Rippijuhlat ja ex-sukulaisten kutsuminen

Vierailija

Hei!
Ongelmani on tulevat rippijuhlat johon pitäisi tietysti kutsua lapselle tärkeitä olevia ihmisiä.
Meillä on ollut vähän vaikeuksia lapsen isän suhteen, koska tapaamisia tai yhteydenpitoja hänen puoleltaan ei ole ollut kahteen vuoteen, kunnes nyt tämän vuoden puolella hän sai sen verran itsestään irti, että tapaamisia on ollut noin 3-4 krt.
Ripille pääsevä lapsi tosin ei ole osallistunut viikonlopputapaamisiin, koska hänen sanojen mukaan isällä ei ole mitään tekemistä.

Juhliin hän kuitenkin ilmoitti haluavansa "sukulaisia" ja tiedän että tähänkin kuuluu isä. Isän puolen isovanhemmista emme myöskään ole kuulleet kolmeen vuoteen mitään, mutta tänä vuonna lasten ollessa isällään he ovat käyneet heillä.

Minä inhoan heitä, lasten isää ja isovanhempia, siitä mitä he ovat tehneet lapsilleni, enkä haluaisi ikinä nähdä heitä. Tiedän kuitenkin että lapseni haluaisi heidän osallistuvan hänen juhlaan ja he eivät koe tätä hylkäämistä samalla tavalla loukkaavana kun minä.

Sen kestäisin hyvin että he saapuisivat kirkkoon, mutta se että minun pitää kutsua heidät minun kotiini vaikka emme ole kolmeen vuoteen olleet missään tekemisissä, tuntuu minulta äärettömän hankalalta.

Apua.

Kommentit (12)

Vierailija

Älä kutsu, kerro, etä voivat järjestää pienen juhlan pojallesi muualla tai heidän luonaan. Anna tulla kirkkoon, mutta koti rauhoita...
Jos kerrot asian pojallesi, hän ehkä ymmärtää...
Toisaalta, kotisi on myös pojan koti ja joskus meidän vanhempien pitää lasten tähden uhrautua...vaikka hammasta purren.
Asia ei ole helppo, mutta ei ole oikein, että rippilapsen äitikin jännittää ja pahoittaa mielensä kyseisenä tärkeänä päivänä!

Vierailija

Hei,
Ymmärrän että et halua heitä kotiisi, mutta vaikka he ovat sinun ex-sukulaisia, he ovat nyt ja aina pojan nykyisiä sukulaisia. Olisiko vaihtoehtona järjestää kahvitteluhetki muualla kuin teidän kotona?

Vierailija

Ihanaa että joku muu ottaa esille tällaisen ongelman. Itse olen ratkaissut asian näin:
Isä on kirkkoon ja kotiin tervetullut (on sentään lasten isä), MUTTA MUILLE OMILLE SUKULAISILLEEN VOI JÄRJESTÄÄ SEKÄ KUSTANTAA OMAT RIPPIJUHLAT KUN SOPIVAT LAPSEN KANSSA KOSKA. Meillä isä samanlainen ei paljoa lapsiaan tapaile, ja elatusasia niin minimissään kun voi....

Yksi äiti ja perhe muiden joukossa

Vierailija

Tottakai kutsut!
Se on pieni uhraus sinulta, mutta suuri asia lapselle!
Meillä on ollut kymmenen vuotta älytöntä säätämistä mieheni ex:n kanssa, mutta kutsuimme hänet pojan ylioppilasjuhliin ja hän sitten vuorostaan kutsui meidät tytön rippijuhliin, isovanhemmat tietysti myös.
Oli siinä kyllä sydämentykytyksiä varmaan puolin ja toisin, mutta juhlat meni hyvin kummassakin päässä. Siinä oli leukaluut kovilla väkisin hymyilemisestä, mutta lapset oli onnellisia, niin sisarukset, kuin juhlakalutkin! Se on pieni hetki ihmisen elämästä ja sen ajan on vaikka "seipään nenässä"! Ota itseäsi niskasta kiinni ja näytä nille kaikille, että olet aikuinen! Onnea, kyllä kaikki hyvin menee :D
Nyt on meilläkin hyvä olla, kun lapset on jo kasvaneet aikuisiksi, eikä tarvitse olla enää missään tekemisissä sen "känniääliön" (mieheni ex:n) kanssa! :DDD

Vierailija

Lapseni pääsi ripille ja ex vanhempineen oli kirkossa,mutta en kutsunut siinä vaiheessa hetiä kotiini.sovittiin puhelimessa että isänsä järjestää vanhempiensa luona kahvittelut.

Kun muutaman vuoden päästä tuli valmistumis juhla lapselleni,kutsuin myös ex:n vanhempineen meille kotiin..Olihan näytelmää ja jäätävä ilma..Ex päissään..muutama paukku..ex-isovanhemmat koitti pitää jotain kulissia yllä...hoijaa.. Minun vanhempani ei pidä ex:n tempuista,mutta hammasta purren he jaksoivat tunnin..Olisi ehkä ollut luontevinta kutsua eri aikaan.
Oli todella ahdistavaa kutsua ex-appivanhemmat "uteleen" minun kotiini...

Mutta lasten takia olen myös antanut ex:lle mahdollisuuden tavata lapsia heidän kotonaan minun läsnä ollessa..eihän se muuten tiedä millasta arkea vietämme..

Vierailija

Olen sillä linjalla, että kirkkoon saa tulla kaikki lähiomaiset, mutta pitäköön sitten kotonaan omat juhlat vaikka jälkikäteen, tietysti olisi hianoa että pystyttäis tälläiset tilanteet hoitamaan, mutta kun se ei vaan ole niin.Minun ex;ä ei halua nähdä minua silmissäkään, niin hän pysyy poissa paikalta kun on yhteisiä juhlia.

Vierailija

Olemme eronneet 25 v sitten. Aina olen kutsunut kaikkiin juhliin niin ex-mieheni kuin exän sukulaiset. Alussa se oli erittäin kamalaa ja väänsin suuni väkisin hymyyn, mutta nyt se on jopa mukavaa. Alun alkaen ajattelin toimia niin, mikä on lasten etu. Aikuiset tyttäreni ovat onnellisia, että sekä isä että äiti voivat osallistua rippijuhliin, valmistujaisiin, häihin, ristiäisiin etc.

Vierailija

Minä päätin lasteni tullessa rippikouluikään, että juhlat ovat lapsen ja hän kutsukoon julhiinsa ne henkilöt, jotka kokee läheisiksi ja tärkeiksi. Minä olin lasten juhlissa "töissä". Juhlissa oli isä ja isän puolen sukua, juhlien kustannukset maksoimme ex:n kanssa puoliksi. Kyllä sen verran aikuiset ihmiset osaavat käyttäytyä, että yksi päivä menee.

Vierailija

Oon kyllä samaa mieltä. Naisen ja miehen avioliittohan siinä vain päättyy, ei lasten sukulaissuhteet. On todella lapsellista tuollaisia edes pohtia hampaita kiristellen.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat