Makedonia

Vierailija

Tervehdys

Onko ko.paikassa käyneitä
Olisi kiva saada ennakkoon tietää maasta,hintataso,
ruokailut ,iltamenot,uintimahdollisuudet ym....

Kiitokset

Kari A

Sivut

Kommentit (36)

Vierailija

Kovin paljoa ei varmaan kokemuksia ole, on uudempi tulokas matkailussa. Ei varmaan paha kuitenkaan. Täällä pyörii enemmän noiden jo vakiintuneiden massakohteiden harrastajia. Kannattaa vilkaista muille vastaaville palstoille.

Vierailija

Suomi on vissiin tunnustanut Makedonian valtion, kun Kreikka ei osallistunut tänä vuonna Matka-messuille. Naurettavaa kerrassaan!
Miten Makedoniaan pääsee?

Vierailija

[url]http://www.matkaopaslehti.fi/artikkeli/262/makedonia/

Vähäinen on kokemus Makedoniasta, vain muutaman päivän olen siellä ohimennen viettänyt. Sikäli tuo Matkaopaslehden juttu on ihan hyvä. siinä on perustiedot...

Makedonia on vuoristoinen pieni sisämaavaltio. Merenrantaa ei ole, muutama järvi kuitenkin. Uintikokemuksia itselläni ei sieltä ole. Makedonia on varmaankin huonoimmin kehittynyt maa noista Jugoslavian jälkeläisistä ja elintaso on siellä viimevuosina ollut jopa laskussa. Kreikkakin suhtautuu maiden väliseen kauppaan nihkeästi, koska ei voi sulattaa \"Makedoniaa\". Kreikassahan on itsessään samanniminen maakunta.

Hintataso ei Makedoniassa syömisen ja juomisen suhteen ole \"paha\". Eikä itse makupuolessakaan ole vikaa, jos yhtään tykkää tuon alueen keittiöstä. Halpoja majoituksiakin löytyy. Mutta taso ei todellakaan ole aina kaksinen.

Sloveniaan ja Kroatiaan verrattuna muslimeja on Makedoniassa tuntuvasti (kolmasosa väestä), mutta sehän vain antaa mielenkiintoista väriä paikalliseen kulttuuriin.

Yökerhoja en siellä ollessani metsästänyt, mutta kyllä siellä ainakin Skopjessa ja Ohridissa illat sai kulumaan. Kaunista luontoa siellä kyllä on ja varsinkin Ohridin seutu ja itse kaupunki on visiitin arvoinen. Skopje on aika iso ja mielestäni aika rosoisen rapistunut kaupunki. Maanjäristys tuhosi sen aika perusteellisesti joskus 1960-luvulla(??) ja hieman keskeneräinen se tuntuu vieläkin olevan. Vai onko se vaan sitä paikallista tyyliä. Mutta Ohrid on sitten enemmän iloa silmälle... Esim. Kroatiaan verrattuna tämä Makedonia on kyllä \"eksoottinen\" ja sellainen tuulahdus menneiltä ajoilta. Kaikki kuitenkin pakkaa muuttumaan, joten ihan hyvä aika käydä siellä juuri nyt!

Terveisin, baraja

Vierailija

Tirlittan

Kirjoittelen muutaman rivin ,kun tulen kotia
Makedoniasta.

En tiedä mistä johtuu mutta olen tykästynyt
näihin \" jaettuihin maihin\"

Olin viimekesänä Monttenegrossa kaunismaa

Kroatia ,Slovenia ym. ontullut käytyä

Hyvää kesää sinulle

Kari A

Vierailija

Hei!
Joko on Makedonia testattu? Olisimme kovasti kiinnostuneita lähtemään Ohridiin. Aurinkomatkat näköjään järjestää matkoja, mutta muuten onkin hankala päästä kohteeseen. Omatoimisestikin voisimme mennä, mutta lennot eivät tunnut olevan helppoja (ainakin pari vaihtoa ja pitkät odottelut plus hintavia). Jos maassa on tullut käytyä, kaikki kiinnostaa: hinnat, rannat, nähtävyydet jne.
Kiitos!
nimim. \"hääpäivä\"

Vierailija

Tervehdys

Matka on tehty olimme 2vk 19.6-3.7

Lentohan oli finairin 100 paikkanen kone josta muutama paikka oli vapaa jalkatilaa riittävästi tämänkokoisellekkin

Hotellimme oli Inex Goritca tähtiä taisiolla ****
Tosi siistit huoneet ja ymäristö(pressalla ja pääministerillä kesäasunnot naapurissa)

Ihmetytti henkilökunnan määrä hotellissa mutta eiköhän vähennee ,kun pääsevät turistitoimmassa käyntiin

Ohrid vanhakaupunki ja rantabulevaardi otollisia ilta/ostospaikkoja

Tosikirkkaat ja puhtaat vedet mukava uida ja paistatella päivää jos näistä pitää.

Ruokailut olivat edullisia liharuuaat 10€-15€
juomoneen olut tai viini

Retket teimme kaikki
Paras retki oli Sveti Naumin luostariin tosi kaunis
Tässä yhteydessä pääsimme soutelemaan \"erittäin\" kaauniille lähteelle minuun tuli syvätunne siittä rauhasta mitä sain sen souturetken aikana syvyyttä
lähteessä oli 3,5m tuntui ,että pohja on käsinkosketeltavissa vesi niin kirkasta

Heikoin retki mielestäni Oli Albania
Oppaiden Jarin selostus matkan aikana oli tosihyvää

Kun matka kesti kokonaisuudessaan n.16h siinä vanhenpiväki alkoi kypsymään

Auton ilmastointi oli tosi surkea vajaan 3h kerksimme olemaan Tiranassa matka olisi pitänyt tehdä yöpyen siis 2pv, matkana silloin olisi saanut enemmän näkemyksiä Albanian kulttuurista.

Olin päättänyt suomessa,että menen käymään Tiranassa saan yhden maan lisää listaan

AM.piti tosi suolasen hinnan 65€ mihin kuului
mennen ja tullen 0,5 l vettä

Hollantilainen matkatoimisto vei samaan paikkaan
39€ johon kuului ruokailu ja tarjottiin vielä kahvit.

Mutta minulle retki oli antoisa ja vielä kiitokset
opas Jarille hyvästä selostuksesta matkan aikana

Voin suositella hyvällä omallatunnolla Makedonia on kaunis maa ja ystävällisiä ihmisiä

AM matkat taitavat olla tältävuodelta tehty
Voisin mennä vaikka uudestaan

Hyvää kesänjatkoa

Kari A

Vierailija

Kiitos kertomuksesta. Kiinnostus on päällä tuota maata/kaupunkia kohtaan.
AMn retket ovat nykyään turhan kalliita, tuollakin voi mennä jollekin muulle retkelle jos englantia puhutaan. Ei se hollantilainen retki mahdottomuus olisi jos ottavat muitakin mukaan.
Albaniaan en kuitenkaan halua lähteä.
Maria

Vierailija

Nappasin eilen AM:n äkkilähdön Makedonian Ohridiin 25.7. alkaen 1vko. Alennusta 4 hlön perheelle 1180€ listahinnasta! Ei, paha etenkin kun ottaa huomioon että jouduttiin ottamaan 2x2hlö huoneet (hotelli Bellevue).

Juhannuksen jälkeen olitiin AM:lla samankaltainen reissu Dubrovnikissa (siellä tosin saatiin huoneistohotelli eli oltiin kaikki samassa kämpässä) ja samalla käytiin Bosnian ja Montenegron retket.

Makededoniaankin otin jo valmiiksi tuon Aldanian retken, vaikka hintaa täällä korkeana pidetäänkin. Paljon matkaavana (3-5 matkaa/vuosi) voin kuitenki sanoa, että kielitaitoiselle ja omatoimisellekin on suomalaisen matkayhtiön valmiiksi otettu retki \"turvallisempi\", etenkin jos on lapsia mukana kuten meillä (10- ja 9-vuotiaat). Mm. vakuutuksia yms. vaativat haaverit yms. \"ikävämmät tapahtunat\" retkilllä (kuten itse matkallakin) on tosi paljon helpompi hoitaa kun retket ottaa \"omalta\" matkayhtiöltä... ja kannattaahan niitä tukea, jotta eivät mene konkkaan ja sitten matkustaminen Suomesta vaikeutuisi :)

Euroopan kaupunkimatkat etenkin aikuisten kesken kannattaa kyllä rakentaa ja varata itse netissä. Viimeisen kolmen vuoden aikana kaikki seuraavat 2hlön 2-4 vrk:n matkat (suorat lennot Hki:sta ja hotelli 3-4 tähteä) olen saanut 2hlölle alle 600 eurolla/reissu: Riika (tammikuu 2009), Reykjavik (toukokuu 2009), Varsova (heinäkuu 2009), Bukarest (syyskuu 2009), Dusseldorf (joulukuu 2009), Kiova (huhtikuu 2010), Bryssel (heinäkuu 2010) ja Dublin (lokakuu 2010). Itse matkakohteessa käytetystä rahasta en sitten viitsikään sen enempää mainita...

Mutta takaisin Makdedoniaan: Aika vähän Makedoniasta tai Ohridista on esim. googlaamalla saatavissa tietoa. Itse yritän koota tiedotuspakettia matkan aikana ja infota sitten muita matkailua harrastavia mm. täällä netissä. Mielöestäni \"Uusi Eurooppa\" on juuri nyt hyvä matkakohde ennenkuin kaikki siellä taas muuttuu ... suuntaan tai toiseen...

Kesää on vielä jäljellä! Hyviä reissuja kaikille!

Nimim: Matkatoimistojen, lentoyhtiöiden ja hotellien ihannetapaus

Vierailija

Makedonia on valtiona nuori, siksi siitä ei googlella löydy tietoa kovinkaan paljon varmaan.
Travel-kanavalla siitä on ollut, satuin näkemään yhden ohjelman joskus viime talvena, siinä oli juttua Ohridista, alkoi kiinnostamaan sen perusteella. Ohridissa on mm. se yksi huomattava kirkko, vaikuttaa koko kaupunki olevan arkkitehtuuriltaan kiinnostava.
Albania ei kiinnosta sen sijaan lainkaan eli sitä retkeä en ottaisi, Korfulta on pääsyt sinne jo pitkään muttei sitäkään ole kokeiltu.
Yksi hotelli AM:llä näyttää olevan suhteellisen hyvällä paikalla ja näyttää muutenkin ok:lta.
Kaikki euroopan maat on tullut käytyä joko lomalla tai muuten, mutta Makedonia on uusi tuttavuus.
Himoreissaaja

Vierailija

Sorry vaan, kiinnitin huomiota tuohon \"paljonmatkaavana 3-5 krt per vuosi\" ei ole kyllä paljon mielestäni.
En anna omia \"vertailulukujani\", kilpailu ei ole se tarkoitus, mutta kovasti menee yli tuon.
2-3 ns. rantalomaa per vuosi plus kaupunkireissuja pitkin vuotta. Viikonlopun jatkeeksi pari päivää lomapäivää, siinä ehtii olla sopivasti Euroopan kaupungeissa.
reissuun

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat