kuntoilu ja ruokavalio

Vierailija

Hei,

Olen 25-vuotias nuori nainen. Olen aina liikkunut jonkin verran, muutaman vuoden aikana aktiivisemmin. Osallistun kuntokeskuksen ohjatuilla tunneille 3-4 kertaa viikossa, joskus myös kuntosalin puolella lihaskuntoa suorittamassa. Haluaisin pudottaa painoa muutaman kilon, ongelmani on ruokavalio ja tietämättömyys. Pyrin katsomaan mitä laitan suuhuni ja olen käyttänyt apuna netin ilmaisia kalorilaskureita antamaan hieman suuntaa kalorimäärille. Tuntuu kuitenkin, ettei päivittäinen energiamääräni täyty noiden laskureiden perusteella, vaan jää aina vajaaksi.

Syön vähintään yhden lämpimän ruuan päivässä, joskus kaksi. Aamupalaan kuuluu usein puuro+kahvi ja töissä kahvitauoilla saatan kahvin lisäksi ottaa jonkun hedelmän. Toki myös herkkuja syön välillä, mutta nyt olen koittanut pitää niistä taukoa. 

Onko teillä mitään hyvää neuvoa, miten oppisin "syömään oikein"? Lämpimää ruokaa pyrin kasaamaan lautasmallin mukaisesti, mutta joskus hyvä ruoka vie mennessään ja salaatin määrä saattaa olla tarkoitettua pienempi :D

Kommentit (10)

Vierailija

Lisää proteiinin määrää ruokavaliossasi. Kun liikkuu paljon, tarvitsee etenkin proteiineja ja hiilihydraatteja. Lisää myös kasvisten syömistä aterioilla. Jos mietit, mikä on terveellisin mahdollisin ruokavalio, joka auttaa myös pudottamaan painoa, suosi kasvis- ja vegaaniruokaa. Olen ollut kasvissyöjä neljä vuotta ja vegaani puoli vuotta, ja painoni pysyy ihanteellisena. Kasvisruoka on terveellisempää, kuin sekaruoka, koska se ei sisällä lainkaan kolestrolia vaan pehmeää rasvaa. Onnea elämänmuutokseen :)

Vierailija

Yritän noudattaa suht proteiinipitoista ruokavaliota, koska juoksen melko aktiivisesti (puolmaraton tähtäimessä 6.8.2013) ja harrastan myös potkunyrkkeilyä. Toisaalta taas kestävyysliikuntaa harrastaessa joutuu väkisinkin syömään myös hiilareita ja herkkupäivä (tai kaks) viikossa on ehdoton :)

Näiden asioiden kanssa painiskelen myös blogissani http://kotoisasti.blogspot.fi

T: Anne

 

Vierailija

PItää syödä tarpeeksi ja katsoa ruuan laatua: höttöviljoja ei tarvitse kukaan mutta uskoakseni esim. ihan oikea täysjyväruis on ok, jos maha kestää, valmiiksi maustetut sokerijogurtit voi jättää kauppaan ja kevyttuotteita ei voi syödä kaksin käsin:)

Proteiinin saantiin kannattaa kiinnittää huomiota, on esitetty esim. että peruskuntoilija - ei bodari tosiaankaan!- tarvitsisi proteiinia n. 1,5 grammaa/painokilo/päivä ja siihen saa jo vähän katsoa että mitä syö. Proteiinipitoinen ruoka auttaa myös hallitsemaan näläntunnetta paremmin. Ja proteiinihan ei tarkoita pelkkää sisäfilettä, itse tykkään rasvattomasta rahkasta marjakeitolla.

Jos ihan oikeasti on epävarma syömistään määristä, niin kukapa estää mittaamasta desilitranmitoilla ja lusikoilla syömiään määriä, Finelissä noilla mitoillakin pystyy laskemaan hyvin aterioiden ravintoarvot ja muutakin kiinnostavaa.

Jotkut suosittelevat syömään 3-4 tunnin välein, jolloin aineenvaihdunta pysyy kokoajan tulilla. Tässä lipsun itse ihan törkeästi...ruokavälit saattaa kiireessä venyä.

En usko mihinkään tarpeettomiin (siis ei lääketiet. syytä takana) ruokavaliorajoituksiin, kaikkea kohtuudella ja järkeviä valintoja, ihan maalaisjärki riittää. Jos tahtoo, voi kokeilla erikoisempia ruokavalioita mutta sitten pitää miettiä, voinko elää näin ja kuinkako pitkään? erilaiset jutut sopivat toisille ja taas aiheuttavat vaivoja toisille, en käy ihmisten kokemuksia aliarvioimaan vaikka kallistunkin yleisten suositusten kannalle.

Nuorella ihmisellä aineenvaihdunta on vielä vilkasta ja liikunnan merkitys painonhallinnassa on isompi kuin iäkkäämmillä, mutta ruokavaliosta se kaikki lähtee. Onneksi liikkuminen on vain kivaa!

Raskaudenaikaisesta liikunnasta ja hyvinvoinnista täällä:

http://mamainprogess.blogspot.fi/

Vierailija

Tosi hyviä kommentteja edellä. Itse olin vastaavassa tilanteessa vuosi sitten ja innostuin smoothieista, kun ne on niin heleppoja tehdä! Päätin lisätä hyvien ravinteiden määrää, eli kasvikset ja muut lisäaineettomat ja kuumentamattomat ruoat, mutta en vähentänyt herkuttelua siinä vaiheessa. Jossain kohtaa herkkujen syönti väheni ja kilot myös, vaikka kalorimääräni oli korkeampi kuin aiemmin. Lisäksi vaihdoin lounaaksi 3 krt. viikossa smoothien. Kävin täällä Joensuussa smoothiekahvilassa (www.supersmoothie.fi/). Noitahan on varmaan jo kohta joka kaupungissa. Nyt olen 15 kg kevyempi, eikä tämä ole väliaikaista. :) Noita blogeja kannattaa myös lukea, siitä oli itselleni myös paljon apua.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat