Kati, 39, muutti kymmenen vuoden jälkeen Thaimaasta takaisin Mikkeliin – Suomi, jonka hän kohtasi, oli järkytys

Kati, 39, muutti kymmenen vuoden jälkeen Thaimaasta takaisin Mikkeliin – Suomi, jonka hän kohtasi, oli järkytys

Kati Häkkinen muutti Thaimaasta takaisin Suomeen lastensa Aidan, 8, ja Ninon, 10, kanssa reilut puoli vuotta sitten.

Kati Häkkinen, 39, muutti Thaimaasta takaisin Mikkeliin vuosikymmenen jälkeen. Hän osasi odottaa kulttuurisokkia, mutta syy tuli yllätyksenä.Lue koko juttu

Sivut

Kommentit (140)

Vierailija

Voi luoja..kokkareet osaa..
Thaimaassa minut on lennätetty ensitreffeillä yksityiskoneella illalliselle, täällä ehdotetaan lounastreffejä ABC-huoltoasemalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Tero Mäkelä

Kun jutun lukee,herää kysymys kellä on se rajoittunut mieli ja mistä syystä...vertailu muualle ei toimi,koska kulttuurit ovat niin erilaisia...tee vitsiä vaikka Thaimaan hallitsijasta ja katso miten käy...

Vierailija

Huhhuh mitä natinaa. En edes tiedä miten päädyin tänne, mutta kommentoidaan nyt kuitenkin. Miten tähän voisi edes ymmärtäväisesti reagoida? Meinasit, että täälläkin vietäisiin jetillä treffeille Pariisiin vai mitä oikein odotit? Että palvotaan jotain perusakkaa kuin filmitähteä? Pohjolan perukoilla oleva tropiikkia kylmempi keli oli ylläri? Kyllä kuitenkin sinäkin päädyit takaisin. Kaikki enemmän paskamaissa matkustaneet tietävät kyllä, että kaikesta huolimatta nämä muutamat pohjoisen sivistysmaat ovat parhaita paikkoja elää.

Vierailija

Puuttuisiko vähän todellisuuden tajua,,ymmärrystä vaikka kuinka olet kierrellyt maita ja mantuja niin taidat sittenkin elää jossakin "liisa ihmemaan kuplassa" josta et näekkään kuin oman nenäsi,,

"Olen Suomalainen"

Kaikkea sitä saa lukea kun vanhaksi elää, että Suomessa on pimeää ja kylmää, sehän tällä leveysvyöhykkeellä ihan normaalia talvaikaa. Kesällä useimmiten mukavan lämmintä ja valoisaa. Neljä vuodenaikaa on Parasta !

Kukkonen

Ei suomalaisilla duunareilla tai muillakaan ole varaa viedä random deittiä yksityiskoneella treffeille.. ja tästä mahdollinen kansanedustaja? :D

Ajatusmaailma tavallisten ihmisten palkoista jo kohdillaan kyllä.

Ruotsinsuomalainen

Olen aivan samaa mieltä v-sanan käytöstä puhekielen osana. Olen asunut vuosikymmeniä Ruotsissa enkä ole koskaan kuullut kenenkään ruotsalaisen käyttävän alapään ilmauksia julkisella paikalla ja hyvin harvoin yksityisestikään. Kun Tukholmaan tulee nuoria  suomalaisia joiden joka toinen sana on vittu minua hävettää olla suomalainen. 

Vierailija

Ei tarvitse muuttaa kuin Helsingistä sata kilometriä ja sama tunkkainen emmää-asenne on vastassa. Mikä siinä, mutta jos pelkää kaikkea, jää elämä elämättä, mutta joillekin riittää ilmeisesti pelkkä töllötys ja juoruilu. Käytöstavoista ei ole tietoakaan, joten miten niitä voisi lapsillekaan opettaa.

Vierailija

Ehdottomasti, Kati! Kuten juttuun kommentoijien tyylistä näkee, ihmiset ovat Suomessa täynnä negatiivisuutta, pahansuopaisuutta, kateutta ja katkeruutta.

Olen asunut jo vuosia ulkomailla ja Suomessa jo lomailu tuottaa pahaa mieltä ihmisten asenteen vuoksi. Negistely olisi surkuhupaista ellei se olisi niin inhottavaa.

Hävettää suomalaisten asenne.
Ulkomailla suomalaisen tunnistaa siitä, että heistä huokuu huono itsetunto. Halu pilkata muita, valittaa ja kitistä.

Kerran Thaimaassa ihanan rentoiluloman keskeytti hotelliin saapunut suomalaismies. Kovaan ääneen puhelimeen hän selvitti, että muuten hyvä resortti mutta "vitun ulkomaalaisia on saatanasti".:D

Halaus

Kirjoittaja kertoi rehellisesti omista tuntemuksistaan. Pystyn niihin hyvin samaistumaan. Perheemme on asunut vuosia ulkomailla. Puhuin juuri poikani kanssa Suomen hyvistä ja huonoista puolista. Niinhän se on että jokaisessa maassa on puolensa. Suomalaisten negatiivisuus, huonot käytöstavat, sulkeutuneisuus ja kyvyttömyys ottaa toiset huomioon nyt on vaan usein valitettavan totta. Mutta se on vaan kestettävä kun täällä asuu. Ja kyllä sen kestääkin jos vaihtoehtona ovat esim. saasteet, ihmispaljous ja turvattomuus. Silti luulen että tulevaisuudessa tahdon uudestaan vähän positiivisempaan ympäristöön.

Tiiamma

Vihamielisyyttä ja rasismia olen minäkin havainnut, kun olen ollut lomalla Suomessa. Itse asun Tanskassa ja tuo käytös hävettää, varsinkin, kuin lapseni ovat olleet mukanani ja ihmetelleet noin kolmikymppisen miehen käytöstä kassajonossa.

Vierailija

Onkohan kirjoittajakin hieman kapeakatseinen. Alkuperäis suomalaisen luulisi ymmärtävän kulttuurin vakiintuneet tavat ja etiketit, eikä estyneisyys tai pidättyväisyyskään pitäisi olla vierasta vaan ainakin ymmärrettävää. Myös vastaan sattuneita ihmisiä voi kohdata yksilöinä, eivät kaikki suomalaiset suhtaudu asioihin niin negatiivissävytteisesti kuin kärjistetyssä kirjoituksessa yleistetään.

Jäniksia riittää laivassa

Tyypillinen expatti. Suomeen laukataan lapsilauman kanssa viimeistään kun maksuton koulutus ja sosiaalietuudet tulee ajankohtaiseksi. Elintasopakolainen tämäkin rinsessa.

JJ

Kuningattaresta seuraavana eläminen jossain Thaimaassa onnistunee, mutta Suomessa se vaatii pätäkkää. Erityisyyteen tottuu niin pahasti ulkomailla, ettei tajua omia lähtökohtiaan. Se paraskin ihminen ulkomailla, ei ole Suomessa yhtään mitään. Esim. jos tänne tulee joku huippumalli vaatimaan palveluita jenkeistä tavallisen terveyskeskuksen asiakkaana, niin erehtyy jos häntä pitäs pokkuroida. Täällä on yyhoona tyytyminen lähiölehmän asemaan. Kukaan ei oikeasti arvosta ulkomaalaisen kanssa tehtyjä mukuloita muutenkaan. Haluaako joku muka leiman otsaansa aisankannattajana... Suurin osa negatiivisesta asenteesta johtunee elinolojen huonontumisesta, joita EU on edesauttanut monikultturisuuden nimissä. tasa-arvosta kaikille on tullut epätasa-arvon lähde.

Vierailija

Suomessa tuijotetaan sääntökirjoja ja niistäkin valitaan tiukimmat säännöt käytäntöön.
Vaikka poikkeuksiakin saisi tehdä, silloinkaan ei uskallusta ole.
Tämä näkyy mm. lääkärissä käydessä, reseptiä pyytäessä ja jäädessä sitä ilman,
jopa talon maalaamisessa -- kunnan valitseman värikartan mukaan.

VOISIMMEKO YSTÄVÄLLISESTI tehdä yhdessä muutosta Suomen väestön hyväksi. Voisitteko miettiä kuinka rikotte sääntönne tänään -- jospa siitä seuraakin jotain hyvää tai parempaa!

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat