Kommentit (3)

Vierailija

Itse kuljin pyörällä töihin ja takaisin kymmenen vuoden ajan, jopa yli 30 asteen pakkasessa. Oikea vaatetus on tärkeää ja myös se että muistaa avata hieman takkia ennen kuin hiki iskee päälle. Kovalla pakkasella kannattaa hengittää kaulaliinan läpi.

Valoa varten kannattaa hankkia napadynamo, perinteinen ei toimi loskasäällä. Jos mahdollista, talvipyöräksi kannattaa valita perinteinen jalkajarrulla varustettu yksivaihteinen polkupyörä, sillä vaihteet ja käsijarrut tuppaavat jumiutumaan vaikka kuinka voitelisi. Jäykkä runko on myös olennainen seikka, sillä vempula mummopyörä lähtee helposti luistoon. Rungon jäykkyys vaikuttaa todella paljon suuntavakavuuteen liukkaalla kelillä.

Vierailija

Kesät talvet tein työmatkani pyörällä ja joskus kävellenkin, jos oli pyörä rikki tai liikaa pakkasta, mutta 32 kilometriä aamuin illoin 26 vuotta ei ollut kovinkaan kummoinen suoritus silloin. Nykyisin voisi olla jo toinen juttu, mutta olen ollutkin jo eläkkeellä yli kaksi vuotta ja kunto on heikentynyt laiskotellessa. Kävelen toki päivittäin vieläkin ainakin tuon kauppa/postimatkan 9 kilometriä suuntaansa, mutta vauhti on hiipunut entisestä, kun ei ole kiirettä mihinkään. Vaihdepyörätkin ovat hyviä talvipyöräilyyn, kunhan muistaa käyttää kunnollisia pakkasenkestäviä öljyjä voiteluun ja huoltaa pyörää viikottain, ettei vaijerit jumitu tai jarrut menetä pitoaan. Napavaihteiset tuntuivat aluksi hyviltä, mutta ratasvaihteiset ovat toimintavarmempia kovien pakkasten alettua.

Nauttikaa pyöräilystä ja raikkaista talvisäistä. 

Hyvää Joulua!

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat