Matkailu aiheinen kirjallisuus.

Vierailija

Opin lukemaan neljä vuotiaana.
Tämä ei nyt ole omakehua vaan kunnia siitä kuuluu kokonaan mummolle, joka jaksoi väsymättä lukea meille penskoille Topeliuksen satuja.
Siitä lähtien olen allekirjoittanut sanonnan: Joka hetki on lukuhetki. Teini-iässä luin usein peiton alla, taskulampun valossa yöt läpeensä, tämä lienee tuttua monelle muullekin.

Aikuisena viisas veto oli hankkiutua kirjaston hoitajan kaveriksi, näin saa uunituoreet uutuudet aina ensimmäisenä hyppysiinsä.
Kyselenkin nyt teiltä, millaista matka- tai elämästä ulkomailla kertovaa kirjallisuutta te luette?

Lukuvinkkejä kaipaava Tirlittan ottaa nyt ukkonsa, bulldoginsa ja kirjakassinsa suunnaten Kuhmoisten korpeen joulun viettoon.
Joulurauhaa!

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Minun edellinen kirjani oli juuri edellä mainittu kirja. Yleensä jos olen lähdössä jonnekin, etsin kohteeseen liittyviä kirjoja. Esim. Roomassa ollessani luin pokkaria, joka tapahtui Roomassa juuri kaduilla, joilla kuljimme.

Nyt yöpöydällä on Heikki Tervosen Euroopan porteilla - 12 avainta tarujen ja tarinoiden Turkkiin ja Kinnusen Turkki - lomailijan opas.

Arvatenkin ensi kevään matka suuntautuu Turkkiin. Kirjat täydentävät hyvin toisiaan. Molemmat ovat tosi hyviä, toisessa nippelitietoa ja toisessa nimenomaan tarinoita.

Olen luonteltani tällainen \"matkaopastyyppi\" eli pitäis etukäteen tietää kaikki mahdollinen matkakohteesta. Tosin yritän olla etsimästä kaikkea mahdollista tietoa etukäteen, sillä haluan uusia kokemuksia matkoilta. Jos etsii kaiken mahdollisen tiedon etukäteen, voi tulla tunne, että kaikki on jo koettu eikä mitään yllätyksiä ole matkalla.

Yleensä otan matkalle mukaan jonkun alueesta, maasta, kohteesta kertovan kirjan (voi siis olla ihan romaanikin). tai lehden jossa on juttu/juttuja kohteesta. Joskus mukana saattaa olla esim. harrastukseen liittyvä kirja.

Muuten pyrin lukemaan kaikkea mahdollista matkailuun liittyvää kirjallisuutta ihan ammatinkin kannalta.

-Matkailija

Vierailija

Sarin sanoin \"Nyt on kesken Eat Pray Love, omaa tietä etsimässä (Elizabeth Gilbert). Kiva matkakirja (Italia, Intia, Bali) ja elämäntaitokirja.\"
-maija

Vierailija

Minäkin rakastan lukemista, aina ennen matkaan lähtöä pitää tietää ky maasta kaikki faktat ja mahdollisesti kaikki mitä irti saa lukemisen muodossa. Tuo edellinen mainittu kirja pitää ottaa nyt ohjelmaan. Olen nimittäin lähdössä helmikuussa Jaavalle ja Balille. Balilla olen kyllä jo käynyt ja siitä faktakirjallisuutta lukenut, mutta ky kirja vaikuttaa varsin mielenkiintoiselta. Minulla varsin mielenkiintoinen matkailukirjasarja vuosisadan vaihteen matkailusta kertova \"kirjasilta kaukomaille\". Isäni jäämistöä. On ollut mielenkiintoista lukea, että matkailusta ja etenkin tutkimusmatkailusta kiinnostuneita on ollut jo silloin. Kirjoissa on myös valokuvia. Matkoja on ollut Etelä Ameriikasta, Afrikkaan ja Tyynenmerensaarille. Huikeita matkakokemuksia, silloisilla välineillä. Olen lukenut ne useaan kertaan. Thaimaa oli silloin Siam ja monet muut maat ovat olleet toisennimisiä. Matkat olivat usein täynnä vaaroja, villejä afrikkalaisia heimoja, ihmissyöjiä mm. Ovat kuin jännitysromaaneja, vaikka ovatkin dokumnetaarisia tositapahtumia. Niitä on n. 20 kpl, voi olla että enemmänkin, mutta minulla on 20.

Matkailija

Vierailija

Tästähän voikin tulla lukutoukkien ikioma unelmaketju.
Sinulla Matkailija tuntuu olevan käsissäsi oikea aarre, tuo kirjasilta ulkomaille.
Minun aarteeni on Göran Shildin matkakirjat, niitä luen uudelleen aina tasaisin väliajoin. Viimeksi kirpparilla käydessäni tein löytöjä, Ilmari Turjan hykerryttävällä huumorilla höystetty Matkojen pärskeitä, sekä tutkimusmatkailija Leonard Clarkin Joet juoksevat itään.

Anne Hawesin vastustamattomat tarinat Italiasta ja Maija Asunta-Johnstonin päiväkirja merkintöihin perustuvat kirjat Unkarin pienestä kylästä Varpalogista tempaavat mukaansa.
Lisää vinkkejä,olkaa hyvät, hinkuu Tirlittan.

Vierailija

Kerr: Lumipalloja ja appelsiineja
Harris: Pompeiji
Kyrönseppä: Provencen syleilyssä
Piha:Da Vincin naapurissa
Ivalo: Istanbulista Inariin

Vierailija

Kyrönsepän ja Pihan kirjat olen lukenut ja Pompeijikin on pokkarina kotona. Pitääpä lukea se seuraavaksi.

Itse luen kohdeiden faktakirjojen lisäksi mm. Viinikirjojen ko. kohteiden osia - en siis aina koko kirjaa. Viini- ja ruokakirjojen avulla saa matkaan uusia ulottuvuuksia.

Samoin kaivelen vanhoja lehtiä, jos siellä olisi jotain juttuja, jotka eivät ekakerralla kolahtaneet (koska ei ehkä ollut sillä hetkellä suunnittelemassa matkaa juuri siihen kohteeseen).

Usein kirjoja lukiessa tulee mieleen, että tämäpä on mukava paikka, johon joskus täytyy päästä. Ja ei muutakin uutta matkaa suunnittelemaan.

-Matkailija

Vierailija

Yksi ristiriitaisimmista lukemistani kirjoista on Marketta Hornin; Neljän dollarin päivä. Periaatteessa hyvä kirja mutta osin hyväksikäytön makua mm. syöminen köyhien ihmisten kustannuksella ja likaisuuden kauhisteleminen, \"siirsin lasta jalalla kun oli niin likainen (tai jotain sinnepäin) ettei koskea saattanut. Koskaan - ei koskaan pitäisi tehdä niin, jos tuolla tyyliin matkailee niin tietty suvaitsevaisuus pitää olla.
Tää pistää kyllä pohtimaan että onko parempi matkailla ja jättää rahaa paikallisille vai säästää
luontoa ja matkailla muiden kustannuksella?

Hyviä kirjoja on Matti Rämön pyöräilymatkat Saharaan ja Intiassa, Evan ja McGregor Halki Euroopan ja Afrikan. Osmo Soininvaaran Pyörällä Nizzaan, sekä Compostelan vaelluksesta kertovat Susanna Linnan Simpukankuorelta kotiin ja Johannes Marjakankaan Elämäni vaellus. Sen sijaan Myllärin vastaava keskittyy enimmälti ruokailuun, se oli pettymys

tippa

Vierailija

Samansuuntaisia arvosteluja kuin Timppa antoi Hornin kirjasta olen kuullut muiltakin, osittain siksi kirja on vielä lukematta.

Tirlittan voisi pitää tästä, jos ei ole jo lukenutkin. G.A. Wallin (1811-1852) matkapäiväkirja Aavikon vaeltaja.
Vuonna 1843 Wallin matkusti Egyptiin josta käsin teki muslimiksi pukeutuneena kolme tutkimusmatkaa Arabian niemimaalle.

Marita.

Vierailija

Monet kirjat inspiroivat käymään jossain kohteessa ja katsomaan sitä ihan eri silmin, vaikka kyseessä ei olisikaan mikään matkakirja - myös kaivamaan kaikenlaista lisätietoa. Mossen Labyrintti innosti meidät paitsi Carcassonneen myös ns Mustille vuorille sekä kiikkumaan lukuisille kataarilinnan raunioille, samalla tuli luettua kaikki mahdollinen tuon ajan vainoista. Venetsiasta ympäristöineen nauttii Leonin kirjojen pohjalta myös eri tavalla, samoin Eija Wagerin kirjat Comolta saivat seutua tutkimaan tarkemminkin. Meren katedraalin jälkeen oli pakko käydä uudelleen Barcelonassa ja Folletin Taivaan pilarit on taas saanut katsomaan huikeita goottilaisia katedraaleja uusin silmin - ja erityisesti hakemaan näitä hienouksia lisää matkojen varrelta.

Olen myös näitä lukuahmatteja, joilla on aina muiden kirjojen lisäksi puolitiessä olevia matkakirjoja yöpöydällä (mm Mayesin Vaellusvuosi)ja karttakin aina käden ulottuvilla. Tuleviin kohteisiin on mukava tutustua etukäteen sekä poimia aina valmiiksi muutamia must-kohteita. Koska myös historia kiinnostaa, kaivelen etukäteen sitäkin puolta - viime kesää vietettiin Italiassa, joten luettavaa todella riitti koko talveksi - harvasta maasta löytyy yhtä paljon kirjallisuutta!

Netistä löytyy nykyään paljon ja se on loistava apu matkaa suunnitellessa, mutta edelleen on mukavampaa käpertyä sohvan kulmaan hyvän kirjan kanssa - joita tulee ostettua netistä, koska kotimaiset valikoimat ovat jokseenkin suppeat ja itseään toistavat!

Mukavia matkaunelmointeja kaikille!

Sinna

Vierailija

Matkustelimme takavuosina paljon Italiassa ja silloin luin mm. edellä mainittuja Eija Wagerin ja Frances Maysin kirjoja. Vaellusvuosi oli vielä puolitiessään, olen lukenut niitä kohtia, joissa olen ollut tai ollut menossa. Italiasta kertovia kirjoja on tosiaan paljon, tosin italialaisten sotasaavutukset lienee tosi ohut kirja...

Santiago de Compostelasta olen lukenut useita kirjoja, vaikka en ole itse siellä vaellellutkaan. Muutama ystävä on siellä ollut, joten sitä kauttakin voi olla kiinnostunut tietyistä kohteista, joista on joku mukava kirja kirjoitettu. Ja Caminon kautta päästään tietekin myös Paulo Coelhon kirjoihin, joita olen lukenut ja jokunen uusi taitaa olla tällä hetkellä lukematta. Ei varsinaisia matkakirjoja, mutta nekin liikuttavat useita ihmisiä.

Onko teillä hyviä vinkkejä kirjoista, jotka kertovat Portugalista?Nykyään matkustamme sinne vähintään kerran vuodessa. Eli vinkkejä kaivataan.

-Matkailija

Vierailija

En kehu, mutta opin lukemaan nelivuotiaana ja siitä asti olen lukenut. Olen myös matkustanut ja teen sitä edelleen.
Matkoihin liittyvää kirja-aartesitoa on hyllyissäni runsaasti. Viimeisin hankintani (johon törmäsin sattumalta Akateemisessa) on Axel Munthesta kertova kirja, tekijänä ruotsalainen kirjallisuushistorioitsija. Kirjasta oli arvostelu sunnuntain HS:ssa, kirja on saanut useita palkintoja Ruotsissa ja myös Suomessa kääntäjäpalkintoja. On upea kirjan sen verran mitä sitä ole ehtinyt lukea. Matkailu liittyy kirjaan siten että Axel asusteli eri puolilla Eurooppaa, pisimmän aikaa Caprin saarella.
Matkailuaiheista muuta hallussani olevaa kirjallisuutta en käy luettelemaan tässä.

Vierailija

Edelliseen vähän jatkoa: tänä vuonna ilmestynyt kirja joka kertoo Göran ja Christine Schildtin elämästä Leroksella on hieno kirja, sen ostin heti kun ilmestyi.
Göranin itsensä kirjoittamat kirjat ovat kaikki kotikirjastossani.
Matkailuun liittyvät kirjat jotka kertovat faktaa eri maista, kuuluvat lukemistooni ilman muuta. Tutkin kaiken mahdollisen maata käsittävän ennen matkoja.

Vierailija

Minun suosikkejani uudemmista kirjoista ovat Paul Therouxin kirjat. Hän matkusti pitkiä matkoja junalla eri maanosissa sekä teki myös kävelymatkan ympäri Britannian.

Divareista olen kerännyt kirjahyllyyni pitkät rivit vanhempia matkakirjoja tuolla aikaisemmin mainitusta Wallinista alkaen.

Matkakirjoja on kiva lukea useampaankin kertaan.

Iines

Vierailija

Vielä noista Göran Schildin kirjoista Leroksen saarelta. Kävin tuolla saarella viime kesänä ja siellä Göran on paikallisille tuttu mies. Alkuksi maine ei ollut kovin hyvä. Siihen liittyi paljon erilasia paikallisten uskomuksia. Mutta nyt miestä arvostetaan saarella. Matkastani Lerokselle ja muillekin Kreikan saarille voit lukea osoitteesta=
http://vesvuarja.vuodatus.net

Matkailija

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat