Artikkelista: Ahdistaako ystävän pihiys?

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Siis ihmisellä on persoonallisuus häiriö tai pakko-oire jos ei humputa vähiä rahojaan terassilla?
Yleensäkin tuo vuorollaan tarjoaminen on häiritsevää, se aiheuttaa liika juomista kun aina joku ostaa kierroksen joka pitää sitten muiden kompensoida ostamalla samalla mitalla.
Näissä tapauksissa usein myös saa juomia eteensä joita ei missään, tilanteessa tulisi itse tilattua, moni kun haluaa tarjota omaa lempijuomaansa, olotkin saattaa olla sen mukaisia jälkeenpäin.

Tämä tarjoaminen myös lisää ahdistusta seurueen niille jäsenille joilla oikeasti on taloudellisesti tiukkaa ja ovat lähteneet mukaan vain ehkä tuolle parille drinkille jonka budjetti kestää. Nyt sitten joutuisi ostamaan koko pöytäseurueelle ettei leimaudu persoonallisuus häiriöiseksi!

Vierailija

Tämähän on puhdasta propagandaa...
Yritetään väittää ihmisille, että pitäisi kuluttaa rahaa, jotta saisi ystäviä...

ps. ja taas ratsastetaan jollain "se on häiriö" -meinigillä...
(kohta saa varmaan apteekista tähänkin "tautiin" lääkettä...)

Vierailija

Kirjoita tähän kommenttisi
No onhan sairaalloinen pihiys todella raivostuttavaa.
En tarkoita nyt sitä, ettei tarjoa koko pöytäseurueelle paukkuja tms.
vaikkakin minusta ei niissä tapauksissa myös itsekään saa ottaa vastaan tarjottuja juomia ym. jos ei itsellä ole varaa tarjota muille ikinä.

Seurustelin taannoin miehen kanssa joka oli niin oikein pihien pihi.
Hotelleissa raavas mies vohki kaiken pikkushampoista, saippuoista alkaen, teepussitkin taisi ottaa mukaansa lähtiessään.
Hotellien aamupalalla ahmi niin paljon että ihan kauhistutti 7-8 täyslautasellista, että varmasti pärjäsi iltaan asti.
Sanoi vielä, että söisi enemmänkin, muttei taida nyt viitsiä, kun sinä joudut odottamaan.
Bensiinin kulutuksen kirjasi joka tankkauksen jälkeen ruutuvihkoon, kuin paljon tankkasi ja mitä maksoi.

Jos kävi esim. laivaristeilyllä, tuliaiset oli minulle ilmaiskosmetiikka näytteitä.
Kaupassakäynti oli luku sinänsä, kun piti syödä ja juoda kaikki maistiaiset mitä kaupasta sai.
Jos oltiin vaikka grillin jonossa, niin taatusti jättäytyi minun selän taakse, varmistaen että minä olin se, joka maksoi.
Oman jääkaappinsa täytti kaikkein halvimmilla ruuilla, ei koskaan mitään kallimpaa.
Joka asian mietti mitä maksaa.
Oli mukana järjestötoiminnassa ja luottamusjutuissa ainoastaan sen takia, että sieltä sai ilmaista tarjottavaa ja just näitten etuuksien (hotellimajoitus) takia.
Muuten kyllä päätyi telttamajoitukseen, jos kesäinen aika.
Huh, näitä esimerkkejä olisi pilvin pimein, mutta tässä nyt niistä muutama.
Kaikki liikenevän rahansa sijoitti johonkin kasvamaan korkoa ja osakkeisiin.

Kerrankin muistan, miten manasi ihan järkyttävästi jotain 10e puhelinlaskua, jonka oli saanut (muuten puhui työnantajansa piikkiin työpuhelimesta) ensin luulin sen olevan pilaa, muttei ollut.

Kyseessä on siis yli 40v hyvässä palkkatyössä oleva mies.

Vierailija

HEI, VIIMEISELLE KIRJOITTAJALLE!
Ole iloinen, että se on ollutta ja mennyttä, hyvä kun pääsit eroon! Tuo on jo ihan sairasta touhua ja hyvin itsekästäkin.
Olen itse hotellissa työssä ja tunnistan tuollaiset aamiaisvieraat- hävettää heidän puolestaan, sekä heidän seuralaisten puolesta!
Usein tälläiset ihmiset ovat itse varsin hyvätuloisia, mutta valmiit käyttämään muita hyväksi.!
Elämä pyörii oman itsensä ja kukkaronsa ympärillä, tälläisiltä ihmisiltä ei koskaan saa mitään lahjoja, mutta tulevat kyllä juhliin ja syntymäpäiville yms. tilaisuuksiin, juuri ilmaisen annin vuoksi...
Toivottavasti nautit nyt elämästäsi ilman tuota miestä...Välillä laadukkaasti ja kalliistikin!
Kaikkea hyvää sinulle!

Vierailija

vastaus "Anonyymi 27.07.2012 11.39" :lle

"Kyseessä on siis yli 40v hyvässä palkkatyössä oleva mies."

Yritätkö nyt liittää pihiyden lapsimaiseen käytökseen?
mitä merkitystä iällä tai sukupuolella on tämän asian kanssa?

ps. ja sinä olet ilmeisesti sitten sitä porukkaa, joka haukkuu muita tunteakseen itsensä paremmaksi...
Eikä se tee sinusta yhtään sen aikuisempaa kuin tämä kyseinen mies.

Vierailija

Itse olen vähän pihi, ei nyt noin paha kuin esimerkeissa. Harmittaa jos on sellaisia ystäviä jotka aina tarjoamassa, ei tule sitten niiden luona käytyä niin useasti kun ei kehtaa kuitenkaan kieltäytyä kun kerran ilmaiseksi tungetaa nenän eteen... Baarissa tarjoaminen oli nuorempana kivaa, mutta eipa tule harrastettua, se toimii jos terassilla kaveri hakee molemmille, ja itse vuorostaan tekee saman. ei tarvi parin oluen takia aina juosta tiskille jonottamaan :)

Vierailija

No, onhan siinä tietty ero taustoissa, jos on 20v köyhä opiskelija, tai +40v hyväpalkkainen työssäkäyvä mies :D
En nyt ihan ymmärtänyt pointtiasi "olet ilmeisesti sitä porukkaa, joka haukkuu muita tunteakseen itsensä paremmaksi"...ei kai nyt sentään ;D tämän artikkelin aihe nyt vaan sattui olemaan "pihiys" ja tähän kait niitä pyydettyjä kokemuksia piti kirjoittaa :)
Voishan tässä itseäkin alkaa "haukkumaan", mutta foorumi on väärä siihen tarkoitukseen, kun en pode tätä sairaalloista saituutta.
Sairastatko sinä? ;)
ja todellakin, olen tytyväinen että eroon pääsin, vaikkei tapaus alunperin väkisin seuraan tunkenutkaan.
Aika äkkiä tuollainen sairaus kuitenkin paljastui.

Vierailija

Riippuu juu pihiyden tyylistä, ja onko se tietoista vai ei?
jos on pihi ihan tahallaan ni sehän on hyväksikäytön yks muoto.
(Itse muutun välillä hyvinkin pihiksi, jos huomaan jonkun toisenkin pihistelevän tahallaan. Olen ehkä siis vähän sairas itsekin.)
Ja kyllähän sitä pihistellä saapi, jos on tiukkaa rahallisesti.
(kunhan ei syyllistä muita omaan elatukseensa.)
Mutta minua ei häiritse se, että jollain ei ole juomaa kädessä, vaikka itselläni olisi. Ja kun tarjoan, niin en vaadi mitään takaisinmaksua. seura riittää. (ja rahalla kun ei aitoa hymyä ja naurua saa).

Vierailija

Tällaistahan se joidenkin ihmisten kanssa on ja mikä muu siihen oikeastaan voisi auttaa kuin yhteydenpidon vähentäminen: Minun tapauksessani esimerkiksi "ystävä" ei ikinä tarjoa kahvilassa mitään vaikka itse tarjoaisikin toiselle kahvit ja pullat muutamaankin kertaan, joskus leffan yms. Kun toinen tulee minun luokseni kylään niin tarjoan ruoat, mutta kun minä tulen kylään niin ruokalasku jaetaan aina puoliksi. Lomamatkalla ystävä puolisoineen nauttii mielellään tarjoamastani viiinistä ja pikkuherkuista, mutta ei viitsi vastineeksi tarjota yhtään mitään, edes kahvikupillista. Pitkän päälle tällainen meno alkaa kyllä aika lailla tympiä ja ystävyyssuhteesta menee jotenkin maku.

Vierailija

Mielestäni on hassua että ihmiset valittaa että itse tarjoaa toisille ja sitten kiukuttelee kun ei toinen tarjoakkaan takaisin. kannattaisi ottaa huomioon että toinen on ehkä ajatellut kustantaa kahvinsa/juomansa/syömisensä itse ja näin voi vähän vaikuttaa menoihinsa. Se onkin sitten kiva maksaa vastauoroisesti sellaisen ihmisen syömisiä ja juomisia kuka ei yhtään katso että mitä maksaa.
Itse en oikeastaan ikinä tarjoa kenellekkään, joskus kaverille jos on huono rahatilanne tai joku erityinen tilaisuus. Ja inhoan sitä jos joku muu tarjoaa, siitä jää jotenkin ikävään tilanteeseen etenkin jos odotetaan sitten sitä vastapalvelusta, eihän sitä voi edes tarjoamiseksi kutsua jos heti odotetaan palvelusta takaisin päin.
Kaipa minuakin voi jonkin sortin pihiksi kutsua.
Yksi asia mikä itseäni ärsyttää on nämä "jaetut" taksimatkat. Sovitaan että kaikki maksaa osuutensa ja kas kellään ei olekkaan käteistä mukana niin yksi saa sitten kustantaa koko lystin yksinään. Ja harvemmin kukaan maksaa sitä takaisin myöhemminkään. Nykyään teenki niin että sanon että kaikki maksaa tilille oman osuutensa, en rupea mitään paukkuja sen taksimatkan edestä kittaamaan.

Vierailija

Tosiaan aika saidan oloista meininki edellisellä vastaajalla. Eihän tarjoamisten yksi yhteen tarvitse mennä, vaan enemmän on kyse siitä että ystävät osoittavat haluavansa huomioda ja ilahduttaa toisiaan pienillä jutuilla.

Vierailija

hyvien ystävien kanssa voi aina sopia etukäteen. Esim minulla oli ystävä jolla erittäin pienet tulot joten hänellä ei ollut varaa mennä ulos syömään. eli minä sanoin tarjoavani hänelle koska pidän hänen seurastaan ja koska minulla juuri silloin oli varaa joten hänen ei sitä tarvitse koskaan maksaa takaisin. eli näistä tarjoamisista voi aina sopia etukäteen. mutta jos joku tarjoaa ilman muuta niin oletan silloin että hän tekee sen omasta halustaan eikä odota mitään takaisin. Suosittelen todella ruotsalalista sarjaa "Solsidan" jos haluatte nähdä oikein hyvän esimerkin siipeilijästä.

Vierailija

Melkein kaikilla naisilla tuntuu olevan tällainen pihiys vallalla miesten kanssa. Miehen pitäisi maksaa juomat, ruuat, eläminen yms. Olisi tasa-arvoisessa Suomessa aika puuttua tähänkin, eikä aina vain harrastusluontoisista kotitöistä marisemiseen.

Vierailija

Minä ainakin olen maksanut treffeillä oman osuuteni tuttavuuden alkumetreillä. Parisuuhtessa ollessani olen usein maksanut miehen loman, jos hänellä ei juuri silloin ole käteistä (oma firma, vaihtelevat tulot).

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat