Pauliina, 44, on tosijouluttaja, joka ostaa vuosittain satoja joululahjoja – ”Saatan aliarvioida kuluvaa rahamäärää”

Pauliina, 44, on tosijouluttaja, joka ostaa vuosittain satoja joululahjoja – ”Saatan aliarvioida kuluvaa rahamäärää”

Pauliina Ilmonen toivoo joululahjaksi legoja.

Espoolainen Pauliina rakastaa kaupallista joulua, vaikka tietää sen olevan tuhmaa. Valmistelut alkavat jo tammikuussa.Lue koko juttu

Kommentit (8)

olio

Onneksi ei ole tämmöistä hyrrähamsteria lähipiirissä. Pyörii ja sinkoaa roinaa ympärilleen. Jemmaa sitä vielä työnantajan tiloihinkin, mikä herättää jo kysymyksiä. Kukin tehkööt tietty mitä haluaa.

Joulutonttu

Toivottavasti Pauliina ostaa lahjoja käytettynä? Kierrättäminen kannattaa, eikä siinä ole mitään väärää, että aloittaa pienillä hyvillä kierrätysteoilla.

Uuden krääsän ostaminen on tänä päivänä turhaa. Kirpputorit, secon handit, fleamarketit, Kontit ym on pullollaan paketeissa olevaa uutta, siistiä tavaraa. Käytettykin monesti on hyvin siistiä, avattu kokeiltu ja pistetty myyntiin. Poikkeuksia on, mutta kannattaa tutustua, ellei ole tuttua!

Kun joululahjat avataan luonani, saan monet materiaalit odottamaan parhaimmillaan seuraavaakin vuotta. Pääsen kierrättämään nyt hieman tehokkaammin materiaaleja, mitä ennen.

Lahjapussit ja muutkin pystyy monesti kierrättämään. Ja käyttämään useampanakin vuonna.

Tänä vuonna käytin pitkälti vanhoista paketeista talteen otettuja juttuja. Pakettikorteista osan tein kierrätyspahveista. Peiton mukana tuli pahvin pala, jonka pistin odottamaan hyötykäyttöä. Nyt se pahvi pääsi käyttöön tässä muodossa. Lahjanaruna käytin vuosia kaapissa pyörineen luonnonnarurullan, joka jäi muista projekteista. Vanhat joulukoristeet koristaa monien saajien paketteja. Saipa niillekin kaunista käyttöä! Uusiokäyttöön meni karkkirasiat ym, jottei tarvitse ostaa kaupasta laatikoita. Osa lahjoista tuli paketoitua sanomalehteen, askarreltuihin lumihiutaleisiin, kankaanpaloihin, jne. Hedelmäkoriinkin pakkasin, kun sellaista toivottiin. Vanhoihin peltisiin keksirasioihin ja sellaisiin pakkasin lahjoja ja pakkaan lähempänä joulua leipomuksia.

Osan kanssa on puhtaasti sovittu, ettei ostella lahjoja lainkaan! Näin ei tule jätettä, eikä niitä kuuluisia "huti ostoksia"!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Minusta tuosta jutusta ei tule joulumieli tai hyvä mieli. Kammottavaa tavaran hamstraamista ihmisille, jotka eivät todellakaan yhtään lisää tavaraa tarvitse. Kammottavaa, hyvästi maapallo!

Vierailija

"Toivon, että kaikilla lapsilla kaikissa maissa ja kaupungeissa on ihana ja turvallinen joulu." Sanoi siis tämä jutun nainen.

Ehkä osan siitä krääsään menevästä rahamäärästä voisi antaa vaikka Unicefille tai muulle lastenapujärjestölle, ettei jäisi ihan vain hurskaan toiveen tasolle... muutoin on aika tekopyhää puhetta.

Vierailija

"Pauliina ei kuitenkaan osta kovin kalliita lahjoja"."Kuukauden lahjaostokseni vastannee hyvän kuntosalin kuukausimaksua" Eli varsin kohtuullinen rahamäärä. Suurin osa meistä käyttää rahojaan paljon turhempaan. Itse omalla työllään ansaitut rahat saa kayttää kukin niin kuin itse haluaa. Iloitsen tämän jouluntekijän puolesta, itsekin olen intohimoinen jouluihminen vaikka minulla ei olekaan varaa paljoa jouluun satsata.

Tämä henkilö alkaa järkevästi ostaa lahjoja jo joulun jälkeisistä alennusmyynneistä ja säästää sillä tavalla rahaa.

Jonkun mielestä pitää lähettää rahaa ulkomaitten köyhille lapsille. Lähetä itse!

Kuuluisinpa minäkin tämän Pauliinan ystäväpiiriin!

Vierailija

Siinäpä vasta edellä hyvän joulumielen tervehdys. Kuka vetää herneen nenäänsä siitä ajatuksesta, että yltäkylläisyydessä elävä voisi jouluna muistaa myös niitä, joilla ei ole mitään, ei edes ruokaa tai lämpöä. Erityisesti lapsia.

Ja mistä tiedät, ettei kirjoittaja itse anna rahaa! Minäkin annan. Avaa sinäkin sydämesi ja auta lapsia, kotimaassa tai muualla. Autettavia riittää. Lupaan, että siitä tulee parempi mieli kuin uudesta härpäkkeestä.Hyvää Joulua!

kommentti

Uskallan epäillä, että läheisiä vähintäänkin ahdistaa tämä tavarahössötys. Pikkurahalla ostetut lukuisat paketit lähinnä pakottavat muutkin "vastalahjojen" ostoon ja kiitollisuudentaakkaan.

Jos olisi oma sisar tai vastaava, niin vimmainen jouluun panostaminen lähinnä ihmettäisi. Olisi ikävää saada läjä lahjoja, joita on koko vuosi oikein mietitty. Näistähän olisi pakko olla ikionnellinen, ja teeskennellä ihanaa joulua. 

Juu, ei tarkoita pahaa varmasti kenellekään ja tarkoitus hyvä. Mutta sehän ei poista sitä, että eikö asiaa voisi järkevästi pysähtyä miettimään. 

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat