Tienaatko 2000, 3000 vai 5000 euroa kuukaudessa? Laskimme, kuinka paljon sinulla saisi olla enintään velkaa

Tienaatko 2000, 3000 vai 5000 euroa kuukaudessa? Laskimme, kuinka paljon sinulla saisi olla enintään velkaa

Valtiovarainministeriön työryhmä ehdottaa velkakattoa, jotta velkaantuminen saataisiin kuriin. Yhden luvun avulla on helppo laskea, paljonko sinulla saisi ehdotuksen mukaan olla velkaa. Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (87)

Vierailija

Tienaan 3500€/kk. Pankki lupasi lainaa 120 000€. Yritä sillä ostaa jotain pääkaupunkiseudulta.

Ai niin ne omat säästöt. No kun melkein 800€ maksaa vuokraa kuukaudessa, ei siitä paljon säästöön jää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jumissa

Tänä päivänä ei saa mitään lainaa ilman omia säästöjä, mutta milläs säästät 2000€ / kk tuloista kun vuokra ja ruoka on niin kallista?!? Pattitilanne :(

Jeppe

3500€/kk bruttona?
Ärsyttää kun ihmiset eivät puhu asioista niiden oikeilla nimillä. "Tienaan 3500€/kk, mitään ei jää käteen 800€:n vuokran jälkeen". Oletan että puhut bruttotuloista?
Nettotulona sulla jää n.2350€/kk, siitä pois vuokra niin tarinasi on uskottavampi.
Ps.minäkin Tienaan yli 40000€/vuosi mutta tilille tulee vain 2100€/kk?

Vierailija

Ei ihme että ihmiset on vaikeuksissa, kun ihan virallisestikin tuommoisia summia tuputetaan. Noissa luvuissa on puolet liikaa. Kerroin saa olla max 3. Sitä isommilla alkaa riskitasot nousemaan ja kerjätään vain ongelmia.

Nikke

Sensijaan että märehditään velkakattoa, voisimmeko katselmoida miksi ihmisillä ylipäätään on velkaa "yli tarpeiden"?
Olisiko verotus (alati kiristyvä), nousevat hinnat tarvittavissa Kulutushyödykkeissä? Nousevat verot? Paikallaan polkeva palkka? Hintoja nostava ilmasto vaade sitä ja tätä? Pakolaisten elätys? Romanien elätys? Alkoholistien ja syrjäytyneiden elätys?
Kassa on tyhjä ja ihmiset yrittävät pärjätä. Toiset pikavipillä, toiset yhdistämällä lainoja kuten markkinoidaan. Totuus on että teet mitä vain niin kusessa olet.
Ensin euro ja hintojen nousu. (muistaakseni lupaus oli etteivät hinnat nouse
Euron tähden) Sitten 90livulta jatkuva palkkamaltti, eli tulot eivät nouse. Sitten elätettävien äkillinen lisäys sillä joku teki businesta 2015 kiinteistöillään, mutta kuka, sitä ei ole julkistettu... Nyt puuhataan omakoti, paritalo ja rivitalo asumisen tekemistä sietämätttömäksi.

Eikö sinne arkadianmäelle saada jumalauta ketään täysipäistä henkilöä tekemään päätöksiä ?

Viinaset, kataiset, sipilät, rinteet... Mihin tämä sirkus oikein loppuu?! Myöntävät toinen toisilleen vastuuvapauden vaikka jälkeen jää pelkkä savuava raunio hyvinvointiyhteiskunnasta.

Äänestämälläkö voi vaikuttaa? 1 ääniharava vetää perässään sen kymmenen toheloa halvauttamaan koko touhun.
Kansallissosialistit kielletään 9 miljoonan tappoluuvun perusteella, mutta kommunisteille maksetaan puokutukea kun varovainen arvio tappolukenista pyörii 100 miljoonan päällä...
Hyvä tavaton tämän maailman ja maam menoa.
Kiistäköön ken voi. Jos ytittää niin valehtee E on Jumalan tosi se

Vierailija

Jeppe kirjoitti:
3500€/kk bruttona?
Ärsyttää kun ihmiset eivät puhu asioista niiden oikeilla nimillä. "Tienaan 3500€/kk, mitään ei jää käteen 800€:n vuokran jälkeen". Oletan että puhut bruttotuloista?
Nettotulona sulla jää n.2350€/kk, siitä pois vuokra niin tarinasi on uskottavampi.

Niin. Puhuin bruttotuloista kun niihin alunperin artikkelin laskelmissa viitattiin.

Vierailija

Ei pysty enää ostamaan talopakettiakaan, koska pankista ei saa tarpeeksi lainaa edes keskituloinen. Tämä on erittäin tervetullut uudistus nyt ahneiden rakentajien yhtiöiden on pakko pudottaa törkeitä ylihintojaan oikealle tasolleen tai kohta alkaa konkurssiaallot lyödä.

Vierailija

Minulla on periaatteena, että velaksi ei elellä. Kaksi kertaa olen ostanut uuden auton säästöillä. Vain omakotitalon rakentamiseen otettiin 50 000 laina, joka sitten maksettiinkin nopeasti pois. Loput oli säästetty. Eikä muuten olla mitään suurituloisia: itse olin pitkään lapsen kanssa kotona ja nytkin osa-aikatyössä. Mies on paremmin palkattu, mutta pari kertaa on hänelläkin työpaikka mennyt alta. Hiton tyytyväisiä ollaan niissä tilanteissa oltu ettei ole velkaa.

Vierailija

Minulla oli tavoitteena maksaa kaikki asumiseen (rivari ja mökki) liittyvät lainat pois, kun jäisin työeläkkeelle 44 vuoden työuran jälkeen. En ihan ehtinyt, 2000 euroa jäi. Nyt olen velaton. Työeläke on 1670 euroa brutto. Onneksi ja epäonneksi asun kaupungissa, jossa asunnot on halpoja, mutta nyt kun haluaisin kaksioon, asuntokauppa ei käy. Mitä uuteen velkaan tulee, sitäkin saisin, koska työeläke on varma tulo.
Kyllä nuorten asuntolainataakka, varsinkin pääkaupunkiseudulla, kauhistuttaa.

Vierailija

Hei oikeesti, jos ei itse osaa laskea 4,5 x brutto vuosipalkkaansa ei varmasti kannata myöskään velkaantua. Budjetin pitäminen tasapainossa edellyttää jonkin tason laskenta kapasiteettia meiltä kaikilta.

Vierailija

Tuon esimerkin mukaan ainakin velkaa saisin ottaa ihan järjettömän määrän, yli kaksinkertaisesti nykyiseen asuntolainaan nähden. Ei siis taitaisi velkakatto juuri minuun vaikuttaa.

jebukka

Ei haittaa, sillä olen köyhä ja tuo lainakatto tulisi laskemaan asuntojen hintoja reippaasti sillä ostajia ei ole, ja niin minullakin olisi muutaman vuoden päästä rahaa ostaa. Ei tarvi ottaa niin isoja lainoja enää kun talot paljon halvempii. Sit voi alkaa miettiin niitä lapsijuttuja jos tekis muutaman.

Single, not album

Tämä onkin jännä juttu,mitä moni ei ymmärrä täälläkään.

Pääkaupungissa asuessa useat asiat ovat kallimpia kuin muualla Suomessa, asuminen ennen kaikkea.

Jo sillä 800 e/kk vuokralla maksaisi lyhennystä korkoineen ja  yhtiövastiketta jonkin verran. Mutta ei, pankki päättää ettei elämiseen jää rahaa, vaikka nytkin koko ajan ihminen maksaa 800e/ kk vuokraa ja on elettävä.

Minulle, yksin elävälle, pankkineiti antoi hyvän neuvon:" Etsi elämänkumppani niin saatte sitten yhdessä sen lainan." Se se oli oiva ja ammattimainen kommentti. Juu, en lähtenyt laina mielessä elämänkumppania etsimään.

10K

Jeppe kirjoitti:
3500€/kk bruttona?

Niinhän tuossa artikkelissakin puhuttiin bruttotuloista!!! 

home sweet home, kupla mikä kupla

Naurettavan ylihinnoitellut asuntomarkkkinat halutaan vihdoin, pari vuosikymmentä vuotta myöhässä syntyvyyden kannalta, korjata väkisin jollain epämääräisellä sääntelyllä.

Tyypillinen huonosti hoidettu taloyhtiö on edelleen aikapommi, johon ei ole kenelläkään oikeasti varaa.

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat