Matkaoppaan koulutus

Vierailija

Matkaoppaaksi 24.7.2003 - 13:47:39

Aloitan syksyllä lukion viimeisen vuoden ja haluaisin sen jälkeen suorittaa joko matkailualan tutkinnon tai sitten matkaoppaan ammattitutkinnon.Mikä olisi järkevintä? 1 Matkailualan tutkinto, jonka jälkeen mahdollisesti vielä jonkun tietyn matkanjärjestäjän koulutukseen
2Vuosi tai pari töissä ulkomailla ja sitten hakemaan esimerkiksi Päivölään

Tämä on tärkeää, OPO: sta ei pahemmin apua, kun ei se tiedä asiasta tarpeeksi.

Olkaa ystävällisiä ja kertokaa, miten itse päädyitte oppaiksi ja kauanko se kesti, minkä ikäisiä olitte jne...!!
Onko minulla kohtalotovereita?

-KiiaCamilla

Re: Matkaoppaaksi 24.7.2003 - 16:41:22

Ei sun tartte kouluja käydä. Ilmoittaudu aurinkomatkoille, niiden sivulla on hakemus aurinkomatkaoppaaksi. muistaakseni ne hakee syksy ja talvikausille, että nyt ois aika hyvä aika hakea...
http://www.aurinkomatkat.fi/ -haluatko oppaaksi
Olin ite duunissa espanjassa toissa talvena ja oli paljon frendejä siellä oppaina.. se on sitten suhteellisen raskasta duunia, mutta raskaalla duunilla on raskaat huvit *virn*

-Viola

Re: Matkaoppaaksi 30.7.2003 - 14:26:55

Joo, mut sit tulee se ikäraja eteen ja jonnekin tarvitaan lukiokoulutus jne.. Siitä työn raskaudesta, mua on aina innostanut 12-tuntiset työpäivät ja säkällä yks vapaa päivä viikossa.. Ei ylityökorvauksia ja huono palkka. Ihanaa! =D

-KiiaCamilla

Re: Matkaoppaaksi 30.7.2003 - 20:41:19

Hei Kiia Camilla!
Suosittelen lämpimästi oppaaksi lähtemistä, mikäli elämäntilanne vain sen sallii. Jos tulevaisuuden suunnitelmat ovat vielä avoinna, saat oppaan työstä hyvää ja monipuolista työkokemusta, pääset tutustumaan eri maihin ja kulttuureihin ja veikkaampa että mikäli sinulla on kiinnostusta matkailualaan, opasaikojesi jälkeen löydät itsesi jostain matkailualan työtehtävistä kuten minulle kävi. Oppaan työtä ei kuitenkaan useinkaan tehdä koko elämän ajan, mutta sopii ehdottoman hyvin nuorille, vapaille ja hieman seikkailunhaluisillekkin. Ja ehdottomasti työtäpelkäämättömille! Oppaan työssä ei tunteja lasketa, työviikot ovat 6-päiväisiä ja palkka melko kehno. Mutta monipuolista työ on ja haastavaa. Lisäksi ainakin itse sain valtavasti esiintymiskokemusta ja itseluottamusta 5v opasurallani. Ja hyvät ystävät, ne jäivät opasajoilta ja näiden ystävien kanssa pidetään yhteyttä edelleenkin.
Onnea matkaan opasurallesi!Maailma on edessäsi!Terv.nimim.\"Matkalaukkuelämää 1995-2000\"

-\"Matkalaukkuelämää\"

Re: Matkaoppaaksi 31.7.2003 - 8:00:00

Kiitoksia vastauksestasi! Vielä kysyisin, mitä vaihtoehtoja sinulla oli sen jälkeen, kun päätit lopettaa matkaoppaan urasi?

-KiiaCamilla

Re: Matkaoppaaksi 11.8.2003 - 13:11:31

Meninkö turhaan lukioon jos haluan matkaoppaaksi?

-mirzam

Re: Matkaoppaaksi 11.8.2003 - 14:36:23

Jos tosissasi haluat matkailualalle, hae oppilaitokseen joka kouluttaa matkailualle. Oppaaksi ei kukaan jää pitkäksi aikaa.
Sukulaistyttöni suoritti matkailualan tutkinnon Porvoossa ja sai heti töitä matkatoimistosta.

-marika

Re: Matkaoppaaksi 12.8.2003 - 16:51:58

Sinne vaan oppaaksi! Mieleton kokemus ja takasin en antais hetkeakaan!

Ittellani jai lukio valiin ku menin toihin suoraan ja parin vuodeen jalkeen siita ei malttanu olla enaan suomessa, sen verran oli levottomat jalat!
Mitaan lukiota ei tarvinnu oppaaks paasemiseen, toki siita ei mitaan haittaa ole. Firmat aina sen peraan kyselee mutta loppujen lopuks ei silla lukiolla asiakkaita palvella. Terve jarki ku on ja oikeenleinen tyyppi riittaa.

Olin oppaana lukuisissa kohteissa reilun neljan vuoden ajan ja jaany tavallaan sille tielle.
Edelleen matkailu alalla ja pilkut puuttuu a kirjaimen paalta eli talla hetkella olen englannissa.

Miinukset oppaana olemisessa on
-vahintaan 6 paivanen viikko
-saa tehda noin 12-16 tuntista paivaa
-asiakkailla ei aina ole loma tuuli ja asiat menee vikaan
-kivat lomalennot laskeutuu 3am heratys yhden jalkeen
-valilla asiakkaat valittaa niin etta sylkee naamaan
-hata kannykka jonka numero annetaan kaikille asiakkaille soi vahintaan kerran yossa ja hata voi olla esim etta hotellin hissi on rikki... tarvitset siis korjaus taidon, neiti aikana toimiseen

Ela pelkaa, kuulostaa hurjalta mutta on siina niin paljon kivojaki puolia ja noi negatiivisetki jutut on semmosia etta niille nauretaan jalkeen pain.

plussana on hienoja kavereita loppu elamaks ja hienoja ja vahemman hienoja kohteita.
Kivoja asiakkaita jotka tulee vuosi suoden jalkeen ja muistaa tuoda ruisleipaa!
Ihania retkia
Fiilis kun saa ihmiset hyvalle tuulelle
Ja saa puhua niin paljon ku sielu sietaa!

Parempi pistaa piste tahan, mutta anna menna vaan likka!

-Konkari

Re: Matkaoppaaksi 21.8.2003 - 21:56:36

Ehkä elämäni tähän astiset parhaat vuodet vietin oppaana, mutta enää en lähtisi. Koiran hommaa ja pa...a palkka. Parasta ehdottomasti työkaverit ja yhteiset tekemiset, eivät todellakaan matkailijat. Kuinka moni matkailija, joka olettaa oppaan olevan \"aikuinen\", kohteesta kaikki tietävä, käytettävissä henk.koht. palveluun 24h/7, innokas palvelemaan ja jaksaa ottaa vastaan kaiken sonnan, mitä asiakkailta vaan voi odottaa, voisi itse kuvitella tekevänsä töitä 6 päivää viikossa, noin 10-12 tuntisia päiviä, ja todellakin päivystää koko ajan??? Ja vieläpä kehnolla palkalla. Tätä harva matkailija oikeasti ajattelee, vaan vaaditaan ,että opas tietää kaiken ja osaa kaiken ja mielummin HETI. Paljon he osaavatkin, mutta tärkeintä onkin ne suhteet, joiden kautta opas voi alkaa ottamaan selvää asioista, sillä harva asuu kohteessa ympäri vuoden ja on perillä kaikista kissanristiäisistä, mitä jossain kaukaisessa kylässä ehkä vietetään.
Kun seuraavan kerran näet kohteessa oppaan, muista myös kiittää ja kertoa hyviä juttuja lomastasi ja saat taatusti 100% aurinkoisempaa apua seuraavalla tapaamisella, jos sellaista kaipaat. Opas ei ole koira ja piika, vaan apu lomalaisille. Kiitos kaikille heille, jotka jaksavat sitä vuodesta toiseen. Rautaisia ammattilaisia.

-Peppi

Re: Matkaoppaaksi 29.5.2006 - 10:52:39

Kandee käydä myös www.paivola.net. Siellä on ihan matkaopaskoulu, joka on tarkoitettu jo lukion käyneille. Kestää 6kk+3kk työssäoppimista matkakohteessa.

-TulevaSellainen

Re: Matkaoppaaksi 29.5.2006 - 12:02:50

Nykyään törmää sellaisiin \"oppaisiin\" että apua! Yleissivistys kehno ja niin kaikki muukin.
Enpä silti heiltä paljoa haluakaan, osaan hopitaa asiani itse mutta valmismatkoilla on varmasti henkilöitä joiden kielitaito on olematon ja matkustuskokemus vähäinen. He tarvitsisivat jonkun aikuisen apua...jos niitä pulmia tulee.

-oppaista

Re: Matkaoppaaksi 1.6.2006 - 1:53:20

Heipsan! Itse kävin Päivölän opaskoulun pitempänä, eli 9 kk Suomessa ja 3 kk Ulkomailla. Ulkomaan osuus vaan on vielä suorittamatta. Elämäntilanteeni on nyt sellainen, että en voi vielä lähteä. Mutta lähden heti, kun mahdollista, niin saan sen todistuksenkin joskus Päivölästä. Mieli tekis lähteä vaikka heti, mut kun ei voi. Minä olen ainakin jo opiskellut muutenkin matkailualaa: matkatoimistovirkailija, matkailutradenomi (AMK), ym. Että huonoa palvelua sitten asiakkaat eivät minulta ainakaan saa... :-) En sitten tiedä, kauanko sitä jaksaa. Toivottavasti jaksaa ainakin muutaman vuoden. Tympii jo niin tää Suomessa oleminen. Tämä elämähän täällä on aina tätä samaa. Mutta lähden niin pian, kuin suinkin vaan pääsen. En sitten vielä oikeen tiedä, mille matkanjärjestäjälle meinaan hakea. Mutta haen useammalle sitten. Ja sanoisin vielä, että kun on elämänkokemusta ja työkokemusta takanapäin, niin se työ ei ole enää niin raskaan tuntusta. Tiedän! Kaikkea hyvää Teille tällä palstalla! Ja vastatkaa ihmeessä tähän viestiini, jos vaan suinkin mahdollista! Hyvää kesää!!! :-)

-Melli

Re: Matkaoppaaksi 1.6.2006 - 8:16:39

Mellille: olet ilmeisen kiinnostunut alasta koska olet hankkinut koulutusta. Niin sitä pitää, on ero henkilöllä ja henkilöllä..

-Mia

Re: Matkaoppaaksi 22.6.2007 - 23:42:38

Olen itsekin kiinnostunut matkaoppaana olemisesta ja siitä että palaisin sen jälkeen sitten Suomeen mahdollisesti opettajaksi, olen nyt lukiossa siis. Mutta onko mitään suoranaista hyötyä että kävisi Paivolassa sen mikälie-matkailuopiston vai kannattaako suoraan hakea vain firmojen kautta? Kannattaisiko hoitaa mahd. opettajakoulutus sitten ennen vai jälkeen matkaoppailua?

Kiitos etukäteen :)

-wnb

Re: Matkaoppaaksi 28.6.2007 - 13:51:31

Opettajan koulutus on yliopistotutkinto eikä sinne noin vaan pääse edes. Matkaopas on työ ilman mitään koulutusta... mieti sitä. Ei yliopisottutkintoa \"noin vaan hoideta\" niinkuin luulet.

-Noora

Re: Matkaoppaaksi 15.7.2007 - 21:28:13

Suosittelen Päivölää lämpimästi!! siellä oli todella hauskaa ja sieltä sai hyvät eväät opasuralle! työnantajat, siis matkatoimistot todella arvostavat jos on käynyt päivölän. Vaikka matkatoimistot järjestävät vielä omat muutaman viikon kurssinsa, niin hyvän ammattitaidon saa päivölästä. Mukavampi oli tehdä työtä mistä tiesi paljon jo ennen oppaaksi ryhtymistä. Vaikka ammattitaito karttuu vuosien varrella... Ehdottomasti suosittelen oppaaksi lähtemistä, se kasvattaa!!!

-minttu

Re: Matkaoppaaksi 2.8.2007 - 10:00:01

Hae matkaoppaaksi heti lukion jälkeen kaikkille matkanjärjestäjille ja hae myös samaan aikaan sinne Päiviöön tmv paikkaan, koska jos noi työnantajat eivät sinua heti huolikkaan töihin niin sinulla on kuitenkin jatkopaikka tiedossa samalle alalla. Ilman koulutusta sinun täytyy oppaana olla sellainen persoona, että pärjäät omalla talonpoikaisjärjellä ja mielikuvituksella. Muuten ne ei töihin sinne ota. On muuten rankka duuni!!!Kokemuksesta omaltakohdaltani voin sanoa, että mikä ammattitutkinto tahansa on eduksi haettaessa matkaoppaaksi. Tämä siksi, että saat ihan erilaista \"vastuuta\" kohteessa ollessasi kun olet vaikka perushoitaja tai tradenomi. Itte olin sairaanhoitaja ja homma oli mukavaa sen aikaa kuin siellä olin. Totuttelemista kyllä oli siihen palkkaan kun ehin olla jo töissä hoitsuna Suomessa. Mutta eläminen kaikissa paikoissa olikin halvempaa kuin kotona. Et menox vaan.

-maiju26

Re: Matkaoppaaksi 24.10.2007 - 21:27:35

Maksaako se päivölä sit mitään?

-alo

Re: Matkaoppaaksi 25.10.2007 - 8:22:20

Siis kuvitteletko että ilmaiseksi saa opiskella? jo on röyhkeätä?

-alolle

Re: Matkaoppaaksi 28.10.2007 - 13:50:36

ei se maksa, saat ilmasen asunnon opiskelun ajaksi ja tietysti ruokailut kuten kouluissa yleensä... no maksaa tietysti :)

-jaakkola

Re: Matkaoppaaksi 29.10.2007 - 8:38:09

Matkaoppaan ammattitutkinnolla voit toimia myös kotimaassa.Itse suoritin matkaoppaan ammattitutkinnon näyttönä kun olen työtä jo vuosia tehnyt,olen siis museo-oppaana.Käy ihmeessä jokin koulutus pohjalle ennenkuin lähdet työtä tekemään.Laitat itsesi peliin täysillä ja olet jatkuvasti esillä,tulkitset ryhmäsi olemuksen muutamassa tunnissa ja olet kokoajan käytettävissä - on siis hyvä olla opittujakin rakennuspalikoita joilla tästä selviää menettämättä hermojaan.Oppaathan ovat aina positiivisia ja määrätietoisia,eivätkä pahastu palautteesta vaikka se olisi huonoakin.Alalle valikoituukin ja jää töihin juuri -luontaisia oppaita- .Menestystä sinulle. käy ainakin Suomen opasliiton hyväksymä opaskurssi ja liity opasyhdistykseen,jolloin saat käyttöösi guide-merkin:sen tunnistaa jokainen suomalaisturisti siellä Espanjassakin...

-opas suomessa

Re: Matkaoppaaksi 26.5.2009 - 12:36:16

Parasta työtä mitä olen ikinä tehnyt!

-Elämä 2. matkalaukussa

Re: Matkaoppaaksi 28.5.2009 - 17:22:40

Mä oon kans Päivölän käyny, menin heti lukion jälkeen. Mahtava paikka, ihmiset jne. päivääkään en siitä vaihtais pois.
Oppaana olo olikin aika hanurista, tajusin et ei oo mua varten. Jatkoin elämää ja pian valmistun fm:ksi.

-Siina

Re: Matkaoppaaksi 30.5.2009 - 23:02:35

Kyllä opiskella voi ilmaiseksikin. Tule meille Porvoon ammattiopistoon (Amisto) niin ei tarvitse maksaa opiskelusta.
Katso: www.amisto.fi

-Akso

Re: Matkaoppaaksi 10.9.2009 - 15:49:28

onko päivölään vaikea päästä? kumpaa suosittelette: kesä vai syysoulua? :)

-mimmu

Re: Matkaoppaaksi 14.9.2009 - 13:19:25

Hei vaan,
sellaista tuli mieleen että onko päivölään tai noihin matkanjärjestäjien omille kursseille pakko olla lukio suoritettuna? Entä kun esim. Aurinkomatkat sivuillaan pyytävät 23-vuoden ikää? Onko pakollinen vai suuntaa antavat edellytykset? Ottavatko töihin parikymppistä muuten ahkeraa tyttöä jolla lukio jäi kesken?

Kiitos paljon mahdollisista vastauksista jo etukäteen :)

-Mahdollistako?

Re: Matkaoppaaksi 28.11.2009 - 17:18:01

Samaa mietin kuin \"Mahdollistako?\"-nimimerkki, joten jos joku osaa vastata niin kiitän ja kumarran :)

-matkaaja

Re: Matkaoppaaksi 19.12.2009 - 17:51:07

Itse en ole käynyt lukiota ja aikanaam kuitenkin ensi yrittämällä Päivölään pääsin.Matkaopasta ei musta tullut,mutta miehen sieltä Päivölästä löysin,josnka kanssa naimisissa=)

-Päivölä

Re: Matkaoppaaksi 4.1.2010 - 22:41:23

onko 30vuotiaalla miehellä mahdollisuuksia päästä suoraan matkatoimistojen omalle opaskurssille/töihin?työkokemusta löytyy 11v lähes kaikista vuorojärjestelmistä mutta ei matkailualalla vaan tehdastyössä jossa on joutunut työskentelemään ryhmissä ja myös yksin.onko lukion käynyt nuori etusijalla vaikka niillä ei olisi minkäänlaista työkokemusta/elämännäkemystä?? kiitos jo etukäteen REHELLISISTÄ vastauksista,olen tosissani vaihtamassa alaa ja haluaisin kuulla millaisista lähtökohdista muut ovat alalle päässeet.

-tk79

Re: Matkaoppaaksi 19.1.2010 - 22:27:41

Mulla on melkein samanlainen tilanne kuin viestin aloittajallakin. Ylioppilaaksi valmistun nyt keväällä, 19-vuotias olen ja päättänyt hakeutua matkaoppaaksi. Oon lukenut nyt silmät ristissä joka ikisen keskustelun verkossa, missä pohditaan matkaoppaana oloa, palkkaa, hyviä ja huonoja puolia ja koulutusta.

Itse työstä olen saanut jo hyvän kuvan, tiedän siis mitä olettaa, joten nyt pitää ruveta venkslaamaan tuon koulutuksen kanssa. Ajattelin hakea Päivölän matkaopas-koulutukseen, harmi vaan kun siellä on nyt haku menossa, joka menee ylppäreitten kanssa päällekkäin. Seuraavista koulutuksista ei ole ollut vielä missään mitään tietoa. Toivottavasti syksyllä alkaa myös samanlainen koulutus, voisin siihen hakea, ja samaan aikaan suoraan yksityisten firmojenkin koulutukseen, jos jostain portti aukeais. Ikä vaan taitaa olla noissa tavallisissa matkafirmoissa ongelmana.

Toivottavasti 19v pääsisi mukaan johonkin koulutukseen, kun ei huvittaisi turhan panttina muutamaa vuotta odotella, eikä kyllä kiinnostaisi ruveta suorittamaan amk-tutkintoa, kun se ei suoraan oppaaksi johda.
Hirvee ulkomaan kaipuu vaan koko ajan, pakko päästä vähän näkemään elämään Suomen ulkopuolellakin. Jos nyt ei nuo kurssit tärppää niin aion välivuotta kokeilla toteuttaa sitten yksin ulkomailla, suunnitelmat siihen on taas ihan auki... Mä uskon että matkailu on kyllä se mun ala mille tavalla tai toisella ajaudun :)

-heidi

Re: Matkaoppaaksi 8.4.2010 - 16:55:47

Itse olen juuri käynyt Päivölän opaskoulun ja kahden viikon kuluttua olisi lähtö maailmalle. Itselläni oli pohjana vain ylioppilastutkinto kun Päivölään hain mutta silti sisälle pääsin. Eikä kannata miettiä niitä ikärajoja sillä meidän koulussamme oli moni vielä 18-vuotias koulutuksen alkaessa(myös allekirjoittanut) ja silti töitä tippui.

Päivölästä matkanjärjestäjät rekrytoivat suoraan töihin, joten erillistä firmojen kursseja ei tarvitse käydä (Poikkeuksena Finnmatkat joilla parin päivän perehdytys, kuitenkin eri kuin heidän oma koulu).

Päivölä antaa hyvän kuvan oppaan arjesta
sillä vaikka lukujärjetyksessä lukisi että päivä kestää viiteen asti niin voit olla varma että aina se ei todellakaan lopu siihen. Päivölästä saat myös mahtavia kokemuksia ja paljon uusia ystäviä!

Jos matkaoppaan ura kiinnostaa kannattaa ehdottomasti lähteä Päivölään sieltä saat hyvän koulutuksen pohjaksi ja matkanjärjestäjät todella arvostavat Päivölän lopputodistusta!

-Reina

Kommentit (8)

unelmana matkaopas

Hei!
Olen 15 vuotias ja aion mennä ensi vuonna lukioon. Sen jälkeen haluaisin matkaoppaaksi ulkomaille. onko päivölän kansanopisto hyvä vaihtoehto?? millä muulla tavoin pääsee matkaoppaaksi ja kannattaako olla joku muu työ/ammatti valmiina, kun lopettaa matkaoppaan työt, tai sitä ennen? Kiitos sinulle joka vastaat!:)

Peace

Käy kurkkaamassa isojen matkatoimistojen sivuja - Aurinkomatkat ja Tjäreborg ainakin. Niillä lienee opaskursseja, ainakin ennen oli. Ja toivottavasti sinulla on lehmän hermot, niitä tarvitaan matkaoppaan työssä.

nykyaikaa

hukkaan meni Peace hyvä vastauksesi.
Nuoriso on fiksua,he eivät kaiva 8 vuotta vanhaa viestiä vaan kysyvät uudella ketjulla. Tuo 15 kesäinen on tämä palstahäirikkö,mikä täällä suhailee. Lukijat on vähentyneet,niin sivua elävöitetään näillä ylläpidon nosteilla.

Työtapaturma.

tulevaisuudesta kiinnostunut n...

Kiitos vastauksesta peace! :) tiedän että siinä on myös epäkohtia.

nimimerkki nykyaika: anteeks vaan, jos kirjottelen vanhoilla palstoilla, mut mua kiinnostaa oikeesti matkaoppaan työ ja haluun ottaa siitä selvää mahdollisimman paljon. :) eli olen kylläkin ihan oikee tyyppi.... Eipä muuta:)

Martta

Olen käynyt näillä sivuilla jo pitkään, varmaan aikankin 7-8 vuotta. Jos ei pitempäänkin.

Minua taas miellyttää se, että täällä on myös vanhoja ketjuja joita voi nostaa uudelleen esille.

Onnea matkailusta ammattia suunnittelevalle nuorelle kysyjälle. Oppaan työ on hyvä alku.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat