Kaikki hössöttävät wc-paperista, vaikka meillä on bideesuihku vessojen vakiovarusteena! Olisiko suomalaiskeksinnölle nyt kysyntää maailmalla...

Kaikki hössöttävät wc-paperista, vaikka meillä on bideesuihku vessojen vakiovarusteena! Olisiko suomalaiskeksinnölle nyt kysyntää maailmalla...

Vessapaperi ja käsisuihku on lyömätön yhdistelmä, mutta pelkällä käsisuihkullakin saa oikein kelpo jälkeä. Kuva: <span class="photographer">Sanoma-arkisto / Rio Gandara</span>

Alapään pesu onnistuu käsisuihkulla, mutta voi tällä 50 vuotta vanhalla suomalaiskeksinnöllä tehdä muitakin asioita.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (28)

Vapaakappalekuvio

Joka maailman kolkassa on em. suihku, jopa julkisissa vessoissa.
Toimittajan tulisi perehtya asiaan ennen roskauutisen julkaisua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Puolestapuhuja

Aihe lienee jossain määrin tärkeä, vaikka aiheesta puhumiseen liittyvät mielikuvat voivat olla epämiellyttäviä joillekkin. Tälläisten asioiden normalisoinnit kun etenevät kuplissa.

Mä olen mies ja olen käyttänyt kotona ollessani pelkkää käsisuihkua kohta jo 4-vuotta. Kun käyn kylässä, tai esim. asioilla ollessani vessassa, eikä bideen käyttö ole yhtä helppoa, tai mahdollista, niin huomaan puhtaudessani selkeän eron jonkin ajan kuluttua suorituksesta. Paperipyyhinnästä seuraa nykyään kutinaa, kun käsisuihkulla tätä ei minulle tapahdu. En muista tapahtuiko tätä kutinaa paperipyyhinnällä jo alkuaikoina aloitettuani käsisuihkun käytön, vai reagoinko tähän nykyään vain herkemmin. Tähän käyttöön on lisäksi sitten oma pikkupyyhe, jolla saa kädet ja paikat kuivattua.

Totuus siis on, että paperipyyhintä on epähygienisempää ja mahdollistaa bakteerien jäämisen peräaukon tienoille. Opetelkaa käyttämään käsisuihkua. Luonto ja kukkaro kiittää, sekä tämä on hygienisempää.

Ajatelkaa edes itse!

WC-paperihössötys on ihan naurettava juttu. Erityisesti Suomessa, paperin kultamaassa. Ranskassa minkäänlaista hamstrausta ei ole näkynyt, ei ruoan eikä paperien, vaikka tilanne viruksen vuoksi on täällä akuutimpi kuin Suomessa. Ainoastaan käsidesi on loppunut apteekeista, jotka eivät ole pystyneet tilannetta ennakoimaan - eivätkä myöskään lääkevarastot..
Täällä luotetaan siihen, että ruokaa ja välttämättömiä kodin tarvikkeita riittää. Suomessa on tätä yritetty todistella ihan virallisestikin, mutta kansa menee eteenpäin kuin muulit, ilman yhtään omaa ajatusta. Anteeksi muulit!
Suomessa epämääräiset 'mitä tehtäisi' hallituksen kokoukset eivät luo uskoa asioiden hoitoon. Siinä tulee esiin valitettavasti nuoruus ja kokemattomuus kun pitäisi osata ja uskaltaa tehdä päätöksiä. Nyt kun niiden tekemiseen on jo pakko, ei voi enää miettiä kuinka miellyttää hinalla millä hyvänsä äänestäjiä. Bruttokansantuotteen kasvussa olemme Italian kanssa jumboina, nopeasti on pudottu kelkasta.

Häpeätilkku

Itse olen puolestani tehnyt puuvillaisista puhkikulutetuista lakanoista pienempiä tilkkuja joita käytän virtsaamisen jälkeen pyyhintään. Pesen nämä tilkut normaalin pyykin yhteydessä. Ns. isomman hädän pyyhin wc-paperiin tai pesen bideesuihkulla. Säästö paperinkulutuksessa on melkoinen.

Jostain syystä aihe on vähän nolo enkä tätä ole ystäville tai työkavereille kertonut. Niinpä esim vieraiden tullessa kylään "pytit" eli pyyhintätilkut laitan kaappiin.

Vierailija

Miten nämä pelkän käsisuihkun käyttäjät tarkistavat, että kaikki on tullut kakkosen jälkeen puhtaaksi? Sormillako? Pyyhkeellä, johon jää varmasti heti kolibakteereja?
Eiköhän kannata ensin pyyhkiä isommat pois paperilla ja sitten käyttää käsisuihkua. Ällöttää jo ajatus, miten tyyppien kynsien alla on kakkaa käsisuihkun käytön jälkeen ja tietäen ihmisen tavat pestä kätensä huolimattomasti.

Vierailija

Puolestapuhuja kirjoitti:
Aihe lienee jossain määrin tärkeä, vaikka aiheesta puhumiseen liittyvät mielikuvat voivat olla epämiellyttäviä joillekkin. Tälläisten asioiden normalisoinnit kun etenevät kuplissa.

Mä olen mies ja olen käyttänyt kotona ollessani pelkkää käsisuihkua kohta jo 4-vuotta. Kun käyn kylässä, tai esim. asioilla ollessani vessassa, eikä bideen käyttö ole yhtä helppoa, tai mahdollista, niin huomaan puhtaudessani selkeän eron jonkin ajan kuluttua suorituksesta. Paperipyyhinnästä seuraa nykyään kutinaa, kun käsisuihkulla tätä ei minulle tapahdu. En muista tapahtuiko tätä kutinaa paperipyyhinnällä jo alkuaikoina aloitettuani käsisuihkun käytön, vai reagoinko tähän nykyään vain herkemmin. Tähän käyttöön on lisäksi sitten oma pikkupyyhe, jolla saa kädet ja paikat kuivattua.

Totuus siis on, että paperipyyhintä on epähygienisempää ja mahdollistaa bakteerien jäämisen peräaukon tienoille. Opetelkaa käyttämään käsisuihkua. Luonto ja kukkaro kiittää, sekä tämä on hygienisempää.

Oi kun kiva, kun pyyhit paikat ja kädet samaan pikkupyyhkeeseen. Hyi hitto. Taas yksi syy karttaa ihmisiä lopullisesti.

piste valituksista

en tiedä muuta kuin tavaroiden hamstraamisesta  onhan se järkeen

menemävä  asia  että näin tekee  ihmiset  jotka  välttävät  turhaan  käydä

kaupassa  tartunnan  saamiseksi  vaikka  ei  tavarat  olisi  juuri  loppumassa

EIKÖHÄN NÄIN AJATTELE VIKSUT IHMISET  VÄLTTÄÄ  SAIRASTUMASTA

ainoastaan  maidon  ja leivän  haku kaupasta  ei kestä kauvaan

ilman niitäkin toistaiseksi pärjää.

Vapaakappalekuvio

Amandainen kirjoitti:
Onko bideesuihku silloin niissäkin maailman kolkissa, joissa vessan virkaa toimittaa reikä lattiassa?

On ja ei niinkuin Suomessakin. Ei Suomessa suihkua loydy joka vessasta, ainakaan julkisista.

mm. Arabimaissa ei juuri kayteta ponttoa eli vain reika on lattiassa, kasisuihkut kylla loytyy (koska paperia ei juuri kayteta).

Puolestapuhuja

Meh, ei kai tässä nyt pidä alkaa opettamaan arkijärjen käyttöä. Pyyhi ensin kädet pyyhkeeseen ja tämän jälkeen toisella osalla peffa. Kunnolla suoritettu pesu vedellä ei muutenkaan jätä mitään jälkiä käsiin, tai alapäähän. Jos tämän pesun kunnollisessa suorittamisessa on ongelmia, niin sitten kannattaa pysyä vessapaperissa.

Puolestapuhuja

Tämä oli siis vastaus ylläolevalle vierailijalle 9/15. En saanut lisättyä tuota vastausta quoteen.

Lisänä vielä edelliseen, että jos vielä epäilyttää puhtaus, niin pese kädet uudelleen, tai käytä käsidesiä.

Vierailija

Aivan! Täysin samaa mieltä. Miksi ihmeessä käyttää WC-paperia, joka ei ole yhtä hygieeninen ja kätevä kuin käsisuihku? Lisäksi käsisuihku on ekologinen, sillä se säästää luontoa. Pieni erillinen oma pyyhe vain käyttöön jokaiselle perheen jäsenelle - pyyhkeet pesuun usein, kun pyykkikone pyörii muutenkin. Ei ole helpompaa!

Vierailija

Jos sinulla ei ole turbopuhallus tyhjentäessäsi peräaukkoa niin kyllä WC-paperi riittää .

No jos tulee kuin suihkukoneesta niin silloin on tietysti käytettävä KÄSI-PIDETTA suihkua.

Jos on jotain  muuta vaikeampaa mene kokovartalosuihkuun ,tulee puhdasta.

On vielä mahdollisuus ostaa  Automaattinen wc -pytty jonka suihku ja harja viilaa peräaukon 

puhtaaksi kemikaalien kanssa.   

Eppu

Olemme parhaillaan Vietnamissa. Täällä bide on ihan joka paikassa, missä vaan on vesijohtovettä saatavilla. Paperin laittaminen pönttöön on jopa kielletty putkien tukkeutumisen johdosta.

Vierailija

Käsisuihku on tarpeellinen kyllä, mutta ei korvaa paperia.

Näin naisena voin sanoa että pelkkää käsisuihkua ei voi käyttää, jos haluaa että paikat pysyy kunnossa. Liika suihkuttelu pahasta.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat