Ikävä matkakumppani.

Vierailija

Kyselyssä mikä pilaa lomasi pahiten on toiselle sijalle noussut ikävä matkakumppani.
Onko kohdallesi sattunut sellaista?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Kerran meitä oli sekalainen sakki sukulaisia ja ystäviä lomalla Lanzarotella.
Silloin eräs henkilö, jonka jo ennestään tiesimme erittäin vahvaksi persoonaksi otti matkanjohtajan roolin. Armotta hän jyräsi muiden toiveet ja mielepiteet.
Ei hän sitä ilkeyttään tehnyt, tuskin edes huomasi käytöksessään mitään poikkeavaa, mutta tunnelma oli muutaman päivän hieman kireä.
Onneksi älysimme pitää kriisikokouksen jossa laadimme selvät säännöt ja sävelet.
Joka aamu jakauduimme pienempiin ryhmiin, toiset viettivät aikaansa altaalla, toiset rannalla ja osa retkeillen, mikä kutakin sattui miellyttämään.
Näin loppuloma sujuikin sitten kaikkia tyydyttävällä tavalla.

Vierailija

Epämieluisaa omaa matkakummpania ei ole kohdalle sattunut, kai sitten osaan valita seurani oikein. Olen ollut useamman kerran matkanjohtajana 15 henk. harrastusryhmällemme ja nekin reissut ovat menneet nappiin. Meillä on toistemme tuntemus jo pitemmältä ajalta ja samankaltaiset harrastukset joten ei ole tullut kinaa varaamieni tutustumiskäyntienkään suhteen.
Joskus valmismatkoilla sattuu esim. hotellin porukkaa jota ei haluaisi samalle reviirille mutta siitäkin selviää kun pitää tarpeellista etäisyytä.

Vierailija

Olisi ikävää jos matkakumppani besserwisserinä koko ajan korjaili kielioppiani ja murteellisia sanoja, joita käytän puheessani.

Niksu

Vierailija

Yli 30 vuotta matkustaneena oikein ikävää matkakumppania ei ole osunut kohdalle. Kop-kop!
Eivätkä ne, jos niitä olisi, pääse oikeastaan häiritsemään kuin lennolla tai sitten, osallistuessa jollekin retkelle, jossa on vain 10-20 henkeä. Viimeksi mainitusta oli esimerkki vuosia sitten Kanarialle tehty reissu, jossa oli kaksi tälläkin hetkellä erittäin tunnettua näyttelijää. Olivat täydessä seilissä lähes koko matkan ja pakostakin joutui tässä pienessä ryhmässä kuuntelemaan heitä.
Sittenhän on aina näitä besserwissereitä (!) jotka oppaan selittäessä bussimatkalla tai tervetulotilaisuudessa ovat tietävämpiä kuin itse opas. No, näinhän saattaa joskus ollakin, mutta fiksuutta on pitää naamansa kiinni tai olla tulematta sinne tutustumistilaisuuteen.

Vierailija

Tuli jälleen vietetyksi pari päivää netin ulkopuolisessa elämässä. Fisuja olin hakemassa ja tulihan sellainen oikein kotiin asti tuoduksi. Meritaimenia olin hakemassa ja kyllä siinä sai siimoja vinkuttaa ennenkuin kohdalle osui. Taitaa muuten olla muitakin kalamiehiä täällä kirjoittelemassa kun tietävät sanoa että meritaimen (fisu) hyppää todella korkealle kun se uistimen nappaa suuhunsa. Tosin ei taida tämäkään ihan otsikon mukaista kirjoittelua olla, mutta....

Tuo kahiseva tuulipuku piti kylläkin jo jättää kotiin ja pukea sen sijaan tuollainen ursuit+gemino+operative+sola joka ei myöskään mikään kaunis asu ole.

Tällä reissulla ei mukana ollut ketään joten ei sitten mitään ikävää matkakumppaniakaan ollut.

Eipä niitä ikäviä matkakumppaneita ole montaakaan vastaan tullut, olin sitten missä päin maapalloa tahansa, niin aina olen porukan kanssa toimeen tullut. Suoraan sanoen hymyilinkin tuota vaihto-ehtoa että mukanani olisi ikävä kumppani ja siitä sitten kirjoittaisin. Mukanani kun on lähes aina vain vaimo ja jos hän sitten sattuisi moisesta lukemaan niin siten vasta ikävyydet alkaisivatkin, eikä siitä varmaan loppua helpolla tulisi.

Vain muutaman kerran olen ollut lähellä tuollaista tilannetta, jossa ei niin mukavaa seuraa olisi ollut tarjolla. Sellaisesta tosin olen selvinnyt sillä että ikäänkuin huomaamattomasti olen jättänyt keskustelut hieman lyhyeen heidän kanssaan.

Igors

Vierailija

Lisäys. Mikäli edellinen kirjoitteluni tuntuu hieman oudolta niin syy moiseen voinee olla se että \"pyyhekumi\" yllätti ja poisti tuosta muutamia kirjoitteluja. Olisi voinut tosin poistaa samalla kokonaan tuon yhden ...ja koko foorumilta, kovinkaan moni ei olisi jäänyt kaipamaan.

Igors

Vierailija

Tapahtui Tallinnassa joskus -80-luvun lopulla. Ensimmäinen Pohjoismaiden ulkopuolinen matka ja matkaseurueeseen kuului kolme henkeä. Hotellissa ei saanut lisävuodetta, joten minut majoitettiin toisen yksin matkustavan kanssa.

Huoneeseen oli tietty vaan yksi avain, jonka huonekaverini omi heti eka päivänä (eikä jättänyt tätä hotellin respaan). Huoneeseen pääsy oli vaikeaa, sillä se sijaitsi Viruhotellin ylimmässä majoituskerroksessa käytävän päässä. Ensin katsomaan onko kämppis paikalla - ei ollut. Takaisin respaan. Ei ole vara-avainta - etsi kerroshoitaja. Etsin hänet milloin mistäkin. Huoneeseen. Yöllä kämppis tuli tuhannen päissään huoneeseen, kaatui lattialle selälleen, oksensi aamuyöstä lattialle, sänkyyn, kylppäriin jne. Aamulla oli ihan taju kankaalla. Pakenin huoneesta ja odotin kauhulla taas seuraavaa yötä (onneksi päivät olimme pois hotellilta tai olin kavereideni huoneessa). Alkuyöstä sai vähännukuttua, mutta kun kämppis tuli paikalle, pelkäsin kuollakseni. Tätä jatkui koko matkan ajan.

Olin nuori, kokematon jne. Jos nyt joutuisin samaan tilanteeseen, kävelisin respaan ja ottaisin oman huoneen tai menisin nukkamaan kavereideni huoneeseen (patja, peitto yms. mukana). Silloin en sitä tajunnut.

Tämä ei kuitenkaan ole pelottanut minua, mutta matkailijana olen muuttunut. Tämän jälkeen on tullut koluttua yksi jos toinenkin paikka - tuttujen kavereiden kanssa.

-Matkailija

Vierailija

Omalle kohdalle ei ole sattunut,mutta yleisesti ajatellen tyyppi joka on huumorintajuton tosikko eikä löydä mistään tai kenestäkään mitään hyvää, voisi olla se loman pilaava kaveri.
Joskus hoteillessa olen nähnyt pariskuntia jotka istuvat tiukasti omissa oloissaan muita mulkoillen, useimmiten ovat suomalaisia,eurooppalaiset ovat avoimenpia ja sosiaalisempia. Suomalaista perusluonnetta ei aina matkailukaan avarra.

Vierailija

Eipä ole sattunut. Tosin en lennon aikana vaadi muilta huumorin tajua, se on muutenkin huono mittari eikä sen puuttuminen tee kenestäkään ikävää. Kohteissa sitä häipyy omiin kuvioihin,
että matkaseuraa ei välttämäti näe laisin.
Voisin tietysti antaa esimerkin tosi ikävästä matkaseuralaisesta,mutta onneksi hän ei matkustele

Vierailija

Itse olen puhelias, huumorintaju ja iloisuus ovat minusta yksi parhaimmista mittareista.
Ryppyotsaisen hapannaaman kanssa en matkalle lähtisi, sellainen olisi minusta tosi ikävää matkaseuraa.

Vierailija

Itseeni on kohdistettu tulkintoja ääripäästä toiseen. Syytä en tiedä, olen näet hyvin tasainen luonne. Olettaisin että eräillä on elämäntehtävänä karsinoita muita,tietysti pari rappua alemma kuin itse tuntee olevansa.
Matkakumppani saa olla puhelias,hiljainen,vakavamielinen, kujeilija eli kaikki ominaisuudet kelpaa. Kaikissa pitää kuitenkin olla suhteellisuustajua ja tilanteeseen sopiva käytös.Esimerkiksi kovaääninen hölöttäjä lomareissulla jossain kappelissa, tai yli matkaoppaan selostava osallistuja. Tietysti kurttunaamaisuus on yksi piirre, mutta kannattaa ensin pohtia johtuuko se itsestä. Kaikki eivät jaksa tai halua seurustella muiden matkaajien/ vieraiden ihmisten kanssa. Annetaan heille se oikeus.

Vierailija

Pakko käyttää rankkaa mielikuvitusta sen suhteen millaista matkakaveria en haluaisi, sillä ne joiden kanssa liikun, ovat sivistyneitä ja normaaleja ihmisiä.
Kammotus olisi koko ajan hölöttävä, suureen ääneen kailottava showmaakari. Ja myös sellainen jolla ei ole alkeellisiakaan käytöstapoja.
Tuollaisia en tunne jotan mitään vaaraa ei ole samalle reissulle joutumisesta. Yleensä ei liikuta minkään tuntemattoman ryhmän perässä vaan nähtävyyksiä katsellaan omissa porukoissa. Teemamatkoilla on toki vakiseurue mutta niille menee henkilöitä joilla on jokin yhteinen nimittäjä eli kiinnostuksen kohde (kulttuurin eri muodot).

Vierailija

Tarvikko todella mielikuvitusta ikävän matkakumppanin määrittelyyn ?

Lomakin on yhteinen nimittäjä ?

Reissaatko yksityiskoneella vai miten tuntemattomuus pelastaa ikävältä seuralta.Koneessa voi olla yli 400 matkustajaa.

Finnair kuljettaa joitakin politiikkoryhmiä liki tyhjissä koneissa, oletko muka päässyt seurapiireihin.

Vierailija

Edellinen kirjoittaja sai myötätuntoni heräämään! Sinulla on varmasti karttunut tosi huonoja kokemuksia.

Täytyy sanoa että itsellekkin on niitä tullut joskus ahtailla lomalennoilla, etupäässä niitä selkänojan potkijoita takana ja selkänojan laskijoita edessä. Olen silloin siunaillut mielessäni tyytyväisenä, että eipä onneksi tarvitse koko lomaa viettää niin epäkohteliaiden ihmisten kanssa.

Niksu

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat