Kavaljeerina kamera

Vierailija

Tuo kumma möykky joka roikkuu,keikkuu lähes joka lomailijan mukana.
Nyt on kuvat käsitelty. Miten olis ketju kuvausvälineestä.
Tuolla oli jo otettu kantaa ettäkö automatiikalla vaiko käsisäädöillä.
Entä jalusta,jokin tuki. Kuinka paljon tulee kuvattua Mitkä on mielenkiintoisimmat aiheet,kohteet. Oletteko räpsijä vai otatteko touhun vakavasti.
Eiköhän tuosta jotain sanottavaa kehity. Pyrkikää
kuitenkin välttämään kaluston hinnan julkaisua.
Olen näet kuvannut 25e puhelimella ja 17e kertakäyttökameralla.

Kommentit (9)

Vierailija

Automatiikalla räpsitään kuvia en paljoa aikaile kuvan ottamisessa vaan räpsäsen nopeasti, ihan hyviä kuvia tulee en tiedä onko kamera hyvä vai kuvien ottaja. Matkoillani en paljoa ihmisiä kuvaa enemmän tykkään kuvat maisemia sekä hienoja rakennuksia. Ainahan niitä ihmisiä tulee kuviin joko vahinkossa tai ihan harkiten.

En käytä kuvatessani jalustaa kamera on ihan omissa kätösissäni tai puolisoni.

Kameramme on pokkarin ja järkkärin välimuoto.

Vierailija

Nykyään tulee käytettyä vain digikameraa. Kevyt kuljettaa mukana, menee ihan käsilaukkuun.
En räpsi kuvia sieltä täältä vaan valikoiden ja harkitusti.

Vierailija

Kyllähän tuo automatiikka reissuilla aika pitkälle homman hoitaa.Osin johtuu siitä että valikkoa ja säätöä on liikaa. Asia tietysti nopeutuisi jos kuvaaminen oli liki jokapäiväistä
että ei tarvitsisi hapuilla. Mutta kymmenkunta valikkomuotoa,niiden alivalikot 3-8 eri mahtollisuutta. Monessa vielä portaaton askellus.
Eli huonokin juoksija on hävinnyt horisontiin,ennenkuin kuvaa räpsäsee.
Mutta välillä tulee otettua ajan kanssa. Pieni jalusta, lähinnä sateenvarjon kokoluokkaa,25 cm
Sieltä löytyy kolmijalka joka venyy noin puoleentoista metriin.Sitten kohteen silmittelyä kameran suuntausta,maksimaalisen hyvää loppuvaikutelmaa hakemaan.
Kuvia tulee otettua vähän enemmän kuin paljo.
Tietysti sitten inhottaa niitä raakata pois, mutta helmet talteen.
Automatiikka on erinomainen,mutta toisaalta käsintehty voittaa tunnearvossa teollisen. Eli kuvassa voi olla ripaus persoonallisuutta.

Vierailija

Minulla on enemmän yritystä kuin taitoa.
Kamerassa on enemmän kapasiteettia kuin kuvaajassa. Sinne tänne hosun kameran kanssa ja joskus onnistuukin. Reissuilla tulee kuvattua noin 600-700 kuvaa, eli kaikesta mahdollisesta tulee räpsittyä.Samasta kohteesta saattaa olla kymmenkuntakin kuvaa.Onpa siinä mistä valita.

Taidonpuute ei kuitenkaan intoa lannista ja joka syksy katselen kansalaisopiston tarjontaa valokuvauskurssien osalta.
Mutta kerran vielä minäkin sen \"kymppikuvan\" nappaan, jos en taidolla, niin sitten tuurilla!
Tirlittan.

Vierailija

Sitä tuo vaatii. Tuuria. Sattumaa. Hetkeä.

Erityisesti luontokuvissa, pelkkä osaaminen ei
pelasta, jos taivas \"temppuilee\"

Villit,luonnonvaraiset eläimet kuuluu samaan sarjaan.

Vierailija

Tirlittan,
kirjoitit jälleen hauskasti, naurattaa ja kuulostaa tutulta .. Yleensä tulee kyllä otettua samasta kohteesta kuvia aina useampi, että varmaan onnistuu ja olisi hyvä kuva, mutta ):
Olenkin viimeaikoina opetellu ottamaan joka kohteesta VAIN yhden kuvan, meni syteen tai saveen

Anjuli

Vierailija

Sattuipas sopivasti tämä kamerajuttu. Olin juuri viime viikonloppuna 2 päivää digikamerakurssilla. Olen aina kuvannut automaatilla, ottanut reissukuvia 700-900 kuvaa. Nyt sitten kuulinkin, että automaatti on \"pöllöautomaatti\". Kaksi päivää opettelimme kameran säätöjä manuaalisesti, on ISO, valkotasapaino, valotus, aukko, ja kamera on täynnä todellisia hienouksia, jotka olen siinä nähnyt, mutta en ole tiennyt niille järkevää tarkoitusta. Nämä hienoudet on kaikissa kameroissa pikku pokkareita myöten, jopa kännykkäkameroissa! Nyt olenkin sitten harjoitellut ottamaan kunnon kuvia ja kyllä niistä taitaa nyt tulla aika hyviä. Kameran pitäisi aina olla myös sarjakuvauksella, jos löytää hyvän kohteen ja ottaa kuvan, mitä todennäköisemmin ensimmäinen kuva epäonnistuu ja sitten otat monta kuvaa peräkkäin niin aina joku niistä onnistuu! Nyt ainakin yritän olla käyttämättä \"pöllöautomaattia\" :D

matkailija

Vierailija

Minulla on ollut sellainen käänteinen kuvaushistoria, että aloitettuani kohtalaisen simppeleillä kinofilmikameroilla ostin ensimmäisen järjestelmäkamerani vuonna 1978. Pariin kertaan tuli kalusto uusittua, mutta sitten vuonna 1997 kyllästyin raskaan kaluston kantamisen matkoilla ja siirryin automaattipokkareihin, joissa alkoi olla pikkuisen zoomiakin. Vuonna 2003 hommasin ensimmäisen digipokkarini, jossa oli 3x zoom ja joka oli todella näppärän kokoinen. Vahva metallikuori ja liukukannella hyvin suojattu linssi. Tuon kameran kera mentiin sitten monet reissut.

Keväällä 2010 tuo pieni digipokkari vaihtui sitten hieman kookkaampaan. Syynä lähinnä se, ettei tuossa pienessä ollut tärähdyksenestoa, sen LCD-näyttö oli turkasen pieni. Ja lisäksi koin sen zoomin turhan rajalliseksi. Lisäksi se kuvasi vain pienikuvaista videota. Mielestäni aika paljon syitä vaihtoon, vaikka periaatteessa kamera palveli varsin OK. Nykyisellä kuvaan jonkinverran lyhyitä HD-tasoisia videoita joka matkalta, mutta kyllä pääpaino on selvästi normaalien kuvien puolella. Niitä tulee otettua ehkä 300-500 per viikko. Joskus hieman liikaakin. Tehokkaammasta zoomista kamerassa kyllä tykkään, se on kuvakoosta riippuen optisena jopa 21-kertainen ja kun tärähdyksenvaimennus toimii, niin välillä saa kuvan melkeinpä hyttysestäkin menemättä viereen! Hinnastahan ei juuri saanut puhua, mutta kyllä itse sitten harkinnan jälkeen valitsin \"parhaan digipokkarin\" mitä löytyy. Luin liudan testejä, kävin monet kerrat liikkeissä kameroita katselemassa jne. Kuvien laadulla kun on minulle kuitenkin joku merkitys. Vai onko silmä liian \"herkkä\"... ;)

Automatiikalla kuitenkin yleensä mennään. Vaikka paljon kuvia otankin, niin en tuhlaa kauheasti aikaa kuvaustapahtumaan. Kameran eri tilanneohjelmat olen koettanut opetella ja joskus hieman korjaan valotusta (+/-). Samaten aika usein tulee puututtua salaman toimintaan, täytesalama kohteen ollessa varjossa, vasten aurinkoa jostain syystä tms. Tarkennustakin mietin nopeasti kuten myös tietysti kuvan sommittelua. Kamerassa on älykäs automaattiasetus, joka kuitenkin hoitaa suurimman osan kuvaustilanteista varsin mallikkaasti. Jalusta ei ole matkoilla koskaan mukana, mutta vaikeammissa valaistusolosuhteissa etsin usein sopivan \"jalustan\" jostakin: puunrunko, aita tms.

Matkakamerana hyvä digipokkari on siis minun mieleeni, sillä saa hyviä kuvia melkein tilanteessa kuin tilanteessa. Ammattitason suoritukset ovat eri juttu. Voi kyllä olla, että joskus vielä (taas) innostun vakavammin ja hommaan digipokkarin rinnalle järjestelmäkamerankin. Uskon kuitenkin, että noin 20 vuoden kokemukseni järjestelmäkameralla kuvaamisesta auttaa hieman digipokkarinkin käsittelyssä. Vaikka nyt otankin homman hieman \"rennommin\".

Tulipas tuota juttua aivan hurjasti, mutta kai se vaan on osoitus siitä, että kuvaaminen on kuitenkin jossain merkityksessä minulle vieläkin! Ja tekemistä tosiaankin riittää: menneiltä vuosikymmeniltä minulla on tuhansia dioja, jotka pitäisi jotenkin paremmin dokumentoida, taltioida... Vuoteen 2006 asti minulla oli matkalla usein mukana myös pieni videokamera, miniDV, jonka tuotoksista pitäisi myös jaksaa tehdä oikein kunnolla katselukelpoisia pikkufilmejä. Juuri videoiden käsittelyä varten tuli juuri ostettua uusi tehokkaampi tietokonekin. Alkaakin melkein tuntua siltä, että mihin tässä aika oikein riittää. Taisi ennen vanhaan olla sittenkin helppoa, kun reissusta tultua vei filmirullat valokuvaliikkeeseen ja sitten kuvat saatuaan laittoi ne albuumiin. Nyt alkaa tämä juttu olla aikamoista mediaseikkailua!!? Tietysti voisi rimaa vähän laskeakin... ;)

- baraja

Vierailija

Isikin tykkää kuvaamisesta kaupunkilomilla, kun
istutan sen katubaariin kaljan ääreen ja tekemään minihameenmittauskartoitusta.
Puolen litran aikana ehdin jo hyvin kuvailemaan kymmeniä otoksia pönttöilemälläkin ihan siitä lähitienoosta.
Ei enää käske mua työntämään kameraani pimeään paikkan. Ennen tätä oivallusta matkanteko oli tosi hidasta kuvauspysähdysten takia.

Infotaulunkin kuvaus on tosi tarpeen, jos liikutaan ilman karttaa.

Samaan tahtiin, parempi mieli!

ls

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat