Etelä-Afrikkaan pienen lapsen kanssa

Vierailija

HEi,

Onko kellään kokemusta 1-vuotiaan kanssa matkustamisesta Etelä-Afrikassa? Emme ole lähdössä mihinkään safarille vaan menemme Stellenbosch nimiseen kaupunkiin Kapkaupungin lähelle.
Lähinnä jotain hydyllisiä vinkkejä mitä ottaa mukaan tai kannattaa huomioida nämä asiat matkustettaessa.
Onko kokemusta vaunujen kanssa liikkusesta?

Pirre

Kommentit (5)

Vierailija

Kuulostaa kyllä aika rohkealta lähteä maailman vaarallsimpaan maahan jossa eniten tappoja, ryöstöjä ja murhia maailmassa, noin pienen lapsen kanssa.
Kai teillä on turvamiehet kentällä odottamassa???

Vierailija

Stellenbosch ei ole malaria-aluetta, joten siinä mielessä ei syytä huoleen. Etelä-Afrikka on suurelta osin malariasta vapaata.

Murhia ja ryöstöjä tapahtuu muuallakin; toki Etelä-Afrikassa on mietittävä tarkemmin, missä liikkuu ja varsinkin, missä ei.

Itse olen kaksi kertaa lomaillut Etelä-Afrikassa ilman haavereita, ja ystäväperhe asui siellä vajaan vuoden. Lapset olivat silloin 3- ja 6-vuotiaita. Meillä kaikilla on vain hyviä muistoja ja kokemuksia maasta.

Vierailija

Kaksi kertaa olen ollut lomalla ko. pikkukaupungissa (aivan ihana paikka!). Tammikuussa matkaseurana oli tuttavapariskunta, jolla 6 kk ikäinen lapsi mukana. Kaikki meni ihan ok. Majatalossa oli hänelle syöttötuoli ja pikkusänky valmiina jne.

Muistakaa, että teidän on pakko vuokrata auto. Julkista liikennettä ei ole lainkaan ja takseja saatavilla vain erikseen esim. majatalosta tilaamalla. Taksi lentokentältä maksaa max. 30 euroa, älkää maksako yhtään enempää, pyytävät ehkä n. 50 euroa. Jos teillä ei siis ole vuokra-auto jo odottamassa kentällä. Ilman vuokra-autoa ette pääse tutustumaan mahtaviin paikkoihin. Vuokra-autot ovat kiven alla, joten se pitää varata hyvissä ajoin ennen matkaa. Ja ihan ehdottomasti ilmastoitu.

Stellenbosch erittäin siisti paikka ja \"kylillä\" on jalkakäytävät. Kaupat ovat täysin Suomen tasoa (mm. kylän laidalla olevat kaksi isoa Sparia) ja sieltä saa lapselle kaikkea. Kylä on todella siisti.

Lisäksi tiestöt ihan hyvässä kunnossa ja Kapkaupunkiin pääsee aika suori abaanoja pitkin. Koska tiestö hyvässä kunnossa, siellä kannattaa ajella ristiin rastiin ja käydä mm. KWV:n viinitehtaalla ja pienemmillä viinitiloilla. Sitten on pingviinit, Cape Point, Pöytävuori, Kapkaupunki muuten yms. yms. Maisemat ovat kauniit!

Toki Etelä-Afrikka on vaarallinen paikka, mutta riippuu missä liikkuu. Meillä ei ole ollut mitään turvallisuusiongelmia matkojemme aikana ja majatalomme emäntä kertoi, että kylillä on ihan turvallista liikkua ilta-aikaankin, ja useimmiten kävelimme illalla takaisin kyliltä majapaikkaan. Toki riskit pidettävä mielessä ja meidän majatalo sijaitsi valkoisten asumisalueella, jossa kyllä aidat talojen ympärillä jne.

Etelä-Afrikka Kapkaupungin ja viinialueiden kera vei kerrassaan sydämemme. Emme yleensä matkusta kahta kertaa samaan kohteeseen, mutta Stellenboschin osalta oli pakko tehdä poikkeus...

Ja jos mahdolista, käykää kannustamassa paikallissta Maties rygby-joukkuetta, jos sattuu olemaan peli kotikentällä!

Aivan fantastisen ihanaa matkaa!

Vierailija

hei,
voi olla että olette jo lähteneet, mutta kirjoittelen kuitenkin.

itse olen viettänyt vajaat puolivuotta stellenboschissa, opiskelemassa. kaupunki on pieni, ja ainakaan itse en koskaan -edes pimeällä liikkuessa tuntenut oloani turvattomaksi. Stellenboschissa on isoja kauppoja, kuten shoprite ja pic n pay, joissa tuotteet ovat vähintään suomen tasoiset, ja kaikkea tarvittavaa löytyy lastenruuasta suomalaiseen hapankorppuun (pic n payssa).

auto on tietysti kätevä, mutta junallakin pääsee stellenboschin ja kapkaupungin väliä. lisäksi lentokentältä pääsee paikallisella backpackers bussilla, siitä luulisi olevan yhteystiedot netissäkin. bussi on siis meidän tilataksien kaltainen.

stellenboschin kaupunkialueen ulkopuolella on paikallinen township khayamandi. siellä kannattaa vierailla. sinne järjestetään ohjattuja vierailuita, mutta ominpäinkin voi käydä. sieltä löytyy mm. paikallisten craftcenter jossa hienoja käsitöitä. ihmiset ystävällisiä ja mukavia. mutta avaa silmiä myös apartheidin aikaan, ja sen seurauksiin.

etelä-afrikkaa sanotaan maailman vaarallisimmaksi maaksi, se varmasti riippuu katsojasta. terveellä maalaisjärjellä selviää. ja kaikkea voi sattua myös koti-suomen lintukodossa.

ihanaa matkaa!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat