Artikkelista: "Superruoka oli viedä terveyteni"

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Minulle jää tästä uutisesta mieleen lähinnä se kuinka tyhmiä ihmisiä on, totta kai kaikki minkä vetää överiksi on epäterveellistä. Itse voin varsin hyvin vaikka olen lopettanut viljan syönnin ja vähentänyt perunaa, ei ihmisten tyhmyydestä saa syyttää ruokavalioita.

Vierailija

Jutusta paistaa, että ensin kokeiltiin vähän yhtä, sitten kohta toista ja pian vaihdettiin kolmanteen eli mentiin kuin tuuliviirit uuden perässä. En puhuisi tässä erikoisruokavalioista vaan kokeiluprojekteista. Itse olen ollut 25 vuotta kasvissyöjä ja sille tielle lähtö vaati varovaista totuttelua eikä äkkimuutoksia.

Vierailija

Artikkeli todistaa vain psykosomatiikan merkityksen. Ei vika ole karppauksesta, tai edes siinä ketsupin sokerissa (vaikka sokerin fruktoosi onkin maksamyrkky). Stressihormoonit kortisoli ja adrenaliini saavat aikaan uskomattomia asioita. Kylläisyyshormoonit leptiini-greliini saa helpommastakin sekaisin. Ei ihmistä ole tarkotiettu toimimaan tunteidensa vastaiseksi, siksi lihaviakaan syyllistämällä mikään ei muutu. Pitää palauttaa aivojen (nucleus accumbens) normaali tilanne vastaamaan sitä tilaa, joka oli n. 100v sitten. Siihen ei auta teolliset entsyymit, lisäaineet eivätkä muut sotkut. Puhumattakaan lääkeaineilla pilatuista vesistöistä tai huonosti rakennettujen talojen voc-päästöt.

Vierailija

Olipahan taas ihmeellistä propagandaa tämäkin "artikkeli", parempi kun ette kirjoita ravitsemuksesta ollenkaan, kun asioista ei ole tajua.

Vierailija

Jutun kummatkin naiset vaikuttivat täysin vieraantuneilta omasta kehostaan jo alunalkaen, ja täydellisen tietämättömiltä ravinto-aineista tai niiden vaikutuksista. Kaikki pysyvät ruokavaliomuutokset tulisi aloittaa hitaasti, mielellään jonkun ravintoterapeutin tai asiansaosaavan lääkärin apua aluksi käyttäen, varsinkin jos takana on sairauksia tai syömishäiriöitä! Aluksi on hyvä myös seurata verikokeista vitamiinien ja hivenaineiden saantia. Kumpikin jutun naisista ovat rynnänneet suinpäin dieettiin, jossa kehon yksilöllisiä tarpeita (esim. liikunnan määrä) ja monipuolista ravintoaineiden saantia ei ole huomioitu. Ihmekään jos oksettaa ja pyörryttää.

Itse olen kolmekymppinen perusterve nainen. Olen vuosia noudattanut vähän vaihdellen eri dieettejä, mutta voin sanoa että kaikkein huonoiten minulle sopii ns. tavallisen tallaajan sekaruokavalio (kaupan ketsuppeineen ja muine epäterveellisyyksineen yms.) Silloin lihon, olen väsynyt, masentunut, flunssainen ja kärsin monenlaisista vatsavaivoista. Lähdin omalla kohdallani tutkimaan ja muuttamaan ruokavaliotani lempeästi ja hitaasti pikkuhiljaa totuttaen kehoa ja ruuansulatusta uuteen ruokavalioon. Puhtaina vegaaniaikoinani seurasin esim. b12-vitamiinin saantia verikokein. Vatsavaivani hävisivät lopetettuani gluteenisten viljatuotteiden ja maitotuotteiden syönnin. Käytän viljoista pääasiassa kauraa, ohraa, hirssiä, tattaria, spelttiä, kvinoaa yms. välillä! En siis koko aikaa, ja mielellään täysjyvänä. Pääpaino on myös säännöllisillä aterioilla! Aamiaista en jättäisi väliin mistään hinnasta kuten jutun toinen naisista teki!

Tällä hetkellä noudatan alkaalista ruokavaliota (sopii minulle parhaiten), jossa emäksisiä ruoka-aineita syödään 80% saadusta ravinnosta ja happamia korkeintaan 20%. Tämä sopii, jos haluaa välillä syödä esim. täysjyväpastaa, kalaa tai kanaa (kaikki happamia, pitäisi syödäkin vaan harvoin!). Kotoani löytyy myös asennettu veden ionisaattori, jolla mahdollista saada alkaalista n. 9,5 vettä (runsaasti antioksidanttinen), sekä toisesta putkesta samanaikaisesti hapanta vettä (erinomainen kasvojen ja hampaidenpesuun ja myös siivoukseen, jolloin tarvitaan vähemmän pesuainetta). Antioksidanttisessa ja oikean pH:n omaavassa kehossa sairaudet eivät viihdy. Oikein ravittu keho ei edes muodosta mielihaluja mitään luonnotonta ja epäterveellistä kohtaan. En esim. pystyisi syömään karkkia tai hampurilaista vaikka joku uhkaisi aseella! Jutun toinen naisista söi nykyään hyvällä halulla karkkia, kertoo happamasta ja sairaasta elimistöstä josta puuttuu tärkeitä hivenaineita ja luultavasti ei saa myöskään tarpeeksi oikeanlaista proteiiinia. Ikääntymisen merkeistä minulla ei ole vielä tietoakaan, painoakin putosi kuin itsestään ja sixpack näkyy mitättömän pienellä treenillä. Nukun hyvin ja olo on energinen (myös treenatessa), terve(ihanteelliset veriarvot, ei flunssaa eikä vatsavaivoja), optimistinen ja elämänhaluinen. Mitat 165/50, vaikka tavoitteeni ei edes ollut laihtua noin paljon. :)

Vierailija

"Aloin uskoa, että lisä­aineet, karkit ja muu epäterveellinen tekevät ihmisen sairaaksi."

Niin, terveeksihän nämä elintärkeät ruoka-aineet ihmiset tekevät... Voi hyvää päivää.

Vierailija

Artikkelin pointti varmaankin on se, että täydellisen terveellisen ruokavalion noudattaminen ei aina ole kannattavaa, eikä sovi kaikille. Jutun naiset eivät mielestäni ole tyhmiä, vaikka artikkelista saakin sellaisen kuvan, että he eivät ehkä ole perehtyneet aloittamiinsa dieetteihin kunnolla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että ihmiset ovat yksilöllisiä, eikä oikein noudatettunakaan esim. karppaus vain yksinkertaisesti sovi kaikille ja voi jopa olla terveydelle vaaraksi (kaikki varmasti ovat lukeneet uutisen karpanneesta aivohalvauksen saaneesta naisesta). Täydellisen oikeaoppisesti noudatettu raakaruokavaliokin voi olla kaukana terveellisestä, se mm. lisää riskiä sairastua osteopeniaan/osteoporoosiin ruokavaliosta saadun kalsiumin määrän ollessa niin pieni - useat raakaruokavaliota suosittelevat "asiantuntijat" vielä kehtaavat väittää, ettei raakaruokaa syödessä tarvitse popsia kalsiumtabletteja.

Joka tuutista tulee jatkuvasti lisää informaatiota siitä, millainen ruokavalio on kaikkein terveellisin, mitkä ruoka-aineet ovat epäterveellisiä ja millä dieetillä laihtuu parhaiten. Tieteelliset tutkimukset todistavat ensin jonkin asian olevan terveellistä, ja sen jälkeen uusi tutkimus kumoaa väitteen. On helppoa eksyä dieettiviidakkoon, vaikka tietäisikin kaiken perustiedon terveellisestä ravitsemuksesta. En siis väittäisi artikkelin naisten olevan tyhmiä tai tietämättömiä, vaikka he ovatkin kieltämättä vaihtaneet ruokailutottumuksiaan tiuhaan tahtiin.

Vierailija

En ymmärrä muiden kommentteja, sillä mun mielestä tää oli äärimmäisen hyvä artikkeli ajatellen nykypäivää. Lähes joka toisella on joku ns. erikoisruokavalio, enkä nyt tarkoita kasvisruokavaliota. En itsekään syö lihaa tai kanaa.
Itsekin uskoin aikoinaan että kaikki noi superfoodit, sprilulinat, macat ym on avain onneen ja parantaa mun kaikki vaivat.
Tai että raakaruokavalio on se ainoa oikea, että kypsentäminen tuhoaa kaikki vitamiinit ym tärkeät.

Helposti sitä kaiken uskoo minkä kirjoista ahmii.

Kaiken ruokavaliokokeilun jälkeen itsekin oon palannut perunoiden ja puuron pariin. Tuskin valkaistu vehnä tai sokeri tekee kellekään hyvää, mutta ehkä se on hyväksi mielelle silloin tällöin.

Menkää vähän itseenne jotka olette tähän kommentoineet.
Oikein paistaa läpi että siellä taustalla on juurikin jotain paleo, vhh- ym paska ruokavalioita joiden pitäisi muka sopia kaikille, mutta kun asia ei ole niin.
Ihmiset on erilaisia ja niin on kehot ja suolistot.
Että silleen...

Vierailija

HIEMAN harhaanjohtava otsikko, jossa puidaan nuorten tyttöjen kokeiluja elintarvikeviidakossa. Oikeilla tiedoilla ja oikealla opastuksella nämäkin olisivat voineet onnistua. Mutta loataan nyt kaikki erityisruokavaliot, kun ei ne näidenkään "räpiköimisellä" onnistunut. Hohhoijaa.

Vierailija

Minua eniten häiritsee raflaava otsikko ja taas lehti hakee jotain sensaatiota.
Hyvähän asioista on puhua, ja minusta on myös hyvä nostaa esille terve maalaisjärki. Itse pyrin mahdollisimman luonnolliseen ja monipuoliseen syömiseen. Siihen mahtuu sovussa niin alkaaliset viherpirtelöt, vhh-leivät, että satunnainen pizza ja olut. Sokeria nyt ei tee muutenkaan mieli. Kultainen keskitie ja itsensä kuuntelu. Hyvä pyrkiä terveyteen, kokonaisuutta huomioonottaen. Jokainen on yksilö ja sillä mennään. Ei erillaiset mielipiteet minusta tyhmäksi tee.

Vierailija

" Itsekin uskoin aikoinaan että kaikki noi superfoodit, sprilulinat, macat ym on avain onneen ja parantaa mun kaikki vaivat. "

Tota oot kyl ymmärtäny sit superfoodit väärin jos noin oot ajatellu. Pointtihan niissä on se, et syömällä luonnon omia tuotoksia saadaan vitamiinit, hivenaineet, antioksidantit jne. eikä pilleripurkista. Eikä sitä tietty tarvii välttis pileripurkillakaan käydä. Elossa kyllä pysyy ihan tavan ruuallakin. Elämä nyt vaan on valintoja täynnä varsinkin jos on mikäänlaisia vaivoja. Jos joku on sinulle sanonut, että syö tätä ja tätä niin niin paranet on ollut sellainen saarnamies joka nyt tuputtaisi mitä vaan. Minä sanoisin kokeilemistasi superfoodeista niin, että näistä saa näitä ja näitä ravintoaineita. Pitkällä tähtäimellä saatat huomata positiivisia muutoksia olossa ja kehossa, mutta kaikki ei edes aina huomaa muutoksia. Suosittelen käyttämään näitä normaalin ruokavalion lisänä jos olet kiinnostunut saatko riittävästi ravintoaineita tavallisesta ruuasta.

Ei mikään ruokavaliomuutos ole mikään ihmeparannus. Kaikki tapahtuu ajan kanssa ja jokaisen kehosta riippuu milloin muutokset huomaa ja sopiiko ruokavalio. Toiset tarvitsee hiilihydraatteja ainakin mielenrauhalleen ja toiset voivat paremmin ilman niitä. Pääasia on niinkuin jotkut jo sanoikin, että väkisillä ei varmasti tunnu mikään hyvältä. Pitää löytää itselleen se sopivin tapa eikä kannata olla liian tiukka ja nipo ja skitsota kyläläillessä, että en voi syödä tuota enkä tuota! Jos haluaa nipottaa ruokavalion suhteen niin sanoisin jo itsekin, että no tuolla pihalla on nurmikkoo, voit järsiä sitä jos ei muut kelpaa. Toki sellaisista voi aina kohteliaasti kieltäytyä, jotka selkeästi tekee huonoa, kuten keliaakikot ja laktoosi-intolerantikot tekee. Chill people!
Lopuksi vielä, että minustakin tämä oli äärimmäisen huono artikkeli ja otsikko kuulosti sensaatiohakuiselta. Sain aika hysteerisen kuvan näistä nuorista ja että jos on esim. ulkonäköpaineita tai muita sen tyyppisiä paineita niin helposti hurahtaa ja pimahtaa täysin ravintoviidakossa ja alkaa liian totalitääriseksi kerralla.

Vierailija

Upeaa! Peruskateelliset "kyllä minä tiedän paremmin!" neuvojat panevat parastaan :) Tekstihän kertoo siitä, että voit yksinkertaisesti olla onnellinen ja hyvinvoiva vähemmälläkin yrittämisellä! Kuinka moni teistä uskaltaa tulla esille kertomaan "Tunnustan. Tein väärin. Älä ole yhtä hölömö." omalla naamallaan? Aivan ihana viesti tytöt! Jatkakaa samaan malliin!

-Jarkko

Vierailija

Huolestuttavaa ruokavalion tarkkailu ja tiettyjen ruokien karttaminen onkin vasta silloin, kun siitä tulee ihmiselle elämän keskeinen sisältö ja sitä pyritään noudattamaan uskonnollisen fanaattisesti, sekä saarnataan oman ruokavalion autuaaksi tekevästä vaikutuksesta kaikille jotka jaksavat kuunnella. Olen tavannut muutaman karppaajan, jotka loukkaantuvat verisesti, jos heidän "terveyssaarnojaan" uskalletaan kommentoida muuten kuin ihailevaan/suitsuttavaan sävyyn. Ei siis edes haukuta, mutta kyseenalaistetaan esim. tumman leivän, perunan tai hedelmien vaarallisuus. Heillä siis on oikeus arvostella kovin sanoin toisten "normaaleja" ruokailutottumuksia ja lautasmallia, mutta auta armias, jos Antti Heikkilän oppeja uskalletaan kyseenalaistaa! Totta kai on hyvä, että vältetään esim. sokerien ja valkoisen vehnäjauhon syömistä, mutta kyllä elämästä näyttää rentous ja ilo katoavan, jos kyläillessä ja yhteisillä reissuillakin pitää vahtia, ettei ruoassa vain ole sitä tai tätä, eikä se ole "luonnollista". Ääritapauksissa jollekin fanaattiselle ruokavalion noudattajalle sitten maistuukin tupakka ja alkoholi... Mitä järkee? :O

Vierailija

En ikimaailmassa usko, että rasva, sokeri ja makaronihiilarit etikkaisen ja sokerise ketsupin kera ovat terveellinen ja hyvä vaihtoehto kenellekään, vaikka superruokasmoothiet ei sinänsä pelkästään ravinoksi kävisikään. Onko tuollaisten artikkelien tarkoitus teilata ihmisten yritykset parempaan toteamalla: pysykää entisessä, älkää muuttako mitään!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat