Erilainen matkakertomus.

Vierailija

Yleensä matkakertomukset kertovat siitä mitä me itse koemme matkoillamme, mutta tämä on vastakkainen tarina,eli pieni kertomus siitä mitä ulkomaalaiset vieraamme kokevat kotimaassamme.

Kun Helsinki-Vantaan lentokentälle pelmahti neljä ystävää Kreikanmaalta,niin tuntui kuin he olisivat tuoneet mukanaan tuulahduksen kesän lämmöstä.
Vierailun ajankohta oli tarkkaan harkittu, sillä he olivat maassamme ensi kertaa ja halusivat nähdä ruskan.

Ensimmäinen päivä vietettiin kaupungissa ja matkalaukuista kaivettiin esiin tuliaiset. Oli oliiviöljyä ja yrttejä ja viimeisenä paljastui se todellinen aarre, iso kimpale aitoa kreikkalaista vuohenjuustoa.
Toinen ystäväpariskunnista asuu pikku kylässä jossa asuu myös vanha mummo parin vuohensa kanssa. Vuohenmaidosta hän valmistaa itse perinteisellä menetelmällä juustoa.
Kuultuaan naapureidensa lähtevän lomalle Suomeen hän halusi välttämättä lähettää minulle palan juustoa.
Sen mieluisampaa tuliaista en olisi voinut saada!

Minä pidin myös matkalaukkutarkastuksen ja niinkuin arvelinkin, kovin paljon suomalaiseen luontoon sopivia asusteita ei sieltä löytynyt.
Siispä kipaisimme Tarjoustaloon ostamaan koko joukolle kumisaappaita ja tuulipukuja.
Hieman minua huvitti kun muistin jonkun täällä väittäneen suomalaisten uniformun olevan tuulipuku.ja siinä minä sovittelin ulkomaalaisiakin samaan muottiin.

Nyt olemme viettäneet muutamia päiviä mökillämme joka sijaitsee järven rannalla sankan metsän keskellä,lähimpään asuttuun taloonkin on matkaa kolmisen kilometriä.
Olemme samoilleet metsissä ja rämpineet rämeillä.
Hirvi ja supikoira on nähty ja tutustuttu tuohon ilkeään Venäjän siirtolaiseen, hirvikärpäseen. Tilauksessa on vielä ilves, susi ja karhu. Kuten kaikki tietävät niin neljästä kreikkalaisesta lähtee enemmän ääntä kuin kymmenestä suomalaisesta,joten toiveet suurpetojen eksymisestä meidän nurkille lienevät turhia.
Sienituntemusta heillä ei ole,ainoa tuttu sieni on marketin herkkusieni. Sulassa sovussa samasta korista löytyvät niin kanttarelli kuin pulkkosienikin.
Heistä on mukava kerätä puolukoita ja karpaloita. Tämä meidän vehreä luontomme ja erämaan rauha on saanut heidät hurmoksiin.

Kuitenkin he tiedostavat selvästi oman luonteensa ja tempperamenttinsa,sillä arvioivat että muutaman viikon kuluttua tämä hiljaisuus alkaisi ahdistaa ja heidät valtaisi kaipuu kaupungin hälinään ja ihmisten pariin.
Suomalainen on taas aika pitkälle erakkosielu joka tarvitsee omaa rauhaa ja laajemman reviirin. Eläköön ihmisten erilaisuus!

Mieheni on rakentanut tontillemme hirsilatoa,joka valmistuikin elokuussa.
Koko kesän olin kehitellyt ideaa järjestää sinne vieraiden kunniaksi vanhanajan latotanssit. Mukaan kutsuin kyläläisiä nyyttikestit periaatteella. Itse tein lohisoppaa, yksi oli leiponut karjalanpiirakoita ja rieskaa, toinen oli tehnyt sienisalaattia ja ison kattilallisen puolukkapuuroa. Olipa joku kaivanut pakastimensa uumenista sen viimeisen hirvipaistin palankin.
Juomana meillä jumalattomilla oli rahvasten juomaa, Mäkisen vanhan emännän tekemää sahtia.
Mökistä vedetty jatkoroikka toi virran karaokelaitteisiin,tallilyhdyt antoivat valoa ja tunnelmaa.
Syyssateen rummuttaessa ladon kattoon lauloimme karaokea ja laitoimme jalalla koreasti,

Näiden ihmisten kanssa olen viettänyt hienoja hetkiä samoillen Kreikan vuorilla yrttejä keräillen, joten olen iloinen että minulla on nyt tilaisuus tarjota heille mukavia muistoja.

Seuraavaksi suuntaamme Ivaloon,jossa meillä on vaatimaton mökki ulkovessalla ja ilman muitakaan mukavuuksia.
Onpa mielenkiintoista nähdä minkä vaikutuksen tekevät askeettiset elinolot yhdistettynä Lapin lumoon.
Pari viimeistä päivää onkin omistettu Helsingin humulle,nähtävyyksille ja shoppailulle.
Terveisin Tirlittan.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Kiitos! Oli mahtava lukea tämä kertomus. Odotan myös innoissani jatkoa, mitä vieraasi tuumivat visiitistä pääkaupunkiseudulle.

Eeva

Vierailija

Jälleen hieno tarina luettavana. Kiitos.

Mahdammeko tulevaisuudessa saada sitten täällä ? lukea lisää kun edellinen (meille tuttu) kanava tietyistä syistä näivettyi.

Igors

Vierailija

Hei vaan igors!
Tässä on olo vähän niinkuin irtolaisella, ei kotia oikeen missään.Ikävä on sitä vanhaa rekistöröityä nimmaria.
Asiakirjoittajille pitäisi olla jonkinlainen reservaatti, vaikka onhan täällä ollut viime aikoina suht rauhallista, liekö sitten pysyvää.
Kesän aikana on tarinoita kertynyt takataskuun.
Terveisin Tirlittan.

Vierailija

Ällös huolehdi. Erinäisiä vastuksia tuolla työelämän puolella ja teknistä järjestelyä.Asia on
koekäytössä ja pieniä muutoksia sekä pelivaraa
lisukkeille on kasattu touhun ympärille.
Harmittaa hivenen viive,mutta kyllä tuo tuosta.
Pidä vaan kässärit ojennuksessa,niille on tilaa varattu.

Femakko-emakko

Vierailija

Kerran vein belgialaisen kaverini Nuuksion erämaahan lokakuun lopulla. Pimeää oli ja vähän sataa tihuutti, eikä sienen sientä löytynyt mistään. Silloin ei ollut iloisella Nathaliella hymy herkässä kuten yleensä.

Paremmin onnistuin amerikkalaisvieraiden kanssa. Heidät vein kesäiselle piknikille Askolan hiidenkirnuille, olivat aivan ekstaasissa jääkauden sulamisvesien aiheuttamista muodostelmista.

Mimi

Vierailija

Hei Tirlittan. Hieno kertomus taas. Olen lukenut juttujasi eräältä toiselta palstalta, hyvä että löysin Sinut ja muutaman muun kirjoittelijan. Näyttää tuo keskustelupuoli valitettavasti olevan yhtä \"elävä\"täälläkin, joten enpä tiedä vakiinnunko tänne.Mut katsotaan!

Vierailija

Olettepa vieraanvaraisia, Tirlittan, hienoa! Ja kiitos kun kerroit tarinan. Mitä kreikkalaiset pitivät Helsingistä?

Me veimme saksalaisen ystäväpariskunnan Porvooseen. Hampurilaisrouvan mielestä se oli täysin naurettava yritys vanhaksi kaupungiksi... Sanoi asian miehelleen joka epähuomiossa käänsi sen pehmentämättä minulle.

Veneretket saaristossa ja vadelmien poiminta kehä ykkösen vierellä oli heille paljon mieluisampi elämys :)
Milla

Vierailija

Kiitos kaikille lukijoille.
Positiivinen palaute lämmittää aina mieltä mukavasti.
Mikä parasta, tästä ei tullut riitaketjua.
Tirlittan.

Vierailija

Suomesta pitäisi kehittää matkailumaa. Eli tällaisia visioita eräät tahot esittää. Matkailu on lisääntyvä ja jopa tuottava elinkeino.
Tässä kertomuksessa oli sirpale tätä aihetta.
Sitä en osaa pohtia,mitä siitä seuraa.jos matkalaisia puskee tulemaan puoli tai täys miljoona. Siinä ei Tirlittanin palvelu riitä. Ja suomalaiset on aika jöröjä,niin tuo palvelu voi olla työtä ja tuskaa.

Vierailija

Ei turisteista kannata huolestuu. Eletään niinkuin muinakin päivinä ja matkaajat kattelee mitä haluaa. Niinkuin noista vastauksista ilmenee niin arkiset asiat,mitä emme itse huomaa,voi ulkolaiselle olla elämys.
Eihän nuo Kreikkalaisetkaan sen kummennin mitään kohella. Kalastajat tekee työnsä,viininviljeliä huolehtii läntistään. Tokihan Kreikan historia on vanhempaa perua ja ajoista on jäänyt raunioita ,rakennelmia. Mutta vaikkapa Japanilainen matkaaja. Sitä ollaan silmät suurena kun näkee,kävelee metsäpolkua jonkun järven välkkyessä koivujen lomasta. Suomen luonto on mahtava vastakohta jollekin miljoonakaupungin kasvatille. Tai tiheään asutun kalliosaaren ihmiselle.
Että ei nolostuta,ettei ole tarjottavaa, meistä vain tuntuu ehkä siltä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat