Torjuuko viina vatsataudit

Vierailija

Meillä on mieheni kanssa ärsyttävä kiistan aihe - taas eilen se pulpahti pinnalle.

Uskotteko te, että vähintään 45-prosenttinen alkoholi voisi tappaa vatsatautia aiheuttavat bakteerit, jos sitä hörppästään ruoan alle noin desin verran? Minä en usko.

Näin kuitenkin väittää kivenkovaan mieheni. Hänen mukaansa jotkut lääkärit vain kieltävät asian, koska suomalaiset ördäilevät matkoillaan jo muutenkin ihan liikaa.

Kommentit (11)

Vierailija

Kaveri katkaise kätensä matkalla, joka kesti n. viikon. Suomeen tultua meni lääkäriin, joka ihmetteli käden vähäistä tulehtuneisuutta. Kaveri kertoi hiukan juhlineensa koko viikon. Lääkäri siihen \"Aivan, viina auttanut tulehduksen kurissapitoa\".

Vierailija

Oma mieheni myös uskoo tuohon viinan voimaan. On kyllä parikin vatsatautia matkoillamme sairastanut ja silloin on syyttänyt auringonpistosta!!! Vaikka itse olen myös tuota matokuuria \"aamuryyppyä\" kokeillut niin vatsatauti iskee kyllä vaikka mitä joisi. Olen aika herkkavatsainen ja uskon enemmän suolistoantibioottiin, jolla olen vaivasta aina päässyt eroon paljon helpommin.

Matkailija

Vierailija

Ymmärrän kyllä, että väkevällä viinalla voi desinfioida haavan. Mutta en ymmärrä miten viina voisi torjua vatsapöpöt! Kyllä siellä mahalaukussa on niin vahvat nesteet, että pirtukin laimenee.

Vierailija

Luin matkapahoinvointijutun jossa oli tämä tunnettu asia että jos vaikka laivassa ajattelee että kohta tulee oksennus ja hokee sitä itelleen niin sitten se pahoinvointi alkaa. Jos USKOO vahvasti että viinatippa tapaa vatsataudin, ehkä se jo auttaa hieman. Jokainen tauditon matkapäivä lisää uskoa että auttaa, ja jos tauti iskee, sitä ei sitten jälkeenpäin muistella.

Itse uskon enemmän maitohappobakteereihin. Paras matkakaverini ottaa taas yrttiliköörihörpyn joka ruokailun jälkeen. Ei haittaa minua.
Merja

Vierailija

Uskon voimallahan sitä monesti mennään...

Itse en usko sen kummemmin viinaan kuin paljon mainostettuinin maitohappobakteereihin. Jälkimmäiset ovat vain apteekkien keino rahastaa matkailijoita jotka haluavat taata itselleen onnistuneen loman. Ei ne mitään auta.

Parempi on pestä kädet ja kuivata ne huolellisesti aina vessakäynnin ja rahan käsittelyn jälkeen + aina ennen ruokailua. Ja katsoa tarkkaan mitä suuhunsa pistää. Tällä konstilla olen pärjännyt vatsavaivoitta niin Intiassa kuin Egyptissä.

Vierailija

Tervehdys kaikille ripuloiville. Otetaanpa tämä nyt tieteellisesti. Siis: tujakka ryyppi 45 volttista heti ruoan yhteydessä tai välittömästi sen jälkeen. Se buustaa kummasti mahahappoja ja voi huoletta istahtaa linja-autoon tai veneeseen pitemmällekin lenkille. Maksa-arvoista en tässä yhteydessä puhu mitään. Hoitakoot jokainen tykönään kohtuullisuudet mielensä mukaan. Kyllä minä tunnen lääkäreitäkin, jotka vannovat asian nimeen. En tosin tiedä, minkälaisia juokaleita ovat. Virallinen taho tietysti pitää näitä juoppojen haihatteluina mutta niinhän ne aina, kaikkia asioita. Ei tästä kyllä vaimoille mitään verukkeita kannata kehitellä. Otetaampa logiikkaa lopuksi: käsienpesu auttaa, se tiedetään. Sisäpesu ja kunnollinen huuhtelu on yhtä tärkeää.

Verne Brankka

Vierailija

Kuulehan Verneri. Eikö tuolla logiikalla Venäjän pitäisi olla täysin ripulivapaa vyöhyke? Siellähän ruokaryyppyä otetaan tiuhaan tahtiin.

Zorbas

Vierailija

Tuo koko juttu on vain juoppojen keksimää legendaa ;)

Jotta viinalla olisi desinfioivaa vaikutusta pitäisi
juoda 95% pirtua pari litraa ja siinä lähtisi jo
henkikin.

Uskomusta tosin tehostaa se asia että samat tyypit
jotka vetää viina kaksin läsin koko loman ajan tuskin
koskee sellaiseen sapuskaan josta sen taudin saa
kuten salaattiin, majoneesiin ja jäätelöön.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat