Eroamassa narsistisesta puolisosta, miten käy?

Vierailija

Keskustelupalstaa "Rakastunut naimisissa olevaan, mitä teen?", on jatkettu niin pitkälle, että ajattelin aloittaa uuden keskustelun, joka saattaa koskea myös osaa tuohon keskusteluun osallistuneista. Tilanne sivuaa tietysti myös uskottomuutta, jota käsiteltiin ylläolevassa keskustelussa.

Oma avioeroni on vielä siinä vaiheessa, etten uskalla kertoa liian paljon yksityiskohtia. Olen ollut sairaslomalla, käynyt terapiassa ja syönyt ensimmäistä kertaa elämässä masennus- ja rauhoittavia lääkkeitä. Pelkkä tekstiviesti mieheltäni saa minut pakokauhun valtaan, kädet tärisemään ja laittamaan oven takalukkoon. Ehkä olen narsistin uhri, tai sitten vain lääkkeitä käyttävä hermoheikko idiootti, niin kuin mieheni sanoo...

Kuulisin mielelläni mielipiteitä muilta samassa tilanteessa olleilta. Miten selvisitte? Kuinka kauan kesti selvitä henkisesti ym. ja minkälaista on elämänne nyt?

Mari

Kommentit (1)

Vierailija

Kiireessä, luota omiin tuntemuksiisi, äläkä missään tapauksessa kuuntele miehesi mielipiteitä siitä kuka sinä olet. Jos kyseessä narsisti, mielipiteet palvelevat miehen itsekkäitä tarpeita, manipuloi, jne. Olin samassa tilanteessa aikana jolloin narsismista ei julkisuudessa puhuttu, nykyisin se on kaikille tuttu ilmiö ja siihen osaa toivottavasti suhtautua paremmin kun ilmiöllä on nimi. Itselläni meni pitkään kasvattaa oma itseluottamus takaisin. Olin tyypillinen narsistin uhri siinä, että huonon itsetunnon omaavana uskoin häntä ja syyllistyin itse siihen, että annoin hänen kohdella minua kaltoin ja pidin sitä jopa oikeutettuna. Tänä päivänä en voi uskoa, mihin kaikkeen olen retkahtanut siinä likaisessa suhdepelissä. Rajat sille, miten toinen voi käyttäytyä. Todella hienoa, että käyt terapiassa ja työstät ongelmaa. Myönteistä siinä hirvittävässä suhteessa oli se, että se kasvatti minusta vähitellen itsenäisen ja omanarvontuntoisen ihmisen. Toisaalta, vieläkin on vaikeuksia kyetä luottamaan ihmisiin.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat