Pieni palkka ei estä Anninaa, 26, tekemästä 80-prosenttista työaikaa – kertoo, miten lähihoitajan 1400 eurolla tulee toimeen

Pieni palkka ei estä Anninaa, 26, tekemästä 80-prosenttista työaikaa – kertoo, miten lähihoitajan 1400 eurolla tulee toimeen

Annina tekee 80-prosenttista työaikaa. Nipistys on ollut jokaisen menetetyn euron arvoista.

Pieni palkka ei välttämättä estä lyhentämästä työaikaa. Lähihoitajana työskentelevä Annina kertoo, miten raha vaihtui vapaaksi.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (35)

Järki käteen

On järjetöntä raataa itsensä hengiltä, vaikka näin länsimaissa on tapana tehdä. 

4 päivää viikossa tai 5 päivää 6 tunnilla on sopiva määrä työtä.

Ennen kuin ihmiset ryhtyivät viljelemään maata ja omistamaan jotakin, tehtiin päivässa pari tuntia töitä ravinnon hankkimiseen. Loppu aika oli vapaata aikaa.

Muutosta työssäjaksamiseen

Itse olen lähihoitaja ja en voi kuvitellakkaan palaavani enää takaisin töihin äitiysvapaan jälkeen. Vaihdan alaa, koska mikä tahansa ala on inhimillisempi ja parempi palkka! En voi käsittää, miten lähihoitajat eivät nene lakkoon, lähteekö kaikki vain hiljaa pois alalta? -niin kuin minä lähden vakituisesta paikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Meri

Kyseisellä lähihoitajalla on kuitenkin puoliso, joten mahdollisuus saada jotain säästöön.
Alle 1300 euron tienesteillä yksin asuva ihminen elää kädestä suuhun. Eikä aina riitäkään...

Vierailija

Jos ei koulutettu lähihoitaja halua tehdä koulutusta vastaavaa työtä vaan jotain muuta, mitä? Jos ei ole muuta koulutusta, mitä työtä voi tehdä? Siivoojan, ehkä, tai kaupan myyjän. Noista töistä ei kyllä makseta lähihoitjan palkkaa, lähellekään.

Avustaja

Lähihoitajillakin on erilaisia paikkoja. On helpompia javaikeampia, riippuen onko hoivakodissa tai sairaalassa tai päivätyössä.
Mo n i muukin ala on huonosti palkattu, silti ihmiset tekevät niitä. Lähi ja sairaanhoitajat eivät vaan v oi mennä lakkoon, kun jää muuten asiakkaat hoitamatta. Joku saattaa jopa kuolla.
Laitoshuoltajankin tö sairalassa on raskasta ja kiireistä. Jossakin laikkarit myös syöttävät potilaita. Palkka 1800€/brutto

Vierailija

Tein muutaman vuoden 80% työaikaa lähihoitajana kotihoidossa. Aika oli hienoa jaksamisen kannalta, mutta vaikka olen tarkka raha-asioissa, mihinkään ylimääräiseen ei raha riittänyt. Silmälasien uusimiset, polkupyörän osto, vaatteet, gynekologikäynnit: kaikki jäi rahan vähyyden vuoksi hankkimatta. Auto oli työn vuoksi pakollinen, siihen upposi lähes kaikki ylimääräinen. Lopulta palasin takaisin 100%, vaikka pelottaa jaksanko.

Lähihoitaja

Itse teen sijaisuuksia ja voin näin rytmittää työtä ja vapaata(lähihoitaja) . Viimeiset neljä vuotta pitänyt esim. 6 viikon kesäloman ja joulut vapaana. Olen myös yrittänyt kollegoita neuvoa etteivät suostuisi älyttömään työmäärään ja kiireeseen mutta aina näitä tekijöitä löytyy eikä mikään muutu. Itse kyllä pidän ruokatauon enkä tee ylitöitä kuin hätätapauksessa.

Loppuisi jo alistus

Niin kauan kuin meillä on nämä kaksi marttakerhoa, (Super ja Tehy) ei lähihoitajien ja muidenkaan hoitajien palkka ja työolot parane. Palkoista on puhuttu yli 10 vuotta, mitä on tapahtunut, ei mitään. Mehiläinen ja muut isot yritykset polkevat kaikkia mahdollisia etuja miten lystäävät. Liitot ovat täysin voimattomia niiden edessä. Ihmetellä täytyy mitä tehdään kun kohta pitää olla avustavia työntekijöitä ja niitä ei ole. Kuka lähtee haukuttavaksi pienellä palkalla. Mehiläisellä ei ainakaan kunnioiteta lähihoitajia ollenkaan. Esimiehet haukkuvat, jakelevat varoituksia, valehtelevat. Ei ole mukava olla töissä ja se näkyy lisääntyvinä sairauslomina mistä esimies haukkuu sitten työntekijät

jane bond

kyllähän sitä parisuhteessa pystyy elämään 1400 eurolla ja säästämään mutta sinkulla
talous on kireällä , asumistuki vain 300e eikä sitä saa omistusasuntoon kuin roposia
eikä säästöjä saa olla , viisainta on ostaa oma asunto suurkaupungista niin säästöt
ei mee hukkaan kuten menee maalla ja pikkukaupungissa jossa asumistuki on pienempi kuin kaupungissa

Vierailija

Minä40v kirjoitti:
Olen laitoshuoltaja nettopalkka kuukaudessa yli 1600€,ei nyt ihan huono mun mielestä.

Minäkin sairaalassa laikkarina, mutta satun olemaan sellaisessa kohteessa ettei lisiä kerry. Eli bruttona se tessin mukainen. Ja siitä ei todellakaan jää nettona 1600e käteen. Ja oikeestihan 1600e nettopalkkakin on huono, verrattuna esim työ raskauteen.

Jäi vaivaamaan

Mietin, ettei jutussa todeta, millaiset tulot jutussa olevan henkilön kumppanilla on. On helppo elää väljästi huonolla tienestillä, mikäli kumppani tienaa hyvin ja voi elää tämän siivellä.

Vierailija

Ite valmistuin reilut 15 vuotta sitten lähihoitajaksi. Töitä tuli tehtyä niin paljon ettei sitä tajunnut itsekään ja lopputulemana oli burnout. Nyt olen työttömänä enkä tule koskaan palaamaan enää hoitoalalle. Suorastaan vihaan niitä töitä ja säälin niitä jotka sitä joutuu tekemään. Että se siitä yrityksestä rikastua hoitoalalla, terveys meni.

erimieltä.

Olen sitä mieltä että tehkööt ne jotka haluavat lyhennettyjä päiviä.

itse en suostu eikä moni muukaan tekemään lyhennettyä päivää. höpöhöpö.

osa-aikaisella ei kerry eläkettäkään juuri mitään ja sitten ollaan kaikki sosiaalipummeja kun eläke aika koittaa..

Tämä juttu on taas isku päin kasvoja niille jotka joutuvat sinnittelemään kokoaikaisen lähihoitajan palkalla, ei kaikilla ole työssäkäyvää puolisoa ja edullista asuntoa kuten tällä naisella!
Mutta sopii hyvin Sanoma OY:n linjaan, eli yritetään todistella ettei hoitajat tarvitse parempaa palkkaa!

Marjaana

Varmasti elämistä helpottaa, kun kulut jaetaan puolison kanssa ja vuokra edullinen.  Suomessa naisten keskimääräinen bruttoeläke on 1300, ja miesten 1900 euroa. Tuosta palkkasummasta ei kerry Anninalle kunnon eläkettä, ja jos joutuu esim. sairauden takia aiemmin työkyvyttömäksi tulee eläke olemaan todella pieni. 

Vierailija

Ihan olisi mielenkiintoista joskus lukea kerrankin sellainen juttu, missä kerrotaan tulot ja menot.
Nämä tälläiset on vähän yhtä tyhjän kanssa.
Tässäkin tapauksessa puoliso maksanee osat menoista?

Yhden tulot, lähes samat menot...

Ollapa puoliso, jonka kanssa jakaa kuluja, vaan kun ei ole. Silti noin 1200 e nettotulostani maksan 700 euroa vuokraa, sekä kaikki muut normaalikulut, vakuutukset, puhelimen,  vanhan auton.

Vaatteeni olen ostanut kirppareilta jo vuosia, huonekalut ovat vanhat. Eipä ihminen hirveitä tarvitse. Tosin jos joku jakaisi näitä kuluja, voisi varmaan useammin esim. syödä ulkona tai käydä jossain reissussa.

Mikä menee hukkaan?

jane bond kirjoitti:
kyllähän sitä parisuhteessa pystyy elämään 1400 eurolla ja säästämään mutta sinkulla
talous on kireällä , asumistuki vain 300e eikä sitä saa omistusasuntoon kuin roposia
eikä säästöjä saa olla , viisainta on ostaa oma asunto suurkaupungista niin säästöt
ei mee hukkaan kuten menee maalla ja pikkukaupungissa jossa asumistuki on pienempi kuin kaupungissa

Miten niin, menee säästöt hukkaan? Ilman asumistukea pärjää maaseudulla tai pienessä kaupungissa hyvin, vuokrat kun ovat halvemmat. Miksi muuten omistusasuntoon pitäisi saada asumistukea? Ja toki asumistukea voi saada omistusasunnon yhtiövastikkeeseenkin, jos muuten siihen on oikeus tulojen puolesta. Ja suurkaupungin asuntojen hinnat ovat sellaiset, ettei niihin ole mahdollisuutta pienillä tuloilla. Velkaa kun saa vain sen verran, mitä pankki laskee takaisinmaksukyvyn olevan.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat