Auttaako mies siis oikeasti, miten teillä kotona?

Vierailija

Hei
Olen kuuklaillut, miettinyt ja haastatellut ystäviäni. Kysymykseni on siis auttaako miehesi kotitöissä ja miten? Olemme molemmat kaupungissa töissä, kaksi alakoululaista lasta. Maatilan työt "kuuluuvat" miehelleni omien töiden lisäksi ja minun kuuluu auttaa jos on aikaa (kaupunkilaisille tämä siis tarkoittaa ulkotöitä huhti-syys/lokakuun välillä noin 20/7). Minä teen oman päätyöni lisäksi KAIKEN kotiin liittyvän sisustuksesta siivoukseen, ruuan hankkimisesta valmistukseen, vaatteiden ostot, pesut, noh, ihan kaikkea mitä kodissa tehdään.
Olen kuullut että on perheitä jossa mies esim käy ruokakaupassa tai imuroi - tämä kuullostaa ihanalta. Olen aivan jaksamiseni äärirajoilla joten neuvokaa neuvotonta miten kierteestä pois jättämättä näitä kolmea tärkeätä ihmistä.....

Kommentit (13)

Vierailija

Terve,

Kirjoitit melkein samoja asioita mitä olen itsekin miettinyt ja todennut sen, että kun on kaikkensa antanut perheen eteen ja vastikkeeksi ei ole saanut mitään, tuntuu aika turhauttavalta. Oletko ottanut asian puheeksi miehesi kanssa? Sinuna keskustelisin hänen kanssaan asiasta ja kertoa miltä kaiken ylläpitäminen on sinusta tuntunut? Jos näyttää siltä ettet saa ymmärrystä tai kiitosta panoksestasi, niin ottaisin etäisyyttä mieheen ja järjestäisin lapsille hoitajan ja ottaisin muita apulaisia töihin tilalle ja satsaisin 3-4 päivää omalle ajalle. Eli lähtisin vaikka yksin tai miehen kanssa reissuun, pois ahdistavasta ympäristöstä missä saisi olla rauhassa ilman paineita siitä miten kotosalla menee. Poissaolo voisi piristää sinua/teitä ja saisit hengähtää hetken. Paluu arkeen on kuitenkin taas edessä mutta ota nyt ihmeessä omaa aikaa itsellesi/teille.
Itse olen edellisessä suhteessa tehnyt toisen eteen kaiken ja kiitosta en saanut. Kireä ilmapiiri kotona ja stressiä töissä, tätä soppaa kun tarpeeksi kauan pyörittää niin palaa itse loppuun. Jo puolessa vuodessa havaihduin siihen, että kärsisin jonkinasteisesta masennuksesta eikä mikään jaksanut enää kiinnostaa. Joten päätin lähteä reissuun viikoksi ja kummasti se piristi. Sain uutta puhtia ja sisua yrittää vielä..mutta ei aikakaan kun paluu oravanpyörään oli taas alkanut. Lopulta löysin itseni terveyskeskuksesta kun olin laiminlyönyt itseäni ja terveyttäni kaiken rehkimisen takia. Sen jälkeen otin eron pitkäaikaisesta kumppanistani ja aloitin uudestaan elämän, sellaisesta mistä olin haaveillut. Nyt kaikki on paljon paremmin ja uusi elämänkumppani on rinnallani. Hän auttaa kotitöissä ilman pyytämistä ja muutenkin jaksaa minua kannustaa kun minulla on huono hetki. En nyt tarkoita, että erota pitää mutta mieti mitä haluaisit toisen tekevän ja puhukaa avoimesti siitä. Luulen, että löydätte vielä yhteisen sävelen kotipuolen asioihin, kunhan keskustelette niistä.

Vierailija

Hei. Kurjaa että olet vetänyt itsesi äärirajoille. Oletko yrittänyt puhua asiasta? Meillä kotona mies laittaa yleensä ruuat, käy kaupassa, imuroi, huolehtii tiskeistä, kastelee kukat, pesee pyykkiä. Olen itse erittäin kiitollinen, että olen saanut näin ihanan ja ahkeran miehen. Totta kai itsekin huolehdin näistä asioista, mutta koska olen kova stressaamaan ja myöskin helposti ajan itseni äärirajoille, hän ymmärtäväisesti ottaa kotona ohjat käsiin ja huolehtii kotitöistä enemmän kuin minä.

Tuntuu oudolta lukea muista suhteista, jossa mies ei muka tee yhtäkään kotityötä.
Miten voi olla niin laiska mies tai miten miehet voivat ylipäätään kuvitella että kotityöt ovat vain naisten tehtävä?! Olen itse elänyt suuressa perheessä ja kodissa jossa äiti on joutunut tekemään aina kaiken ja isä on seurannut sivusta. Onneksi valitsin itse paremmin. :)

Vierailija

Olen 5-kymppinen, mieheni tekee pääasiassa ruuan ja käy kaupassa, siivoamme ja pyykkäämme kumpikin, minä silitän. Olen seurannut tyttäreni perheen elämää. Heillä hommat jaetaan. Se tekee, jolta se paremmin sujuu. Yllättäen heillä mies tykkää silittää vaatteita ja tyttäreni tekee pikku remppa hommia. Lapsuuden perheessäni molemmat työssä käyvät vanhempani osallistuivat kotitöihin. Äiti enemmän, mutta kuitenkin. Isovanhemmilla oli ehken perinteisemmät roolimallit, mutta kyllä sielläkin ukki huolehti kauppa ostokset. Tuttavapiirissäni on monta vanhempaa pariskuntaa, jossa nainen tekee kaiken ( ???? ) Se on niin kovin vierasta minulle. Nuorten perheissä asia näyttävät olevan toisella tavalla.

Vierailija

Mä olen todellakin tasa-arvon kannattaja ja feministi, mutta siis mitä --? Mies käy päivätöissä, hoitaa maatilan ja vielä pitäisi imuroida ja tehdä muita "sisätöitä"? Riippuu tietysti siitä millainen maatila on kyseessä, mutta mun mielestä vaikuttaa siltä että mies oman osansa hoitaa .

Vierailija

Hei,
Kaikki miehet eivät todellakaan osallistu kodinhoitoon ! Omani ja siskoni mies on syntynyt 60 luvulla ja he hyvin harvoin tekevät kotitöitä. Äärimmäisessä pakkotilanteessa ehkä imuriin tarttuvat, mutta silloinkin jonkun muun pitää kerätä tavarat edestä. Ja esim lasten vaipanvaihto, kumpikaan ei todellakaan ole osallistunut ko. Hommaan. Molemmissa perheissä puolisot ovat töissä, naiset jopa vaativamassa "uraputkessa". Tämä ei liene sinulle suuri lohtu, mutta totuus on että näitä hermmoja vaan on.
Itse olen yrittänyt kasvattaa poikani niin, että hän olisi tulevaisuudessa erilainen ja olen myös yrittänyt kasvattaa tyttäreni vaatimaan paremmin omia etuja.

Vierailija

Entäpä jos mies hössöttää liikaa kotitöiden kanssa?? Tiskikoneen tyhjennys, satunnainen ruoanlaitto/kaupassakäynti ja imurointi ja matontamppausapu on tosi jees. Mutta entä kun mies alkaa huolehtia tyyliin voi että on likaset ikkunat, ne pitää MINUN nyt kyllä alkaa pestä tai voi että on likanen sauna, tää täytyy MINUN nyt pestä heti huomenna. voi että on hiekkaa eteisessä kamalasti, on kyllä likanen tämä tiskiallas. hirmu hössötys ennenkuin esim on ehtiny siivota tiskialtaan vaikka ruoan laiton yhteydessä tai kun on laittanu tiskit koneeseen ja raivaa pöytää. Meillä kuitenkin on normaalia siistimpää ja paikat järjestyksessä!! Tulee ikäänkuin minun reviirille osaten hoitaa emännän hommat paremmin. Ärsyttävää!!!!! Mä tykkään kyllä vähän vanhanaikasemmasta miesmallista nuissa asioissa.

Vierailija

"Kaikki miehet eivät todellakaan osallistu kodinhoitoon ! Omani ja siskoni mies on syntynyt 60 luvulla ja he hyvin harvoin tekevät kotitöitä. Äärimmäisessä pakkotilanteessa ehkä imuriin tarttuvat, mutta silloinkin jonkun muun pitää kerätä tavarat edestä."Oudolta kuullostaa. Mulla on takana pari avoliittoa ja nyt avioliitossa juuri 60-luvulla syntyneiden miesten kanssa ja kyllä vaan tekevät kotitöitä! Tietysti, koska mä en asuisi viikkoakaan saman katon alla jos ei toinen tekisi omaa osaansa. Ihan omaa tyhmyyttähän se on jos halua viettää elämänsä kodinkoneena.

Vierailija

Olemme vajaa kolmekymppinen pariskunta (minä 25 ja mies 29). Meillä on jaettu kotityöt. Mies tiskaa, laittaa viikolla ruuat, imuroi ja järjestelee. Minä pesen pyykit, laitan viikonloppuisin ruuat, järjestelen, pyyhin pölyt ja lattiat, siivoan vessan...:)

Vierailija

Vuoden marttyyri-kisassa tuntuu olevan ruuhkaa. Menestymisen tae on asenne: "minä teen mukisematta kaiken yksin ja valitan vain ja ainoastaan takanapäin." Finalisteilta voisi kysyä:" Arvaa, paljonko miestäsi ja lapsiasi kiinnostaa, onko teillä kesällä ja talvella samat verhot? Entä sohvatyynyt ja parvekekukkien suojaruukut ?"

Vierailija

Meillä siivotaan siivotaan ja siivotaan,ollaan molemmat siisteysfriikkejä,mua ärsyttää kuitenkin ihan oikeesti jopa leivänmurut!mutta mieheni nyppii roskia lattialta...mä käytän vanhaa hammasharjaa pikkukolojen puhdistamseen,kaikk pitää olla äärimmäisen siistä,järjestyksessä ja putipuhdasta.Ollaan eläkkeellä siis aikaa riittää.Tuntuu kyllä vähän ahdistavaltakin,mies jopa kiukustui kun hän ei saanut viimeksi imuroida,ärsyttävää,kun epäilee siinä asiassa "osaamistani".Aikaa riittää kyllä muuhunkin eli itsestä huolehtimiseen joka sekin liiallisuuteen vietyä,on kauniita vaateita,tarvittavat välineet kauneuteen liittyen yms.mutta en käy missään(siis bailailemassa)...siitä on kulunut yli vuosi,tänään kuitenkin rasittaa senverran että ajattelin soittaa parille ystävättärelleni,että mitä tehtäis ja mulla on oikeestaan ihan sama syödäänkö puuroo vai jotain parempaa,onko siivouspäivä tai kumpi käy ekaks suihkus...seksyä päälle,hiukset ja naamari kuntoon.Eikä välii vaikka paikan nimi olis mikä kunhan on hyvä meininki ja mukaansatempaava musiikki.

Vierailija

Ongelmallista puhua siitä, "auttaako" mies kotona. Sehän sisältää jo automaattisesti oletuksen siitä, että kotihommat kuuluvat toiselle. Näin ei välttämättä ole, varsinkaan, jos asutaan kaupunkiasunnossa ja käydään molemmat yhtä lailla töissä. 

Lento

Vierailija

Minulle jo ajatuksena se, auttaako mies kotitöissä vai ei on vieras. Miten niin auttaa??? Onko oletus se, että ne kotityöt kuuluvat naiselle? Älkää hyvät ihmiset suostuko moiseen. Muistan opiskeluajoiltani perhetyöstä luennoivan englantilaisen opettajan kommentin siitä kuinka paljon enemmän otetaan asioita selville esim elektroniikkaa ostettaessa kuin parisuhdetta solmittaessa. Asioista pitää puhua ja sopia jo ennen liittoa. Me naiset vaan kun ollaan usein niin miellyttämisenhaluisia, että kaikki käy, kunhan toinen on tyytyväinen kunnes ajan kuluessa huomaamme muuttuneemme miehelle piiaksi ja äidiksi.

Vierailija
Vierailija

Ongelmallista puhua siitä, "auttaako" mies kotona. Sehän sisältää... 

Kysyjä nyt ei kuitenkaan asu kaupungikaksiossa. On kuitenkin uupunut, joten jokin korjaus ainakin pitää tehdä. Kunhan puhutte, niin osan raskaimmista hommista voisi onnistua tarvittaessa antamaan miehelle. Kuten saunanpesut yms. Te maalaiset olette varmaan niin käytännöllistä väkeä, ettei mitään nipopuhdasta tarvitse aina tulla.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat