Matkailu avartaa- mitä merkitsee?

Vierailija

Mitä tuo lause, matkailu avartaa teille merkitsee?
Onko se vain naivi, tyhjänpäiväinen fraasi, vai onko sillä ollut jotakin merkitystä ihan oikeassa, elävässä elämässänne?

Oman kommenttini annan myöhemmin, jotta tähän alkuun saataisiin asiallisia kirjoituksia.
Taas kyselee Tirlittan.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Olen huomannut miten samalaisia me ihmiset olemme ihonväristä tai varallisuudesta tai mistään ulkoisesta seikasta huolimatta. Jotenkin tuntenut sen oikeasti nahoissani. Viimeksi Afrikassa kun sain kyydin köyhältä mustalta naiselta, ikäiseltäni, jolla oli samat huolet lapsistaan kuin minullakin, valkoisella varakkaalla suomalaisella.
-Tilda-

Vierailija

Hyvä aloitus, joka toivottavasti saa asiallista jatkoa ja syvämietteisiä ajatuksia.
Toivon pohtivaa mielipiteiden vaihtoa!

Omalta osaltani voin todeta matkailun avartaneen
käsityskykyäni monessakin mielessä.

Esim. Kun teen opettajan sijaisuuksia, pystyn selittämään monen asian paljon paremmin kokemusperäisesti.
Justiinsa helmikuussa tehtiin kotitaloudessa valinnaisilla tunneilla erimaiden esittelyjä.
Oppilaiden työnä oli suunnitella ruokakokonaisuus ja tehdä esitelmä maan ruokakulttuurista.
Jos en omaisi omia kokemuksia, en todellakaan olisi pystynyt tukemaan oppilasta tässä työssä niin kuin nyt pystyin.
Samoin historian tunnilla pystyn kuvailemaan eri maiden kulttuuria sekä uskonnontunnilla olen käyttänyt omia matkojeni tutkimusretkien tietoja avartaakseni oppilaiden mieltä.

En todellakaan ole mikään rannalle venyjä, vaan tykkään reissata ja oppia uusia asioita eri kulttuureista, niin olen todella huomannut matkustelun olleen opettavaista ja maailmankuvaani avartavaa huvia.

Matkailu avartaa omaa pientä elämää näkemään oman minuus ja suhdetta omaan elinympäristöön.
Oman kodin ja kotimaan merkitys on kasvanut.
Samoin ilmoitti tyttäreni kotimaan merkityksen kasvaneen ollessan vaihdossa ulkomailla.

Kielitaitokin karttuu sopivasti ja pysyy ylläpidossa.

Ei pidä unohtaa kotimaatakaan, vaan tämä sama oppivaisuus pätee myös näillä lakeuksilla.
Suomi on niin monivivahteinen maa, joka tahtoo olla itsestään selvyys.
Ulkomainen reissailu on saanut näkemään kotimaan uudella tavalla.

En siis pelkästään ihannoi ulkomaita vaan olen yhtä tyytyväinen kotimaassakin reissatessani.

l

Vierailija

Kyllähän tuo näkemyskenttää laajentaa. Huomaa tälläkin sivustolla,että todelliset matkaajat omaa paremman,laajemman sanavaraston ja suhtautuvat muihin paljon joustavammin,eli ymmärryksellä.
Haittapuoliin tuossa matkailussa täytyy pistää asia jonka nimi on kateus. Sitä tuo herättää joissakin hyvin voimakkaasti. Tämä puolestaan aiheuttaa nälvintää,ilkeitä kommentteja.

Vierailija

Kyllä vain avartaa.Ihmiset ovat samanlaisia samoine tarpeineen kaikkialla maailmassa.Ja eläimet myös, kissa on kissa, hevonen hevonen ja lehmä on lehmä.
Kutsun mirriä toisella puolella maapalloa samoin, kun kotonakin ja tottelee kutsuani.
Oman maan arvostus on vuosikymmenten saatossa kasvanut huimasti. Työtoverini sanoivat usein, että Suomi on surkea pieni maa pohjolan perukoilla, tajuamattakaan kuinka hyvä ja puhdas maa tämä kotimaamme on.Tietämättä, kuinka surkea elintaso, koulutus jne. monissa maissa on.
Terveellistä olisi jokaiselle nähdä paikan päällä todellista hätää ja köyhyyttä, niin arvotkin muuttuisivat huomattavasti.
Ulpukka

Vierailija

Henkilökohtaisesti itselleni se on merkinnyt - ja merkitsee edelleen - käytännön tietoa ja kokemusta siitä kuinka muualla ihmiset elävät, miltä maailma muualla näyttää. Suomi on pieni pläntti kartalla mutta omaa maataan tulee arvostaa myös, silloin saa jotain irti myös vieraista maista.
Jo suhteellisen nuorena lähdin oppimaan elämää, oppimaan erilaisia taitoja ja ammattia ulkomaille ja siitä olen todella tyytyväinen. Kiitollinen myös vanhemmilleni jotka mahdollistivat sen.
Niin... mitenkö tuo sitten liittyy matkailuun, tottakait liittyy koska pidän vieraita kultuureita( kulahtnat sana mutta parempaa en keksi)itsestäänselvyytenä.
Monenmoisia matkoja tulee tehtyä ja huomaa että kritiikki kasvaa iän myötä. Ihmisoikeudet ovat tärkeä arvo enkä matksuta maihin joissa tiedän olevan ihmisarvoloukkauksia. Sellaisia maita on lähellä eurooppaakin.
En voi edes kuvitella etten koskaan olisi ollut oman maan ulkopuolella.

Vierailija

Ihmiset on erilaisia. Matkailu on itsellä vähentänyt kritiikkiä kun näkee tilanteen paikan päällä. Jotkut voivat tehdä juuri päinvastoin.
Tosin en ymmärrä miten ihmisoikeudet korjaantuu
kieltäytymällä sinne matkustamisesta. Lisäksi
tuo ajatusmalli sulkee lähes kaikki maat pois
matkasuunitelmista. Toki henkilökohtainen asia.

Vierailija

Matkailu avartaa todellakin. Itse olen matkustellut paljon ja haluan aina tutustua paikallisiin ihmisiin ja heidän asuinoloihinsa, haluan tietää miten \"vähän\" he ansaitsevat, sosiaalietuja, onko niitä? Eläkkeitä? Aina kotiin palatessaan ajattelee, kuinka pienellä ihmiset tulevat toimeen ja siitä huolimatta ovat onnellisia, vieraanvaraisia. Useimmiten matkani johtaa Aasian maihin yleensäkin ns. köyhiin maihin. Myös suvaitsevaisuus kasvaa kulkiessa eri puolella maailmaa. Ongelmat ovat tietysti paljon samanlaisia monessa maassa. Maiden asukkaissa on niitä, jotka ovat ns. paperittomia vailla minkäälaisia ihmioikeuksia, tulleet kenties jo useampi sukupolvi sitten jostain naapurimaasta. Asuvat seuduilla, joihin ei paikalliset asukkaat halua asua.Tekevät töitä, joita kukaan muu ei tee. Kyllä Suomessa vaan on hyvä asua! Asiaa tuli pohdiskeltua nyt vähän eri kantilta.

Matkailija

Vierailija

Minä olen matkoillani tutustunut erilaisiin mielenkiintoisiin ihmisiin ja oppinut sen ettei ihmisiä pidä yleistää. Egyptiläinen ei ole sama kuin päällekäyvä basaarikauppias, muslimi ei ole aina se rättipää naista hakkaava terroristi, välimeren maiden miehissä on muitakin kuin naisten naurattajia ja gigoloita,eivätkä kaikki venäläiset ole suinkaan mafiosoja tai ilotyttöjä.
Eli ennakko- ja harhaluulot ovat karisseet.

Kuten monella muullakin on kotimaan arvostus kasvanut, kuljen maailmalla pää pystyssä,en häpeile suomalaisuuttani enkä muita suomalaisia,sillä olen huomannut että myös maailmalla meitä arvostetaan. Suomalaisilla on rehellisen ja suoraselkäisen maine, pukeudummepa sitten vaikka tuulipukuun tai verkkareihin.

Kun kulkee slummissa,haistaa lemun, näkee kurjuuden ja aistii toivottomuuden (todellinen köyhyys haisee) se konkretisoi humanitaarisen työn tarpeellisuuden.Ihmisen hätä tulee iholle, se on todellisuutta eikä vain lehtiotsikoita tai televisiokuvaa.

Matkustaminen ei ole kuitenkaan tehnyt minusta muita parempaa tai hienompaa ihmistä,se on antanut paljon ja olen saanut mahdollisuuden elää todeksi unelmiani.
Tirlittan.

Vierailija

Matkailu on minulle henkireikä mutta myös lisä yleissivistykseen. Kun käyt erinäisissä museoissa, taidemuseoissa, taidenäyttelyissä eri puolilla, se piristää todella.
Mihinkään maahan en ole mennyt tutustumaan esim. sen maan miehiin.... kumppani on omasta takaa ja kulkee useimmiten mukana! Jotkut tietysti pistävät suurenkin arvon kun tutustuvat \"paikalliiin\" eli miehiin!!
Toki jos käy useamman kerran samoilla seuduilla, tulee tuttavia. Myös jokin keskusteluhetki, ihan ainutkertainen eli sen yhden kerran tapahtuva, on mielenkiintoinen. Monet kyselevät kaikenlaista ja syntyy keskustelu jossa saa uutta tietoa.Vaikea selittää mitä tarkoitan... olen tavannut monai ex-jugoslavian alueelta tulleita henkilöitä jostka nykyään asuvat muualla. Myös erään Romaniasta paenneen tapasimme toissa kesänä reissullamme, oli erittäin fiksu ja sivistynyt nainen.
Eräässä kaupungissa on asuttu jo 6 krt samassa hotellissa ja respan henkilökunta on tuttua, vuosi sitten kun menin työtoverin kanssa ko. hotellin, huudahti respan nainen iloisesti eli kutsui etunimeltä.

Vierailija

Jokainen saa pitää käsityksensä mitä ihmisoikeuksiin eli niiden loukkaamiseen tulee.Tuota epäilee vain se joka itse ei tiedä asioista tarpeeksi.
En myöskään halua mennä maihin jossa naisia käytetään kauppatavarana eli ilotalotoiminta on silmiinpistävää. Se on silloin yhtä kuin laillinen elinkeino ko. maassa. Kurdien systemaattinen sorto eräissä maissa on ikävä asia, en vie sellaiseen maihin rahaa, en haklua elättää sortajia. Joillekin taas ne paikalliset gigolot ovat elämän suola... niin yrittävät kertoa!!!
Lomapaikkoja on aina löytynyt vaikka tarkkoja ollaankin...ne vaan saattavat olla hiukan hintavampia.

Vierailija

Vastaus viestiin 13.12
Matkailu ei tee paremmaksi eikä hienonmaksi.Totta.
Mutta itsensä kehittämisessä siinä on hyvä apuväline. Monet asiat näkee aivan toisin kuin kotikylän kulmilta. Tuolla oli mainittu \"köyhät\"
maanosat.Mutta tämä on hyvin suhteellista.Jos Intiassa saa 5e päivä eli jotain 140e kuukaudessa,
niin sillä elää paremmin kuin Suomen 400e työkkärirahalla.Nämä pitäisi aina muistaa kun elintasoa räknää. Oleellista tietysti että alueet on yleensä köyhiä. Tai äärimmäisiä vastakohtia niinkuin Saudiarabia. Mutta sitten lieveilmiöön matkailun avartamisessa. On näet eräitä tuttavapariskuntia, meneviä, moderneita ja kansan kielellä juppeja. Matkailusta on kiva keskustella,mutta näiden kanssa se ei ole hauskaa.
Yleensä toitottaa matkasuunitelmat paljon ennakkoon. Eli hienoja kohteita ja kallista. Reisun jälkeen on liki sama tarina. Upeeta hulppeeta,kallista,mutta kyllä kannattaa.
Jos pyrkii kyselemään yksityiskohteita niin mykkäkoulu alkaa. Eli muistikuvat ei kata kuin otsakkeet. Ilmeisesti on menty hirveellä vauhdilla vain ohitse,käyty on. (surullista)

Vierailija

Kirjoittaja 14.06 kirjoitti täyttä asiaa. Olen samoilla linjoilla,ja siksi en mene Ranskaan lomailemaan laisin. Perinteinen ilotalovaltio missä tuo seksin kauppa on ainakin satoja vuosia harrastettu iljettävyys. Toinen hyvin paha on siirtolaisten kohtelu. Miten ylipäätään voidaan puhua sivistysvaltiosta. Tästä selvänä osoituksena on jatkuvat mellakat ja ryöstely alueilla,minne siirtolaisia on työnnetty. Eli halpa työvoima kelpaa,mitä muuta ei asian eteen tehdä.
Onhyva että matkustajat on valveutuneita ja menevät vaikka Bulgariaan lomalle.

Vierailija

Minä, sen enenpää kuin varmaan kukaan muukaan täällä emme kannata ihmisoikeuksien loukkauksia kuin sortoakaan.
Kuitenkin minun käsitykseni mukaan näitä harjoitetaan myös Euroopan lomamaissa, joskin hieman lievemmässä muodossa. Kreikassa romaanit ovat lainsuojan alapuolella, Italiassa kohdellaan pakolaisia kuin karjaa...
Kysynkin nyt mitkä ovat ne lomamaat, jotka ovat sorrosta vapaita?

Toinen ikävä asia on että asialliseen ketjuun on sotkettu taas noita matalamielisiä tölväisyjä
joistakin joille paikalliset gigolot ovat elämän suola.Minä en ole missään ketjussa lukenut että joku olisi kertonut matkustavansa tuollaisen asian vuoksi yhtään minnekään.
Tirlittan.

Vierailija

Kirjoittaja 14.06! Kuinka ihmeessä matkailu avartaa, jos matkakohteiden miettiminenkin on rajoitusten ja maan \"puutteiden\" pohtimista. Sitä suuremmalla syyllä voisi tutustua tuollaiseen huonona pitämäänsä maahan. Ainakin henkilökohtaisesti voisi tapahtua jotain positiivista!

Ranskaan ei, Bulgariaan kyllä. Se on onneksi vain jonkun oma mielipide. Tuostakin vertailusta voi sanoa, että pata kattilaa soimaa. Musta kylki kummallakin.

Erittäin hyvä keskustelunaihe. Toivottavasti nuo avartumisen vastustajat pääsevät täällä oikein purkautumaan ja jättävät sitten muut keskustelut niille, jotka todella haluavat keskustella asiasta. Eikä vain keskittyä soimaamiseen.
MikeD

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat