta bussilla Poreciin. Matkasta jäi todella miellyttävä muisto. Oli helppo jopa uskoa, että se on se Adrianmeren parempi puolisko. Vaikka olen ollut jostain 1970-luvun lopulta aikamoinen Italian ystävä!!

Porecissa oli vahva italialaisen kulttuurin leima, sillä aluehan on ollut erimuodoissaan Italian vaikutuspiirissä aina vuoteen 1943. Onhan siinä ollut Napoleonin ja Ranskan, Itävalta-Unkarin vallan aikaa jne. Kansainvälistä historiaa siis, niinpä paikalla on nimiä monella kielellä: Italiaksi Parenzo, saksaksi Parenz, latinaksi Parentium jne. jne. Mutta italialaisuus näkyi Porecissa vahvasti esim. ruokakultturissa ja vaikkapa katukylteissä. Jos italiaa hyvin osaa, niin varmaan sillä saa siellä aika hyvin kaikki palvelutkin... Englannilla ei kuitenkaan ollut mitään vaikeuksia, kaikki sujui OK.

Porecin historia ulottuu hyvinkin sinne 2000 vuoden taakse ja tuosta pikkukaupungista (12 tuh. asukasta) löytyy roomalaisia raunioita, senaikainen Decumanus-katu jne. Yksi päänähtävyys on 1500-vuotta vanha basilika, joka kuuluu UNESCOn maailmanperintöluetteloon.

Kaupungin satamasta oli paljon erilaisia risteilyjä lähialueen \"vuonoihin\" ja muihin mielenkiintoisiin paikkoihin. Erilaisia harrastusristeilyjä tuntui myös olevan, sukellusta, kalastusta yms. Ainakin meidän hotellin asiakkaat pääsivät laivalla ilmaiseksi Sveti Nikolan saarelle. Se sijaitsi hyvin lähellä kaupungin keskustaa ja siellä oli hyvä uida ja ottaa aurinkoa. Jokunen ravintolakin sieltä löytyi ja yleensä siellä tuli kevyesti syötyä jotakin välipalaa ja ehkä otettua joku vilvoittava olutkin. ;)

Porecin lähinähtävyyksistä mainittakoon upea Limski-kanal, vuonomainen ilmestys... Ja esim. bussilla pääsee näppärästi ihmettelemään Pulaa ja sen komeaa \"colosseumia\". Zagrebissakin käy ihan hyvin päiväretkellä. Hyvät yhteydet on myös vaikkapa kupunkeihin: Rijeka, Ljubljana ja Trieste.

Aina sitten kysytään sitä, että mitä missäkin syöminen yms. maksaa. Tästä ei sen enempää, koska ei minulla mitään tarkkoja tilastoja ole esittää. Minulle jäi kuitenkin sellainen mielikuva, että varsin kohtuulliset hinnat ainakin tuolla Porecissa oli. Siis kun ottaa huomioon, että onhan se kuitenkin jonkinlainen \"turistipaikka\". Ja hotellina olleesta Neptunista sen verran, että ainoan miinuksen sille annan siitä, ettei ainakaan tuolloin hotellissa ollut ilmastointia. Olisi kyllä tarvittu, kun lämpötila huiteli varjossa päälle +35C:ssä. Hotellin on kuitenkin erinomaisella paikalla ja muutenkin pienessä Porecissa kaikki on kävelymatkan päässä.

Ja jos omista lomamatkoista vaan puhuu ja unohtaa työ-yms. edustusmatkat, niin olihan Neptunin buffet-aamiainen aivan ehdotonta eliittiä. Jotain musiikkibaareja Porecissa on, mutta muuten ainakin minusta yöelämä oli \"vaatimatonta\". Meillä illanvietto useimmiten oli siinä, että syötiin hyvin, käveltiin hieman kauniissa vanhassa kaupungissa ja sen rannoilla, ehkä otettiin vielä jossain yömyssyt ja sitten vaan ajoissa nukkumaan. Ei siis mitään riehakasta. Mutta ainakin itselleni sopi aivan mainiosti. ;D

- baraja

Vierailija

Jos vain mahdollista, kannattaa uhrata ainakin yksi päivä Dubrovnikille.
Kaupunki on kuin helmi ja muurien ympäröimässä vanhassa kaupungissa on paljon nähtävää. Tunnelma ja näkymät kuin suoraan keski-ajalta.
Tirlittan.

Vierailija

Dubrovnik on tietysti upea paikka ja ennen Jugoslavian aikaan paljon muualle ei matkustettukaan siellä. Mikä oli vahinko!

Jotta Dubrovnikinn kannattaa päiväksi lähteä, niin pitää olla Splitissä tai etelämpänä. Muuten en suosittele. Matka on turkasen pitkä esim. Istrian alueelta. Ei kannata repiä liikaa samalle lomalle.

Ja taas päivä Dubronikissa, ei oikein... Mieleni tekee suositella eri reissua Dubrovnikiin ja vaikkapa Istrian alueelle. Kroatia on minusta useamman reissun arvoinen, siellä on todellakin muutakin kuin tuo jo ylistetty Dubrovnik. Ja vaikkapa Istriassa on muitakin pieniä lomakohteita kuin tuo Porec. Joka sekin yllättää varmasti monet. Tavallaan \"pikku-Dubrovnik\" sekin ja Pula on myös nähtävä!! ;)

- baraja

Vierailija

Kroatiaan mennessä olisi nyt hyvä mahdollisuus myös kiertomatkalle. Lentää esim. Pulaan ja ottaa paluun Dubrovnikistä. Blue1:llähän voi ottaa lennon myös yhteen suuntaan. Kun itse olin siellä, sanoin, että jos uudelleen menen niin autonvuokraus ja reissailua ympäriinsä. Upea rannikko ja maisemat. Samat maisemat näkee myös, jos vuokraa purjeveneen.

Aiemmin mainitsemaani Korculaa ei tuhottu sodassa, vaan se säilyi hyvin \"syrjäisen\" sijaintinsa ansiosta.

-Matkailija

Vierailija

Ei ole aloittaja vielä kertonut tarkemmin, mikä alue Kroatiassa kiinnostaa. Joten eiköhän vaan kirjoitella tänne otsikon \"Kroatia\" mukaisesti. Eiköhän sitten joskus saada kuulla minkälainen reissusta tuli. Jos vaan Kroatia edelleen kiinnostaa. Itse en kyllä sille esteitä näe! ;)

Tässä vaan näyttää siltä, että tämän uuden läppärini kanssa saan olla niin \"varpaillani\". Jostain syystä näppäimistö kirjoittaa välillä sitä sun tätä. Totutusajo näköjään menossa, koettakaa kestää... ;D

- baraja

Vierailija

Dubrovnikiin ei kannata mistään kauempaa lähteä, ja jos sinne välttämättä haluaa, paras ottaa matka sinne suoraan. nykyään en kyllä siihen kaupunkiin menisi, vanhat ajat ovat vanhoja aikoja, nyt siellä on erilaisia lieveilmiöitä, jääkööt sanomatta mitä.
Aihe oli siis KROATIA joten yritetään pysyä aiheessa.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat