Lapset lennoilla.

Vierailija

Mitenkäs suhtaudut lapsiperheisiin lennoilla, ovatko ok vai riesa?

Sivut

Kommentit (52)

Vierailija

Minun mielikuvitukseni ja tilannekomiikan tajuni heräsi näistä vastauksista!
Tuli aivan hykerryttäviä mielikuvia!

Itse olen hieman jäävi tähän vastaamaan sillä lasten kanssa matkustamisesta minulla on kokemuksia vain omista lapsenlapsista, ja eihän omissa koskaan mitään vikaa ole.
Vain kerran yksin matkustaessani olen joutunut samalle penkkiriville kolmilapsisen perheen kanssa. Silloin vieressäni istui noin neljä vuotias, leveää savonmurretta puhuva pikkuvanha tyttölapsi. Matka kului rattoisasti, käsittelimme mm.hänen uninallensa sielunelämän hyvin perusteellisesti.

Mutta, jos vieressä olisi istunut huutava ja kiukutteleva lapsi, olisi hän silloin varmasti ollut mielestäni aivan kauhea kakara.
Tirlittan.

Vierailija

Luojan kiitos, ei niitä reittilennoilla juurikaan näe, lomalennoilla kyllä. Mutta on myös hyvinkasvatettuja lapsia.... kiitos siitä heidän vanhemmilleen.
Seuraavan kerran kun joku potkii penkkiä tai hakkaa selkänojaan, soitan heti lentoemon paikalle, vamhemmat eivät tee lapsen rauhoittamiseksi yhtään mitään, se on valitettavasti koettu. 4 tuntia yksi n. 10 vee poika potki penkkiäni,mutta jääkööt viimeiseksi kerraksi. (tuo oli lomalento Farosta).

Vierailija

Miksi pitää kutsua lentoemäntä paikalle tai valittaa keskustelupalstalle???? Eikö olisi järkevämpää käyttäytyä kuin aikuinen eikä laskeutua kirkuvan lapsen tasolle? Tehokkain keino on kun tuntematon aikuinen sanoo suoraan lapselle, että minusta tuntuu tosi kurjalle kun potkit penkkiäni ja huudat korvani rikki. Sanot vielä asian jämäkästi ja tiukasti. Lapsi uskoo taatusti. Kokeilepa seuraavan kerran. Ainakin itse saan vieraidenkin lapset uskomaan:)

Vierailija

Edelliselle: ei takuulla usko lapsi joka riehuu koneessa ja kun aikuinen katsoo ihailevasti vierellä. Jos lapsi uskoisi eihän noita ko. asiasta johtuvia \"valituksia\" olisi. Vieraan ihmisen lapselle ei kyllä auta sanoa yhtään mitään. Lentoemo on järkevää kutsua paikalle, sitä vartenhan se soittokello on. On aika paljon häiriintyneitä lapsia ja nuoria, kenen ovat ja miksi ovat tuollaisia, en tiedä.
Lue aloitus, sinä edellinen, ja vastaa siihen tai ole vaiti, huonoilla \"eväillä\" ei ketään kannata sinun neuvoa.

Vierailija

Muistuu mieleen tapaus muutaman vuoden takaa kun meidän perhe häiriköi lentokoneessa.
Olimme viettäneet mukavan loman Marmariksessa neljän lapsenlapsen kanssa. Istuimme transit hallissa odottaen koneeseen nousua, jokaisella oli reput sun muuta nyssykkää.
Koneeseen mentiin istumapaikka järjestyksessä, ja koska lapsiperheet sijoitetaan koneen etuosaan, niin meidän vuoromme oli viimeisien joukossa.

Jotenkin näin loppuvaiheessa haukankatseeni herpaantui ja ilman sen kummempia tarkistuksia marssimme peräkanaa koneeseen.
Ihmiset istuivat jo paikoillaan kun aloimme nostella reppuja ylös.
Silloin kuului surkea parkaisu: MISSÄ mun reppu!
Vatsassa muljahti ja tukanjuuri nousi pystyyn, tytön reppu oli jäänyt halliin.
Mitä repusta, mutta kun sen sisällä oli Rekku, tytön rakkain lelu ja paras ystävä. Rekun jääminen Turkinmaalle kulkukoiraksi olisi ollut lapsen siihenastisen elämän syvin trauma.

Senkummenpia ajattelematta ryntäsin ulos koneesta,
takinliepeessä roikkui täysin palkein parkuva tyttö ja korvissa kaikui lentoemojen huudot, ei saa poistua koneesta!
Onneksi portti oli vielä auki ja virkailijatkin paikalla kun singahdimme ulos putkesta.

Taas huudettiin jotta heti takaisin, mutta huomioni oli kiinnittynyt vain tuolin alla nököttävään vaaleanpunaiseen Hello Kitty reppuun.
Lapsi ei rauhoittunut vaan huuto vain koveni, kun helpotuksen voimasta itkuun sekoittui nauruakin.

Olimme jo ilmassa kun tyttö vasta tyyntyi, sain kuivattua kyyneleet ja pyyhittyä räkäisen nenän.

Silloin kuului jostakin taaempaa miehen baritoni:
Kannattais kattoo vähän tarkemmin penskojensa perään!
Minulla ei ollut siihen mitään lisättävää, tosiasiaan.

Vierailija

Jännän eron vain huomannut eri reiteillä lomalennoilla.
Kun lentää Turkkiin tai Bulgariaan niin kone täynnä ärsyttäviä huonosti käyttäytyviä kakaroita ja örveltäviä suomalaisia jotka vetää kaksin kävin viinaa.

Nizzan lomalennoilla olen nähnyt vain todella fiksusti käyttäytyviä lapsia ja iloisia, mukavia suomalaisia ja jotka siemailevat viiniä ;)

Vierailija

Aika jännä huomio, minä en sellaista ole huomannut, mutta kovin monasti en ole Turkkiin tai Bulgariaan lentänytkään.

Sensijaan olen tehnyt huomion kulttuuri eroista.
Reittilennoilla, samoin kuin maiden sisäisillä lennoilla liikkuu paljon ulkomaalaisia lapsia.
Nämä lapset näkyvät ja kuuluvat erilailla kuin suomalaiset lapset.
Euroopassa suhtaudutaan lapsiin paljon sallivammin kuin suomessa. Suomalaiset ovat huomattavasti jäykempiä ja ennakkoluuloisempia, se heijastuu myöskin suhtautumisessa lapsiin.

Lellu.

Vierailija

Omat kolme kullanmurua ovat aina osanneet käyttäytyä matkoilla ihmisiksi, niin myös koneessa - olen useamman kerran kuullut olevani tiukkapipo, mutta minusta vanhemmat ovat vastuussa lastensa käytöksestä ja eihän lapset voi oppia muuten kuin aikuisten ohjauksessa - entä sitten kun näitä aikuisia ei ole opastettu, eiväthän he osaa sitten opastaa jälkikasvuaankaan.

Olisin todella utelias kuulemaan, millaisia italialaiset lapset ovat koneessa - itse en ole heihin vielä törmännyt - onneksi? Viime kesänä vietettiin useampi viikko maalla Italiassa ja pääsimme seuraamaan italialaisia perhepäivällisiä lukuisia kertoja. Illat hurahtivat nopeasti ihmetellessä sitä menoa - muksut saivat touhuta ilman minkäänlaista kontrollia tai rajoituksia - äimänä täytyy todeta, ettei ihme ja kumma nähty yhtään vahinkoa, tarjoilijat kuumine pastakulhoineen ovat varmaan harjaantuneita siihen kilpajuoksuun ja riehumiseen! 3 -5 vuotiaat hyppivät jopa sylistä pöydille pizzojen sekaan toisiaan hipassa karkuun, aikuiset lähinnä pelastivat siitä välistä viinilasinsa sivumpaan. Teinit paukuttivat toisiaan täysillä limutölkeillä päähän, kymmenvuotiaat konttasivat pöytien alla toisiaan juhlatamineissa piiloon - sinne ne juhlamekon helmaan pyyhkiytyivät ne yliroiskuneet kolatkin ;) Jos meno on tuollaista koneessakin, niin pientä on nämä suomalaislasten säpinät.

Kuinkahan moni näistä valittajista on itsee lapsena matkustanut ja muistaako kukaan potkineensa puolilentoa etupenkin selkänojaa?

Vierailija

Kulttuurien ero onkin juuri tässä, mitä me suomalaiset katselemme silmät suurina voikin olla muille aivan luonnollista.
Meidän hyvinkasvatetut, koneessakin hiljaiset lapsemme saattavat olla eurooppalaisten mielestä estyneitä ja tukahdutettuja lapsiparkoja.

Vierailija

Lapset ovat lapsia, lentokoneessakin. Jos heillä ei ole tekemistä lennon aikana, niin turha uskoa, että jaksavat istua hiljaa paikallaan pitkän lennon ajan. Meillä ainakin lapset pakkaavat värityskuvia, kirjoja yms. omaan matkareppuunsa.

Kun nyt ollaan todettu, että lapset häiriköivät - lentokoneessakin, voisivatko aikuiset kertoa minulle tietämättömälle, miksi lentomatkan aikana täytyy aina nauttia alkoholia?

Kunhan kyselen

Vierailija

Tulihan se viimein jossain muodossa, alkoholi ja aikuiset vertauksena lapsimatkustajille.
Aikuisena on lomalle lähtiessä kiva ottaa yhdet oluet tai koneessa viiniä ruoan kans, ainakin pidemmillä lennoilla. Lomafiilis nousee ja se rentouttaa.
Suurin osa aikuisista ei ota kaatokänniä ja suurin osa lapsista ei aiheuta häiriötä koneessa.
Tämä pieni osa, meluisat, hyppivät lapset, silloin on syy vanhemmissa ja kaatokänniset aikuiset, silloin on syy itsessä, kuitenkin niitä on pieni vähemmistö, valitettavasti näkyvä.
Onneksi minulle ei ole koskaan sattunut kumpiakaan vaikka noita lentojakin on tullut. Suurin häiriö oli ranskalaisesta porukasta joka oli kyllä ihan selvinpäin mutta kovin äänekkäitä.
Siitäkin selvittiin ja lennetään edelleen pelkäämättä häiriöitä.

-Marjuska

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat