Artikkelista: Mistä aftat aiheutuvat ja miten niistä pääsee eroon?

Kommentit (8)

Vierailija

Minulla oli aiemmin jatkuvasti aftoja suussani, mutta keliakiadiagnoosin jälkeen ruokavalion ollessa kohdallaan, ei niitä enää ole ollut lainkaan.

Vierailija

Keksin jo lapsena yhteyden hammastahnaan 80-luvulla. Asiaa ei uskottu, 10 vuotta myöhemmin luin tutkimuksen lehdestä joka vahvisti epäilykseni. Paras hammastahna löytyy apteekista. Yotuel.

Vierailija

Sama juttu, keliakiaruokavalion aloittamisen jälkeen aftat ovat hävinneet, samoin ruusufinnit ja herpesrakkulat ovat lähes hävinneet. Ennen oli noita jaktkuvasti. Sulfaatitonta hammastahnaa käytin 90-luvulta saakka, sekin auttoi jonkin verran. On tutkimuksia joiden mukaan aftaherkkyys liittyy ihan selkeästi keliakiaan.

Vierailija

Vanhana "kansankonstina" toimii pieni viipale tuoretta sitruunaa hetkeksi suuhun aftan kohtaan..annetaan olla siinä paikallaan.. alussa kyllä kirvelee, mutta aftakin häviää lähes samantien .. ja toimii aina, ainakin itselläni ja kaikilla läheisilläni, jotka ovat kokeilleet.

Vierailija

Varhaislapsuudesta 25-vuotiaaksi asti syöminen oli yhtä tuskaa, kun suussa oli kaiken aikaa ympäriinsä aftoja. Kalanmaksaöljyä syötettiin lääkkeeksi ja muuta kivaa. Kun olin 25-vuotias, todettiin keliakia. Siihen loppuivat aftat. Nyt olen 62-vuotias ja ilman aftoja siis jo reilut 30 vuotta. Rohkenisin sanoa, että oman kokemukseni perusteella aftojen ja viljojen gluteenin yhteys on 100 % selvä. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat