Pommeja, sotilaita...ja piparkakkutaikinaa.

Vierailija

Olin jo pitkään haaveillut näkeväni Kiinan ensimmäisen keisarin terrakotta-armeijan, mutta luulin sen jäävän vain haaveeksi sillä tuskinpa tässä elämässä koskaan Kiinaan asti pääsisin.
Mutta sitten Tukholma yllätti, Skeppsholmenin saaressa, Itä-aasian museossa olisi näytteillä Kiinan terrakotta-armeijan sotilaita.
Liekö tuo naapurimaamme pääkaupunki ollut aina tuossa liian lähellä, sillä sen kohdalla minulla on sivistyksen kokoinen aukko.
Täältä keskustelupalstalta sain idean yhdistää Tukholman joulutorit ja sotaukot.

Ensimmäisenä päivänä tutustuimme Suurkirkkoon.
Puusta veistetty patsas Pyhä Yrjö ja lohikäärme teki vaikutuksen, samoin kuin veistos Joosef ja Maria. Kirkko oli kaunis,juuri sopivat puitteet viime kesäisille prinsessa häille.
Ruotsalaisia tuntui kovasti kiinnostavan huhu prinsessa Victorian raskaudesta,vauva uutisia odotettiin innokkaasti.

Suurtorilla, joka on Tukholman vanhin tori oli tunnelmalliset joulumarkkinat.
Illan tummuessa ja valojen syttyessä vanhojen rakennusten ikkunoihin saattoi kuvitella siirtyneensä ajassa sata vuotta taaksepäin.
Jouluiset kojut saivat minut jouluihmisenä hurmoksiin, tavaran paljous, joululaulut ja joulun huumaavat, mausteiset tuoksut sekoittivat pääni.
Mukaan lähti iso kassillinen joulukoristeita, toinen kassi käsitöitä ja herkkuja.
Käsinkoristellut lasipallot olivat vastustamattomia, samoin kuin iloisen väriset huovutetut lapaset. Ostin myös luomu piparkakkutaikinaa, leivontapäivä on jo sovittu ja kolmen sukupolven voimin aiomme pitää piparkakku talkoot.

Terrakotta näyttely oli mielenkiintoisesti sijoitettu maan alle, kahden tunneli rakennelman sokkeloihin.
Keisari Qin Shihuangin (syntyi 259 vuotta eaa.) terrakottasotilaita on löydetty kaivauksissa 8000 kpl, joista Tukholmassa on esillä noin parikymmentä, parimetristä ukkoa.
Pienempiä, polvenkorkuisia sotamiehiä on parisensataa, lisäksi on vielä sotavaunuja ja koruja. Jokaisella sotilaalla on omat persoonalliset kasvonpiirteensä,aivan kuin heillä olisi ollut esikuvansa menneisyydessä. Sotilaiden asusteet ovat hiekanruskeita, vuosituhanten saatossa ne ovat haalenneet ja lopulta menettäneet värinsä kokonaan.

Maksullisia kierroksia on saatavissa ruotsin, englannin, saksan ja kiinan kielillä.
Me emme opastusta ottaneet sillä oppaat näyttivät pitävän yllä melkoista vauhtia ja me tahdoimme kiertää ja katsella verkkaisesti kaikessa rauhassa.
Poistuessani toivotin pikaista jälleennäkemistä, toivottavasti saamme armeijan joskus myös Suomeenkin.
Ehdottomasti näkemisen arvoinen näyttely, avoinna vielä 16.1.2011. asti.

Kotiin saavuttuamme näimme television ilta-uutisista tuon hyytävän uutisen, lähdettyämme oli Tukholman keskustassa räjähdellyt pommeja.
Tirlittan.

Kommentit (7)

Vierailija

Tuo kaikki on tuttua, kirkot, joulutorit, Skansenin joulumarkkinat. Pommeista oli uutisissa, ja rauhantahtoinen ei kiinnostu sotilaista pahemmin muuta kuin rauhanturvaajina.

Vierailija

En toki kuvittelekaan etteikö muillakin olisi kokemuksia Tukholman joulutoreista.
Olen kiinnostunut taiteista ja historiasta joten minua kiinnostavat taideaarteet, mitä nämä Kiinan keisarin terrakotta sotilaat kiistämättä ovat.

Luen myös mielelläni Suomen sodan aikaista kirjallisuutta ja Tuntematon sotilas on mielestäni kaikkien aikojen vaikuttavin suomalainen elokuva.
Silti en katso että tämä tekisi minusta sen suurenpaa sotakiihkoilijaa. Lämmintä joulunodotusta!
Tirlittan.

Vierailija

Kiitos! Täytyypä piipahtaa Tukholmassa ennen 16. tammikuuta.

Olen nähnyt terrakottasotilaat, koko valtavan armeijan paikan päällä Xianissa, mutta uusinta ei olisi pahitteeksi. Kuulostaa jännittävältä tuo näyttelypaikkakin.

Martta

Vierailija

Kävin myös katsomassa näyttelyn. Vaikka esillä ei ollut kuin murto-osa alkuperäisistä niin voi vain kuvitella mitä Martta on nähnyt Xianissa.
Hyvä kuvaus näyttelystä, suosittelen.

Vierailija

Terrakotta ja pyramidit. Mielenkiintoiset ja oudot kummajaiset.Nähtynä ja paljonkin luettuna olen joskus pohtinut että miksi,mitä varten ja mitä senaikaiset ihmiset on ajatelleet näistä alkeellisen ajan mittavista monumenteista.

Vierailija

Terrakottasotilaat saapuneet Leville (www.icium.fi). Mitä mieltä olette niistä - ovat siis lumesta ja jäästä valmistetussa jääpuistossa, jonka ovat kiinalaiset rakentaneet lähelle MC-rinteitä?

Nimim. \"Ihan kun paikalliset eivät osaisi rakentantaa jäästä ja lumesta\"

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat