Carolina sai 15-vuotiaana tietää syntyneensä ilman kohtua ja emätintä, ja siitä alkoivat itkuiset gynekologikäynnit – identiteettikriisi joh...

Carolina sai 15-vuotiaana tietää syntyneensä ilman kohtua ja emätintä, ja siitä alkoivat itkuiset gynekologikäynnit – identiteettikriisi joh...

Teini-ikäisenä Carolina Nystén häpesi kuukautistensa puuttumista. Kun syy selvisi, se aiheutti identiteettikriisin ja sai pohtimaan, miten naiseus oikein tulisi määritellä.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (24)

Miksi leikattu?

Olisipa mielenkiintoista tietää, miksi lääkärit ovat päättäneet, että tytölle täytyy rakentaa emätin. Kuulostaa työläältä prosessilta, jos kestää 4 vuotta. Onko siinä tuntoa edes? Ja miksi ei ole voinut odottaa, että tyttö on 18, että pystyy päättämään, haluaako sellaisen?

Vierailija

Asioista olisi hyvä keskustella trollailun ja nimittelyn sijaan. Olisikin mielenkiintoista kuulla mikä tämän pointti tarkalleen oli? Oliko sinulla keskustelun aloitukseen joku vasta-argumentti?

Artikkelista jää sellainen kuva, että päätös leikkauksesta on tullut ulkopuolelta, eikä tässä ole edes kysytty Carolinan mielipidettä. Voi toki olla, että asia ei ole näin yksioikoinen. Artikkelin tietojen pohjalta voi siis hyvinkin ihmetellä miksi leikkaus on pitänyt tehdä. Onko kyseessä terveydellinen syy, Carolinan oma toive vai mahdollisesti vain perusolettamus että jokaisella naisella on oltava emätin vaikka kyseinen henkilö itse kokisi pärjäävän ilman sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

"Miksi leikattu"han on aivan oikeassa? Miten ihmeessä joku teini päätyy lääkärin vastaanotolle kuullakseen "sulle muuten tehdään nyt suolesta emätin, ihan noin tiedoksi". Ei kuulosta kovin kivuttomalta tai mukavalta, ja jos haluaisi nimenomaan biologisia lapsia, emätin ilman kohtua on hyödytön.  Näyttäähän se kai "normaalilta", mutta aika häiriintyneen äärellä ollaan, jos tyttösiä pitää leikellä lääkärisetien mieliksi (eihän kukaan muu tiedä, mikä on naisen emätintilanne, mikäli hän haluaa pitää sen omana tietonaan).

MieVaan

Me kaikki luemme asiat omalla tavallamme, joten reaktiot olkoon sen mukaiset, voin kertoa kuulleeni oman osani, siksi aihe kirvoittikin kyyneleet poskille.
Tarina voisi olla omani, vaikkei venytyshoidot omalta osaltani noin kauaa kestänyt. Henkinen puoli onkin paljon eri asia. Oli sitten identiteetti mikä vaan, jos koko käsitys itsestä ja omasta tulevaisuudesta lyödään säpäleiksi muutamalla sanalla, ei se hyvältä tunnu.
”Et voi saada lapsia, etkä harrastaa seksiä, mut jos jotain kysyttävää on niin kysy vaan”
(tämä siis esimerkkinä omasta elämästä ja voi olla ettei lause juuri näin mennyt, mutten paljoa muista niistä vuosista, traumaperäinen masennus taisi lukea epikriisissä). Olen elänyt diagnoosini kanssa jo 19-vuotta, kuullut ne lapsettomuuskyselyt, nähnyt ystävien lisääntyvän, vastaillut kysymyksiin miksi en adoptoi.
Kaiken tämän olen kestänyt vahvan kumppanin ansiosta, joka on hyväksynyt ja rakastanut minua sellaisena kuin olen. Ja minulle venytyshoidot auttoivat löytämään ”naiseuteni” seksuaalisuuden kautta, osalle se löytyy toisella tavalla. Aihe on monisyinen ja raskas, enkä tässäkään kirjoituksessa saanut raapaista kuin vähän arpea syvempää..
Muistetaanko että Kaikki elämme täällä omalla tavallamme ja etsitään se tasapaino että pärjätään itsemme ja toisten kanssa?

Mountainhigh

Minun mielestäni on itsestään selvää, että tyttöä, joka noin selvästi kokee itsensä naiseksi, autetaan saamaan emätin. Kommenteissa kysytään, että mitä sillä tekee. No, naisena voin vakuuttaa, että emätin on erittäin hyvä olla seksin kannalta. Tiedetään, tiedetään: on monenlaista seksiä ja hyvä niin. Mutta kyllä naiselle, joka haluaa elää parisuhteessa miehen kanssa, emätin on hyvinkin positiivinen, iloinen ja siksi "hyödyllinen" kehon osa.

Ällöä

Miksi rakennetaan emätin miesten mieliksi? Sama kuin tehtäisi rinnat lääkärisetien mieliksi.

On ihan yhtä luonnollista syntyä ilman emätintä kuin jotain muutakin ruumiin osaa.

Jokainen on täydellinen sellaisena kuin on syntynyt.

Kokenut

Tuo kaikki lukemani tulo mieleen raskaat ajat tyttäreni nuoruudesta, meillä perinnöllisenä kromosomihäiriönä. Hänen kohdallaan "asiantuntevat" lääkärit tekivät virheelliset leikkaukset. Henkinen puoli jäi hoitamatta ja lakien mukaanhan vanhemmat ei pääse vaikuttamaan nuoren asioissa. Toivoa voi vaan parannusta asioiden hoitoon.

Vierailija

Naiseuteen liitetään niin vahvasti lasten saanti ja juuri kuukautiset. Itsellä ei näin radikaalisti ole tapahtunut, mutta jo se kun 14-vuotias saa kuulla että ei ehkä voi saada lapsia normaalilla tavalla järisyttää omatuntoa ja siinä tilanteessa todetaan nimenomaan että älä nyt siitä murehdi kun ei ole ajankohtaista. Nykyään äitiys ja ylipäätään naiseus on niin paljon muuta kuin oman lapsen saaminen ja ne saamarin kuukautiset (joita itse inhoan). Tässä vaiheessa olisin vain tyytyväinen jos lapsi kasvaisi kanssani, olisi biologinen tai ei. Hävetä ei pitäisi kenenkään jos on erilainen kuin toiset ja silti voi olla nainen, mies, mikä vain itselle se luontainen on. Se pitäisi ihmisten ymmärtää

Vierailija

Minä taas vihasin kuukautisten alkamista. Runnoin tamponeja sisuksiini väkivaltaisesti raivon vallassa. Häpesin, että kesähelteillä en voinut mennä uimaan, kun vuodot olivat niin runsaat, että jouduin käyttämään lisänä vielä sidettä. Ja kärsin myös vatsakivuista ja se vain lisäsi inhoa koko asiaa kohtaan. Miesgynekologille kiukuttelin, että miksi naisten kivuille ei ole keksitty parannusta, kun kuussakin on käyty. Olisin halunnut kohdun poiston, mutta oma äitinikin oli järkyttynyt ajatuksestani. Asioita ei mitenkään helpottanut sekään, että aviomieheni syyllisti minua kuukautisten alkamisesta viikonlopuksi tai loman alkajaisiksi. Olin kuulemma järjestänyt asian, ettei voisi harrastaa seksiä. E-pillerit eivät sopineet. Tulin aina pahoinvoivaksi ja oksentelin, vaikka merkkiä vaihdettiin. Olen aina ollut hyvin naisellinen ja ollut hame- ja korkokenkätyyppiä. Lapsia en ole halunnut ja ennen kun ei ollut juuri naisgynekologeja, loukkaannuin, kun mieslääkäri kehtasi ihmetellä, miksi en ole hankkinut lapsia. Onnekseni sitten sain myoomia ja pääsin kohdun poistoon. Miten voikin elämä muuttua ihanaksi ja huolettomaksi. Ei tarvitse seurata allakkaa, ei kärsiä kivuista tai miettiä vaatetusta tai menoja. Seksuaalisuuteni puhkesi aivan uuteen kukoistukseen. Olisinpa voinut nauttia tällaisesta elämästä jo paljon aikaisemmin. Kuukautisten tai kohdun puuttuminen ei tee ketään vähemmän naiseksi. Naiseus on korvien välissä kuten sekin, että pienestä asti on osannut pukeutua naisellisesti.

Helsinkiläinen

Olipas kivat vanhemmat, kun eivät tuota lapselleen kertoneet vaan se piti mennä lääkäriin kuulemaan. Nuo asiat on helpompi kestää, jos niihin kasvaa jo lapsesta asti. Mitä vanhemmat ovat kuvitelleet, jos synnynnäisestä viasta ei puhu, niin lapsi ei sitä aikuisenakaan huomaa?

Gynekologi hoitaa fyysisitä puolta, psykologi henkistä. Ihan samalla tavalla kuin psykologilta on turha pyytää ehkäisypillerireseptiä, on gynekologilta turha kuvitella saavansa hoitoa pahaan mieleen ja itkukohtauksiin.

Vierailija

Ällöä kirjoitti:
Miksi rakennetaan emätin miesten mieliksi? Sama kuin tehtäisi rinnat lääkärisetien mieliksi.

On ihan yhtä luonnollista syntyä ilman emätintä kuin jotain muutakin ruumiin osaa.

Lähes rinnattomana olen havainnut, että miesten kanssa on lähes mahdotonta saada parisuhdetta ilman rintoja. Heitä vain ei kiinnosta. Eli kyllä vain rinnat tehdään miesten mieliksi, ei niinkään lääkäreiden, vaan miesten. Ellei sitten ole tyytyväinen elämään ilman yhtäkään parisuhdetta.

ainajokusyy

No huh huh. Minulla (normaalilla miehellä) on ollut parikin ihan hyvää suhdetta käytännössä rinnattomien naisten kanssa. He olivat tasapainoisia reippaita naisia. Exiä joo mutta tisseillä ei ollut mitään tekemistä sen puoleen. Olen myös seukannut "katyperry- ja samanthafoxkopioiden" kanssa, joten kaikki maistuu.

Ehkä strippibaari ei ole oikea paikka mukavien miesten etsintään...

Vierailija

Helsinkiläinen kirjoitti:
Olipas kivat vanhemmat, kun eivät tuota lapselleen kertoneet vaan se piti mennä lääkäriin kuulemaan. Nuo asiat on helpompi kestää, jos niihin kasvaa jo lapsesta asti. Mitä vanhemmat ovat kuvitelleet, jos synnynnäisestä viasta ei puhu, niin lapsi ei sitä aikuisenakaan huomaa?

Gynekologi hoitaa fyysisitä puolta, psykologi henkistä. Ihan samalla tavalla kuin psykologilta on turha pyytää ehkäisypillerireseptiä, on gynekologilta turha kuvitella saavansa hoitoa pahaan mieleen ja itkukohtauksiin.

Ei tämä ole syndrooma, joka käy ilmi heti syntymän jälkeen tai lapsena. Vanhemmat tuskin tiesivät asiasta juurikaan aikaisemmin kuin hän itse.

Vierailija

Ällöä kirjoitti:

Minulla sama kohtalo ja tarina kuin jutussa. Kyllä minä halusin emättimen itseni ja oman naiseuteni vuoksi, en todellakaan miesten miellyttämiseksi. Kyllä kai esimerkiksi ilman kättä syntynyt haluaisi arkeansa helppottamaan proteesin, samalla tavalla minä halusin emättimen seksuaalisuuteni ja oman nautintoni vuoksi.

Vierailija

Miksi leikattu? kirjoitti:
Olisipa mielenkiintoista tietää, miksi lääkärit ovat päättäneet, että tytölle täytyy rakentaa emätin. Kuulostaa työläältä prosessilta, jos kestää 4 vuotta. Onko siinä tuntoa edes? Ja miksi ei ole voinut odottaa, että tyttö on 18, että pystyy päättämään, haluaako sellaisen?

Itse olen kokenut saman, ja ihan itse tehnyt päätöksen venytyshoitojen aloittamisesta. Vaikea kuvitella, että päätös olisi tässäkään jutussa vain lääkärin tekemä. Itsellä venytys kesti tosin huomattavasti lyhyemmän ajan, ja voin sanoa, että tuntoa on ja lopputulos todellakin oli kaikkien niiden lääkärikäyntien arvoinen.

Pohdiskelija

Ällöä kirjoitti:

Tässä lähestytään ongelmaa nimeltä uskonto. Periaatteessahan jokainen 'luojan luoma' on sellainen kuin on syntynyt, mutta hups - luonto tekee joskus virheitä. Mutta mitä virheitä saa korjata?  Ja mikä on virhe, eikä evoluutiota? Vai kiistetänkö koko evoluutio? 

Kauheinta on kun lapsi syntyy sekä miehen että naisen sukupuolielimillä, ja lääkärit vaativat leikkaamaan heti vauvana jommaksikummaksi. Ja ihan vaan mutu-tuntumalla mennään, ilman asianosaisen mielipidettä. Ja sitten vanhempana taistellaan oikeudesta muuttaa sukupuolta oikeaksi koettuun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Helsinkiläinen kirjoitti:

Ei tämä ole syndrooma, joka käy ilmi heti syntymän jälkeen tai lapsena. Vanhemmat tuskin tiesivät asiasta juurikaan aikaisemmin kuin hän itse.

Miten voi olla muka mahdollista, ettei yksikään neuvolalääkäri, tai vanhemmat vaippaa vaihtaessaan, huomaa että alhaalta puuttuu yksi reikä? Eihän sitä nyt mitenkään voi olla huomaamatta, jos lasta normaalisti hoitaa ja pesee.

Ja miten ihminen itse ei viimeistään koulun sukupuolivalistustuntien jälkeen itse hoksaa, että häneltä puuttuu se kuvissa näytetty emätin, joka on kuitenkin isoin reikä siellä alhaalla? Näitä valistustuntejahan on useampi, alkaen jostain 10v ikäluokasta. Silloin viimeistään huomaa että jokin on itsessä eri lailla.

kristitty

Lääketiede sitä ja lääketiede tätä. Paljon siitä on monessa asiassa hyötyä, mutta ei se voi vastata kysymykseen, että oletko mies vai nainen. Sitä EI voi tehdä edes Seta, jota ihme kyllä pidetään jonain asiantuntija-tahona joissain tietyissä asioissa. Tästäkin kirjoituksesta jäi sellainen vaikutelma. On vain mies ja nainen, ei muita sukupuolia. Raamatun mukaan Jumala itse loi miehen ja naisen. Jos on tällaisia juttuja, että ei ole selvää sukupuolta tms, niin se johtuu siitä, että oli syntiinlankeemus. Eihän ne monet muutkaan asiat mee putkeen enää: on sairauksia, kuolemaa jne. Tiede ei voi sanoa kaikesta kaikkea ja silloin jopa tieteen tulee uskaltaa katsoa ulos oman leikkikehänsä ulkopuolelle. Raamattu tarjoaa moneen kysymykseen paremmat vastaukset. Ei kaikkiin kysymyksiin, eikä välttämättä suoria vastauksia, mutta paremmat silti. Me eletään nyt ihmisen syntiinlankeemuksen jälkeistä aikaa. Uskomalla Jeesukseen (Joh. 3:16, Ap. t. 16:31) voi saada täydellisen tulevaisuuden sitten, kun Hän tulee takaisin. Ja jos tämä vastaus sensuroidaan tai poistetaan tai muut kommentoijat alkaa aukomaan päätään, niin se vain osoittaa sen, että maailma ei halua hyväksyä ilosanomaa, joka meille Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa on tarjottu: täydellinen tulevaisuus! Ja se on varma, koska se on Sanassa luvattu!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat