Matkalaukun pakkaaminen - miten tuskasta nautinnoksi?

Vierailija

En tiedä miksi matkalaukun pakkaaminen on niin täyttä tuskaa. Vaatteet ja tavarat vellovat sängyn päällä - tuolin päällä - laukussa -reitillä noin vuorokauden. Lopulta sullon sitä sun tätä vielä sekaan ja perillä onkin naurussa pitelemistä kun on toisiinsa sopimattomia vaatteita mukana. Passi ja hammasharja on pääsääntöisesti tullut mukaan, mitä nyt hammasharjan olen joutunut pari kertaa perillä ostamaan... Matkustan vielä mahdollisimman pienellä laukulla ja mahdollisuuksien mukaan menomatkalla vain käsipakaasi ja tullessa pyykit ruumaan urheilukassissa tms. Hyviä vinkkejä pakkaamisen helpottamiseksi? Laukun purkaminen käy sitten ihan käden käänteessä eikä tuota tuskaa...
Nim. laukkukammo

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Olen jo vuosia toivonut että joku perustaisi firman ja henkilön saisi tilata kotiin pakkaamaan laukkuni! Istuisin sohvalla ja sanoisin mitä ottaa ja mistä.
Oma pakkaamiseni on sitä että teen päätöksen: ei mitään ylimääräistä, vähän esim. vaatteita mukaan mutta niinpä sitä kertyy pikkuhiljaa vaan lisää...
Laukun pakkaamisesta syntyy määrätynlainen sekasorto ja se ei ole kiva.Tietty rutiini on kyllä tullut kun joutuu tai haluaa lähteä usein.
Perustavarat sekä työmatkalle että lomamatkalle ovat samat.

Vierailija

Matkan odottaminen ja suunnittelu on mukavaa mutta pakkaaminen on sieltä viimeisestä päästä.
Vaikka lähtö olisi aikaisin aamusta niin edellisenä iltana vasta puolenyön aikaan läjähtää laukku sängyn päälle. Koira piiloutuu sängyn alle kun sinkoilen ohjuksen lailla keräillen tavaroita joita kertyy aina liikaa. Miten ihailenkaan ihmisiä jotka osaavat matkustaa kevyesti.

Aina pari viikkoa ennen matkaa alkaa säännöllinen öinen painajaiseni,lennon lähtöön on aikaa vain tunti ja minulla vielä laukku pakkaamatta!

Eräs ystäväni, täydellisyyden tavoittelija, tekee hyvissä ajoin ennen lähtöä listan tavaroista, ja pakkaa listan järjestyksessä.
Sellainen ei tälläiseltä huithapelilta onnistu.
Tirlittan.

Vierailija

Minä nautin matkalaukun pakkaamisesta, siinähän voi hehkutella tulevaa lomaa samalla.
Hyväksi koettua; aloitan miettimällä lomaohjelmaa ja loman pituutta ja sitten järjestelmällisesti hakemalla - alusvaatteet, sukat, t-paidat jne mitä vaatteita tarvii ja montako kpl, sitten kun vaatteet on sängyn päälle kasattuna jatkuu - uimapuvut, hygieniatarvikkeet jne.
Sitten pakkaus minigrip-pusseihin, niihin suurimpiin ja tämä on ehdoton ainakin kierto- tai safarimatkoilla joilla ollaan koko aika reissunpäällä kamppeet mukana.
Passi, lentoliput, ohjelmat,rahat, muut tarvittavat paperit, lisäksi vihko ja kyniä muistiinpanoja varten, kamera, kiikari ym. mitä tulee käsimatkatavaroihin ja vielä vähän ylimääräistä rahaa jos jotain välttämätöntä jää, jäähän sitä mutta siitä ei kannata stressiä repiä.
- ja loma senkun lähenee - ihana pakata...

marjuska

Vierailija

Olen ottanut opikseni pakkaamisen sähläyksen kanssa. Niinpä pesen ja silitän lomakamppeet valmiiksi seuraavaa lähtöä odottamaan.Pakkaan ne omalle hyllylle, josta ne on helppo nostella laukkuun äkkilähdönkin yllättäessä.Samoin toimin hygieniatarvikkeiden, aurinkovoiteiden ym. tarpeellisen tavaroiden kanssa. Harvoin on liian vähän vaatteita, joskus kyllä liian paljon.Ajan saatossa olen oppinut minimoimaan kaiken turhan pois.Mieltä kutkuttaa jo lähestyvä seuraava reissu ja virittäydyn lähtöön pikkuhiljaa esim. laittamalla ihanan kuvan koneeni taustakuvaksi seuraavasta kohteesta.Ulpukka

Vierailija

...ja kun vielä pakkaa niin, että isoimmat/pisimmät(esim.pitkät housut) ja helpoimmin rypistyvät vaatteet laittaa sängyn päälle alimmaksi ja siihen päälle muut niin, että vähiten rypistyvät on päällä ja lopulta\"kippaa\" kaikki yhteen nippuun, niin hyvin kulkevat määränpäähän ja aikas vähän rypistyvät...olen muutamankin kerran kokeillut.
-aina matkat mielessä-

Vierailija

Itse aloitan matkatavaroiden suunnittelun jo viikkoja aikaisemmin ennen matkaa. Kirjoitan listalle vaihtoehtoja ja mietin mitä voisi puuttua, tarviitseeko jotain ostaa.

Lähempänä kasaan vaatteet sängylle, ja alan pohtia mikä on turhaa. Kiinan matkalle mietin hartaasti, otanko hameen vai mekon, vai ovatko nekin turhia? Päädyin ottamaan shortsit, käärittävät kangashousut ja farkut. Tärkeintä on miettiä, ettei ota turhaa mukaan. On v*ttumaista todeta matkalla että mukana on turhia vaatteita mitä ei käytä. Pakatessa voi siis yrittää miettiä, että kun tämän tekee hyvin, tulee hyvä mieli itse kohteeseen matkatessa ja siellä ollessa. Esimerkkinä vaikkapa t-paita, jolla voit mennä siistimpään paikkaan syömään, mutta on samalla helposti pestävä jos sillä eksyykin tekemään juoksulenkin!

En ehkä osaa neuvoa miten asenteen saisi pakkaamiseen kohdalleen. Ehkä paras opettaja olisi kuukauden reilireissu johonkin päin maailmaa, jossa saisit pakata rinkkasi päivittäin aina uudelleen ;)

Tsemppiä!

-mansikka

Vierailija

Ikäväähän se on, mutta parasta on aloittaa hyvissä ajoin ja pakata jaksoittain. Niin itse teen.
Ihanaa olisi jos joku perustaisi firman josta saa tilata kotiinsa matkalaukun pakkaajan. Itse vain istuisi sohvalla ja katsoisi vaikka teeveetä.

Vierailija

Olishan se ihanaa. Mutta vanhanaikaista. Nykyään patalaiskat hienostorouvat palkkaavat jonkun tekemään koko reissun. Ei sitä ylhäisöpiireissä lähetä lampsimaan kaikenmaailman kaupunkeja, maaseudusta puhumattakaan. On näet vaara että törmää matkalla juntteihin, tai näkee ylipäätänsä ihmisen.

Muuttoautoja on. Eräät muuttofirmat hoitavat myös pakkauksen.

Vierailija

Olen lukenut jostakin vihjeen, että pakattavat vaatteet kannattaa viikkaamisen sijasta kääriä rullalle. Niin ne säilyvät huomattavasti rypyttömämpinä.

En tiedä tuloksesta, mutta aion kokeilla tätä pakkaustapaa seuraavalla matkallani.

Iines

Vierailija

\"että pakattavat vaatteet kannattaa viikkaamisen sijasta kääriä rullalle.\"

Se on totta. Vaatehan siinä ikäänkuin kiristyy ja pysyy sileänä.Käytän sitä myös kotona pyykin selvittelyssä vaatteille, joita en sitä esim. pyjamat,arkineulee, miehen arkipaidat ym.
Luin tämän aikanaan kai jostain lentoemännän ohjeesta pakkaukseen.

Vierailija

Luin epätoivoisesti tätä ketjua, jos vaikka olisin kekannut jonkin viisastenkiven, miten pystyisin pakkaamaan vain tarpeellisen (kokemuksesta tiedän, että raahaan aina puoli matkalaukullista turhia vaatteita mukana) Sunnuntaina on lähtö Sri Lankan kiertomatkalle ja matkalaukun pakkaus on erittäin ajankohtianen aihe. Jostain syystä en vain opi valitsemaan oikeita vaatteita, mitä jos tarvin tätä ja tätä ja tätä. Huh huh, että oikein ahistaa.

MeMa

Vierailija

Paljon matkustelleena tiedän, että aina on turhaa kamaa. Yksi neuvo on, että kasaa kaikki vaatteet sängylle ja poistaa puolet ja taas puolet niin siinä voisi olla vaatteet valmiina. Tuo rullaaminen on ihan ainoa oikea tapa. Vaatteet pakataan muovin sisään. Kaikkea ei tarvitse raahata. Esim. Pyyhkeitä en raahaa koskaan. Olen tehnyt paljon erilaisia kiertomatkoja ja olen oppinut sen, että aina on valmiina vaatesetti kokonaisuus. Naisella on aina enemmän kaikenmaailman kauneudenhoitotuotteita, jos mies on matkassa, hyödynnä miehen puolityhjää laukkua. Meillä ainakin miehellä on aina tilaa laukussaan. Helmikuussa on edessä matka Indonesiaan Jaavalla 9 päivää ja laivalla yli Balille, liikaa ei voi taaskaan ottaa mukaan. Ne on kuitenkin itse raahattava kierron aikana.

Matkailija

Vierailija

Meillä, keski-iän ylittäneellä pariskunnalla on selvä työnjako pakkaamisessa. Minä pakkaan harrastusvälineet ja vaimo kaikki muut. Vaikka lähtisin yksin reissuun niin kyllä vaimo tuon pakkaamisen siitäkin huolimatta tahtoo hoitaa.

Tosin meillä on aivan eri ajatusmaailma tuossa touhussa. Emäntä tahtoo kaiken mahdollisen vaatetuksen mukaan ja minulle taas riittäisi aivan, sanotaanko minimi vaatetus. Esim. pyyheliinoja on aivan turha sinne laukkuun pakata samoin kuin samoja vaatekappaleita esim shortseja ei siellä varmaan neljää, viittä tarvittaisi.

Itse olen sitä mieltä että mikäli jokin vaatekappale nyt sitten jäisikin pois pakattaessa niin kyllähän niitä sieltä lomapaikalta voi ostaa. Lisäksi, jos oikein ajatellaan, niin kaikki (ainakin miesten) vaatetustarvikkeet ovat aivan varmasti huomattavasti edullisempia hommata sieltä, onhan tämä kotimaamme sentään aika kallis verrattuna lähes mihin matkakohteeseen tahansa.
Itse olen esim. teettänyt pukuja ym muita aivan mittojen mukaan tehtynä ja hintataso on ollut vain murto-osa kotimaisesta tarjonnasta, jotka muuten lähes aina on muualla kuin kotimaassa valmistettuja.

Siis oma ehdotukseni onkin että vain välttämättömät mukaan laukkuun ja sitten lomapaikalla täydentää mikäli tarvetta ilmenee. Näinhän meillä olisi sitten laukussa tilaa ja ei tulisi tilannetta jossa noita vaatekappaleita sitten kuljetetaan edestakaisin (osa jopa täysin koskematta)

Igors

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat