Terveiset pargasta

Vierailija

En ole varma voiko tänne kirjoitella matkakertomuksia mutta yritän olla lyhytsanainen.
Pargasta on palattu, ja matkan yksityiskohdatkin summattu. Parga oli ennestään tuntematon paikka. Lefkas tuttu. Kovin erilaisia ovat nämä kaksi turistikylää.
Hotelli oli huoenistohotelli Tropical mikä oli erinomainen valinta. Mahtava hotelli, isto huoneet, siisteydestä pidettiin huolta eli toiseksi siistein Kreikassa asuttu hotelli.Huoneiston kanssa oli tuuria, osui kolmennaen kerroksen päätyhuoneisto jonne ei aurinko paistanut kun aamusta (oli mukava nauttia aamupalaa ja samalla ottaa aurinkoa joka ei vielä polttanut) ja sitten taas ihan illalla.
Huoneisto oli paremmin varustettu kuin kreikkalaiset niukasti kalustetut ovat.Aika uusi rakennus, allasalue oli aika pieni mutta huoneistojen määränä hyvin sopeutettu, kyllä sinne mahtui myös satunnaisempi auringonpalvoja.
Hotelli oli juuri sopivan kävelymatkan päässä itse keskustasta, ravintoloita löytyi läheltäkin ja olivat erinomaisia, niissä tuli käytyä. Perivoli, Dokos ja yksi kolmas jonka nimi ei tule nyt mieleen, se oli kuitenkin Pargan leiritnäalueen lähellä (silti hyvä, ei mitään tekemistä rauhallisen leirintäalueen kanssa).
Pargan turistikeskustasta en pitänyt ihmeemmin, hirveä määrä erilaista krääsää myynnissä, paljon ihmisiä sesonkiaikaan tietysti jne.
Juna-ajelu vesimyllyille tuli tehtyä, läpi mahtavien oliivilehtojen. Kiva pikkuretki.
Antipaxos-Paxos-retki oli pienoinen pettymys, laiva Captain hook oli täyteen ahdettu, ei mitään sijaa edes siirtyä pois siitä paikasta jonka aluksi sattui saamaan. Myös paxilla viivyttiin aivan liian vähän aikaa, 2 tuntia. Paxi oli kyllä tuttu Korfun matkalta, silloin retki oli parempi ja laivakin isompi. No, eipä murheita siitä...
Säiliöautojen kuljettajien lakko sattui sillekin ajalle ja polttoainetta ei joinain päivinä saanut. Autoa eikä muutakaan kulkuneuvoa ei vuokrattu joten ei haittaa sillä kertaa.
Hyvää ruokaa oli tarjolla tavernoissa, isot annokset , ja kun ottaa perintesitä kreikkalaista ruokaa, se on aina varma valinta. Valkoviinit olivat erinomaisia kaikkialla, punaviinin jouduin yhdessä paikassa palauttamaan ja ottamaan valkoista tilalle. Punainen oli hirveätä litkua...

Kuumaahan siellä oli mutta miellyttävämpää verrattuna Suomen helteisiin... kosteus puuttuu Välimereltä.
Ilmastointia ei tarvinnut ottaa, huoneessa oli parvekkeen ovisysteemi sellainen että ulommaisen oven kun sulki (valkoiset, muoviset?? säleovet) ja jätti lasisen sisäoven auki, tuli ulkoilmaa juuri sopivasti.
Tv oli huoneessa ja sekin oli ihan kiva. Keittiöpuoli oli hyvinvarustettu, vain aamiainen tuli itse laitettua ja jääkappista välipalaksi hedelmiä, muu ruokailu ulkona.
Oli myös eräänlainen merinäköala eli parvekeeltä näkyi lahden pohjukka joka oli siis siellä keskusatssa.
Lähin ranta oli Piso Krioneri, jossa kävin uimassa, rakastan meressä uimista.
Suosittelen lämpimästi ainakin Hotelli Tropicalia asumiseen, on vastapäätä Elenaa, mutta luulen olevan tasokkaampi kuin Elena.
Tropicalissa oli enimmäkseen aikuisia asiakkaita.
Ei parga myöskään huono paikka ole, jos sinne vielä joskus niin silloin keväällä tai sitten myöhemmin syksyllä kun ei ole niin kuuma. Silloin auto alle ja ympäristöä katselemaan.

Sivut

Kommentit (24)

Vierailija

Kiitos Tuulialle matkakuvauksesta! Onkin aikaa kun joku meistä matkustavaisista on reissustaan kertonut.
Oma ulkomaanmatkani tapahtuu vasta myöh. syksyllä. Koetan sittenkirjoitella kokemuksia.
Muut kotiinpalanneet: kirijuutelkaahan reissuistanne!
Riitta

Vierailija

Kiitos minunkin puolestani, mukava oli lukea!

Olemme itsekin harkinneet tuota Pargaa monesti. Kreikkaa vähän italialaisin vivahtein - saattaisi sopia meille paremmin kuin jokin ihan \"peruskreikkalainen\" paikka.

Kumpaa muuten suosittelette, Pargaa vai Korfua? Olisi mukava kuulla niiden plussat ja miinukset.

Mimi

Vierailija

Kumpikin nyt tuttu, sekä Parga että Korfu. Korfu on huomattavasti enemmän italialaisempi, toki en voi syödä italialaisia ruokia joten esim. italialaispainotteiset ravintolat jäävät väliin, pizzat ja muut (keliakia rajoittaa).
orfun matkasta on jo sen verran aikaa että muistot ovat haalituneet. Korfun kaupunki on mielestäni hieno kaikin puolin ja ainakin aikuisten olisi parasta asua siellä, ne pikkukylät ovat omasta mielestäni liian turistipainotteisia.
Parga on rantojensa puolesta parempi paikka, se on myöskin aika pieni kylä, kaunis sellainen, joten sen ottaa haltuunsa aika nopeasti. Pargassa on korkeuseroja eli täytyy olla hyvä liikkuja jos siellä aikoo rinteitä kavuta. Useat hotellit ovat \"hankalisssa\" paikoissa. pargassa on mieelstäni tosi kaunista, vehreää kaikkialla, vaikka vehreyttä on toki Korfullakin.
Pargasta on erinomaiset retkimahdollisuudet, sekä valmisretket että omatoimiset vaikkapa autolla liikkuen. Jos toisen kerran tuolle seudulle tulee lähdettyä (varmasti tulee!) niin itse valitsisin kyllä Pargan. Hotellit siellä ovat ovat aika laajalla alueella eli jos asuu Valtoksen puolella, sieltä on pitkä matka keskustaan, venekuljetuksella näyttivät sieltä tulevan keskustaan.
Hotelleista esim. Rezi on hyvällä paikalla mutta näytti olevan jotenkin \"pimennossa\". Meidän Tropical oli avaralla paikalla.Elena on varmasti myös ok vaihtoehto.
Paras matka-ajankohta tuonne olisi kyllä alkukesä eli touko-kesäkuu, ajatellen kuumuutta. Jso on kiinnostusta liikkua luonnossa, kävely/patikointi oliivilehdossa on varmasti hieno kokemus. Nyt se jäi tekemättä lämmön takia, juna-ajelu sai korvata sen.
Tuulia

Vierailija

Menepä Mimi tuonne Paikka auringossa matkakertomus palstalle ja valitse kreikka/Parga niin löydät hyviä matkakertomuksia pilvin pimein.

Vierailija

Tämä on asiallinen palsta verrattuna moneen muuhun, niin myös paikkaauringossa-palstaan. Täällä on asiallista kirjoittelua ilman mitään haukkumisia ja kateutta.Täällä hyvä juttu Pargasta, kiitos siitä kirjoittajalle.
paikan jäsen/kirjoittelut vähissä

Vierailija

Olet aivan oikeassa,toistaiseksi tämä on ollut asiallinen palsta, mutta olen minä täällä riitaketjuihinkin törmännyt. Eikä nyt aloiteta sitä paikka auringossa mollaamista,sehän ei kuulu tähän millään tavalla.
Edelleenkin kehoitan Mimiä tutustumaan ko.paikan kertomuksiin, se ei liene keneltäkään pois,
Minä myös kiitän Sirutarta tämän palstan matkakertomuksesta.

Vierailija

Eikö tässä ollut kyse pargasta, eli olisi parasta aloittaa uusi ketju, Agios Stefanos on Korfulla jota s
sitä kylää tarkoitat.Hyvä matkakertomus, ei nyt pilata aihetta.
Lilli

Vierailija

No voi ei. Tuolla keskusteluissahan oli jo otsikko Corfu Agios Stefanos! Sorry että olin niin virkaintoinen... Toivottavasti ylläpito poistaa tuon avaamani tuplakysymyksen.

parga fani

Tirlittan

Kiitokset nostosta!
Minua on arvosteltu ja lytätty siitä että olen tavismatkoilta palattuani kertonut täällä matkasta, eli kirjoittanut matkakertomuksen.

Nytpä huomaankin etten suinkaan ole ollut ainoa, tässähän on matkakertomus ja vielä ihan Kreikan taviskohteesta.
Kirjoitustyyli ja tekstin sisältökin vaikuttaa tutulta......

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat